Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö perinteistä pesujauhetta vai nestemäistä pesuainetta pyykeille?

Vierailija
24.01.2025 |

Itse pulveria.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestemäistä, koska en halua kseoliittiä rööreihin.

Tarkoitat kai xeoliittia? Itse ainakin välttelen sitä, menee putket tukkoon.

Vierailija
62/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää käytä jauhemaista pesuainetta sen vuoksi, että siitä jää niin helposti valkoisia pesuainejäämiä pyykkiin. Vaikka kuinka olisi uusi kone, ei liikaa pyykkiä, ei liikaa pesuainetta. On ollut eri koneitakin. 

Nestemäinen hajusteeton pesuaine on mun mielestä paras ja sitä mä käytän vaikka muut olisi mitä mieltä tahansa. Jokaisen oma valinta eikä pitäisi kaivella toisten napaa.

Jotain on rikki tai muuten pahasti pielessä jos jää pesuainetta vaatteisiin. Toimiva pesukone ei jätä pesuainetta puhtaisiin vaatteisin oli se sitten nestemäistä tai jauhemaista. Eihän se jauhemainen siinä muodossa montaa sekuntia ole veteen sekoitettuna. Se liukenee ihan samalla tavalla pesuveteen kuin nestemäinenkin aine. Koneen sisällä pesuveteen liuenneena jauhemainen ja

Näin minä väitän. Joko kone on rikki tai sitä on käytetty väärin. Ihan tavallinen pyykinpesujauhe on täysin toimiva tuote. Sillä on maailmanhistoriassa pesty miljoonia koneellisia pyykkiä täysin ongelmitta. Ihan naurettavaa väittää sen olevan tuote joka ei olisi käyttökelpoinen.

Eiköhän niitä koneellisia pestä miljoona ihan viikottain täällä Suomessa. Jos yhteismäärää kautta aikain lähdetään laskemaan, eivät miljardit vielä riitä yksiköksi, biljoonat sitten jo ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa aineessa sitä on nykyisin muutenkaan. Toisaalta tuo on helppo tapa jossei osaa lukea purkin kyljestä mitä se sisältää. Nestemäisissä sitä ei ole ikinä.

Vierailija
64/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis z...

Vierailija
65/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytettiin vuosia hajusteetonta nestemäistä pesuainetta. Pyykit jäivät helposti haiseviksi. Puhdistettiin konetta, kokeiltiin eri pesuohjelmia ja kuivaustapoja, ja konekin vaihtui. Mutta vasta kun siirryttiin jauhemaiseen pesuaineeseen, hajuongelma ratkesi. Marttaliiton sivujen jauhemainen puhdistaa paremmin. Ehkä paras ratkaisu olisi käyttää tarpeen mukaan jompaa kumpaa.

Vierailija
66/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-1/5, molemmille viesteillesi.

Vierailija
67/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää käytä jauhemaista pesuainetta sen vuoksi, että siitä jää niin helposti valkoisia pesuainejäämiä pyykkiin. Vaikka kuinka olisi uusi kone, ei liikaa pyykkiä, ei liikaa pesuainetta. On ollut eri koneitakin. 

Nestemäinen hajusteeton pesuaine on mun mielestä paras ja sitä mä käytän vaikka muut olisi mitä mieltä tahansa. Jokaisen oma valinta eikä pitäisi kaivella toisten napaa.

Jotain on rikki tai muuten pahasti pielessä jos jää pesuainetta vaatteisiin. Toimiva pesukone ei jätä pesuainetta puhtaisiin vaatteisin oli se sitten nestemäistä tai jauhemaista. Eihän se jauhemainen siinä muodossa montaa sekuntia ole veteen sekoitettuna. Se liukenee ihan samalla tavalla pesuveteen kuin nestemäinenkin aine. Koneen sisällä pesuveteen liuenneena jauhemainen ja

Väitä mitä tahdot, mutta väärässä olet. Olet kyllä melkoisen huvittava tapaus. :D 

Vierailija
68/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En onneksi ole vähävarainen, että täytyisi pulveriin vaihtaa, vaikka sillä vähän saattaisi säästääkin. Että olkoot nestemäinen Erisan sitten se minun hurvitteluni ja tuhlailuni kohde tässä maailmassa. 

Minusta rahan säästöä merkityksellisempi on ympäristön säästö. Vähemmän pakkausmateriaalia, vähemmän kuljetettavaa painoa. En näe mitään hyvää syytä käyttää "valmiiksi laimennettua" pesuainetta kun voin ostaa täyttä tavaraa. Pyykinpesun lopputuloksen kannalta en ole huomannut merkittävää eroa, hyviä tuotteita löytyy molemmista. Ihan pötypuhetta, etteikö kummalla tahansa saisi pyykit pestyä. Käyttäjässä vika jossei saa.

Kylläpä sua nyt kiukuttaa toisten pesuaineet. Ei tuollainen käytös ole ihan normaalia.

Kyllä keskustelupalstat on mulle tuttuja, mutta sähän tässä kiukuttelet muiden pesuaineista. Sulla on käytöstavat hukassa.

Vierailija
69/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-1/5, molemmille viesteillesi.

Nämä olivat eri henkilön viestejä ja itse antaisin arvosanaksi 5/5. Hämmentävää miten joillain menee aivot täysin sekaisin siinä vaiheessa, kun sanassa on kirjain q, f, g, z, x, c tai b.

Vierailija
70/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäisiä, koska ne ovat hellävaraisempia pyykille ja sottaavat vähemmän.

Vierailija
71/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona en siedä jauheen pölyä, siksi aina nestemäistä! Tuoksutonta.

Vierailija
72/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulverissa kseoliittiiä joka tukkii koneen varsinkin alhaisilla lämpätiloilla pestessä. Kodinkonekorjaajat tästä varoitelleet, mutta toisaalta hommia heille. 

Meillä hajuton nestmäinen ja mieto tuoksuinen pyykkietikka. Kone on kuin uusi vuosien jälkeenkin.

Tarkoitatko zeoliittia? Meidän pulverissa ainakin lukee isolla, että zeoliititon ja fosfaatiton. Että eiköhän se ole merkkikohtaista.

Käytössä siis jauhe, hajustamaton ym. Valikoitui vakimerkiksi kestovaippojen käytön aikaan.

Vierailija
73/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko perustella millä tapaa nestemäinen on hellävaraisempi? Hyvin pitkälti niissä on ihan täsmälleen samat kemikaalit tehoaineina.

Vähän minua tuo sottaaminenkin kummastuttaa. Minusta siinäkään ei ole mitään eroa. Toki jos sitä pulveria kaataa lattialle niin se sottaa, mutta niin sottaa lattialle kaadettu neste vähintään ihan yhtä paljon.

Vierailija
74/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhemaisessa on vähemmän turhia lisäaineita (väriaineita, hajusteita, vettä). Pakkaus on kevyempi ja kätevämpi. Hinta on alhaisempi. Joten aika vähän jää perusteluja miksi ostaisin nestemäistä mielummin.

Vierailija
75/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko perustella millä tapaa nestemäinen on hellävaraisempi? Hyvin pitkälti niissä on ihan täsmälleen samat kemikaalit tehoaineina.

Vähän minua tuo sottaaminenkin kummastuttaa. Minusta siinäkään ei ole mitään eroa. Toki jos sitä pulveria kaataa lattialle niin se sottaa, mutta niin sottaa lattialle kaadettu neste vähintään ihan yhtä paljon.

Nestemäinen pyykinpesuaine on hellävaraisempi erityisesti siksi, että sen koostumus liukenee nopeammin ja tasaisemmin veteen, mikä vähentää riskiä siitä, että pesuainejäämiä jää vaatteisiin. Tämä voi olla erityisen tärkeää herkälle iholle tai tietyille materiaaleille. Lisäksi nestemäisissä pesuaineissa on usein vähemmän täyteaineita, jotka voivat olla karkeampia ja aiheuttaa hankausjälkiä. Nesteen annostelu on helpompaa mittakorkin ansiosta, kun taas pulveri voi pöllytä enemmän annosteltaessa. Lisäksi jauhetta käytettäessä annosteluluukkuun saattaa jäädä pesuainejäämiä, jotka eivät aina liukene kunnolla, etenkin alhaisissa pesulämpötiloissa. 

Vierailija
76/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhemaisessa on vähemmän turhia lisäaineita (väriaineita, hajusteita, vettä). Pakkaus on kevyempi ja kätevämpi. Hinta on alhaisempi. Joten aika vähän jää perusteluja miksi ostaisin nestemäistä mielummin.

Hmmh, nestemäinen ja hajusteeton Omo.

- Väriaineita? No se on väritöntä.

- Hajusteita? No ei.

- Vettä? Ei ole lisäaine, eikä turha.

Nolla pistettä.

Ja tosiaan, ei sinun tarvitse ostaa nestemäistä pyykinpesuainetta. Kukaan ei pakota.

Vierailija
77/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kantaa vettä kaupasta? Sehän on periaatteessa ihan samaa pesuainetta. Toinen on vain valmiiksi laimennettu vedellä.

Väärä vastaus.

Minä lopetin jauhemaisten pesuaineiden käytön sinä päivänä, kun forsfaattipesuaineet kiellettiin, ja kaupasta sai jauhemaisena vain zeoliitillä jatkettua pesuainetta. Zeoliitti eli savi tukkii koneet ja johtaa niiden ennenaikaiseen rikkoutumiseen. Nestemäisissä pesuaineissa on vettä ehkä saman verran kuin jauhemaisissa pesuaineissa on täyteaineita, eli pesuteho on vähintään samaa luokkaa. Plus niitä ei tarvitse liottaa, vaan leviävät heti pyykkiin, eli pesutulos on hyvä.

Ei sertossa ole fosfaatteja eikä zeoliittiä pesujauheessa.

käytin ennen nestemäistä, valkopyykille jauhemaista, mutta huomattuani että tumma ja värillinen pyykki haiskahti pesun jälkeen, ja valkopyykki ei, niin vaihdoin kirjopyykkiaineenkin jauheeseen. Toimi💪

Vierailija
78/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoskassin painaa ihan tarpeeksi ilman ylimääräistä vettä. Miksi raahata kaupasta 10 kg nestettä kun voi kantaa puoli kiloa jauhetta?

Miksi valehtelet? Ei sellaista puolen kilon pesujauhepurnukkaa olekaan, joka vastaisi 10 kiloa nestämäistä pesuainetta.

Pesutuloksen kannalta asialla ei ole merkitystä koska molemmissa on samat vaikuttavat aineet.

Pesukoneen elinkaaren kannalta sen sijaan on paljonkin merkitystä, käyttääkö zeoliittiä eli savea sisältävää pesujauhetta vai sitä sisältämätöntä nestemäistä pesuainetta.

Minäkin käytin ennen pesujauhetta, mutta se loppui, kun fosfaattipesuaineet kiellettiin ja ne vaihdettiin zeoliittiin.

Voi miten vanhaa tietoa sinulla on! Kannattaa lueskella uudempia juttuja niin päivittyy vanha tieto!

Vierailija
79/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nestemäinen pyykinpesuaine on hellävaraisempi erityisesti siksi, että sen koostumus liukenee nopeammin ja tasaisemmin veteen, mikä vähentää riskiä siitä, että pesuainejäämiä jää vaatteisiin. Tämä voi olla erityisen tärkeää herkälle iholle tai tietyille materiaaleille. Lisäksi nestemäisissä pesuaineissa on usein vähemmän täyteaineita, jotka voivat olla karkeampia ja aiheuttaa hankausjälkiä. Nesteen annostelu on helpompaa mittakorkin ansiosta, kun taas pulveri voi pöllytä enemmän annosteltaessa. Lisäksi jauhetta käytettäessä annosteluluukkuun saattaa jäädä pesuainejäämiä, jotka eivät aina liukene kunnolla, etenkin alhaisissa pesulämpötiloissa. 

Kertoisitko, millä tavalla pesulämpötila vaikuttaa annosteluluukkuun mahdollisesti jääviin pesuainejäämiin?

Et tainnut nyt ajatella asiaan loppuun asti.

Vierailija
80/110 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoskassin painaa ihan tarpeeksi ilman ylimääräistä vettä. Miksi raahata kaupasta 10 kg nestettä kun voi kantaa puoli kiloa jauhetta?

Miksi valehtelet? Ei sellaista puolen kilon pesujauhepurnukkaa olekaan, joka vastaisi 10 kiloa nestämäistä pesuainetta.

Pesutuloksen kannalta asialla ei ole merkitystä koska molemmissa on samat vaikuttavat aineet.

Pesukoneen elinkaaren kannalta sen sijaan on paljonkin merkitystä, käyttääkö zeoliittiä eli savea sisältävää pesujauhetta vai sitä sisältämätöntä nestemäistä pesuainetta.

Minäkin käytin ennen pesujauhetta, mutta se loppui, kun fosfaattipesuaineet kiellettiin ja ne vaihdettiin zeoliittiin.

Voi miten vanhaa tietoa sinulla on! Kannattaa lueskella uudempia juttuja niin päivittyy vanha tieto!

Senaikaista, että silloin vaihdoin pakotettuna nestemäiseen pesuaineeseen. Ja kun löysin hyvän hajusteettoman, en taatusti vaihda vapaaehtoisesti muuhun. Miehenä minua ei pyykinpesu kiinnosta niin paljoa, että alkaisin tekemään jotain kokeiluja ihan vain kokeilemisen ilosta. Vaatteet tulevat puhtaiksi ja hajuttomiksi, joten en koske pesuprosessiin kuin pakon edestä.