En olisi tehnyt yhtään lasta jos ei olisi ollut VAKITUISTA työpaikkaa
Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny.
Kommentit (155)
Minulla sama. Vakivirkaa vuosi ja sitten lapsentekoon. Omassa ammatissani työt on ripoteltu sinne tänne, sijaisuuksia todella vaikea saada näkökulmasta, että asuisi paikassa x ja siitä tekisi sijaisuuksia 50km säteen sisällä.
Vakkarit vaikuttivat kiukkuisilta äitiyslomastani, erityisesti se joka on itsekin tehnyt pari lasta lähes 30v sitten samalla kaavalla kuin minä- vakituisena ollessaan. Nyt olen toisen lapsen kanssa vanhempainvapaalla. Ei ole tullut työnantajalta tai kollegoilta kummankaan lapsen kohdalla edes onnittelukorttia. Puolison työnantaja on muistanut molempien lasten syntymää kattavalla lahjapaketilla.
No, sitten kun tämä vanhempi kollega pääsee joskus yhteiskunnan hoiviin ja valittelee tiukkaa hoitajamitoitusta ja huonoa hoitoa, pitää kuitata että ajattele jos muut ikäiseni ovat pidättäytyneet lastenteosta hänenkaltaisten ihmisten luoman asenneilmapiirin takia. Että siellä ne sinusta huolta pitävät ovat, verenä vessanpöntössä.
"Noh nyt sitten raskaana ja stressi on hirmuinen' että miten taloudellisesti pärjätään' kun rahat riittää just ja just omaan elämään josta kaikki ylimääräinen nipistetty pois."
No lohdutuksena voi sanoa että ihan pieni lapsi ei maksa juuri mitään. Kulut kasvavat sitten vähitellen ja oikeasti lapsi alkaa tulla tosi kalliiksi vasta teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Vakituista paikkaa on usein hyvin hankala naisen saada jos ei ole jo lapsia kun sitten ajatellaan että kohta on kuitenkin raskaana.
Itse tein molemmat lapset niin että olin pätkätöissä ja osin freelancerina. Kun lapset oli tehty aloin hakea vakituisia paikkoja. Sanoin niiden työnhaussa suoraan että lapset on nyt tehty ja nyt on minulla uran vuoro. Ja aika pian sain ihan unelmatyöni jossa olen sen jälkeen ollut jo 15 vuotta.
Äiti-ihmiset on puolet ajasta "hoitamassa sairasta lasta" jolloin muut työntekijät tekevät heidänkin työnsä.
En minä ainakaan ollut. Mies hoiti vähintään puolet lasten takia olleista poissaoloista ja isovanhemmat auttoivat myös. Moni muu oli enemmän poissa kuin minä kun itse en juuri ole koskaan itse sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Vakituista paikkaa on usein hyvin hankala naisen saada jos ei ole jo lapsia kun sitten ajatellaan että kohta on kuitenkin raskaana.
Itse tein molemmat lapset niin että olin pätkätöissä ja osin freelancerina. Kun lapset oli tehty aloin hakea vakituisia paikkoja. Sanoin niiden työnhaussa suoraan että lapset on nyt tehty ja nyt on minulla uran vuoro. Ja aika pian sain ihan unelmatyöni jossa olen sen jälkeen ollut jo 15 vuotta.
Äiti-ihmiset on puolet ajasta "hoitamassa sairasta lasta" jolloin muut työntekijät tekevät heidänkin työnsä.
No paljon vähemmän se silti työnantajaa rassaa kuin pitkät äitiusvapaat jolloin se työntekijä ei ole ollenkaan paikalla.
Lisäksi jos se äiti on koko ajan poissa niin työnantaja voi alkaa kysellä sen perään että milloinkas se isä on lasten kanssa? Ihan lain mukaan molempien vanhempien on osallistuttava sairaan lapsen hoitoon eikä se voi olla aina vain toinen joka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy miksi emme palkkaa enää 20-40 ikähaarukassa naisia.
Aika pienestä ryhmästä teillekin porukkaa palkataan kun 50-vuotiaita ei kukaan palkkaa.
Kyllä palkkaamme. Mutta kerrasta opimme. 28v nainen sai vakipaikan, niin reilut neljä kuukautta myöhemmin ilmoitti raskaudesta. Sitten oli 9 vuotta poissa, palasi töihin, ei osannut enää työtään ja lopetti vuoden jälkeen.
Ja koska ystävällisesti aina ilmoitteli vuoden pätkissä hoitovapaiden yms. jatkumista, niin emme pystyneet palkkaan kuin sijaisuuksi hänen tilalle. Suomessa, kun on pakko pitää paikka varattuna töihin palaavalle äidille.
Just noin teki yksi tuttu. Paitsi että tarvitaan siinä monta lasta, ei yhden hoitovapaalla olla kymmentä vuotta.
Mut joo. virkaa varattuna, työn teki vaihtuvat sijaiset huonolla palkalla. Lopulta odotti irtisanomista, suoritti uuden tutkinnon ja hankki uuden työn eri alalta.
Äitiysedut alas, virat niille jotka työt tekevät! Tämäkin kusipää vaan kävi välillä naureskelemassa ja esittelemässä turpeaa pötsiään.
Joo minäkin sain lapset kun oli vakityö. Palasin takaisin töihin kun nuorempi oli 3v. Parin kuukauden päästä olikin yt ja jouduin pihalle. Se siitä vakityöstä, en ole sellaista enää saanut. Nytkin työtön, välillä on jotain puolen vuoden pätkiä töissä. Nuorempi lapsi kohta 12. Ja kyseessä oli isompi firma ja olin siellä useamman vuoden ennenkuin raskaaksi tulin. Ja ihan duunarihommaa, eli kymmeniä ihmisiä ketkä teki samaa hommaa, eli ei tarvinnut sijaisia etsiä. Mutta en kadu mitään, ollaan aina jotenkin pärjätty, vaikka erokin tuli ja nyt maksan yksin lähes kaiken.
Kuka tahansa voi koska tahansa menettää vakituisen työpaikkansa. Ei ole enää olemassa edes valtion pitkää mutta kapeaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ollut. Mies hoiti vähintään puolet lasten takia olleista poissaoloista ja isovanhemmat auttoivat myös. Moni muu oli enemmän poissa kuin minä kun itse en juuri ole koskaan itse sairaana.
Erityisen sairas oli lapsi joulun alla. Silloin nainen kävi työpaikalla kertomassa miten jouluvalmistelut etenevät. Käteviä nuo lasten "sairaudet" ei tarvita lääkärintodistustakaan. "Purjo-petterillä on vähän nuhaa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ollut. Mies hoiti vähintään puolet lasten takia olleista poissaoloista ja isovanhemmat auttoivat myös. Moni muu oli enemmän poissa kuin minä kun itse en juuri ole koskaan it
Meillä oli vastaava keissi mutta juhannuksena lapsi sairasteli kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä syy miksi duunarimiehenä erosin reservistä. Puolustakoon yritykset yritystään yksityisarmeijalla :) Minä en teitä puolusta kun hätä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Really?! Ihan itsekö keksit? Annetaan kaikki aloittajalle aplodit!
Ei kannattaisi naureskella tälle asialle. Ongelma on ihan oikeasti ratkaisematta. Itse näen asian niin että yrityksiä ei kiinnosta se tehdäänko lapsia. Ja silloin lisääntymisiässä olevat naiset ovat heidän näkökulmasta vähemmän tuottavia.
Antakaas tulla ratkaisuja ..
Hienoa. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat tehneet lapsia, vaikka ei työpaikkaa.
Mietitääs. Kun sain 2 ekaa olin vakituisessa työssä. Kun sain 2 vikaa en ollut, tosin tuolloin kyllä opiskelin eli en hummannut työttömänä kotona.
Paljonkohan Suomessa on vanhempia, jotka työttöminä? No mutta ei vanhempana ja työttömänä olo ole yhtään sen paheksuttavampaa lapsettomien Marin 30 v. ja Peran 40 v. kohdalla.
Ja vaikka ne lapset on tehty kun on vakituinen työpaikka eihän se tsrkoita, ettei olisi joskus ehkä se työtön vanhempi.
Periaatteessa kyllä parempi ja moraalisempaa tähdätä aina siihen, että olisi se työpaikka ennen lasten hankintaa. Samoin myös avioliitto tai kumppani kenen kanssa asuu.
En perustanut perhettä aikoinaan kun olin juuri tuossa menetetyssä sukupolvessa, vuokratyössä eri kaupungeissa odottaen että mistä löytyisi vakiduuni jonka varaan voisi elämän rakentaa.
Olin liian vanha perheen perustamiseen kun tajusin repiä itseni irti tuosta helvetinpyörästä. Nyt on vakiduuni, vaimo ja koira mutta lapset jäi sinne taloudellisen kurimuksen nuoruuteen :/
Ei perhettä perusteta velkarahalla ja pikavipeillä.
Vierailija kirjoitti:
"Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny. "
Niin, yksi syy on se että ihmiset kuvittelevat että pitää olla vakituiset työpaikat ja omakotitalot ennen kuin voi hankkia lapsia. Kuvitellaan että mitään uutta työrintamalla ei enää ole lasten saamisen jälkeen ja että kaikkea voisi muka jotenkin hallita.
No katin kontit. Lapset kannattaa tehdä silloin kun siltä tuntuu ja työpaikkoja on kyllä tarjolla senkin jälkeen. Monesti enemmänkin kun ei enää ole sitä raskauden peikkoa työnantajalle päin.
Kyllä ihmisellä pitää olla jonkinlainen taloudellinen turva lapsia saadessa. Nykyaikana voi aina menettää työpaikan tai firma lopettaa tms, mutta ainakin alussa on hyvä olla vakaa elämäntilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny. "
Niin, yksi syy on se että ihmiset kuvittelevat että pitää olla vakituiset työpaikat ja omakotitalot ennen kuin voi hankkia lapsia. Kuvitellaan että mitään uutta työrintamalla ei enää ole lasten saamisen jälkeen ja että kaikkea voisi muka jotenkin hallita.
No katin kontit. Lapset kannattaa tehdä silloin kun siltä tuntuu ja työpaikkoja on kyllä tarjolla senkin jälkeen. Monesti enemmänkin kun ei enää ole sitä raskauden peikkoa työnantajalle päin.
Kyllä ihmisellä pitää olla jonkinlainen taloudellinen turva lapsia saadessa. Nykyaikana voi aina menettää työpaikan tai firma lopettaa tms, mutta ainakin alussa on hyvä olla vakaa elämäntilanne.
Jos on kelarotan luonne niin sittenhän sillä ei väliä ole ... mutta jos tahtoisi oman kortensa kantaa yhteiskunnassa niin se onkin vähän eri juttu :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta. Mutta mikä on vaihtoehto? Haluatko Sumen, jossa asuu pelkästään ulkomailta muuttaneita työntekijöitä? Mistä maanosasta toivot heidän tulevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pienestä ryhmästä teillekin porukkaa palkataan kun 50-vuotiaita ei kukaan palkkaa.
Työvoimapula on pulaa 30-vuotiaista miehistä ja 16-18-vuotiaista naisista.
Tämä kertoo enemmän meidän yrittäjistä kuin kansantalouden todellisesta tilasta.
Tekijöitä kyllä olisi. He eivät vaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkkaamme. Mutta kerrasta opimme. 28v nainen sai vakipaikan, niin reilut neljä kuukautta myöhemmin ilmoitti raskaudesta. Sitten oli 9 vuotta poissa, palasi töihin, ei osannut enää työtään ja lopetti vuoden jälkeen.
Ja koska ystävällisesti aina ilmoitteli vuoden pätkissä hoitovapaiden yms. jatkumista, niin emme pystyneet palkkaan kuin sijaisuuksi hänen tilalle. Suomessa, kun on pakko pitää paikka varattuna töihin palaavalle äidille.
Nyt olet väärässä. Joku paikka pitää hänelle olla mutta ei se josta lähti. Voi jopa antaa kenkää tuotannollilla syillä kun palaa mammalomalta.