Nyt kun taas jankataan syntyvyydestä niin eikö lapsettomat ihmiset ole parhaita kertomaan miksi eivät tee lapsia?
En nyt tietenkään sano että lapsettomia pitäisi syyllistää aiheesta vaan kohteliaasti ja asiallisesti pitäisi voida puhua että miksi syntyvyys on alhaista, lapsettomien määrä on kasvanut kokoajan ja se on suurin syy alhaiseen syntyvyyteen eikä suurperheitä enää ole. Eikö lapsettomat ihmiset ole parhaita kertomaan miksi syntyvyys on alhaista eikä ne poliitikot,tutkijat,tohtorit,asiantuntijat ja johtajat?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No kun ne ihmisten vastaukset eivät kelpaa tutkijoille eikä poliitikoille.
Kyllä ne tutkijoille kelpaa, mutta ei poliitikot sitä tietoa mitenkään suostu ottamaan vastaan vaan jatkaa vaan voivottelua, kun ei lapsia synny. Eihän poliitikot mitään muitakaan tutkimustuloksia suostu ottamaan päätöksenteon tueksi, niin miksi ne tätäkään ottaisi. Se tarkoittaisi oikeita tekoja voivottelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on omat syynsä. Varmasti nämä tutkijat tietää ne syyt ihan yhtä hyvin kuin lapsettomat itse.
En ole kuullut yhdenkään tutkijan sanoneen että syntyvyys on alhaista koska ihmisillä ei ole varaa lapsiin tai että ihmisillä ei ole kumppaneita. Onko kukaan tutkija siis kertonut totuutta miksi syntyvyys on alhaista?
Ei ole olemassa vain yhtä tai kahta syytä, miksi syntyvyys on sillä tolalla kuin on. Mutta yksikään lapsi ei synny tai ei ainakaan pitäisi syntyä pakottamalla ja vaatimalla, enkä usko painostamisen ja uhkailun tai edes ulkopuolisten utelun lisäävän merkittävästi haluja saada lapsia
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt kun vanhemmillani molemmilla oli 8 sisarusta, mutta kaikki heistä tekivät vain 1-2 lasta. En siis syyllistä mutta mietin miksei tehty enemmän.
Ehkä siksi, kun tietävät millaista suurperheessä on ollut. Ei kai kukaan siihen nykypäivänä halua, kun ehkäisykin on helposti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt kun vanhemmillani molemmilla oli 8 sisarusta, mutta kaikki heistä tekivät vain 1-2 lasta. En siis syyllistä mutta mietin miksei tehty enemmän.
Ehkä siksi, kun tietävät millaista suurperheessä on ollut. Ei kai kukaan siihen nykypäivänä halua, kun ehkäisykin on helposti saatavilla.
Miten kenelläkään on nykyään varaa useampaan lapseen?
Kaikki ei vain halua lapsia. Moni kokee elämän ja arjen paremmaksi ilman.
Ei siinä ole mitään sen syvällisempää.
Kyse on vain yhdestä tavasta elää elämänsä.
Olen eri mieltä AP:n kanssa. Mielestäni paras vastaus tulee perheellisiltä : Miksi ette tehneet VIELÄ yhtä lasta ?
Tottakai voi kysyä niiltäkin joilla on jo lapsi, että miksi et tee kahta lisää.
Pääsyyllinen on se että ei ole varaa tehdä lapsia sillä se vaatii hyvän työn jonne voi palata äitiysloman jälkeen ja hyvätuloisen puolison joka maksaa perheen kulut äitiysloman aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä AP:n kanssa. Mielestäni paras vastaus tulee perheellisiltä : Miksi ette tehneet VIELÄ yhtä lasta ?
Eikö lapsettomien määrä kasva kokoajan? Miehistä lähes puolet jää lapsettomiksi ja naisista reilu 30%.
No köyhät eivät lisäänny. Ainoastaan korkeastikoulutetut ja hyvin tienaavat. Joten miksi köyhien pitäisi lisääntyä.Mihin köyhien lapsia tarvitaan. Tykinruoaksi ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
En vaan halua tehdä lapsia tälläiseen yhteiskuntaan.
M34
Samaa mieltä, ymmärrän hyvin kantasi.
Itselleni ei ole koskaan tullut halua saada lasta. Siis sellaista oikeaa halua. Olen nyt kolmekymppinen ja ihan vakaassa elämäntilanteessa, missä varmaan moni lapsia hankkisi. Toki olen miettinyt, että mitä jos olisi lapsi, mutta lopputulos on aina se, että en siihen koe mitään kutsumusta tai tahtoa. Parisuhteestani nautin tällaisena kuin se on enkä osaa kuvitella, että kumpikaan meistä olisi erityisen innokas lapsen kasvattaja tai hoitaja. Jos joku kysyisi haluanko ottaa hoidettavakseni käärmeen seuraavaksi kahdeksikymmeneksi vuodeksi, niin siihenkin kokisin varmaan enemmän tahtoa kuin raskaana olemiseen, synnyttämiseen ja lapsen kasvattamiseen. Olen todella kiitollinen, että voin elää elämäni näin eikä tarvitse miettiä sitä, joudunko väkisin vanhemmaksi vahinkoraskauden vuoksi tai onko sosisaalinen paine niin kova ja elämää hankaloittava, että lapsi pitäisi hankkia ihan vain muodon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Pääsyyllinen on se että ei ole varaa tehdä lapsia sillä se vaatii hyvän työn jonne voi palata äitiysloman jälkeen ja hyvätuloisen puolison joka maksaa perheen kulut äitiysloman aikana.
Tämä on yksi syy, ennen se raksapena ja sarisairaanhoitaja pystyi tekemään 3 lasta,ostamaan asunnon,omistamaan auton ja osa osti jopa kesämökin. Nykyään tuollaiseen elintasoon jos haluaa niin pitäisi olla rakennusinsinööri ja lääkäri pariskunta.
En ole tavannut kumppania jonka kanssa kiinnostus toisia kohtaan olisi molempipuolista.
Joko en itse ole kiinnostunut minuun ihastuneesta, tai oma ihastus ei kiinnostunut minusta.
m36
Vierailija kirjoitti:
No köyhät eivät lisäänny. Ainoastaan korkeastikoulutetut ja hyvin tienaavat. Joten miksi köyhien pitäisi lisääntyä.Mihin köyhien lapsia tarvitaan. Tykinruoaksi ilmeisesti.
Köyhien pitää lisääntyä jotta hyväosaiset saa rahaa ja tämän takia hyväosaiset on huolissaan alhaisesta syntyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyllä lisääntyy, niitähän on tuolla ruokajonoissakin lastensa kanssa ja jatkuvasti täälläkin on aloituksia siitä, että lapsien kanssa on rahat tiukilla, pitää muuttaa pienempään ja pienempään asuntoon jne.
Maahan muuttajat ovat minua tärkeämpi kansanryhmä, miksi minun pitäisi siis tehdä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyllä lisääntyy, niitähän on tuolla ruokajonoissakin lastensa kanssa ja jatkuvasti täälläkin on aloituksia siitä, että lapsien kanssa on rahat tiukilla, pitää muuttaa pienempään ja pienempään asuntoon jne.
Tässä 2000 luvulla, oisko ollu 2015 aikoihin oli uutinen missä kerrottiin että syntyvyys on laskenut eniten matalastikoulutetuilla ihmisillä kun taas korkeastikoulutetuilla se oli jopa vähän lisääntynyt. Köyhien syntyvyys on laskenut.
Joka toinen avioliitto päätyy eroon, joka kolmas nainen saa turpaansa mieheltään, Joka kymmenes suomalainen syö masennuslääkkeitä. Aika huono on materiaali Suomessa.