Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kun taas jankataan syntyvyydestä niin eikö lapsettomat ihmiset ole parhaita kertomaan miksi eivät tee lapsia?

Vierailija
23.01.2025 |

En nyt tietenkään sano että lapsettomia pitäisi syyllistää aiheesta vaan kohteliaasti ja asiallisesti pitäisi voida puhua että miksi syntyvyys on alhaista, lapsettomien määrä on kasvanut kokoajan ja se on suurin syy alhaiseen syntyvyyteen eikä suurperheitä enää ole. Eikö lapsettomat ihmiset ole parhaita kertomaan miksi syntyvyys on alhaista eikä ne poliitikot,tutkijat,tohtorit,asiantuntijat ja johtajat? 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on omat syynsä. Varmasti nämä tutkijat tietää ne syyt ihan yhtä hyvin kuin lapsettomat itse.

En ole kuullut yhdenkään tutkijan sanoneen että syntyvyys on alhaista koska ihmisillä ei ole varaa lapsiin tai että ihmisillä ei ole kumppaneita. Onko kukaan tutkija siis kertonut totuutta miksi syntyvyys on alhaista? 

OIkeasti? Mä olen nähnyt vaikka kuinka monta kertaa tutkijoiden kertovan juuri nuo syyt lapsettomuuteen. Mitä syitä sinä sitten olet kuullut? Vai etkö ole oikeasti edes kuunnellut yhtäkään tutkijaa?

Vierailija
42/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt kun vanhemmillani molemmilla oli 8 sisarusta, mutta kaikki heistä tekivät vain 1-2 lasta. En siis syyllistä mutta mietin miksei tehty enemmän.

Ehkä siksi, kun tietävät millaista suurperheessä on ollut. Ei kai kukaan siihen nykypäivänä halua, kun ehkäisykin on helposti saatavilla.

Miten kenelläkään on nykyään varaa useampaan lapseen?

Rahaa olis mutta aikaa ei. Siksi yksi tenava on ja pysyy. Ainakin vielä jonkun aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei halua koska ei halua, osa haluaa mutta ei ole kumppania. Osa haluaa mutta ei ole rahaa tai muita resursseja. Osa haluaa mutta ei fyysisesti pysty. Ja niin edelleen.

Nyt jos olet valtio ja toivot että syntyvyys kasvaa niin mitä teet? Voit mainostaa ja markkinoida että lapset jee ja se joko toimii tai ei toimi. Voit panostaa lääketieteen osalta apuun niille muutamalle jotka tarvitsee hedelmöityshoitoja mutta onko sillä tarpeeksi isoa vaikutusta. Voit tuella tai muulla tavalla pitää huolta että lapsen tekeminen ei saata ihmisiä ihan niin pahaan vararikkoon,  mutta sitten saat puoli vauvapalstaa kiukuttelemaan miksi kaikki tuet menee heille.

Onko hyviä ratkaisuja kellään tarjota?

Kohta tulee joku elämämkoulu Pera huutelemaan että "kuollaan vaan kaikki pois kun on niin tyhmä maa tämä en välitä se on jämpti näin" ja taputtaa itseään olalle kun on niin fiksu mutta tuohon ei osaa vastata.

Vierailija
44/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että yksi syy on jäänyt taka-alalle. Ja se syy on, kun naisilla on vapaus valita, niin moni valitsee mieluummin elämän ilman lapsia. Virheellisesti oletetaan naiseuteen kuuluvan halun tehdä lapsia. Kun naisilla on itsenäinen valta valita, niin ei osa naisista halua omia lapsia sen enempää kuin osa miehistäkään.  

Nimenomaan tämä, nykyään ei ole mikään pakko tehdä lapsia, luotettavaa ehkäisyä on kaikkien saatavilla ja kaikkien pitäisi tietää miten niitä lapsia saadaan tai ollaan saamatta. Naiset voivat mennä töihin ja tienata omat rahansa, ei ole mikään pakko mennä yhteen miehen kanssa ja lisääntyä, jos ei halua.

Jos edellisillä sukupolvilla olisi ollut samat mahdollisuudet niin ehkä nekin olisivat lisääntyneet vähemmän.

Vierailija
45/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt kun vanhemmillani molemmilla oli 8 sisarusta, mutta kaikki heistä tekivät vain 1-2 lasta. En siis syyllistä mutta mietin miksei tehty enemmän.

Ehkä siksi, kun tietävät millaista suurperheessä on ollut. Ei kai kukaan siihen nykypäivänä halua, kun ehkäisykin on helposti saatavilla.

Miten kenelläkään on nykyään varaa useampaan lapseen?

Rahaa olis mutta aikaa ei. Siksi yksi tenava on ja pysyy. Ainakin vielä jonkun aikaa.

Uskon, että taloudellisella tilanteella on merkitystä, kun mietitään useamman lapsen tekemistä. Uskon kuitenkin, että ensimmäisen lapsen tekemisen päätökseen vaikutta paljon enemmän pelkkä halu tai haluttomuus tehdä lapsia, eikä sitä taloudellisilla kannustimilla muuksi muuteta. 

Vierailija
46/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa olevilla ulkkareilla ole alhainen syntyvyys!

Kantasuomalaisten syntyvyysluku on 1,27 ja muualta tänne tulleiden 1,37 tai 1,38, en ihan tarkkaan muista. Eli suurin osa Suomessa asuvista naisista saa alle kaksi lasta.

Vierailija
47/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No köyhät eivät lisäänny. Ainoastaan korkeastikoulutetut ja hyvin tienaavat. Joten miksi köyhien pitäisi lisääntyä.Mihin köyhien lapsia tarvitaan. Tykinruoaksi ilmeisesti.

Köyhät kyllä lisääntyy, niitähän on tuolla ruokajonoissakin lastensa kanssa ja jatkuvasti täälläkin on aloituksia siitä, että lapsien kanssa on rahat tiukilla, pitää muuttaa pienempään ja pienempään asuntoon jne.

Nimenomaan. Köyhät ja vähävaraiset ovat lisääntyneet, koska ovat voineet luottaa yhteiskunnan rahalliseen, ehkä jopa avokätiseenkiin tukeen. Mutta nyt on toisin.

Kaikki ei halua kuulla tätä, mutta monen kohdalla peräänkuuluttaisin kriittistä katsomista omaan kulutukseensa. Tuhlataan vähiä rahoja uuteen tatuointiin/kynsiin/ripsiin/energiajuomiin/Temuun jne. Eräskin tuttu valittaa rahapulaa. Silti on varaa polttaa tupakkaa ja ostaa alkoholia. Sähkölaskutkin on kuulemma huikeat, koska katras haluaa saunoa useamman kerran viikossa. En vain pysty tuntemaan sympatiaa valittajaa kohtaan.

Vierailija
48/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöliitto on mielestäni, aivan viime vuosia ehkä lukuunottamatta, tehnyt vääriä kysymyksenasetteluja johtuen siitä että eivät ilmeisesti ymmärrä asiaa niin paljon että edes osaisivat kysyä.

Vertaa: Miksi et halua hevostilaa

a) estää nykyisen elämäntyylin

b) ei ole rahaa

c) ei ole kumppania hoitamaan asiaa

Siihen, että sama kysymys ja yksi vastausvaihtoehto lisää

d) en ole koskaan ajatellutkaan haluavani moista.

Minulla vastaus olisi d ja uskon että monella muullakin olisi. On TOKI lapsettomuuden plusmerkkisiä seurauksia, että saan jatkaa elämääni sellaisena kuin se on. Mutta samalla argumentilla en tosiaan halua hevostilaakaan, eikä suuri yleisö ajattele että minulla ei ole hevostilaa koska haluan jatkaa itsekästä elämäntyyliäni.

Kysymyksenasettelu on siis pitkään ollut pielessä.

Vierailija
49/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt lapsettomuuteen on usein moninaisia ja henkilökohtaisia. Suurin osa syntyvyyttä käsittelevistä jutuista mediassa on jotenkin heppoisia pintaraapaisuja. Ihmettelen miksi sitä vielä 2025 ihmetellään että moni ei tee enää lapsia. Väestön liikakasvu, pätkätyöt ja työttömyys, ilmaisharjoittelut, tukien leikkaaminen, naisten kasvaneet oikeudet ja autonomia, ehkäisy, ilmastonmuutos, sodat ja maailmantilanne, mielenterveyskriisi... listaa voisi jatkaa. Ja vielä jaksetaan ihmetellä miksi syntyvyys laskee.

Vierailija
50/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko yksi syy olla myös lapsuuden perheestä johtuvat kokemukset.

Esimerkiksi meidän perheessä isäni ei suostunut tekemään mitään. Herra töiden jälkeen käytti aikansa lepäämiseen ja omiin juttuihinsa. Kun taas äitini oman työnsä lisäksi hoiti kodin, lapset, ruokahuollon, metatyöt jne. Säälin monesti äitiäni ja manasin mielessäni itsekeskeistä isääni. Päätin jo nuorena, että en halua tuollaista elämää. Ei ole koskaan ollut halua perustaa perhettä. Olen tarkoituksella valinnut yksineläjän seesteisen elämän. Enkä kyllä ole katunut tätä ratkaisua.

Vierailija
51/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko yksi syy olla myös lapsuuden perheestä johtuvat kokemukset.

Esimerkiksi meidän perheessä isäni ei suostunut tekemään mitään. Herra töiden jälkeen käytti aikansa lepäämiseen ja omiin juttuihinsa. Kun taas äitini oman työnsä lisäksi hoiti kodin, lapset, ruokahuollon, metatyöt jne. Säälin monesti äitiäni ja manasin mielessäni itsekeskeistä isääni. Päätin jo nuorena, että en halua tuollaista elämää. Ei ole koskaan ollut halua perustaa perhettä. Olen tarkoituksella valinnut yksineläjän seesteisen elämän. Enkä kyllä ole katunut tätä ratkaisua.

Tuttuni isä oli väkivaltainen hullu. Tämä sai hänet haluamaan oman, oikean perheen ja lapsia, korjaamaan sitä osattomuuden kokemusta perheestä. Että voi mennä molempaan suuntaan

Vierailija
52/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parhaita kertomaan. Ja se syy on, ettei niitä pysty yksin tekemään. Ja se on hyvä syy.

Tai jos tiedät miten, niin kerro ihmeessä.

Vierailija
53/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lasta, koska hänen eliniänodotteensa olisi yhtä lyhyt kuin minun pinnani. En nimittäin todellakaan säästäisi vitsaa.

Lopputuloksena olisi vain iltapäivälehtien kokomusta etusivu ja minulle menolippu Hämeenlinnaan.

N32

Vierailija
54/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lasta, koska hänen eliniänodotteensa olisi yhtä lyhyt kuin minun pinnani. En nimittäin todellakaan säästäisi vitsaa.

Lopputuloksena olisi vain iltapäivälehtien kokomusta etusivu ja minulle menolippu Hämeenlinnaan.

N32

Ei vissiin saisi nauraa, mutta kommentti on hauska.

Vierailija
55/62 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No köyhät eivät lisäänny. Ainoastaan korkeastikoulutetut ja hyvin tienaavat. Joten miksi köyhien pitäisi lisääntyä.Mihin köyhien lapsia tarvitaan. Tykinruoaksi ilmeisesti.

Köyhien pitää lisääntyä jotta hyväosaiset saa rahaa ja tämän takia hyväosaiset on huolissaan alhaisesta syntyvyydestä.

Naulan kantaan. Raharikkaat tekemässä likaista, huono palkkaista, kropalle haitallista työtä poliisikoiran motivaatiolla? Tähän tähtää myös the Työvoimapula jossa ikääntyviä osaajia aletaan vaihtaa paikallisesti sovitulla palkalla nuorempiin nopeampiin.

Vierailija
56/62 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua niin silloin ei halua. Mitä syitä siihen enempää tarvitsee? Suomessa on kehollinen itsemääräämisoikeus joten asiaa ei tarvitse perustella.

Vierailija
57/62 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee koska en halua. Siin sulle selitys. 

Vierailija
58/62 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapsettomana en vain koe, että lapsiperhe-elämä olisi yhtään minua varten, eikä minulla ole yhtään halukkuutta sellaiseen elämään. Eikö tuo ole täysin riittävä syy sille, miksi en tee lapsia? Eikä näkemykseeni vaikuta millään tavalla nykyiset uhkakuvat, kuten Lännen ja Venäjän kiristynyt tilanne tai ilmastonmuutos tai kasvava työttömyys yhteiskunnassa. Eikä myöskään jo taakse tai taka-alalle jääneet asiat, kuten koronapandemia.

Vierailija
59/62 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun se nussiminen on niin kuvottavaa ettei sitä kukaan enää halua. N.

Vierailija
60/62 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ois tänään taas töissä saanu hyvää videomatskua kondomimainokseen. Pentu rääky tunnin suoraa huutoo.