Etätyötä tekevät
Pääosin etätöitä tekevät: onko työpaikallanne sovittu siitä, millaisella varoajalla työnantaja voi vaatia saapumaan lähipäiville? Lähtökohtaisesti kai työnjohto-oikeudella voi miten tahansa mielivaltaisesti vaatia, mutta onko yleistä, että tästä on joku hyvä tapa sovittu? Omalla työpaikalla tästä ei ole mitään mainintaa ja esimies käyttää tuota mielestäni vähän väärin kutsuessaan esim päivän-parin varoajalla konttorille, kun yleisesti on melko vapaa etätyökäytäntö Ongelma tässä siis työmatka joka itsellä ottaa noin tunnin/suunta ja lähipäivät oleellisesti vaikuttavat mm. siviilielämän aikataulujen suunnitteluun
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole konttoria mihin mennä, pääkonttori on Kanadassa. Asiakkaatkin pitkin maailmaa.
Jos työnantaja sanoisi että pakko olla huomenna konttorilla niin ihmettelisin kovasti.
Se on joko tulet tai häivyt firmasta.
No sitten häivyn firmasta ja odotan kunnes puhelin soi ja tarjoavat isoa paluurahaa.
Meillä ei ole mitään pakollisia läsnäpalavereja, kaikkiin voi osallistua etänä. Joskus kutsussa saattaa lukea "ensisijaisesti toimistolla, mutta myös etäyhteys avataan". Tällaiset kutsut pitää mielestäni lähettää viikkoa aiemmin. Toki pienemmälläkin varoajalla voi kokeilla, mutta sitten on varauduttava siihen, että osallistujamäärä toimistolla voi olla pieni. Meilläkin toimisto on Helsingissä ja osa asuu kaukana, jopa 5 tunnin junamatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pääsekään kesken työpäivän lähtemään mökille tai asioille tekosyyllä kyllä mut tavoittaa puhelimesta???
En ole ap, mutta kylllähän se vaikuttaa ilta-aikatauluihin, jos on tunnin työmatka.
Ja myös vaikka lapsen hakemiseen päiväkodista, nekin ajat pitää ilmoittaa etukäteen.
Te järjestätte aikataulunne sen mukaan kuin olisitte työpaikalla. Miksi teillä pitäisi olla erikoisetuja?
Tämä on monelta etätyöläiseltä unohtunut. Jos työpiste on määritelty työpaikalle, niin etätyö ei siirrä sitä automaattisesti kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pääsekään kesken työpäivän lähtemään mökille tai asioille tekosyyllä kyllä mut tavoittaa puhelimesta???
Taas yksi näitä "minä kyllä laiskottelisin jos saisin tehdä etätöitä".
Mitäpä luulet kun muut joutuvat tekemään sinun työsi kun sinä etäilet? Puhelin soi jatkuvasti. Viitisittekö tehdä tämän ja tämän pikkuasian kun mä oon etänä? Katsoisitteko miten toi asia on kun mä oon etänä? Sitten ei saa kiinni. Mä oon nyt palaverissa, Soitatko myöhemmin? Hommat seisoo kun yksi on ajamassa mökille eikä saa kiinni kun ei kuule puhelinta tai ei viitsi vastata.
Höpö höpö. Sua vaan harmittaa kun työnantaja ei luota sinuun samalla tavalla.
Ei ole sovittu mutta pääsääntönä on että etätyö max 2 pv /vko tehdään kotiosoitteessa. Eikä mistään purjeveneestä tai karavaanarireissuilta (kuten joillakin ilmeisesti on tapana).
Tokihan ihan varmasti tässä kovin lupsakkaassa työtahdissa porukoiden perjantaiden etäpäivät on sitä et aamulla avataan kone jotta näyttää siltä että tehdään jotain, ehkä on 1 puolen tunnin teams, vastataan pariin s postiin ja ollaan puhelimen päässä jos jollain on kysyttävää. Sitten jo lounasajan jälkeen lähdetäänkin mökille ajelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet kun muut joutuvat tekemään sinun työsi kun sinä etäilet? Puhelin soi jatkuvasti. Viitisittekö tehdä tämän ja tämän pikkuasian kun mä oon etänä? Katsoisitteko miten toi asia on kun mä oon etänä? Sitten ei saa kiinni. Mä oon nyt palaverissa, Soitatko myöhemmin? Hommat seisoo kun yksi on ajamassa mökille eikä saa kiinni kun ei kuule puhelinta tai ei viitsi vastata.
Höpö höpö. Sua vaan harmittaa kun työnantaja ei luota sinuun samalla tavalla.
Työntantaja ei tunne edes työntekijöitään...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sovittu mutta pääsääntönä on että etätyö max 2 pv /vko tehdään kotiosoitteessa. Eikä mistään purjeveneestä tai karavaanarireissuilta (kuten joillakin ilmeisesti on tapana).
Tokihan ihan varmasti tässä kovin lupsakkaassa työtahdissa porukoiden perjantaiden etäpäivät on sitä et aamulla avataan kone jotta näyttää siltä että tehdään jotain, ehkä on 1 puolen tunnin teams, vastataan pariin s postiin ja ollaan puhelimen päässä jos jollain on kysyttävää. Sitten jo lounasajan jälkeen lähdetäänkin mökille ajelemaan.
Sillä missä tekijä työnsä tekee ei pitäisi olla minkäänlaista merkitystä.
Työn tuloksilla on merkitystä.
Mikromanageria toki varmasti vituttaa, jos ei pysty kyttäämään alaisiaan aamusta iltaan.
Meillä on pari-kolme pakollista lähipäivää vuodessa, sijainti saattaa olla muukin kuin se "oma" toimisto. Jos ollaan kotipaikkakuntaa kauempana, työnantaja maksaa matkat ja tarvittaessa yöpymisen. Näistä ilmoitetaan pari kuukautta aikaisemmin.
Muuten etätöitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Itse käyn toimitolla ehkä kerran viikossa, jotkut melkein joka päivä ja jotkut sen pari kertaa vuodessa. Niin kauan kuin hommat hoituu, on työnantajalle ihan sama missä työt tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä missä tekijä työnsä tekee ei pitäisi olla minkäänlaista merkitystä.
Työn tuloksilla on merkitystä.
Mikromanageria toki varmasti vituttaa, jos ei pysty kyttäämään alaisiaan aamusta iltaan.
Näinhän se menee. Liukuva työaika ja täysi etätyömahdollisuus on itselle nykyisin ihan ehdottomia kriteerejä työpaikkaa valitessa. Muutenkin tykkään siitä, että saan tehdä työni itsenäisesti ilman jatkuvaa neuvomista ja vahtimista. Osaan huolehtia, että kaikki tulee tehdyksi ajallaan ja kunnolla, tarvittaessa venyn illat ja joskus vaikka viikonlopunkin. Toisaalta osaan sitten hiljaisempina aikoina ottaa vähän rennomminkin ja tehdä lyhyempiä päiviä, silloin venyy kahvi- ja ruokatauot enkä minä.
Esimies on tyytyväinen ja niin olen minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suurimman osan etätyössä mutta tuo ihan periaatteesta tökkii nykypäivän työelämässä että joka päivä joku huutelee teamsissa että onko joku konttorilla, voitko tehdä sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suurimman osan etätyössä mutta tuo ihan periaatteesta tökkii nykypäivän työelämässä että joka päivä joku huutelee teamsissa että onko joku kont
Mitä siellä konttorilla olevan sitten pitää tehdä? Meillä ainoa homma on paperisen postin tsekkaus, sitäkin tulee itselleni ehkä pari kertaa vuodessa. Kaiken muun pystyy hoitamaan oikein hyvin etänäkin.
Ei ole meillä sovittu pelisääntöjä, mutta kyllä lähtökohtaisesti on ok jos sovitaan, että seuraavana päivänä oltaisiin toimistolla. Yleensä esimiehen kanssa tulee sovittua lähipäivistä enemmän etukäteen, hän kun istuu eri paikkakunnalla ja tietää yleensä hyvissä ajoin, jos on tulossa mun paikkakunnalle käymään.
Ja en tee 100% etätöitä, vaan vähän tilanteen mukaan.
Se on joko tulet tai häivyt firmasta.