Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusien ruokamääräysten takia vanhukset jättävät aamulla kaurapuuron syömättä ja sen sijaan syövät banaanin

Vierailija
23.01.2025 |

Miten meni omasta mielestä naistoimikunta???

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan, että on olemassa jotain yleisiä ruokamääräyksiä, joita pitää noudattaa pilkulleen. Eiköhän ne pienillä eläkkeillään kituuttavat vanhukset syö puuroa mieluummin, kuin banaaneja.

Auktoriteettiuskovaiset ikäihmiset tottelevat kirjaimellisesti suosituksia, ne ovat kuin määräyksiä heille. Koko elämänsä eläneet Ylen ja Hesarin luomassa kuplassa. Mitä niissä medioissa on, niellään sellaisenaan, kyseenalaistamatta. On kotivarat tasan kolmeksi vuorokaudeksi ja ravintosuositukset noudatetaan ja lääkäri on kuin Jumala, jonka käskystä kiltisti popsitaan dosetillinen pillereitä vaivoihin, joita ei olisi jos ei noudatettaisi suosituksia.

Vierailija
22/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se linkki, ap?

Oma pikku pää?

Etippä itse, varmaan osaat ihan omin pikku kätösin etsiä!

KVG!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ravintosuositus pähkinänkuoressa.

Mitkä olivat työryhmän todelliset motiivit? Ilmeisesti ainakin heikentää laitoksissa syövien ravitsemusta. Suositusta noudatetaan myös kouluissa, päivähoidossa, varmaan myös armeijassa. 

Ympäristö ei ole motiivi - hedelmät talvikaudella  suuri ympäristöhaitta. 

Niin missä se ravintosuositus oli?

KVG! KAI sä OSAAT IHAN ITTE!

Vierailija
24/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräykset??

Ne on suosituksia, jokainen syö kuten tahtoo.

Vierailija
25/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani hyvä valinta,jugurttia päälle.

Vierailija
26/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa suosituksissa on jostain syystä pyrkineet ottamaan ilmastoasiat huomioon. En ole uusia suosituksia katsonut, mutta tuskin siinä kehotetaan syömään kolmansista maista tuotavia tuotteita, kun ne pitäisi jollain tavalla kuskata suomeen toiselta puolelta maapalloa. Esimerkiksi riisin tilalla pitäisi syötä suomessa kasvavaa perunaa.

Taikka ohraam taikka kauraa tai ruista, tai vehnää. Spelttiä, mikä on vehnää ja samanarvoista vehnän kanssa ravintoarvoiltaan, mutta moni ruokahörhöilijä pitää sitä parempana, hyvä vaan, jo vilja maistuu, se on terveellistä.

Vierailija
27/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkki on energiaa heti aamulla.

Vierailija
28/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se linkki, ap?

Oma pikku pää?

Etippä itse, varmaan osaat ihan omin pikku kätösin etsiä!

KVG!

Ei silläkään määräystä löydy. 

Vierailija
29/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa ja hoivakodeissa lihat ja leikkeleet jäävät harvinaisemmiksi. Tilalle yhä useammin härkistä ja tofua sekä leivälle ainaista juustoa. Jo nyt vanhukset jättävät usein tyystin syömättä nuo heille erikoisemmat kasvisruuat kun eivät maistu. Kun ikää on jo monilla lähemmäs sata vuotta niin ne viimeiset vuodet tuntuvat ainakin pidemmiltä muutoksen takia. Vaikka eläisivätkin lyhyemmin kun kuolevat aliravitsemukseen. Ja Oivariinin kaltainen tuote on tyystin pois listoilta koska liian kallista. Kissanra eikun Keiju vaihtui tilalle ja vesimaito. 

Vierailija
30/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoksissa eivät ole tulevaisuudessa tosiaan mitään suosituksia vaan käskyjä. 

Vierailija
31/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs äitini oli niin huolissaan, että mitä tässä nyt enää osaa syödä kun meni niin oudoiksi nämä ohjeet. Että ei hän oikein näistä kasviproteiineista ja muista kummallisuuksista mitään ymmärrä. Ja mitä se kauramaito tai mikä nyt onkaan oikein on. Kamalan kalliitakin kaikki. Ja hirveä määrä kasvista, ei hän kyllä saa isää syömään muuta kuin porkkanaa, kurkkua, tomaattia, paprikaa. Jouduin pitkään ja useita kertoja hänelle vakuuttamaan, että syötte ihan sitä mitä ennenkin ja unohda nyt kokonaan se suositus.

Vierailija
32/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummi ei ole noteerannut noita mitenkään. Ruokahalua on hänellä huonosti.

Aamupala on leipä ja kahvi. Aktiivisina päivinä 1,5-2-leipää. Päälle useimmiten kalaa, kun tykkää syödä kalaa. 

Lounaalla pieni kulho keittoa, jota keittää useammaksi päiväksi kerralla.

Päiväkahvilla hedelmää

Illalla puuroa.

Vierailija
33/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi syödä vaikka ruispalat. Tai puuron. Banaani ei pidä verensokeria kauaa tasaisena.

Päinvastoin. Puuro se ei pidä verensokereita tasaisina ilman tuhtia proteiinilisää, banaani vielä keltaisena taas pitää. Aika monta kertaa olen kokeillut ja puuron kanssa olen ollut monta kertaa vaikeuksissa eli hypoa pukkaa jo tunnin päästä.

T DM1

Vierailija
34/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloissa ja hoivakodeissa lihat ja leikkeleet jäävät harvinaisemmiksi. Tilalle yhä useammin härkistä ja tofua sekä leivälle ainaista juustoa. Jo nyt vanhukset jättävät usein tyystin syömättä nuo heille erikoisemmat kasvisruuat kun eivät maistu. Kun ikää on jo monilla lähemmäs sata vuotta niin ne viimeiset vuodet tuntuvat ainakin pidemmiltä muutoksen takia. Vaikka eläisivätkin lyhyemmin kun kuolevat aliravitsemukseen. Ja Oivariinin kaltainen tuote on tyystin pois listoilta koska liian kallista. Kissanra eikun Keiju vaihtui tilalle ja vesimaito. 

Rasvaton maito ja Keiju ovat jo vaihdettu parisen vuotta sitten tilalle omalla työpaikalla. 

Vierailija
35/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi syödä vaikka ruispalat. Tai puuron. Banaani ei pidä verensokeria kauaa tasaisena.

Päinvastoin. Puuro se ei pidä verensokereita tasaisina ilman tuhtia proteiinilisää, banaani vielä keltaisena taas pitää. Aika monta kertaa olen kokeillut ja puuron kanssa olen ollut monta kertaa vaikeuksissa eli hypoa pukkaa jo tunnin päästä.

T DM1

Mulla oli radi ja se perus hiutalepuuro aamulla oli pahin sokerin nostattaja.

Vierailija
36/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt jotenkin tajua, eikö ihminen voi syödä puuroa ja banaania samalla aterialla?

Vierailija
37/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvun vanhukset syövät kaurapuuroa ja lisäksi reiluja ruislimpun siivuja joissa kinkkua ja palan painikkeeksi kannullinen maitokaffetta. Ruokahalu heillä on hyvä vaikka ovat 80-90 vuotiaita. Ei vanhusten tartte mitää 800 g saada päivässä täyteen, ihan hullua olisi. 

Minun äitini taas syö nykyään tosi vähän. Ei ole ruokahalua ja unohtaa syödä. Onneksi muistaa joskus ravinnejuomas juoda pullon. Olisi aivan hullua alkaa siihen tuputtamaan vielä kasviksia päälle, kun muutakin ruokaa vain näykkii

Sama täällä. Kertoi että syö vain yhden perunan. No kysyin että miksi vain yhden, niin selitys oli että no kun ne sanoi mulle ettei saa syödä. Mihinhän tuollainen määräys perustuu?

Vierailija
38/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T DM1

Mulla oli radi ja se perus hiutalepuuro aamulla oli pahin sokerin nostattaja.

Niinhän se mullakin nostaisi ilman pikainskaa. Sitä mun on kumminkin laitettava, eikä näköjään auta annoksen pienentäminen, silläkin systeemillä romahduttaa. En viitsi turhan takia hommata ilmaista huvipuistoreissua vuoristoratoineen, ei se olo ole tavoittelemisen arvoinen.

Vierailija
39/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laktoositon ja kevytmaito on hyviä ja tavallinen leipä. Kuin puurot ja siihen loraus maitoa tuo nuoruuden mieleen. Jos käyttää mehukeittoja ja kiisseleitä niihin on pakko laittaa maitoa. Kemiallisten aineiden takia. Ja viinirypäleitä kuin päärynän paloja voi pienentää suuhun sopivaksi. Tekohampailla on hidasta syöminen. Banaani pitää haarukalla muhentaa ja sitten syö. Käy vaikka lättyjen kanssa. Omenan voi pilkkoa viipaleiksi. Syö sitten kun jaksaa. Puuro tasaa verensokeria kun siihen ei laita sokeria vaan voi napin tai maitoa. Puuroa voi hiukan löysentää maidolla ja sekoittaa lusikalla. Vanhusten hoidossa ollaan helliä. Nieleminen ei käy kuin nuorena. Itsetehty perunamuusi maistuu ihan erilaiselle kuin teollinen mikä on vetistä. Käytä laktoositonta maitoa tai joskus kauramaitoa jos et tiedä saako ripulin. Ripulia tulee myös liiasta öljystä kuin majoneesin öljymuna seoksesta. Se valuu ulos suolesta nuirellakin. Öljy on ulostelääke. Raaka ruoka munat tuo salmonellan raaka liha. Porkkanaraaste pitää tehdä pestyistä kuorituista. Ei mitään halvaustauteja. Vanhuksilla on monet rokotukset ottamatta kuin tulehduksia joita ei ole lääkitty. 

Vierailija
40/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvun vanhukset syövät kaurapuuroa ja lisäksi reiluja ruislimpun siivuja joissa kinkkua ja palan painikkeeksi kannullinen maitokaffetta. Ruokahalu heillä on hyvä vaikka ovat 80-90 vuotiaita. Ei vanhusten tartte mitää 800 g saada päivässä täyteen, ihan hullua olisi. 

Minun äitini taas syö nykyään tosi vähän. Ei ole ruokahalua ja unohtaa syödä. Onneksi muistaa joskus ravinnejuomas juoda pullon. Olisi aivan hullua alkaa siihen tuputtamaan vielä kasviksia päälle, kun muutakin ruokaa vain näykkii

Sama täällä. Kertoi että syö vain yhden perunan. No kysyin että miksi vain yhden, niin selitys oli että no kun ne sanoi mulle ettei saa syödä. Mihinhän tuollainen määräys perustuu?

Onko ruokavaliohoitoinen DM2? Silloin ravintoterapeutti saattaa neuvoa kirjaimellisesti, että esim. perunaa vain yksi aterialle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi