Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea syy masennukseeni oli pikkulapsiaika

Vierailija
23.01.2025 |

Hei, 

Olen 37-vuotias äiti ja tajusin tänään kristallin kirkkaasti miksi olen ollut viimeiset 9 vuotta niin allapäin. Nyt kun lapseni ovat kasvaneet 9- ja 7-vuotiaiksi, olen alkanut saada omaa elämääni takaisin. Olen ymmärtänyt, että yksinkertaisesti inhoan pieniä lapsia. Sitä taistelun ja väännön määrää jokaikisestä asiasta. Sotkua ja huutoa. Se että en saa tehdä haluamani asioita vaan lapset pilaavat musiikin kuuntelun, kävelylenkin yms.

Nyt lapset tykkäävät jo mennä harrastuksiin ja kavereilleen. Nukkuvat yönsä. En oikeasti keksi ainuttakaan hyvää asiaa pikkulapsiajassa. Tavallaan olen siitä myös surullinen ja olo on syyllinenkin. Pitkään olen pohtinut olenko vain todella huono äiti vai mikä minua vaivaa kun jatkuvasti olen väsynyt, ärtynyt, haluton.

Nyt en odota enää masentuneena työpäivän päättymistä että kotona jatkuisi jatkuva läsnäolo ja äidinhuutelu. Jos meille olisi kolmas lapsi jostain mielenhöiriöstä tehty niin varmaan olisi loppunut parisuhde ja mielenterveys. 

Tunnistaako kukaan vastaavia ajatuksia? Olen siis nyt onnellinen lapsistani kun olemme selvinneet pikkulapsiajan. En pidä pienistä lapsista enkä pelkää sitä kertoa!! Se on ihan ok!

Kommentit (355)

Vierailija
321/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on kyse

Pietarin trollitehtaalla - Näin Venäjän propagandaa rustataan kellon ympäri

Trollitehtaan propagandan sarjatuotannon yksityiskohtia on paljastettu muun muassa riippumattomassa Novaja Gazeta -lehdessä. Internet-tutkimuskeskus-nimellä tunnettu yhtiö oli perustettu heinäkuussa 2013.

Työpaikkailmoituksilla haettiin tuolloin nettitoimittajia, joiden tehtävänä oli kirjoittaa kommentteja, blogeja ja uutisia. Yhtiön tarjoamia palkkoja pidettiin jo silloin hyvinä, ja työpaikkana oli uusi vartioitu toimisto Pietarin kupeessa Olginossa, josta muutettiin myöhemmin Pietariin.

Automatisoidut ja identtiset kommentit ovat helppoja tunnistettavia ja torjuttavia, siksi ihmisiä tarvitaan versioimaan monistettuja viestejä.

Yhtiön toiminnasta on Venäjällä hakkeroitu tuhansia dokumentteja, joita olemme saaneet käyttöömme (YLE).

Arviot yhtiön työntekijämäärästä vaihtelevat, mutta hakkeroidun materiaalin joukossa ollut organisaatiokaavio kuvasi 270 ihmisen tehtävät ja nimesi johtotehtävissä toimivat.

Useat entiset työntekijät ovat haastatteluissa kertoneet, että valtaosa palkatuista propagandisteista ei itsekään usko asiaansa.

YLE

https://yle.fi/a/3-7804386

Vierailija
322/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä tukee ja levittää väestömäärävalhetta - haluaa näivettää Suomen

Lähteitä:

DW (Deutsche Welle) 

The Russian parliament is discussing a law to ban so-called "propaganda of childlessness"

https://www.dw.com/en/whats-behind-russias-plan-to-ban-child-free-ideol…

YLE

https://yle.fi/a/74-20012427

Viime vuosina olemme todistaneet Venäjän määrätietoista yrittämistä vaikuttaa länsimaisten yhteiskuntien sisäisiin asioihin, ja tämä kampanja on saanut monia muotoja. Yksi huolestuttavimmista keinoista on väestömäärävalheiden levittäminen, joka on erityinen uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä ei ole vain äärimmäistä propagandaa, vaan se on myös osa laajempaa strategiaa, joka pyrkii heikentämään Suomen yhtenäisyyttä ja tulevaisuutta.

Venäjän propagandavälineet, kuten maksetut trollit ja vaihtoehtoiset faktat, pyrkivät horjuttamaan suomalaista keskustelua ja luomaan epäluottamusta valtion instituutioita kohtaan. Hyvinvointiyhteiskuntamme peruspilarit, kuten koulutus ja terveydenhuolto, joutuvat kyseenalaistetuksi, kun valeuutiset leviävät tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Tämä ei ole vain harmitonta kikkailua vaan vaarallinen yritys vaikuttaa siihen, miten suomalaiset näkevät oman yhteiskuntansa.

Erityisesti Venäjän intressit näkyvät, kun keskustellaan väestömäärästä. Propagandan myötä yritetään luoda kuvaa, että Suomen väestö on uhka, ja että vauvojen syntyvyys on ongelma, jota pitäisi alentaa tai jopa karsia. Kysynkin: kuka oikeastaan hyötyy tällaisesta keskustelusta? Kuka tahtoo vauvat pois Suomesta? Vastaus on selvä: ne, jotka haluavat heikentää Suomen tulevaisuutta ja aiheuttaa pelkoa yhteiskunnan sisällä.

Venäjä on kieltänyt omassa maassaan "lapsettomuuden propagandan" , mutta käyttää samaa propagandaa lännessä.  Myös Suomessa hyödyntäen Pietarin trollitehdasta ja tukien hyödyllisten idioottien mielipiteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lasten isällä meni pikkulapsiaika? Masentuiko, uupuiko? 

No ei tietenkään.

Korkeintaan sitä otti päähän, kun hänen tarpeitaan ei huomioitu tarpeeksi.

Vanhemmuus on niin erilaista ja eritasoista naisille ja miehille.

P*skanakki naisille.

Vierailija
324/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hankkinut lapsia just kans tuon takia etten tykkää pikkulapsista/vauvoista. Vihaan lasten tekemiä sotkuja, huutoa ja kiljumista

Vierailija
325/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lasten isällä meni pikkulapsiaika? Masentuiko, uupuiko? 

No ei tietenkään.

Korkeintaan sitä otti päähän, kun hänen tarpeitaan ei huomioitu tarpeeksi.

Vanhemmuus on niin erilaista ja eritasoista naisille ja miehille.

P*skanakki naisille.

Meidän isä ainakin avoimesti vihasi meitä tyttöjä. Osoitti sen sanoilla ja teoilla,  ei kestänyt lasten ääniä/olemassaoloa.  Joo joittenkin vanhempien ei pitäisi koskaan hankkia lapsia. 

Vierailija
326/355 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä tukee ja levittää väestömäärävalhetta - haluaa näivettää Suomen

Lähteitä:

DW (Deutsche Welle) 

The Russian parliament is discussing a law to ban so-called "propaganda of childlessness"

https://www.dw.com/en/whats-behind-russias-plan-to-ban-child-free-ideol…

YLE

https://yle.fi/a/74-20012427

Viime vuosina olemme todistaneet Venäjän määrätietoista yrittämistä vaikuttaa länsimaisten yhteiskuntien sisäisiin asioihin, ja tämä kampanja on saanut monia muotoja. Yksi huolestuttavimmista keinoista on väestömäärävalheiden levittäminen, joka on erityinen uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä ei ole vain äärimmäistä propagandaa, vaan se on myös osa laajempaa strategiaa, joka pyrkii heikentämään Suomen yhtenäisyyttä ja tulevaisuutta.

Venäjän propagandavälineet, kuten maksetut trollit ja vaihtoehtoiset faktat, pyrkivät horjuttamaan suomalaista

Voitko mennä nyt muualle mesoamaan tuota propagandaas? Ei kaikki ole automaattisesti venäjän salajuonia ja liittoja. Ehkä jonkinasteinen lääkitys paikallaan? 

Vierailija
327/355 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä, minä minä minä, minä minä minä eikä kukaan muu. Jumalauta että naiset on itsekkäitä ja omahyväisiä. Ihmekään kun naisviha kasvaa koko ajan ihan ansaitusti. Itsekkyys kun ei ansaitse arvostusta eikä kunnioitusta

Ime sykkivää

Vierailija
328/355 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut. Pikkulapsiaikana koti tuntui vankilalta. Mikään ei ollut helppoa, ihan perusasioihin joutui laittamaan paljon energiaa. Ja ei meilläkään mitään tukiverkkoa ollut. Nyt lapset on isoja ja maailmaan on alkanut tulla värit takaisin. 

Tämä juuri. 

Vierailija
329/355 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa sitä pikkulapsiajan todellisuutta kaunistellaan. Kyllä se on todella uuvuttavaa aikaa.

Niin on

Vierailija
330/355 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
331/355 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy on keksitty.

Sitä kannattaa opetella käyttämään.

Vahingot voi välttää.

Vierailija
332/355 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ja olen samaa mieltä

Vierailija
333/355 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
334/355 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käsitä mitä toiset haikailevat pikkulapsiajassa. Aivan hemmetin kuormittavaa aikaa aivoille. Koko ajan ylikierroksilla kroppa siitä hälinästä ja vahtimisesta jne.

Vierailija
335/355 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun täysin

Vierailija
336/355 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku ja kiljuminen on uuvuttavia, mutta kun lapsia vaan jaksaa kasvattaa, niin heidän kehityksensä ja onnistumisensa saavat aikaan yliläikkyvää onnen tunnetta.

Vierailija
337/355 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotku ja kiljuminen on uuvuttavia, mutta kun lapsia vaan jaksaa kasvattaa, niin heidän kehityksensä ja onnistumisensa saavat aikaan yliläikkyvää onnen tunnetta.

Niinkö? Eipä sitä yliläikkyvää onnentunnetta näytä kaikille tulevan.

Vierailija
338/355 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
339/355 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pienen lapsen kanssa jatkuvaa epämukavuusalueella olemista ja hampaiden kiristelyä. Kolmatta vuotta mennään kun elämä on huutoitkua milloin mistäkin asiasta, aamut alkaa kukon pierun aikaan, lepoaikaa ei ole enää edes päivällä kun ei nukuta päiväunia. Kyllä odotan että lapsi kasvaa. Tämä aika on ihan totaalisen uuvuttavaa.

Vierailija
340/355 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä kuvauksesi niin hyvin. 

Meillä on yhteiskunta, jossa vanhemmat ovat todella yksin. Itse olen melkein jatkuvasti yksin lasten kanssa koska heidän isänsä ei osallistu arkeen ja olemme eronneet. Isovanhempia ei ole juurikaan kesän aikana näkynyt eikä minulla ole ketään joka voisi joskus auttaa lasten kanssa, että saisin hetken hengähtää.

Kesälomalla olemme lähinnä olleet leikkipuistoissa. Muualla kuten retkikohteissa käydessämme haluaisin mielelläni itse katsella paikkoja, kävellä, tutkia. Mutta lapset haluavat olla vaan leikkipuistossa ja muuten itkevät ja valittavat nälkää, kuumuutta, väsymystä. Mielelläni menisin yöuinnille ja lenkkeilisin myöhään illalla, kävisin museoissa ja lukisin kirjoja niin paljon kuin haluan. Kotona ei loma-aikaan pääse edes vessaan ilman että joku huutelee perääni ja koputtelee oveen. Kaikki ohjelma pitää suunnitella lasten mukaan ja minua itseäni ei ole olemassa. Sotkua, meteliä, riitoja, nirsoilua. Ja sitä roikkumista jota taapero vielä tekee. Haluaa olla koko ajan minussa kiinni. 

Joskus nähdessäni kavereita yksin, muistan yhtäkkiä kuka olen. Että minäkin olen olemassa. Että on olemassa asioita, joista pidän ja joita teen mielelläni. 

En edes viitsi lisätä tähän sitä perus loppulausetta siitä, miten rakastan lapsiani. Tottakai rakastan ja he ovat paras lahja minulle. Mutta on tämä silti vaan raskasta yksin pikkulasten kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi