Rotukissan hankinta?
Miten rotukissa hankitaan?
Tähän asiaan tarvitsisin jonkinlaisen rautalangasta väännetyn oppaan, en tiedä miksi aihe pelottaa minua niin kovin, heh. Minulla on ollut rotukoira ja elämässäni on ollut (maatiais)kissoja aina. Kissat (ja koira) ovat olleet tärkeitä perheenjäseniä, niitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Kissoja ei ole silti ehtinyt olla kovin monta, koska lemmikkini ovat eläneet pitkäikäisiksi.
Olen joskus harkinnut rotukissaa, mutta sen hankkiminen tuntuu vaikealta. Minä maltan kyllä odottaa, kyse ei ole siitä, mutta miten hankkiminen ylipäätään aloitetaan? Rotu jota olen miettinyt, on ollut mietinnässä jo vuosia ja olen lukenut siitä paljon. Kasvattajia olen etsiskellyt miettimäni kissarodun rotuyhdistyksen sivuilta. Useilla on aika huonot sivut, joita ei ole päivitetty vuosiin.
Voiko kissan kasvattajille laittaa esim. sähköpostia ja kertoa itsestään ja kodistaan, kysellä pentuja ja ennenkaikkea; esittää toiveen kissan väristä? Vai onko tuollainen toive ihan käsittämätön ja sellaista ei sovi tehdä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme ragdoll kissaa. Nuorin täyttää jo 10 vuotta. Kasvattajaan yhteys ja siitä se alkaa. Värin saa valita. Vaikea tässä neuvoa kun jo niin kauan siitä kun omamme hankimme. Vanhin täyttää 15 vuotta.
Outoa että ihmisten annetaan käyttäytyä tällä tavalla, että elävän olennon, jonka sä OSTAT, värin saisi valita?!
Mitä outoa siinä nyt on? Nytkö vasta heräsit tähän maailmaan, jossa ihmiset valitsevat kumppaninsakin heti alkuun ulkonäön ja värityksenkin perusteella. Joku tykkää blondeista ja toinen sitten vaikka bruneteista, kun taas osa ihastuu latinon näköisiin tummiin ja eksoottisiin. Katsotaan pituuksia ja painoja, on missikisoja yms.
Jos niissä pennuissa on useita värejä, niin miten se niille aiheuttaa m
---------------
Kaikkein oudointa on tulla tällaisille palstoille nillittämään täysin lain puitteissa tapahtuvasta toiminnasta. Sen sijaan, että räkytät jostain kissan väristä, puutu oikeisiin ongelmiin. Nuuski vaikka karja- ja sikatilat ja lue uutisia. Niissä tapahtuu.
Koiratappeluitakin järjestetään varmaan vieläkin. Näitä tappajarotuisia kulkee vapaina ihmisten kimppuun käyden. Siinä sinulle ongelmia.
Koirien jalostaminen on mennyt jo aivan käsittämättömäksi. samoin pentutehtailu. Rotukissoilla vielä asiat suht hyvin.
Ja jos kissat huolestuttaa, niin irtokissat heitteillä olisi yksi mihin puuttua. Rotukissoja en ole vielä metsissä tai kulkukissoina nähnyt, ainakaan Suomessa. Näissä on raha kiinni, ja niistä huolehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme ragdoll kissaa. Nuorin täyttää jo 10 vuotta. Kasvattajaan yhteys ja siitä se alkaa. Värin saa valita. Vaikea tässä neuvoa kun jo niin kauan siitä kun omamme hankimme. Vanhin täyttää 15 vuotta.
Outoa että ihmisten annetaan käyttäytyä tällä tavalla, että elävän olennon, jonka sä OSTAT, värin saisi valita?!
Juu, jos menet ostamaan valkoista rotukissanpentua ja myyjä tarjoaa seniori-ikäisen, ruskean, kolmijalkainen muulin, niin se on otettava, koska se on eLäVä oLeNto!
Miksi sä menet ostamaan valkoista rotukissanpentua? 🤣miksi sä menet ostamaan eläimen? Kuka sä kuvittelet olevasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuo oli itsellenikin alkuun oudon tuntuista, kun ihmisten kesken kaikki on niin vapaata ja jokainen saa olla millainen haluaa. Rotukissoilla (ja varmasti myös koirilla) on tiukat määrittelyt, ja jos jostain syystä on esimerkiksi väärän väriset silmät, niin ei ole rodunmukainen eikä ole mitään mahdollisuuksia näyttelyissä eikä kukaan halua sellaisella eläimellä jälkeläisiä.
Rotukissoilla on asiat suht hyvin siksi, että niiden myyminen ja teettäminen on tarkempaa kuin rotukoirilla. Kissaa ei rekisteröidä rotukissana Fifeen eli Kissaliittoon, mikäli kasvattajalla ei ole kasvattajanimeä eikä jäsenyys rotukissayhdistykseen ole kunnossa. Koirillahan kai riittää, että on rekisteröidyt vanhemmat (plus vaaditut teerveystulokset jne). Lisäksi kissakasvattajat yleensä leikkauttavat lemmikiksi menevät pennut, joten niillä ei sukua jatketa mitenkään. Jalostukseen taas ei myydä, mikäli kasvattajanimeä ei ostajalla jo ole.
Joitakin pentutehtaita on kyllä, mutta ei varsinaisen rotukissakasvatuksen piirissä. Rotukissallahan siis on paperit, aina, pelkkä ulkomuoto ei riitä eivätkä Torin rekisteröimättömät rotukissat siten ole rotukissoja, vaikka mitä rotua muistuttaisivat. Fifen/Kissaliiton rekisteripaperi on kissalle ja sen kissan ostajalle aikamoinen turva tässä kohtaa.
Ylijalostusta toki on, esim persialaista ei saisi olla ollenkaan olemassa. Onneksi Fife ei sentään hyväksy näitä luonnottomia töppöjalkoja tai kipeitä luppakorvia lainkaan, eivätkä ne siten ole sen kirjoissa rotukissojakaan. Taas Fife-rotukissan status suojaa siis itse kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuo oli itsellenikin alkuun oudon tuntuista, kun ihmisten kesken kaikki on niin vapaata ja jokainen saa olla millainen haluaa. Rotukissoilla (ja varmasti myös koirilla) on tiukat määrittelyt, ja jos jostain syystä on esimerkiksi väärän väriset silmät, niin ei ole rodunmukainen eikä ole mitään mahdollisuuksia näyttelyissä eikä kukaan halua sellaisella eläimellä jälkeläisiä.
Riippuu rodusta ja myös jalostustavoitteista. Ei kaikilla roduilla silmien väri ole koskaan väärä eikä kaikessa jalostuksessa sillä ole mitään väliä, jos vastapuoli voidaan valita virheitä paikkaavasti.
Totta. Mitä väliä jollain värillä. Nopeastikos elukan värjää mieleisekseen. Tai vaikka joka kuukausi uudella värillä.