Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rotukissan hankinta?

Vierailija
23.01.2025 |

Miten rotukissa hankitaan?

Tähän asiaan tarvitsisin jonkinlaisen rautalangasta väännetyn oppaan, en tiedä miksi aihe pelottaa minua niin kovin, heh. Minulla on ollut rotukoira ja elämässäni on ollut (maatiais)kissoja aina. Kissat (ja koira) ovat olleet tärkeitä perheenjäseniä, niitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Kissoja ei ole silti ehtinyt olla kovin monta, koska lemmikkini ovat eläneet pitkäikäisiksi.

Olen joskus harkinnut rotukissaa, mutta sen hankkiminen tuntuu vaikealta. Minä maltan kyllä odottaa, kyse ei ole siitä, mutta miten hankkiminen ylipäätään aloitetaan? Rotu jota olen miettinyt, on ollut mietinnässä jo vuosia ja olen lukenut siitä paljon. Kasvattajia olen etsiskellyt miettimäni kissarodun rotuyhdistyksen sivuilta. Useilla on aika huonot sivut, joita ei ole päivitetty vuosiin.

Voiko kissan kasvattajille laittaa esim. sähköpostia ja kertoa itsestään ja kodistaan, kysellä pentuja ja ennenkaikkea; esittää toiveen kissan väristä? Vai onko tuollainen toive ihan käsittämätön ja sellaista ei sovi tehdä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan selville missä niitä on.  Hiippaillaan illan hämyssä makkarapalan kanssa, laitetaan häkkiin ja viedään kotiin.

höpöhöpö

Vierailija
2/26 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajalle sähköpostiviesti tai soitto jossa tiedustelet, että onko pentueita suunnitteilla. Jos pentuja on suunnitelmissa niin yleensä jo tiedetään, että sekä emon ja uroksen väritys ja se minkä värisiä pentuja todennäköisesti tulossa.

Yleensä tulevista pennuista yksi tai kaksi jää ns sijoituskissoiksi, joilla teetetään seuraavat pennut.

Kasvattajat ovat tarkkoja siitä, että millaisiin koteihin pentuja myydään ja luovutetaan niin kannattaa kertoa hieman itsestään ja siitä millaisen kodin tarjoaisit.

Rohkeasti vaan kysymään kasvattajilta. Lisätietoja ja rotutietoutta saa myös kissanäyttelyistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajalle sähköpostiviesti tai soitto jossa tiedustelet, että onko pentueita suunnitteilla. Jos pentuja on suunnitelmissa niin yleensä jo tiedetään, että sekä emon ja uroksen väritys ja se minkä värisiä pentuja todennäköisesti tulossa.

Yleensä tulevista pennuista yksi tai kaksi jää ns sijoituskissoiksi, joilla teetetään seuraavat pennut.

Kasvattajat ovat tarkkoja siitä, että millaisiin koteihin pentuja myydään ja luovutetaan niin kannattaa kertoa hieman itsestään ja siitä millaisen kodin tarjoaisit.

Rohkeasti vaan kysymään kasvattajilta. Lisätietoja ja rotutietoutta saa myös kissanäyttelyistä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Kissanäyttelyt olivatkin mielessäni, että niissä voisi alkaa käymään.

Vierailija
4/26 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deittisovelluksesta, baarista tai harrastusten parista olen löytänyt ihania suomenruotsalaisia rotukissoja.

Vierailija
5/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olisiko paikalla rotukissaihmisiä, joilla olisi kommenttia asiaan? Itsekin olen pitkään pohtinut rotukissan hankkimista. Kissanäyttelyissä on ilmeisesti eri rotujen esittelypöytiä, joissa voi kysellä ja tutustua eri rotuihin?

Vierailija
6/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme ragdoll kissaa. Nuorin täyttää jo 10 vuotta. Kasvattajaan yhteys ja siitä se alkaa. Värin saa valita. Vaikea tässä neuvoa kun jo niin kauan siitä kun omamme hankimme. Vanhin täyttää 15 vuotta.

Vierailija
7/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolme ragdoll kissaa. Nuorin täyttää jo 10 vuotta. Kasvattajaan yhteys ja siitä se alkaa. Värin saa valita. Vaikea tässä neuvoa kun jo niin kauan siitä kun omamme hankimme. Vanhin täyttää 15 vuotta.

Outoa että ihmisten annetaan käyttäytyä tällä tavalla, että elävän olennon, jonka sä OSTAT, värin saisi valita?! 

Vierailija
8/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen eläinsuojeluyhdistystä. Aikuinen kissa joka osaa jo käyttää hiekkalaatikkoa, tiedät luonteen ja terveyden tila on tutkittu. Samalla sä teet erittäin hyvää työtä antamalla kissalle uuden mahdollisuuden elää.

Vierailija
9/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ihmisten annetaan käyttäytyä tällä tavalla, että elävän olennon, jonka sä OSTAT, värin saisi valita?! 

Tietysti saa valita, se on kuitenkin ensisijaisesti bisnestä.

Vierailija
10/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa on sosiaalinen ja lajikumppanin seuraa kaipaava eläin, ota vähintään 2 , toinen vaikka reskupentu

Vierailija
11/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama juttu, ajatus rotukissan hankkimisesta tuntuu jotenkin vaikealta. Rodulla saattaa olla parikin eri yhdistystä ja kissaloiden tason arviointi tuntuu vaikeammalta kuin kennelien. 

Joo, jos maksan kissasta 1500e niin haluan kyllä valita värin. Oletus kuitenkin on, että sitä kissaa katsoo 20 vuotta. 

Kodinvaihtajakissoja on ennestään ja säännöllinen avustus eläinsuojelutoimintaan. 

Vierailija
12/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen eläinsuojeluyhdistystä. Aikuinen kissa joka osaa jo käyttää hiekkalaatikkoa, tiedät luonteen ja terveyden tila on tutkittu. Samalla sä teet erittäin hyvää työtä antamalla kissalle uuden mahdollisuuden elää.

Tämä on hyvä pointti!

Just noin. Kissoja on niin paljon hylättyinä. Etsi niistä löytöeläintaloista ympäri Suomen. Varmasti löytyy sinulle ap mieleinen.👍

Vierailija
13/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä outoa siinä nyt on? Nytkö vasta heräsit tähän maailmaan, jossa ihmiset valitsevat kumppaninsakin heti alkuun ulkonäön ja värityksenkin perusteella. Joku tykkää blondeista ja toinen sitten vaikka bruneteista, kun taas osa ihastuu latinon näköisiin tummiin ja eksoottisiin. Katsotaan pituuksia ja painoja, on missikisoja yms.

Jos niissä pennuissa on useita värejä, niin miten se niille aiheuttaa mitään pahaa, kun ostaja pyytää jotain tietyn väristä. Miksi sitten sukupuolenkin saa valita, onko sekin jotain syrjintää, vai mitä ongelmaa siinäkin voisi olla?

Ihmeellistä puuttua noin muiden ihmisten asioihin, huolehdi sinä vain oman elämäsi ongelmista. Ja jos jossain on pahuutta ja johonkin syytä puuttua, niin jalostaminen. Kampanjoi vaikka lättäkuonoisuutta vastaan. Aivot ovat pienessä ahtaassa tilassa jne jne.

Vierailija
14/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa valita, se on kuitenkin ensisijaisesti bisnestä.

Hyh Hyh 

Vierailija
15/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä outoa siinä nyt on? Nytkö vasta heräsit tähän maailmaan, jossa ihmiset valitsevat kumppaninsakin heti alkuun ulkonäön ja värityksenkin perusteella. Joku tykkää blondeista ja toinen sitten vaikka bruneteista, kun taas osa ihastuu latinon näköisiin tummiin ja eksoottisiin. Katsotaan pituuksia ja painoja, on missikisoja yms.

Jos niissä pennuissa on useita värejä, niin miten se niille aiheuttaa mitään pahaa, kun ostaja pyytää jotain tietyn vä

Eikö kasvatustoiminta ole aina jalostusta?🤣 kuka tahansa voi panettaa eläimen pentuja eikä kanna vastuuta siitä kenelle ELÄVÄ eläin MYYDÄÄN 

Kuulostaa hurjalta 

Vierailija
16/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin rotukissaa, ei yleisiä neuvoja kissan hankintaan. 

Vierailija
17/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon uuvatti, alituksesta lainaus;

"Miten rotukissa hankitaan?

Vierailija
18/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla kasvattajalla on internetsivua, useimmilla kuitenkin facebook-sivu. Lisäksi rotuyhdistyksen sivulla on yleensä pentulista, josta näkee saatavilla ja tulossa olevien tilanteen. Näyttelyt ovat myös hyvä tapa tutustua kasvattajiin ja rotuihin.

Itse entisenä koiraharrastajana en ole koskaan kokenut kissan ostamista sen erilaisempana kuin koirankaan ostamista. Vanhempien terveystulokset tietenkin tarkistetaan ja pentuja (sekä kasvattajaa ja kasvuolosuhteita) käydään katsomassa jo ennen luovutusta. Omakissasta näkee pennutustahdin ja tutkimustulokset yms ihan samalla lailla kuin koirienkin tietokannasta.

Vierailija
19/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, jos menet ostamaan valkoista rotukissanpentua ja myyjä tarjoaa seniori-ikäisen, ruskean, kolmijalkainen muulin, niin se on otettava, koska se on eLäVä oLeNto!

Vierailija
20/26 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon uuvatti, alituksesta lainaus;

"Miten rotukissa hankitaan?

Juuri näin, siksi korjasinkin. Rotukissaa harvoin hankitaan eläinsuojeluyhdistykseltä, toki näitäkin tapauksia on.