Keski-ikäinen nainen ei kelpaa Prismaan työhaastatteluun
Mietin, johtuiko iästä, kun en päässyt HOK Elannolle edes työhaastatteluun. Työkokemuksen puutteesta ei ainakaan voinut olla kiinni. Tai sitten joku rekrytoijista tuntee minut ja on entisestä työpaikasta, josta minut irtisanottiin 17 vuoden jälkeen ja haluaa ilkeyksissään toppatakki työnsaantimahdollisuuteni. Miksi ei ole anonyymiä rekrytointia?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mene shittymarkettiin. siellä on vanhoja naisia kassoilla
Olen aina, niin lapsena, nuorena kuin keski-ikäisenäkin, hakeutunut mieluiten vanhemman naisen kassalle. Jos on ollut mies tai oikein tälläytynyt tai muuten vain arvostelevat näköinen nuorempi nainen eikä muita vaihtoehtoja, olen saattanut lähteä kaupasta tyhjin käsin pois. Jos mies on ollut erittäin empaattinen ja ymmärtäväisen oloinen vanhempi mies (joskus nuorempikin), olen saattanut uskaltaa mennä ostoksille.
Hyvä pointti. Alan itsekin vältellä nuoria naiskassoja, jos vaan valinnanvaraa on. Paras on tietysti itsepalvelukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli X:ssä vastaan ketju jonkun nuoren kesätyöhausta, Prismaan hyllyttäjäksi 15-20h/vk 300 hakijaa.
Eli on niin paljon hakijoita. Sitten kertoo sen, että työvoimaviranomaisten ei kannata huvin vuoksi painostaa hakemaan töihin kauppaan, jos on kyseessä yli 40-v. nainen, joka on tullut irtisanotuksi. Silloin kannattaa lähteä opiskelemaan uutta ammattia, jos edellisellä alalla ei ole töitä.
Ei auta alan vaihtokaan, siellä uudella alallakin suositaan nuoria tai vähintään pitää olla mies (tekniset alat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan hakemukseenkin toppatakkeja? Miten päättelet, että vanhempana olisit nuorempia parempi?
Olen lueskellut työni takia vanhempien ihmisten hakemuskirjeitä ja CV:eitä, jostain syystä heidän hakemuksensa on täynnä tällaisia huolimattomuusvirheitä ja muuten epätäsmällistä kieltä. Ehkä sitä ajattelee vanhempana, ettei se niin tarkkaa ole, vaikka luo epäammattimaisen kuvan.
Se oli äsken vahinko! Olen aiemmin tehnyt mm. oikolukua ja kirjoitan hakemukset itse. Älä tartu lillukanvarsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se ongelma on työnantajien prosesseissa kun eivät tunnista potentialista hyvää tekijää. Nykypäivän työn(tekijän)haku on tehotonta ja profiloi huonosti hakijoita.
Ja mikä on hyvä työntekijä? Sellainen, joka ei valita ja ei tiedä omia työntekijäoikeuksiaan.
Jos on tehnyt työturvallisuuskortinin ja perehtynyt työnsuojeluun, niin voidaan pitää työntekijänä, että tuo valittaa joka työturvallisuusasiasta ja puuttuu epäkohtiin. Olisihan se hyvä, että työpaikalla olisi eri-ikäisiä ja erilaista kokemusta omaavia ihmisiä.
Nuoret on nykyään liiankin tietoisia oikeuksistaan ja valittavat matalalla kynnyksellä. Istutaan tympeän näköisinä kännykkä kädessä, kun "ei ole mun homma", oli tilanne mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko CV ja hakemus kunnossa? Kai hyödynsit tekoälyä niiden teossa? Jos et niin nuorempi polvi ajaa ohi, koska osaa käyttää niitä
Ettekö te kakarat osaa itse edes työhakemusta kirjoittaa?
Ei kukaan nuorempi kirjoita työhakemusta nykyään itse. Tekoäly hoitaa. Vain vanhat keski-ikäiset kirjoitettavat itse.
Mä hyödynnän tekoälyä joka päivä ja olen yli 50. Otin siltä myös vinkkejä työhakemukseeni. Ei me yli viiskymppiset mitään seniilejä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mene shittymarkettiin. siellä on vanhoja naisia kassoilla
Totta, ainakin täällä Hämeessä Cittarissa on iäkkäämpiä kassoja. Lidliin ei yli 40 v kannata hakea.
Lidl jää siis käymättä jatkossa. Huonoa palvelua siellä on saanutkin.
t. Kaikenlaista - myös ikäsyrjintää vastustava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli X:ssä vastaan ketju jonkun nuoren kesätyöhausta, Prismaan hyllyttäjäksi 15-20h/vk 300 hakijaa.
Eli on niin paljon hakijoita. Sitten kertoo sen, että työvoimaviranomaisten ei kannata huvin vuoksi painostaa hakemaan töihin kauppaan, jos on kyseessä yli 40-v. nainen, joka on tullut irtisanotuksi. Silloin kannattaa lähteä opiskelemaan uutta ammattia, jos edellisellä alalla ei ole töitä.
Ei auta alan vaihtokaan, siellä uudella alallakin suositaan nuoria tai vähintään pitää olla mies (tekniset alat).
Kyllä tekniikan alalla painaa muut asiat kuin mitä jalkojen välissä on. Vientiyrityksillä ei ole varaa alkaa toissijaisista syistä syrjimään työntekijöitä tai häviävät globaalissa kilpailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se ongelma on työnantajien prosesseissa kun eivät tunnista potentialista hyvää tekijää. Nykypäivän työn(tekijän)haku on tehotonta ja profiloi huonosti hakijoita.
Ja mikä on hyvä työntekijä? Sellainen, joka ei valita ja ei tiedä omia työntekijäoikeuksiaan.
Jos on tehnyt työturvallisuuskortinin ja perehtynyt työnsuojeluun, niin voidaan pitää työntekijänä, että tuo valittaa joka työturvallisuusasiasta ja puuttuu epäkohtiin. Olisihan se hyvä, että työpaikalla olisi eri-ikäisiä ja erilaista kokemusta omaavia ihmisiä.
Sanoin vain että prosessit työnhaussa hämärtävät hakijoiden potentiaalin kun hakuprosessi on niin epäaito kun se nykyään on. Todellisuudessa hyvä työntekijä(jota en erittele tässä) ei selviä nykyajan tavoissa seuloa tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti työllistäisititkö itse työnantajana oman ikäisesi jos on nuorempia tarjolla eikä korkeammasta iästä ja kokemuksesta ei olisi mitään merkittävää lisäarvoa siihen työhön muuta kuin isommat palkkakustannukset mahdollisesti.
Hyvät työnantajat. Voitte alkaa maksaa sitten reilusti korkeampaa työttömyysvakuusmaksua ja olla palkkaamatta muita kuin nuoria. Kyllä ne nuoret sitten myös niillä pienillä tuloillaan ostavatkin sitten urakalla niitä tuotteitanne ja palvelujanne että yrityksellä on jatkossa myös mahdollista toimia.
Tuskin monellakaan 40 vuotiaalla olisi valittamista jos voisi jäädä jo pois tästä nykypäivän kireästä oravanpyörästä, missä tässä iässä illan jo liian vanhoja, kokemusta ei arvosteta ja palkka on aina liian suuri. Mitä vähemmän palkkaa haluatte maksaa sitä vähemmän ihmisillä on kulutettavaa jos meinaa syödä ja katon päällään pitää. Vai alatteko sitten jakamaan tuotteitanne ilmaiseksi kun ei niitä ole kenelläkään varaa ostaa?
Minä olisin päässyt Prismaan haastatteluun. 300 hakijaa, sata sai ryhmähaastattelukutsun ja olen 50 vuotias. Sain töitä ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin päässyt Prismaan haastatteluun. 300 hakijaa, sata sai ryhmähaastattelukutsun ja olen 50 vuotias. Sain töitä ennen sitä.
Mahtaa olla hälyisä haastattelu 🙉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on nykyään liiankin tietoisia oikeuksistaan ja valittavat matalalla kynnyksellä. Istutaan tympeän näköisinä kännykkä kädessä, kun "ei ole mun homma", oli tilanne mikä hyvänsä.
Nimenomaan. Puhuvat paskaduunista ja olettavat, että heidän pitäisi heti päästä johtajanpallille tai asiantuntijatehtäviin joissa palkka alkaa vähintään kuudella. Myös samat kokemuspitäisi olla kuin 40 vuotta duunia tehneellä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita vastedes huomattavasti mielenkiintoisempi ja parempi työhakemus, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet päästä edes haastatteluun.
"Rakastan vauhtia ja vaarallisia tilanteita, joten haen teille kassatyöntekijäksi. Harrastuksiini kuuluu syvänmerensukellus ja vuorikiipeily. Olen myös dynaaminen, joten jos asiakas ei liiku tarpeeksi ripeästi, minulla on keinot siihen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita vastedes huomattavasti mielenkiintoisempi ja parempi työhakemus, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet päästä edes haastatteluun.
"Rakastan vauhtia ja vaarallisia tilanteita, joten haen teille kassatyöntekijäksi. Harrastuksiini kuuluu syvänmerensukellus ja vuorikiipeily. Olen myös dynaaminen, joten jos asiakas ei liiku tarpeeksi ripeästi, minulla on keinot siihen."
Varmaan entisiin Siwoihin pääsis tällä hakemuksella, siellä riitti vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kylmistä hermoista, joita sukellus ja kiipeily on koulinut, on ehdottomasti hyötyä kun narkki alkaa puukkohippasille ja vaatii rahulit kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko CV ja hakemus kunnossa? Kai hyödynsit tekoälyä niiden teossa? Jos et niin nuorempi polvi ajaa ohi, koska osaa käyttää niitä
Ettekö te kakarat osaa itse edes työhakemusta kirjoittaa?
samaa katsoin. en käytä tekoälyä, vaan omaani. kyllä on rekrytkin joitain tenavia vielä. olen aina saanut lähes kaikki hakemani paikat, viim. 10v. kaikki, ulkomaalaisena. vai että kauppaan esittelyvideoita. kyllä nyt taas ollaan niin tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
Vai jos nuorempi polvi on rekrytoimassa. Tekoälyllä tehdyt hakemukset on niin ilmeisen kökköjä että itse skippaan suoraan.
Kai hakijoita on niin paljon, että ei kaikki pääse haattatteluihin. Monet pois jäävät voivat olla ihan päteviäkin. Itse ottaisin mieluimmin aikuisen naisen, jos olisi kokemusta ja hyvät todistukset.
Kiitos, että kirjoitukseni herätti keskustelua mm. ennakkoasenteista, mikä liittyy eri-ikäisiin työnhakijoihin ja työntekijöihin. Onneksi opiskelen uutta ammattia ja luottamukseni on alaa kohtaan suurta. Tulen saamaan töitä. Halusin kirjoituksellani muistuttaa, että ei ole yksinkertaista keski-ikäisenä naisena saada työpaikkaa, jos on tullut irtisanotuksi alalta, jossa työt ovat mm. automatisoituneet. On helppo huudella sen sijaan, että lempeällä ja avaramielisellä otteella katsoo myös omia ennakkoasenteitaan. En halunnut missään kohtaa kritisoida vaan pidän äärimmäisen tärkeänä, että nuoret pääsevät työelämään. Hyvää jatkoa kaikille työnhakuihin! t. ap.
Jumbon prismasa oli n e k ker i kassalla.
Tuohonkin työhön vaaditaan tätä nykyä vähintään 3kk:n kokemus hyllyttämisestä viimeisen kahden vuoden aikana. Ainakin siis aikuisilta, nuorista en tiedä.