Keski-ikäinen nainen ei kelpaa Prismaan työhaastatteluun
Mietin, johtuiko iästä, kun en päässyt HOK Elannolle edes työhaastatteluun. Työkokemuksen puutteesta ei ainakaan voinut olla kiinni. Tai sitten joku rekrytoijista tuntee minut ja on entisestä työpaikasta, josta minut irtisanottiin 17 vuoden jälkeen ja haluaa ilkeyksissään toppatakki työnsaantimahdollisuuteni. Miksi ei ole anonyymiä rekrytointia?
Kommentit (101)
Ainakin täällä pääsee vanhemmatkin arinalle töihin, ei siis ole iästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se siitä johtuu. Ei kukaan ota sen ikäistä töihin. Oikeat työt on vaan NUORILLE.
Ei nuo mitään oikeita töitä ole 😂
Vierailija kirjoitti:
Hommahan on aivan selvä ulkopuolisellekin, sinulle tulee kokemus- ja ikälisät, osaat vaatia kaikki työehtosopimuksen mahdollistamat edut ja olet puolet hitaampi kuin ne sirot opiskelijatytöt.
Hyvin pärjäsin työharjoittelussakin, missä tarvittiin voimaa. Ei se fysiikasta ja voimasta ollut kiinni. Toki on kolotuksia, mutta hyvin niiden kanssa pärjäilen.
Vierailija kirjoitti:
Hommahan on aivan selvä ulkopuolisellekin, sinulle tulee kokemus- ja ikälisät, osaat vaatia kaikki työehtosopimuksen mahdollistamat edut ja olet puolet hitaampi kuin ne sirot opiskelijatytöt.
Sirot?
Älä viitsi. Sitä paitsi eivät he nopeita ole, kun joka toinen sekunti pitää vilkaista kännykkää.
Ämmässuon kaatopaikalle pääsee aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko CV ja hakemus kunnossa? Kai hyödynsit tekoälyä niiden teossa? Jos et niin nuorempi polvi ajaa ohi, koska osaa käyttää niitä
Ja video-CV!
Jossa voi räpsyttää tekoripsiään jotta pääsee pomon kanssa sekstailemaan.
Mene Citymarketiin, siellä ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä, hyllytys ja varasto on kansainvälistetty.
Noihin hommiin on nykyään ihan valtavasti hakemuksia per työpaikka. Juuri tuollaisista koulutusta vaatimattomista töistä on kauheasti pulaa tässä maassa, ja ongelmaa pahentaa nämä maamut, joista suurin osa ei pysty työllistymään kun näihin ns. entry level töihin. Niitä esim. tuossa mun lähi-Prismassa, Viikin Prismassa, tuntuukin suuri osa olevan mitä henkilökuntaa näkee. Moni jopa niistä kantiksen näköisistä puhuu suomea murtaen, ehkä virolaisia tms.
Se on tosin myös Suomessa aina ollut perinteinen ongelma, että kaupat mieluiten ottaa nuoreja ja nättejä töihin. Mun äiti tuskaili jo ysärillä sen kanssa, kun alkoi olla nelikymppinen, että ei tahdo päästä enää töihin ja ottavat vain nuorempia. Ilmeisesti ajattelivat, että kaupasta antaa jotenkin freesimmän kuvan kun siellä on nuoria kauniita ihmisiä esim. kassoilla tai palvelumyyjänä, kuin väsähtäneitä keski-ikäisiä perheenäitejä. Aivan älytöntähän tuo on, mutta silloin ainakin oli se että valokuvat piti olla hakemuksissa, ja äidillekin joskus suoraan sanottiin, että ottavat mieluummin nuorempia. Nykyään eivät kehtaa suoraan sanoa, mutta hyvinin voi olla että tuota asennettakin vielä on, jos on työmarkkinatilanne sellainen että on varaa valkata.
Mäki oon hakenu Eepeelle töihin, kesäksi ja muutenkin, mutta ei sieltä mitään kuulu.
Ollaan sit kotona työttömänä.
Tokihan oon eri alan ammattinainen, mutta valitettavasti omalla alalla ei nyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko CV ja hakemus kunnossa? Kai hyödynsit tekoälyä niiden teossa? Jos et niin nuorempi polvi ajaa ohi, koska osaa käyttää niitä
Ettekö te kakarat osaa itse edes työhakemusta kirjoittaa?
Ei kukaan nuorempi kirjoita työhakemusta nykyään itse. Tekoäly hoitaa. Vain vanhat keski-ikäiset kirjoitettavat itse.
Hyvä tietää. Voi siis tiputtaa tekoälyn tekemät hakemuksen roskapostiin saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap, etkö ole lukenut työttömyysongelmasta. Tuohon oli varmasti useampi sata muutakin hakijaa.
On varmasti. Halusin muistuttaa ikärasismista, kun aina valitetaan työttömyydestä. Ei se ole niin yksinkertaista saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis vuosien kokemus kaupassa työskentelystä?
Jos ei, niin luonnollisesti joku nuori palkataan, joka oppii nopeasti, tyytyy alhaiseen palkkaan, osa-aikatyö ja myöhäiset vuorot kelpaa, soveltuu paremmin samanikäisten kollegoiden työporukkaan, työkyky säilyy todennäköisemmin, eikä selkä kipeydy hyllyttämisessä.
Ihan vain realismia.
No jospa me hieman vanhemmat sitten vaan jäädään eläkkeelle, niin voitte te nuoremmat urakoida ja rahoitaa tätä yhteiskuntaa. Sopeudutte siihen varmasti nuorempina hyvin ja jaksatte vaikka mitä.
Lähinnä se ongelma on työnantajien prosesseissa kun eivät tunnista potentialista hyvää tekijää. Nykypäivän työn(tekijän)haku on tehotonta ja profiloi huonosti hakijoita.
Yksi syy on palkka. Nuorelle kokemattomalle voi maksaa vähemmän palkkaa. Tällaiseen olen itse törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Mene Citymarketiin, siellä ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä, hyllytys ja varasto on kansainvälistetty.
Riippuu ihan kauppiaasta Cittareissa että miten suhtautuvat. Itse tunnen yhden pikkukaupungin CM-kauppiaan, ja hän ei taatusti ottaisi esim. kassalle yli nelikymppistä naista, ja on suoraan sanonutkin muutaman alkoholiannoksen jälkeen että valitsee ulkonäön perusteella. Ylipainoisilla, vanhoilla ja rumilla ei asiaa. Ilmeisesti tykkää itse katsella niitä nuoria naisia. Mutta toisaalta tiedän jotain muita Citymarketteja, joissa tosiaan näkee sellaisia eläkeikäisen näköisiäkin myyjiä, ja tosiaan varmaan keskimäärin niitä näkee enemmän Cittareissa kuin Prismoissa, joten voi olla että tuossa on jotain perääkin, riippuu tosin aina paikallisesta kauppiaasta.
Ehkä olet liian katkera ja pahansuopa? Sellaisen vaikutelman ainakin minä saan.
Kai tuollaiset on entry level-työpaikkoja nuorille. Keski-ikäisen pitäisi olla jo vähän eri tason hommissa.
Aika paljon keski-ikäisiä näkee kassatöissä. Voihan tuo olla kauppakohtaista. Jos asiakkaina on epämääräistä porukkaa nuoret saattavat kokea enemmän häirintää eivätkä jaksa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuollaiset on entry level-työpaikkoja nuorille. Keski-ikäisen pitäisi olla jo vähän eri tason hommissa.
Luuletko että ne nuoret sieltä etenevät? Kohta ne ovat niitä keski-ikäisiä.
Nuoret kassamyyjät vetelee nykyään hirveällä vauhdilla ostoksia, tuskin saa keski-ikäisistä yhtä paljon tehoja irti.