Keski-ikäinen nainen ei kelpaa Prismaan työhaastatteluun
Mietin, johtuiko iästä, kun en päässyt HOK Elannolle edes työhaastatteluun. Työkokemuksen puutteesta ei ainakaan voinut olla kiinni. Tai sitten joku rekrytoijista tuntee minut ja on entisestä työpaikasta, josta minut irtisanottiin 17 vuoden jälkeen ja haluaa ilkeyksissään toppatakki työnsaantimahdollisuuteni. Miksi ei ole anonyymiä rekrytointia?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Kai tuollaiset on entry level-työpaikkoja nuorille. Keski-ikäisen pitäisi olla jo vähän eri tason hommissa.
Työttömyys nollaa työkokemuksen, tulee aloittaa ruohonjuuritasolla uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on palkka. Nuorelle kokemattomalle voi maksaa vähemmän palkkaa. Tällaiseen olen itse törmännyt.
Tämä on aika monellakin alalla syy, miksi ottavat mieluummin niitä nuoria. Ikä ja kokemus ei välttämättä tuo työnantajien mielestä niin suurta etua, että kannattaisi maksaa niin paljoa enemmän kuin nuoresta. Oma ala ihan eri, asiantuntija-ala, mutta korkeakoulusta valmistuneen juniorin voi saada 3000 eurolla kuussa, kun taas senioritekijä haluaa alkaen 5500 euroa kuussa - moni valitsee sen junnun, joka luultavasti on innokas ja nälkäinen oppimaan, ja on jo vuoden päästä melkoisen kova tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene Citymarketiin, siellä ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä, hyllytys ja varasto on kansainvälistetty.
Riippuu ihan kauppiaasta Cittareissa että miten suhtautuvat. Itse tunnen yhden pikkukaupungin CM-kauppiaan, ja hän ei taatusti ottaisi esim. kassalle yli nelikymppistä naista, ja on suoraan sanonutkin muutaman alkoholiannoksen jälkeen että valitsee ulkonäön perusteella. Ylipainoisilla, vanhoilla ja rumilla ei asiaa. Ilmeisesti tykkää itse katsella niitä nuoria naisia. Mutta toisaalta tiedän jotain muita Citymarketteja, joissa tosiaan näkee sellaisia eläkeikäisen näköisiäkin myyjiä, ja tosiaan varmaan keskimäärin niitä näkee enemmän Cittareissa kuin Prismoissa, joten voi olla että tuossa on jotain perääkin, riippuu tosin aina paikallisesta kauppiaasta.
Missä päin Suomea tämä pikkukaupunki?
Mieti työllistäisititkö itse työnantajana oman ikäisesi jos on nuorempia tarjolla eikä korkeammasta iästä ja kokemuksesta ei olisi mitään merkittävää lisäarvoa siihen työhön muuta kuin isommat palkkakustannukset mahdollisesti.
Kirjoita vastedes huomattavasti mielenkiintoisempi ja parempi työhakemus, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet päästä edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on palkka. Nuorelle kokemattomalle voi maksaa vähemmän palkkaa. Tällaiseen olen itse törmännyt.
Tämä on aika monellakin alalla syy, miksi ottavat mieluummin niitä nuoria. Ikä ja kokemus ei välttämättä tuo työnantajien mielestä niin suurta etua, että kannattaisi maksaa niin paljoa enemmän kuin nuoresta. Oma ala ihan eri, asiantuntija-ala, mutta korkeakoulusta valmistuneen juniorin voi saada 3000 eurolla kuussa, kun taas senioritekijä haluaa alkaen 5500 euroa kuussa - moni valitsee sen junnun, joka luultavasti on innokas ja nälkäinen oppimaan, ja on jo vuoden päästä melkoisen kova tekijä.
Innokas ja nälkäinen oppimaan?
Älä viitsi. Ihan toisenlaisia nuoria työntekijöitä on vähän liikaa tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se ongelma on työnantajien prosesseissa kun eivät tunnista potentialista hyvää tekijää. Nykypäivän työn(tekijän)haku on tehotonta ja profiloi huonosti hakijoita.
Ja mikä on hyvä työntekijä? Sellainen, joka ei valita ja ei tiedä omia työntekijäoikeuksiaan.
Jos on tehnyt työturvallisuuskortinin ja perehtynyt työnsuojeluun, niin voidaan pitää työntekijänä, että tuo valittaa joka työturvallisuusasiasta ja puuttuu epäkohtiin. Olisihan se hyvä, että työpaikalla olisi eri-ikäisiä ja erilaista kokemusta omaavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan loogista. Kuka maksaa yksinkertaisesta työstä kokemuslisää, missä kokemuksesta ei ole oleellista hyötyä? Sitä se teettää kun halutaan lisää etuuksia ja palkkaa, lopulta hinnoitellaan itsensä pihalle. Tässä tapauksessa ay-liike on tehnyt sen.
Vierailija kirjoitti:
Mieti työllistäisititkö itse työnantajana oman ikäisesi jos on nuorempia tarjolla eikä korkeammasta iästä ja kokemuksesta ei olisi mitään merkittävää lisäarvoa siihen työhön muuta kuin isommat palkkakustannukset mahdollisesti.
Että meneppäs nyt töihin sit siitä :D
Juuri tuli X:ssä vastaan ketju jonkun nuoren kesätyöhausta, Prismaan hyllyttäjäksi 15-20h/vk 300 hakijaa.
Eihän tuossa mitään uutta ole. Tässä haetaan töitä 57 vuotiaana eikä mitään mahdollisuuksia. Pari yritystä kertoi suoraan puhelimessa että etsivät nuorempaa töihin. Nosta hattua suoralle vastaukselle ja mielelläni annan mahdollisuuksia nuorille jotka ovat vasta elämänsä alussa. Tässä sitten kitkutellaan eläkeikään asti vaikka välillä turhauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuollaiset on entry level-työpaikkoja nuorille. Keski-ikäisen pitäisi olla jo vähän eri tason hommissa.
Valitettavasti työelämä ei ole enää sellainen, että saisi rauhassa vaan rakentaa uraansa nuoruudesta eläkeikään. Monelle tulee vastoin tahtoaan ja ilman omaa syytään katkoja työputkeen, ja silloin valitettavan usein joutuu kilpailemaan noista entry level-hommista, varsinkin jos oli ikää yli 40 kun muutosneuvottelut tms iski. Julkisen puolen duuneja usein pilkataan, mutta on niissä yksi hyvä puoli: niissä ei ole yleensä niin paljon ikäsyrjintää kuin yksityisillä. Virkamies tai virkanainen voidaan hyvin palkata vaikka 55-vuotiaskin, mutta haepa vaikka jotain it-alan devaajapaikkaa tuossa iässä, ei tipu ja pääset hakemaan sinne Alepan kassalle tai ajamaan taksia.
Vierailija kirjoitti:
mene shittymarkettiin. siellä on vanhoja naisia kassoilla
Olen aina, niin lapsena, nuorena kuin keski-ikäisenäkin, hakeutunut mieluiten vanhemman naisen kassalle. Jos on ollut mies tai oikein tälläytynyt tai muuten vain arvostelevat näköinen nuorempi nainen eikä muita vaihtoehtoja, olen saattanut lähteä kaupasta tyhjin käsin pois. Jos mies on ollut erittäin empaattinen ja ymmärtäväisen oloinen vanhempi mies (joskus nuorempikin), olen saattanut uskaltaa mennä ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-Prisman kassat on melkein kaikki keski-ikäisiä naisia.
Ja aivan helvetin happamia vaikka työpaikkailmoituksissa haetaan positiivista ja aurinkoista tyyppiä jonka hymy ei hyydy missään tilanteessa.
Kannattaa ajoissa aloittaa säästää ja sijoittamaan, niin voi sitten pörssissä pelailla kun paska iskee tuulettimeen ja on yli-ikäisenä työttömänä. Pörssi ei kato pärstäkerrointa eikä sitä kiinnosta syntymävuosi, koulutus tai työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innokas ja nälkäinen oppimaan?
Älä viitsi. Ihan toisenlaisia nuoria työntekijöitä on vähän liikaa tullut vastaan.
Mä olen IT-alalla. Täällä nuoret pääosin on hyvin kunnianhimoisia, jopa erittäin kilpailuhenkisiä. Niillä on keskenään kova kilpailu kuka on kovin guru. Asiaa varmaan auttaa, että suurin osa alalle tulevista on ollut jo lapsesta asti alan intohimoisia harrastajia. Itseä seniorina joskus jopa huolestuttaa että miten pitkään ne jaksaa, kun niin valtavasti tekevät vapaa-ajallakin, opiskelevat omalla ajalla jne. Koodia voi tulla heiltä aamuyöstä esimerkiksi, eli ilmaista ylityötä väännetään oikein kunnolla. Moni ajattelee, että tekee niin vain kunnes on saavuttanut tietyn osaamistason ja aseman, mutta osalle se jää päälle ja sitten tulee burnoutteja jotka on alalla valitettavan yleisiä. Mutta eipä ole kyllä näkynyt motivoitumattomia nuoria ainakaan omalla työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli X:ssä vastaan ketju jonkun nuoren kesätyöhausta, Prismaan hyllyttäjäksi 15-20h/vk 300 hakijaa.
Eli on niin paljon hakijoita. Sitten kertoo sen, että työvoimaviranomaisten ei kannata huvin vuoksi painostaa hakemaan töihin kauppaan, jos on kyseessä yli 40-v. nainen, joka on tullut irtisanotuksi. Silloin kannattaa lähteä opiskelemaan uutta ammattia, jos edellisellä alalla ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene Citymarketiin, siellä ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä, hyllytys ja varasto on kansainvälistetty.
Riippuu ihan kauppiaasta Cittareissa että miten suhtautuvat. Itse tunnen yhden pikkukaupungin CM-kauppiaan, ja hän ei taatusti ottaisi esim. kassalle yli nelikymppistä naista, ja on suoraan sanonutkin muutaman alkoholiannoksen jälkeen että valitsee ulkonäön perusteella. Ylipainoisilla, vanhoilla ja rumilla ei asiaa. Ilmeisesti tykkää itse katsella niitä nuoria naisia. Mutta toisaalta tiedän jotain muita Citymarketteja, joissa tosiaan näkee sellaisia eläkeikäisen näköisiäkin myyjiä, ja tosiaan varmaan keskimäärin niitä näkee enemmän Cittareissa kuin Prismoissa, joten voi olla että tuossa on jotain perääkin, riippuu tosin aina paikallisesta kauppiaasta.
Tuo tyyppi karkottaa kaupasta monia ihmisiä. Tiedän niin monia, jotka mieluiten menevät sen rumemman, lihavamman ja jopa vähän epävarman näköisen myyjän kassalle. On rennompaa niin. Elämä on muutenkin jo liikaa suorittamista ja muiden arviointia. Inhimillinen aito kohtaaminen puuttuu niin monesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan hakemukseenkin toppatakkeja? Miten päättelet, että vanhempana olisit nuorempia parempi?
Olen lueskellut työni takia vanhempien ihmisten hakemuskirjeitä ja CV:eitä, jostain syystä heidän hakemuksensa on täynnä tällaisia huolimattomuusvirheitä ja muuten epätäsmällistä kieltä. Ehkä sitä ajattelee vanhempana, ettei se niin tarkkaa ole, vaikka luo epäammattimaisen kuvan.