Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen katsonut kuvista 50-60-lukujen kampauksia.

Vierailija
23.01.2025 |

En ollut silloin vielä syntynyt. Mitä niiden tupeerattujen pallojen kanssa käytettiin lämmikkeenä pakkasella, ettei kampaus mennyt pilalle? Pipo tuskin tuli kyseeseen. 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivia tai ei mitään

En minäkään pistänyt ysärillä pipoa päähän sen ison etutöyhdön takia

Vierailija
2/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivia käytettiin tai pientä hattua hattuneulan kera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli ymmärtääkseni permanentattu, ei tupeerattu, joten ne kestivät vähän paremmin litistystä kuin tupeerattu tukka.

Vierailija
4/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tai huivia. Oli muuten usein myös peruukkeja ne tukat, joten ei lässähtäneet niin helposti kuin luonnonhius. Mun äidiillä oli jopa hääkuvassa sellainen sen ajan muodikkaan pallomainen tukka, ja on kertonut että oli peruukki, kun ei hänen (kuten monen muunkaan) suomalaisesta lirutukasta saa millään muuten kovin näyttävää.

Vierailija
5/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasilla laitettiin tietty karvalakki päähän, sellainen minkkihattu ja talvitakissa oli minkkikaulus, rikkailla oli tietty minkkiturkki. 1950-60 luvuilla oli kovia pakkasia talvella. 1950 syntyneenä muistan oikein hyvin. 

Vierailija
6/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvahattu, iso villahuivi?

Vierailija
7/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tai huivia. Oli muuten usein myös peruukkeja ne tukat, joten ei lässähtäneet niin helposti kuin luonnonhius. Mun äidiillä oli jopa hääkuvassa sellainen sen ajan muodikkaan pallomainen tukka, ja on kertonut että oli peruukki, kun ei hänen (kuten monen muunkaan) suomalaisesta lirutukasta saa millään muuten kovin näyttävää.

Yllättävää! Tämä ei olisi tullut minulle mieleen! 

Vierailija
8/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oli ymmärtääkseni permanentattu, ei tupeerattu, joten ne kestivät vähän paremmin litistystä kuin tupeerattu tukka.

Ei permanentti eli kiharat ollut muotia siihen aikaan ollenkaan. Nimenomaan suorat tupeeratut kiukset, tupeeratut nutturat, 1960-luvun loppupuolella tuli peruukkimuoti. https://www.apu.fi/artikkelit/naisten-railakas-tukkamuoti-60-luvulla-mu…

Vierailija
9/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa touhua se on nykyäänkin, kun pitkät hiukset ovat muotia. Harvalla ne on omat hiukset.

Vierailija
10/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin hääkuvassa 60-luvun lopulla on korkea kiharapyramidi ja osa siitä on peruukkia. 

Vierailija
11/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tupeerattu hius ei kovin helposti mene länään, hattuakin voi pitää, ellei se ole pieni, vaan hiukan suurempi. Huivin lisäksi on mahdollista pitää huppua. 

Sääli ettei nykyään enää osata tupeerata ja laittaa hiuksia tukevasti, siitä hyöytyisivät etenkin ohuthiuksiset. Olen laitttanut ohuen hiuksen kampauksia ja neuvonut nuorempia tässä, edes kampaajat eivät osaa monikaan enää tehdä kestävää kampausta. 

Vierailija
12/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa touhua se on nykyäänkin, kun pitkät hiukset ovat muotia. Harvalla ne on omat hiukset.

En oikein jaksa uskoa tähän. Eiköhän aika monilla ole riittävän paksut ja vahvat hiukset kasvatettavaksi pitkiksi, jos vain hoitaa hiuksia oikein eikä laita uutta väriä koko ajan. Jotkut tietenkin laittavat pidennykset tai paksunnokset. 

Vierailija
13/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo laittoivat kevyen huivin.

ja ensin pestiin. puolikuivatettiin. juomalasiin vettä, iso peili eteen. kampaa kastettiin siinä ja sillä osioita hiuksiin. rullattiin,piikillä kiinni(pinniä ei sopinut käyttää kun siitä jäi painauma lopputuloksee.

joka rullan päälle heti tai lopuksi nestemäistä kampausnestettä. sifonki huivi. yö kärsimystä. 

aamulla rullat vek. osioitten tupeeeeraus,kampauksen muotoilu. piikkikampa. sillä tervää tupeerausta ja piikkipuolella nostelua keossan. taitoa vaati.

no päätähän ei pesty kuin 1-2 kertaa viikko. yleensä keskiviikko ja lauantai saunassa. välisuihkuissa kävivät siten,että naama pestiin eka, sitten suihkussa kaulasta alaspäin.

joku rohkea saattoi käydä pikasaunassakin kampaus päässä .ei haitannut että päänahka hikonntuu...haiseekin. lakalla haju peittyi.  lakan kulutus suuri. sitä suihkuttivat armotta ja huonekaujen lakkapinnat pilalla,samoin peilit.

nukkuminen usein oli niskatyynyllä. piinallista unta. aamulla piikkikammalla- kohentamista ja taaaas lakkaa.

elnettiä tai biozeliä.  siihen aikaan ei useimmat urheilleet joten treenisuihkuja ei tarvittu. iltakävelyä pakkasessa nylon sukissa-sukkaremmit. saattoi pienet villahousut olla joka just lämmitti lisääntymiselintä. harsohuivi päässä.

mutta joku rva tinki kampauksesta kun muotiin tulivat turkishatut. statussymbolit. vähävaraisilla supikoirahattu. sanaa koira välteltiin-sanottiin vain  supiturkishattu. varallisilla olikin minkkiä,kettua jne ja silloin kekokampaus sai lätisyä.

Vierailija
14/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akkaväki otti permanentin joo. Mutta sitten aina saunan jälkeen paplarit. Antoihan paplarikihara erilaisen kiharan kuin olisi vain permanenttikiharalle jättänyt pesun jälkeen. tuosta paplarikiharasta sai tuperattua jätti kekoja taidokkaasti ja lakattua kivikovaksi. permanentin tarkoitus oli luoda -tuhdimpi pohja. mutta permanentti ei ollut -se- juttu 60-70 luvulla,se oli ohitettu ns kaupunkilaisten keskuudessa. Maalaisemännät harrasti enemmän permanentteja . heillä ei osaamista tehdä taidokkaita kampauksia ja työnkuvakin määritti millainen tukka voi olla. aamulla klo 5 huivi päähän ja navetalle. eli permis antoi muka jotain lättäistä kähärää. 30 luvulla oli juuri in noi permikset kaikilla ja muotitukka oli lättänä.

60-70 luvulla ei paljon permiksiä, vaan rouvat menivät rullakampaukseen kampaajalle. ne joilla varaa ,jopa kerran viikko. silloin tehtiin ns viikon kampaus. se kesti viikon!!!! tuo ei edellyttänyt permanenttia,siitä kiharasta ei olisi saanut kekokampauksia,

Vierailija
15/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei permanentti eli kiharat ollut muotia siihen aikaan ollenkaan. Nimenomaan suorat tupeeratut kiukset, tupeeratut nutturat, 1960-luvun loppupuolella tuli peruukkimuoti. https://www.apu.fi/artikkelit/naisten-railakas-tukkamuoti-60-luvulla-mu…

30 luvulla oli matalat permanentanut hiukset. sähköpermis ja sitten kemiallinen joka haisi jotain niin uskomattomalle,hyvä ettei astma tullut jo omaisille. 60-70 luvulla paplaria ja kekoja kovetettuina hiuskiinteellä elnettiä tai biozeliä.

Vierailija
16/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tupeerattu hius ei kovin helposti mene länään, hattuakin voi pitää, ellei se ole pieni, vaan hiukan suurempi. Huivin lisäksi on mahdollista pitää huppua. 

Sääli ettei nykyään enää osata tupeerata ja laittaa hiuksia tukevasti, siitä hyöytyisivät etenkin ohuthiuksiset. Olen laitttanut ohuen hiuksen kampauksia ja neuvonut nuorempia tässä, edes kampaajat eivät osaa monikaan enää tehdä kestävää kampausta. 

totta. meiju suvas sanoo just noin. hänellä on kampaaja joka tupeerausmestari. kampamalli ja tekniikka a ja on. piikkikampaa tarvitaan

Vierailija
17/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo laittoivat kevyen huivin.

ja ensin pestiin. puolikuivatettiin. juomalasiin vettä, iso peili eteen. kampaa kastettiin siinä ja sillä osioita hiuksiin. rullattiin,piikillä kiinni(pinniä ei sopinut käyttää kun siitä jäi painauma lopputuloksee.

joka rullan päälle heti tai lopuksi nestemäistä kampausnestettä. sifonki huivi. yö kärsimystä. 

aamulla rullat vek. osioitten tupeeeeraus,kampauksen muotoilu. piikkikampa. sillä tervää tupeerausta ja piikkipuolella nostelua keossan. taitoa vaati.

no päätähän ei pesty kuin 1-2 kertaa viikko. yleensä keskiviikko ja lauantai saunassa. välisuihkuissa kävivät siten,että naama pestiin eka, sitten suihkussa kaulasta alaspäin.

joku rohkea saattoi käydä pikasaunassakin kampaus päässä .ei haitannut että päänahka hikonntuu...haiseekin. lakalla haju peittyi.  lakan kulutus suuri. sitä suihkuttivat armotta ja huonekaujen lakkapinnat pilalla,samoin peilit.

Kuulostaa jännittävältä. Toisaalta tunnen olevani onnekas sen vuoksi, että paplarien suosio ehti mennä pois, ennen kuin minusta tuli aikuinen. Muistan nähneeni vielä 80-luvullakin, että jotkut aikuiset laittoivat niitä tukkaan. 

Vierailija
18/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että suurimmalla osalla naisista on tänä päivänä peruukki?

Ihan varmasti juu.

Vierailija
19/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#17 lainauksessa kävi jotain outoa. Viimeinen kappale on kommentti muuhun tekstiin. 

20/48 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitinini käytti aina huivia. En tiedä, miten tarkeni. Toisaalta ei hän käyttänyt koskaan pitkiähousujakaan vaan aina hametta/leninkiä sekä ohuet sukat ja myöhemmin sukkahousut, kun niitä tuli. Ihan yks lysti, miten kova pakkanen oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän