Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Syntyvyys laski Suomessa kolmatta vuotta peräkkäin

Vierailija
23.01.2025 |

https://yle.fi/a/74-20138807

Syntyvyys laski Suomessa kolmatta vuotta peräkkäin

Vuoden 2024 kokonaishedelmällisyysluku oli tilastointihistorian matalin.

Kommentit (520)

Vierailija
441/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yksin minun pitäis olla roolistani pois vuosi, niin olisin auttamatta jäljessä töissäni. Ja olisiko edes paikkaa enää, kun noin pitkäksi ajaksi on pakko ottaa sijainen."

Tai sanotaanko näin, että pelkäisin työpaikkani ja urani puolesta enemmän, joten en välttämättä uskaltaisi raskautua. Haluan kehittyä työssäni ja edetä urallani, siinä missä miehetkin. 

Vierailija
442/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin ukot aivoriihi pystyyn, miten teistä saadaan houkuttelevampia isäkandidaatteja. Jos se on jopa suomen turvallisuuden vuoksi tarpeen. Eikö se ollut teidän vastuulla?

Totta kai. Luoja paratkoon sitä päivää, kun naiset jotuvat ottamaan mistään vastuuta. Edes omsta valinnoistaan.

Sekin on naisen valinta kun mies valitsee olla käyttämättä kondomia?

Onhan se naisen oma valinta. Naisella on täysi vapaus päättää, harrastaako suojaamatonta seksiä vai ei.

Aina pitää varautua siihen, että mies ottaa kortsun salaa pois, vaikka olisikin sovittu suojatusta seksistä. Eli paras vaihtoehto on olla harrastamatta seksiä ollenkaan sellaisen miehen kanssa, jolle raskaaksi tulo olisi maailmanloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko naisen kondomia ja miehen kondomia käyttää samaan aikaan? Jos kummankin pitää kantaa omalta osaltaan vastuu. 🤔

Ei voi. Siksi ehkäisy on yhteinen päätös. Näin siis miehen näkökulmasta. Tosin ainakin palstan naisille vastuun kantaminen yhtään mistään vaikuttaa olevan mahdoton tehtävä.  Siksi naisten kondomi ei ole edes käynyt heidän mielessä, ja vain mieheltä vaaditaan ja vaaditaan. 

Kyllähän miehillekin on kehitetty E-pilleri, mutta jostain syystä se ei lyönyt läpi. Se on kuule oikein mukava veritulppariskin kera popsia pillereitä, siis naisten. Tai sitten lyödään kierukka ilman kivunlievitystä alapäähän. Tasan ei käy onnenlahjat.

Minipillereissä tai

Pillerit ei vaan sovi kaikille naisille. Aikamoisia sivuvaikutuksia tuli, seksin voi unohtaa, eli aika tehokas ehkäisy. Jotenkin tämäkään ei ole selvä asia kaikille miehille. 

Kun ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään myös sivuoireita. Puutteellisen ehkäisymotivaation taustalla saattaa olla tiedostamaton halu tulla raskaaksi. Parisuhteessa voi olla ristiriitaa toisen halutessa ja toisen ei. 

Vierailija
444/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin ukot aivoriihi pystyyn, miten teistä saadaan houkuttelevampia isäkandidaatteja. Jos se on jopa suomen turvallisuuden vuoksi tarpeen. Eikö se ollut teidän vastuulla?

Totta kai. Luoja paratkoon sitä päivää, kun naiset jotuvat ottamaan mistään vastuuta. Edes omsta valinnoistaan.

Onhan se naisen oma valinta. Naisella on täysi vapaus päättää, harrastaako suojaamatonta seksiä vai ei.

Eli ei ole miehen valinta ja mies on tällöin oikeutettu haukkumaan nainen, kun päätyi "vastentahtoaan" isäksi?

Vierailija
445/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ylikansoittuu, mutta täällä pitäisi aloittaa synnytystalkoot. Ai miksi? Siksi, että tulevat sukupolvet maksavat meidän eläkkeet? Kuka haluaa lapsestaan orjaa tähän sairaan hulluun illuusioon, jota elämäksi kutsutaan?

Vierailija
446/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
447/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma ylikansoittuu, mutta täällä pitäisi aloittaa synnytystalkoot. Ai miksi? Siksi, että tulevat sukupolvet maksavat meidän eläkkeet? Kuka haluaa lapsestaan orjaa tähän sairaan hulluun illuusioon, jota elämäksi kutsutaan?

Mielestäni nykytilanne, jossa sallimme suomalaisille niin pienet lapsimäärät, suuret lapsimäärät kuin lapsettomuuden on optimaalinen. Kenenkään ei tarvitse tuntea syyllisyyttä liian pienestä tai suuresta lapsimäärästä kun kokonaismäärä on kuitenkin laskeva.

Vierailija
448/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää varautua siihen, että mies ottaa kortsun salaa pois, vaikka olisikin sovittu suojatusta seksistä. Eli paras vaihtoehto on olla harrastamatta seksiä ollenkaan sellaisen miehen kanssa, jolle raskaak

Minulle on vähän mysteeri miten mies onnistuu ottamaan salaa kortsun pois? Kannattaisiko olla juomatta itseään niin känniin ettei tajua mistään mitään? 

Vierailija
449/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään myös sivuoireita. Puutteellisen ehkäisymotivaation taustalla saattaa olla tiedostamaton halu tulla raskaaksi. Parisuhteessa voi olla ristiriitaa toisen halutessa ja toisen ei. "

Missä miesten motivaatio? Etenkin, kun usein nimenomaan mies on se, joka niitä lapsia ei halua. Jokainen ihminen vastaa itse omasta ehkäisystään.

Minun motivaationi on elää elämääni ilman sivuvaikutuksia, kuten mielialanlaskua, haluttomuutta, hiusten lähtöä, aknea ja yhdyntäkipuja. Olen elänyt näiden kanssa ison osan elämästäni. Joten otan riskin ja valitsen kondomin. Mies kuitenkin lähes aina laukeaa myös kondomin kanssa, niin ei se nyt niin hirveän pahaltakaan voi tuntua.

Vierailija
450/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään myös sivuoireita. Puutteellisen ehkäisymotivaation taustalla saattaa olla tiedostamaton halu tulla raskaaksi. Parisuhteessa voi olla ristiriitaa toisen halutessa ja toisen ei. "

Eli kun mies ei halua käyttää kondomia, hän todellisuudessa haluaakin isäksi? 😇

Kondomin sivuoireethan ovat vähäiset verrattuna hormonaalisiin ehkäisymenetelmiin.

Vierailija
451/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle on vähän mysteeri miten mies onnistuu ottamaan salaa kortsun pois? Kannattaisiko olla juomatta itseään niin känniin ettei tajua mistään mitään? "

En ole ollut humalassa. En tosiaan tiedä, missä vaiheessa näin on tehnyt, ehkä asentoa vaihtaessa. Olin tuolloin aika nuori, eikä tällainen käynyt mielessäkään.

Vierailija
452/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulle on vähän mysteeri miten mies onnistuu ottamaan salaa kortsun pois? Kannattaisiko olla juomatta itseään niin känniin ettei tajua mistään mitään? "

En ole ollut humalassa. En tosiaan tiedä, missä vaiheessa näin on tehnyt, ehkä asentoa vaihtaessa. Olin tuolloin aika nuori, eikä tällainen käynyt mielessäkään.

Tiedän myös, että meitä on muitakin, joille näin on tehty. Ja onhan se mies sen kondomin riisunut sittenkin salaa, vaikka nainen huomaisi sen ajoissa ja keskeyttäisi touhun.

Vierailija
453/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä miesten motivaatio? Etenkin, kun usein nimenomaan mies on se, joka niitä lapsia ei halua. Jokainen ihminen vastaa itse omasta ehkäisystään.

Minun motivaationi on elää elämääni ilman sivuvaikutuksia, kuten mielialanlaskua, haluttomuutta, hiusten lähtöä, aknea ja yhdyntäkipuja. Olen elänyt näiden kanssa ison osan elämästäni. Joten otan riskin ja valitsen kondomin. Mies kuitenkin lähes aina laukeaa myös kondomin kanssa, niin ei se nyt niin hirveän pahaltakaan voi tuntua.

Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenlaisia valintoja kuin mies. Ehkäismotivaationi oli niin vahva, etten luottanut pelkkään kondomiin. Ja mieheni motivaatio oli myöskin sen verran vahva, että hänelle tehtiin vasektomia heti, kun se oli Suomessa mahdollista. Eli jouduimme käyttään tuplaehkäisyä vain muutaman vuoden. Myös lainsäädäntö määrittelee omalta osaltaan, että ehkäistävä on jos ei lasta halua  ja se on kumpaakin sukupuolta kohtaan yhtä epäreilu. 

Vierailija
454/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenlaisia valintoja kuin mies. Ehkäismotivaationi oli n

Sivuvaikutuksista haluttomuus on sellainen, minkä nainen itse usein kestäisi kyllä, mutta mies ei. 😆

Vierailija
455/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenl

Sivuvaikutuksista haluttomuus on sellainen, minkä nainen itse usein kestäisi kyllä, mutta mies ei. 😆

Hih hih hih

Vierailija
456/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenl

Älä jaksa olla lapsellinen. Miehet kärsii ihan samalla tavalla haluttomuudesta kuin naisetkin. Biologia on tässäkin asiassa yhtä epäreilu. 

Vierailija
457/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos yksin minun pitäis olla roolistani pois vuosi, niin olisin auttamatta jäljessä töissäni. Ja olisiko edes paikkaa enää, kun noin pitkäksi ajaksi on pakko ottaa sijainen."

Tai sanotaanko näin, että pelkäisin työpaikkani ja urani puolesta enemmän, joten en välttämättä uskaltaisi raskautua. Haluan kehittyä työssäni ja edetä urallani, siinä missä miehetkin. 

Ei kaikkia miehiä kiinnosta se uralla eteneminen...itse löysin perhekeskeisen miehen ja se mahdollisti minun paluun työelämään, kun lapsi oli 9kk. 

Vierailija
458/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään myös sivuoireita."

"Sivuvaikutuksista haluttomuus on sellainen, minkä nainen itse usein kestäisi kyllä, mutta mies ei. 😆"

"Älä jaksa olla lapsellinen. Miehet kärsii ihan samalla tavalla haluttomuudesta kuin naisetkin. Biologia on tässäkin asiassa yhtä epäreilu."

Se mitä et ymmärtänyt: tässä oli kyse naisen käyttämän ehkäisyn aiheuttamasta haluttomuudesta. Eli naiselle tulee haluttomuus ja siitähän mies ei pidä.

Vierailija
459/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia miehiä kiinnosta se uralla eteneminen...itse löysin perhekeskeisen miehen ja se mahdollisti minun paluun työelämään, kun lapsi oli 9kk. 

Ai että oikein 9kk! Tuohan on koko vanhempainvapaa! Lapsi meni perhepäivähoitoon ja sinäkin pääsit työelämään, jossa mies oli ollut koko ajan?

Osoitappa minulle mies, joka on käyttänyt puolet vanhempainvapaasta, eli nainen on päässyt töihin vauvan ollessa 6kk. 

Vierailija
460/520 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä et ymmärtänyt: tässä oli kyse naisen käyttämän ehkäisyn aiheuttamasta haluttomuudesta. Eli naiselle tulee haluttomuus ja siitähän mies ei pidä.

Sinä et nyt ymmärrä ettei kaikki miehet ole keskenkasvuisia aikuisvauvoja. Suurimmassa osassa parisuhteita on aikoja, jolloin ei ole seksiä. Haluttomuuta, sairautta, lasten syntymän, jne yhteydessä on katkoja seksissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme