Pitäisikö tuollaisen pienen koululaisen osata tervehtiä saman talon aikuista, jos aikuinen tervehtii ensin?
Ihmettelinpä vaan, kun toljotti vaan eikä sanonut mitään.
Kommentit (51)
Lapsille on hyvä opettaa, ettei vieraiden kanssa ryhdytä juttusille, ei oteta karkkia, eikä mennä katsomaan kivoja kissanpentuja pakettiauton takaosaan. ihan normaalia turvallisuusohjeistusta.
Vastaavasti lapsille ei missään tapauksessa pidä opettaa, että kaikkien aikuisten kanssa on oltava kiltti ja tehtävä mitä he sanovat.
ap VOI olla ihan normaali ja turvallinen naapuri, mitta mistä se lapsi sen voisi tietää?
Tervehtiminen kuuluu kohteliaisiin tapoihin muttei ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Voithan seuraavalla kerralla ystävällisesti häntä opastaa, että täällä on tapana vastata tervehdykseen. Koko kylä kasvattaa, eikös se olisi hyvä niin.
Meidän rappuun muutti lapsiperhe. Kun näin lapset pihalla, toivotin tervetulleiksi taloon, kerroin kuka olen ja kysyin heidän nimensä. Sen jälkeen on aina tervehditty ja vähän juteltukin, kun nähdään ja lapset kävivät meillä virpomassa. Ei se sen monimutkaisempaa tarvitse olla.
No ei, osa haluaa olla rauhassa, lasten ei ole pakko olla missään väleissä naapurin aikuisten kanssa. Jos tervehdin jotain lasta tai aikuista eikä tervehdi takaisin, en minäkään toista kertaa tervehdi. Naapurin lapsilla on omat kaverit, vaikka yhden perheen lapset tervehtii aina kun nähdään, joskus on tosin niin omista asioistaan täpinöissään etteivät huomaisi vaikka pommi räjähtäisi ympärillä, en ota siitä itseeni
Omat lapset olen kasvattanut siihen että ihmisiä tervehditään, pidetään ovea auki jne normaaleja käytöstapoja, joita itsekin noudatan. Heidän hyviä tapoja kyllä monesti ihaillaan ja kiitellään - en ihmettele kun lukee näitä kommentteja.
....olen heidät myös pelotellut namusedillä ja kertonut että ketään vierasta tai puolituttuakaan ei tarvitse sokeasti totella. Myös sen että omaa vaistoa ihmisten suhteen täytyy kuunnella.
Minusta nämä asiat eivät sulje pois toisiaan. Päinvastoin ehkä, kun oppii toimimaan ihmisten kanssa niin pystyy myös lukemaan heitä, muitakin kuin omia perheenjäseniä. Mut jokainen tavallaan.
Vieraille ihmisille ei puhuta. Piste. Koska valitettavan harva vieras kerrostalon rapussa haluaa vain tervehtiä, uskomattoman moni haluaa jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on hyvä opettaa, ettei vieraiden kanssa ryhdytä juttusille, ei oteta karkkia, eikä mennä katsomaan kivoja kissanpentuja pakettiauton takaosaan. ihan normaalia turvallisuusohjeistusta.
Vastaavasti lapsille ei missään tapauksessa pidä opettaa, että kaikkien aikuisten kanssa on oltava kiltti ja tehtävä mitä he sanovat.
ap VOI olla ihan normaali ja turvallinen naapuri, mitta mistä se lapsi sen voisi tietää?
Ei ollutkaan nyt kysymys kuin vastaantullessa tervehtimisestä, esim voi nyökätä päällään tai sanoa moi.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset olen kasvattanut siihen että ihmisiä tervehditään, pidetään ovea auki jne normaaleja käytöstapoja, joita itsekin noudatan. Heidän hyviä tapoja kyllä monesti ihaillaan ja kiitellään - en ihmettele kun lukee näitä kommentteja.
....olen heidät myös pelotellut namusedillä ja kertonut että ketään vierasta tai puolituttuakaan ei tarvitse sokeasti totella. Myös sen että omaa vaistoa ihmisten suhteen täytyy kuunnella.
Minusta nämä asiat eivät sulje pois toisiaan. Päinvastoin ehkä, kun oppii toimimaan ihmisten kanssa niin pystyy myös lukemaan heitä, muitakin kuin omia perheenjäseniä. Mut jokainen tavallaan.
Tottakai ajattelet toimineesi oikein. Mutta voi myös olla, että olet vain antanut niin ristiriitaisia ohjeita, että lapsesi päätyvät syyttämään itseään jos jotain sattuu. Ja voi vallan hyvin sattua, koska +vaisto+ ei oikeasti kerro juuri mistään juuri mitään ja hyväksikäyttäjien ja huijarien toiminnan perusmuoto on, että ensin saadaan toinen luottamaan ja vasta sitten edetään päivänvaloa kestämättömissä tarkoitusperissä.
No onpa ap:lla ongelmat. Minä en millään tavalla noteeraa tässä pyöriviä lapsia, ei vaan kiinnosta, niin en myöskään niitä tervehdi enkä ahdistu siitä, että ne eivät tervehdi minua.
Vanhempien on hyvä opettaa lapsiaan tervehtimään. Se kuuluu hyviin käytöstapoihin niin aikuuisilla kuin lapsillakin.
Kerrostalon kotipihalla on tosin tullut vastaan aikuinen, jok atervehtiessäni totesi hädissään "En mä asu täällä!" Ei se mitään, kyllä tervehtiä voi siitä huolimatta.
Höpö-höpö, os sua tuollainen vuosikymmenten jälkeen ahdista, ihmettelen, että uskallat kirjoitta nimettömänän keskustelupalstalle! :D