Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko pikkumainen, liittyen työhaastatteluprosessiin ja kommunikaatioon

Vierailija
22.01.2025 |

Sain alkuvuodesta yhteydenoton rekrytoijalta koskien paikkaa joka sopii taustaani ja osaamiseeni. Työnantaja on iso ja tunnettu yritys, joten vaikka olen tällä hetkellä vakityössä, suostuin haastatteluun uteliaisuudesta sekä verkostoitumismielessä. Prosessi eteni hyvin nopeasti, haastattelut menivät hyvin, suoritin tehtävään liittyvät ja edessä oli vielä viimeinen haastattelu. Kommunikaatio tähän asti firman kanssa oli tiheää ja nopeaa. Hyvissä ajoin ennen viimeistä haastattelua vedin kuitenkin hakemukseni pois, perustellen sitä sillä että haettu rooli sopii senioriteetiltaan kokeneemmalle kandidaatille. (Jättäen muita tekijöitä pois jotka vaikuttivat päätökseeni). Kiitin yrityksen ajasta ja mielenkiinnosta sekä selkeästä rekrytointiprosessista. Ilmaisin myös toiveeni että olemme tulevaisuudessa yhteydessä samanlaisissa merkeissä. 

En kuitenkaan saanut firmalta sitten minkäänlaista lyhyttäkään vastausta kyseiseen lyhyeen mutta asialliseen viestiini. Oletin siis sieltä tulevan geneerinen ja lyhyt vastaus jossa ikäänkuin kuitataan että viesti tuli perille. Nyt sitten hieman ärsyttää ja tuntuu että meni maku koko firmasta. Mielestäni olisi itseltänikin epäammattimaista olla vastaamatta mitään jos en itse pääse jatkoon ollessani jo pitkällä rekryprosessissa. Tätäkö tämä nykyään on vai ajatteleeko firma että tuhlasin heidän aikaansa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet yrityksen silmissä ailahtelevainen mielensä muuttaja, joten et ole yritykselle enää kiinnostava. Siksi et saanut vastausta.

Ihan mielenkiintoinen kanta, hakijanako ei saisi kesken prosessin huomata ettei työtehtävä syystä tai toisesta kiinnosta tai sovellu itselleen?

Vierailija
22/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hyviin tapoihin kuuluisi vastata, mutta se on nyt heiltä unohtunut. 

En miettisi enempää, etenkään, jos paikka ei sinua kiinnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä loukkasit taas jotakin henkilöä ja sait siitä kostoa.

Tämä kuuluu nykyajan elämiseen ihan kaikessa tässä yhteiskunnassa.

Jos haluatte päteä työnantajan tai jonkun muun silmissä, nöyrtykää ja antakaa vain arvostusta heille. 

Vierailija
24/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä loukkasit taas jotakin henkilöä ja sait siitä kostoa.

Tämä kuuluu nykyajan elämiseen ihan kaikessa tässä yhteiskunnassa.

Jos haluatte päteä työnantajan tai jonkun muun silmissä, nöyrtykää ja antakaa vain arvostusta heille. 

Tarkoitin siis että sinä loukkasit jotakin henkilöä, vahingossa ajatusvirheeni vuoksi tuli mukaan sana "taas". Pahoittelen.

Vierailija
25/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nykyään ihan oikea ongelma, että ihmiset käyttävät työnhakua vähän kuin varatut Tinderiä testatakseen omaa markkina-arvoaan. Paikkaan tulee 30 hakemusta, jotka käydään huollisesti läpi, vedetään ensimmäinen haastattelukierros, sitten toinen ja käytetään vielä psykologin kallista konsultaatiota ja lopputuloksena on se, että pitkä ja kallis prosessi aloitetaan uudestaan, kun hakijat olivatkin vain vähän testailemassa.

En minäkään tuollaisille mitään kiitos-viestejä alkaisi laittamaan.

Vierailija
26/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa todella raskaalta ihmiseltä. Mitä väliä sillä on saatko vastauksen vai et. Kyllä, olisi kohteliasta jotain vastata mutta kun sillä rekrytoijalla on todennäköisesti aika paljon tähdellisempääkin tekemistä kuin vastailla sellaselle joka ei omasta halustaan enää halua jatkaa. Saatat saada jonkun kiitos mielenkiinnostasi-tyyppisen viestin joskus myöhemin tai standardin "valintamme ei kohdistunut sinuun".

Mutta kun ap on uniikki lumihiutale niin tokihan rejrytoivan yrityksen pitäisi järjestää vähintään suruliputus ap:n takia.

Vierailija
27/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun nykyinen työ menee alta niin tuosta firmasta on turha kysyä hommia

Vierailija
28/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vihdoin sain vakituisen työpaikan, otankin harrastukseksi tuhlata noiden työaikaa. Ja v...uilen firmoille, jotka valitsivat työntekijöitä jotka lopettavat heti ja sitten uusi haku. Pidän huolta siitä, ettei työnantajani koskaan osta mitään kyseisistä yrityksistä, ne ovat epäluotettavia. Netissä kerron anonyymisti tosiasiat, menettävät asiakkaittaan. Kosto.

Vierailija
29/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryprosessi tosiaan on molemminpuolinen soveltuvuuskokeilu, eli myös hakija saa selville, sopiiko firma ja paikka itselle. Ap toimi fiksusti. Tämä on juuri oikea tapa rakentaa suhteita tulevan varalle.

Ei sen kuuluisikaan niin mennä, että kaikki työnhakijat kumartavat rekryävälle työnantajalle ja nuolevat tämän kenkiä tehden selväksi, että se paikka on Jumalan armopala, jonka saaminen olisi suurin mahdollinen kunnija.

Vaikka tällainen kulttuuri on ikävä kyllä työmarkkinoille pesiytynyt: rekrystä tehdään elämää suurempi tärkeilyprosessi, jonka tarkoitus on panna hakijat tekemään sirkustemppuja, vaikkei ne liittyisi mitenkään hänen soveltuvuuteensa tehtävään.

Ja minä olen muuten yrittäjä.

Vierailija
30/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tohon olisi pitänyt jotain vastata tyyliin "kiitos kiinnostuksestasi yritystämme kohtaan - onnea ja menestystä jatkossa"

Vierailija
31/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet yrityksen silmissä ailahtelevainen mielensä muuttaja, joten et ole yritykselle enää kiinnostava. Siksi et saanut vastausta.

Höpö höpö. He ovat vain unohtaneet. Ja ehkä yrityksen kulttuuri ei ole kovin huomaavainen.

Vierailija
32/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa todella raskaalta ihmiseltä. Mitä väliä sillä on saatko vastauksen vai et. Kyllä, olisi kohteliasta jotain vastata mutta kun sillä rekrytoijalla on todennäköisesti aika paljon tähdellisempääkin tekemistä kuin vastailla sellaselle joka ei omasta halustaan enää halua jatkaa. Saatat saada jonkun kiitos mielenkiinnostasi-tyyppisen viestin joskus myöhemin tai standardin "valintamme ei kohdistunut sinuun".

Mutta kun ap on uniikki lumihiutale niin tokihan rejrytoivan yrityksen pitäisi järjestää vähintään suruliputus ap:n takia.

Onhan se nyt kohteliasta laittaa viestiä. Selvästi unohtunut, kannattaa ohittaa. Mutta aika ilkeää tekstiä sinulta tässä ap:lle...

Vierailija
33/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun nykyinen työ menee alta niin tuosta firmasta on turha kysyä hommia

En itse asiassa edes usko, että menee näin. Ap:han on hoitanut prosessin todella hyvin: sanonut jo alkuun, että on vakitöissä eikä parhaillaan etsi mitään. Ja ajantasaisesti ilmoittanut heti, kun on tiennyt, ettei ole kiinnostunut paikasta. 

Vierailija
34/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et alunperinkään edes halunnut paikkaa ja silti lähdit prosessiin? Ei ihme, että vetivät herneen nenään.

Kerroin heti ensimmäisessa haastattelussa että olen vakityössä ja saanut ylennyksen varsin verrattain. Siitä johtuen en etsi töitä, mutta koska olen kiinnostunut firmasta ja roolista, suostuin haastatteluun. Lähdin sinne siis avoimin mielin, mutta haastatteluprosessin edetessä tuli ilmi että työssä on sellaisia teknisiä vaatimuksia ja osa-alueita joista minulla on rajoitetusti kokemusta. Uusi työ vaatisi siis sellaisia natsoja joita minulla ei tässä vaiheessa uraa ole joten en koe että pystyisin kyseistä työtä kovin menestyksekkäästi tekemään. Siitä johtuen ja rehellisesti koen että olen tällä hetkellä työpaikassa joka vastaa parhaiten taitojani ja tarjoaa vielä varsin paljon varaa kehittyä. Nykyinen roolini on myös enemmän strategia- ja johtamispainotteinen k

Kielenkäyttösi ja esimerkiksi tekstisi täydellinen pilkuttomuus kertoo, että ratsastat ehkä jollain tavalla keinotekoisesti. Jokin ilmaisussasi mättää ja tekee epäluotettavan vaikutelman. Voisi olettaa sinun tietävän, etteivät isot yritykset vastaile henkilöille, jotka itse valitsee toisin. Yrityksiä kiinnostaa yleensä se, mitä annettavaa sinulla on heille eikä se, mitä annettavaa heillä on sinulle. Tämä on fakta.

Vierailija
35/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko aiot piehtaroida asiasta? 

Vierailija
36/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmiselvästi nainen. Naiset haluaa tuolla tavoin kokeilla markkina-arvoaan sekä työelämässä, että ihmissuhteissa. Flirttaillaan miehille, vaikka itse ollaan parisuhteessa, jotta saadaan tietää onko vientiä myös suhteen ulkopuolella.

Vierailija
37/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykyään ihan oikea ongelma, että ihmiset käyttävät työnhakua vähän kuin varatut Tinderiä testatakseen omaa markkina-arvoaan. Paikkaan tulee 30 hakemusta, jotka käydään huollisesti läpi, vedetään ensimmäinen haastattelukierros, sitten toinen ja käytetään vielä psykologin kallista konsultaatiota ja lopputuloksena on se, että pitkä ja kallis prosessi aloitetaan uudestaan, kun hakijat olivatkin vain vähän testailemassa.

Aiemmin mainitusti kerroin heti ensimmäisessä haastattelussa etten ole tällä hetkellä varsinaisesti työnhaussa sillä olen vakinaisessa työpaikassa ja pidän työstäni. Korostin myös sitä, että olen tässä haastattelussa ulkoisesta mielenkiinnostani kyseistä firmaa ja tehtävää kohtaan, en johtuen mistään sisäisistä syistä liittyen tämän hetkiseen työpaikkaani. Haastatteluissa juokseminen oli yhtälailla oman vapaa-aikani tuhlaamista joten en tietenkään käynyt huvin ja urheilun vuoksi tentattavana, mutta oli selvää etten kevyin perustein vaihtaisi työtä. Prosessin edetessä ja opittuani lisää roolista ilmeni että työnkuvaan liittyy itse työpaikkahakemuksessa mainitsemattomia vastuualueita jotka ovat itselleni suurilta osin tuntemattomia. Jos ne olisi ollut listattuna jo hakemustekstissä, olisin osannut kieltäytyä hommasta jo kättelyssä. Koin siis ihan rehellisesti etten ole paras tai edes kovin hyvä kandidaatti kyseiseen työhön, jonka vuoksi peräännyin prosessista. 

Ja vastatakseni jollekin muulle joka puhui että odotinko suruliputusta niin en tosiaan, halusin vain näkökulmia asiaan. OP

Vierailija
38/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin mainitusti kerroin heti ensimmäisessä haastattelussa etten ole tällä hetkellä varsinaisesti työnhaussa sillä olen vakinaisessa työpaikassa ja pidän työstäni. Korostin myös sitä, että olen tässä haastattelussa ulkoisesta mielenkiinnostani kyseistä firmaa ja tehtävää kohtaan, en johtuen mistään sisäisistä syistä liittyen tämän hetki

Se, että olet mennyt haastatteluun kertoo sen, että olisit valmis vaihtamaan työpaikkaa. Jos et oikeasti haluaisi jättää nykyistä työtäsi niin olisit vaan sanonut kiitos, mutta ei kiitos kutsulle. Vielä se, että olet mennyt noin pitkälle prosessissa antaa olettaa, että olisit valmis tulemaan töihin, aivan sama mitä olet aluksi sanonut.

Vierailija
39/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos en olisi ollut ollenkaan kiinnostunut, en olisi tietysti mennyt yhteenkään haastatteluun. Lopulta mielenkiintoni töppäsi sitten ihan siihen, että en kokenut olevani sopiva henkilö ko. työpaikkaan joten mielestäni ihan reilua potentiaalista työnantajaani kohden vetäytyä prosessista jos tiedän ettei oma tietotaitoni sovellu haettuun profiiliin."

Et selvästikään sitten ole sitä mitenkään tuonut prosessin aikana esiin jos silti edelleen ajattelit olevasi mukana prosessin seuraavissa vaiheissa? Eivät kai he epäsopivaa kandidaattia roikottaisi mukana?

Vierailija
40/44 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiintoinen kanta, hakijanako ei saisi kesken prosessin huomata ettei työtehtävä syystä tai toisesta kiinnosta tai sovellu itselleen?

Varmasti mutta se olisi pitänyt tulla selväksi myös sille työnanatajalle. Ilmeisesti hakija ei ole kovin selkeästi kertonut omasta osaamisestaan ja kiinnostuksistaan jos työnantaja edelleen kuvittelee että tämä olisi oikein sopiva hommaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme