Olenko pikkumainen, liittyen työhaastatteluprosessiin ja kommunikaatioon
Sain alkuvuodesta yhteydenoton rekrytoijalta koskien paikkaa joka sopii taustaani ja osaamiseeni. Työnantaja on iso ja tunnettu yritys, joten vaikka olen tällä hetkellä vakityössä, suostuin haastatteluun uteliaisuudesta sekä verkostoitumismielessä. Prosessi eteni hyvin nopeasti, haastattelut menivät hyvin, suoritin tehtävään liittyvät ja edessä oli vielä viimeinen haastattelu. Kommunikaatio tähän asti firman kanssa oli tiheää ja nopeaa. Hyvissä ajoin ennen viimeistä haastattelua vedin kuitenkin hakemukseni pois, perustellen sitä sillä että haettu rooli sopii senioriteetiltaan kokeneemmalle kandidaatille. (Jättäen muita tekijöitä pois jotka vaikuttivat päätökseeni). Kiitin yrityksen ajasta ja mielenkiinnosta sekä selkeästä rekrytointiprosessista. Ilmaisin myös toiveeni että olemme tulevaisuudessa yhteydessä samanlaisissa merkeissä.
En kuitenkaan saanut firmalta sitten minkäänlaista lyhyttäkään vastausta kyseiseen lyhyeen mutta asialliseen viestiini. Oletin siis sieltä tulevan geneerinen ja lyhyt vastaus jossa ikäänkuin kuitataan että viesti tuli perille. Nyt sitten hieman ärsyttää ja tuntuu että meni maku koko firmasta. Mielestäni olisi itseltänikin epäammattimaista olla vastaamatta mitään jos en itse pääse jatkoon ollessani jo pitkällä rekryprosessissa. Tätäkö tämä nykyään on vai ajatteleeko firma että tuhlasin heidän aikaansa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et alunperinkään edes halunnut paikkaa ja silti lähdit prosessiin? Ei ihme, että vetivät herneen nenään.
Kerroin heti ensimmäisessa haastattelussa että olen vakityössä ja saanut ylennyksen varsin verrattain. Siitä johtuen en etsi töitä, mutta koska olen kiinnostunut firmasta ja roolista, suostuin haastatteluun. Lähdin sinne siis avoimin mielin, mutta haastatteluprosessin edetessä tuli ilmi että työssä on sellaisia teknisiä vaatimuksia ja osa-alueita joista minulla on rajoitetusti kokemusta. Uusi työ vaatisi siis sellaisia natsoja joita minulla ei tässä vaiheessa uraa ole joten en koe että pystyisin kyseistä työtä kovin menestyksekkäästi tekemään. Siitä johtuen ja rehellisesti koen että olen tällä hetkellä työpaikassa joka vastaa parhaiten taitojani ja tarjoaa vielä varsin paljon varaa kehittyä. Nykyinen roolini on myös enemmän strategia- ja johtamispainotteinen k
Haaskasit yrityksen edustajien aikaa saadaksesi kokonaisvaltaisen kokemuksen ja vahvistuksen siitä, että olet jo nyt oikeassa työpaikassa. Jossa olet jo vakityössä ja saanut juuri ylennuksen.
Taivas soitti ja kertoi, että se pidättelee tällä hetkellä miljardeja muita lumihiutaleita, jotta sinä saisit leijua yksin alas ja me kaikki katsomme ja ihailemme.
Vierailija kirjoitti:
Eli et alunperinkään edes halunnut paikkaa ja silti lähdit prosessiin? Ei ihme, että vetivät herneen nenään.
Näinhän monet firmatkin toimivat. Heillä on paikka näennäisesti avoinna, vaikkei siihen olekaan vielä budjettia tai on jo päätetty palkata sisäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yrityksen silmissä ailahtelevainen mielensä muuttaja, joten et ole yritykselle enää kiinnostava. Siksi et saanut vastausta.
Ihan mielenkiintoinen kanta, hakijanako ei saisi kesken prosessin huomata ettei työtehtävä syystä tai toisesta kiinnosta tai sovellu itselleen?
Minusta yrityksen olisi pitänyt vastata 'Kiitos osallistumisesta prosessiimme. Emme oikeastaan aikoneet palkata ketään, vaan halusimme ihan uteliaisuudesta katsoa millaisia pellehermanneja siellä hakemuksia lähettelee. Mutta kiitos, nyt saimme vahvistuksen, että meillä on jo oikeastaan kaikki mitä tarvitsemme'.
Mikä on mielestäsi sitten sopiva syy vetäytyä prosessista jos sen edetessä huomaa että syystä tai toisesta homma ei olekaan sitä mitä ehkä alussa odotit? Puolin ja toisin prosessin edetessä voi kumpi tahansa osapuoli esim. huomata ettei esimiehen kanssa kemiat kohtaa tai että firman työaikaan liittyvät joustomahdollisuudet eivät oikein sovi yhteen perheen aikataulujen kanssa. Jokaista asiaa ei pysty selvittämään heti ensimmäisen haastattelun aikana, muutenhan puolin ja toisin työhaastatteluita olisi vain yksi. Logiikallasi itselleen epäsopiva työpaikka pitäisi ottaa sitten vaikka väkisin kun on jo liian pitkälle ehtinyt prosessissa menemään?