B-PEth kontrolli
Onko jollain kokemusta kun raja-arvo ylittynyt?
0.4 eka mittauksella, nyt 3 viikon "tipaton", lääkärin mukaan testi mittaa kahden edeltävän viikon alkoholin kulutusta joten pitäisi olla ok tulos mutta jostain syystä panikoin että ei olekaan laskenut ja tulee jotain seuraamuksia.
Kommentit (243)
Eikös tämä sama ap:n aloitus ollut jo viime joulukuussa? Montako kertaa sinulta otetaan tuo B-PEth? Taidat olla kaappijuoppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut mut, jos siis haluat olla virkeä niin eikö sitä tissuttelua kannattais vähentää ihan sen takia.
Kuten jo todettu, mutta kerron nyt vielä kolmannen kerran että "tipattomalla" ollaan.
Väsymyksen syyksi muuten paljastui alhainen hemoglobiini jota nyt nostetaan rautatableteilla. Vielä ei olossa ole mitään muutosta joten tuskin tuo tissuttelu oli kovinkaan suuressa roolissa tässä tapauksessa.
Ap
Paljonko on pitänyt juoda että pääsit rajan yli?
Ei kannata juoda yhtään, tämä verikoe on niin tarkka, että jos harrastaa yleensä viikonloppujuomista niin verikokeeseen pitää olla kolme viikkoa kokonaan juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata juoda yhtään, tämä verikoe on niin tarkka, että jos harrastaa yleensä viikonloppujuomista niin verikokeeseen pitää olla kolme viikkoa kokonaan juomatta.
Testihän on ihan hyödytön, jos pelkkä viikonloppujuominen nostaa arvot. Vähäisen riskin käyttöä naisilla on 7 annosta viikossa, miehillä 14. Jos tuon määrän juo yhdessä tai kahdessa illassa, niin ei luotettavien testien tulisi vielä hälyttää.
Lähtee kortti, lääkäri kirjoittaa, ettei terveydentila riitä ajokorttiin. Tähän ei sitten riitä välttämättä kuin 0-tulokset eli alle 0,005. Eli juomatta pitää olla kokonaan kolmen verikokeen ajan eli vähintään 3 kuukautta.
Mulle lekuri määräs amfea eikä ollu mitään puhetta että vaikuttaisi korttiin. Nykyään tulis aina viiva tikkariin.
Etanolia voi syntyä elimistössä ilman alkoholin käyttöä tietyissä harvinaisissa olosuhteissa. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä on auto brewery syndrome (eli suolistokäymisoireyhtymä), jossa suolistossa olevat bakteerit tai hiivat fermentoivat hiilihydraatteja tuottaen etanolia
Tämä voi johtaa veren alkoholipitoisuuden nousuun ilman alkoholin nauttimista
Tämän oireyhtymän taustalla voivat olla esimerkiksi:
- pitkäaikainen antibioottien käyttö
- huono ravitsemus tai hiilihydraattipitoinen ruokavalio
- diabetes
- Maksasairaudet
- lyhyt suoli oireyhtymä
B-PEth ei ole siis mikään 100% varma merkki alkoholista. Etanolia voi syntyä kroppaan ilman alkoholin käyttöä, jopa valvomisella, univelalla tai huonoilla yöunilla.
Kyllä se mittaa jo aikaisempaa, kuin vain kahden edellisen viikon alkoholinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Seurauksia? Ei mitään. Ellet töissä ole kännissä? Ei pomolta tai lääkäriltä tarvita lupaa. Omalla ajalla olet vapaa tekemään itse päätökset mitä juot tai et juo paitsi jos ole alaikäinen tai holhouksen alainen.
On seurauksia. Ajokortti voidaan ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos arvo ei ole laskenut? Sanooko lääkäri hyi hyi. Ei lääkäri saa pomolle sinun tietoja ja labrakokeita kertoa.
Ajokortti kuivumaan, jos on riittävän pitkään yli viitearvot.
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen aikuinen on noin lammas että pelkää lääkärin vievän ajokortin. Millä oikeudella? Kyllä pitää kärytä ratista ennenkuin voi rattijuopoksi syyttää.
Kannattaa perehtyä lakiin. Lääkäri voi ilmoittaa trafille, jolloin kortti otetaan kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testihän on ihan hyödytön, jos pelkkä viikonloppujuominen nostaa arvot. Vähäisen riskin käyttöä naisilla on 7 annosta viikossa, miehillä 14. Jos tuon määrän juo yhdessä tai kahdessa illassa, niin ei luotettavien testien tulisi vielä hälyttää.
Se menee kuitenkin alkoholin ongelmakäytön puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lekuri määräs amfea eikä ollu mitään puhetta että vaikuttaisi korttiin. Nykyään tulis aina viiva tikkariin.
Jos sulla on mukana lääkärin lausunto/resepti asiasta, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä sama ap:n aloitus ollut jo viime joulukuussa? Montako kertaa sinulta otetaan tuo B-PEth? Taidat olla kaappijuoppo.
Oletko vähän tyhmä kun kuvittelet että kaikki tiettyä asiaa koskevat aloitukset on yhden ihmisen tekemiä 😅
Tai ehkänoletkin juoppo kun kiinnostaa bpeth ja noin hyvin muistat keskustelut aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin tässä reipasta viikonloppujuomista ,nuo määrät on kohtuukäytön rajoja. Voi olla,että jollain ei arvo nouse vaikka tissuttelis 3-5 kaljaa päivässä, jossain oli,että promillen humalatilan ylittäminen hidastaa alkoholin poistumista verestä eli sillon ne perjantain lärvit toistuvasti kyllä pompauttaa arvoja. Viikonlopun tai minkään päivän kännäilyt ei silti kerro ajokyvystä,mutta saako millään muulla uhkailulla (kortti kuivumaan) suomalaisia vähentämään juomista. Se jos ei pysty olemaan juomatta kolmea viikkoa kertoo taas siitä, että jonkinlainen ongelma mahdollisesti on olemassa.Eli jos tämän älyttömän testin kanssa joutuu tekemisiin ja arvo nousee yli 0,30 ja uutta verikoetta pukkaa, niin helpoimmalla pääsee kun ei juo yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse epäilee käyttävänsä liikaa ja haluaa apua, ei tuo verikoe välttämättä kerro kaikilla koko totuutta. Olen alkoholisoitunut ollut mielestäni jo vuosia, mutta peth oli 0,11. Juon viinitonkkia 3l x kolme kuussa, välillä reippaasti enemmän mutta tuo on minimi. Lääkäri ei ottanut minua enää todesta kun pyysin lääkinnällistä apua ongelmaani (mihinkään AA-istuntoihin en lähde monestakaan syystä). En tissuttele, vaan juon itseni aina kerralla humalaan. Lääkärin mielestä ei ole ongelmaa, vaikka näin on mennyt jo kolme neljä vuotta, koska verikokeet eivät ongelmaa näytä. Ja kyllä ymmärrän, että ihmisen pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja vain lopettaa, mutta riippuvaiselle se ei ole helppo juttu. Olen koko ikäni ollut kovasti juova, viime vuosina vain tahti kiihtynyt, edes yritys olla tipaton ei toiminut.
Kaiken sen perusteella, mitä tuosta on sanottu, sin
Peth-arvo nousee jatkuvassa käytössä, ei pelkillä välillä vedetyillä perskänneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa pethiä yli 0,3;n pelkillä viikonloppukänneillä. Käytön pitää olla jatkuvampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen täs kuiten huvittavia piirteitä. Joku random on samalla testituloksella rattijuoppo ja joku ei koska paperinpala.tai bittejä rekisterissä. Joku juo omalla ajalla viinaa muttei liikentees ja silti kortti pois. Onko tää unta? Nipistäkää mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen täs kuiten huvittavia piirteitä. Joku random on samalla testituloksella rattijuoppo ja joku ei koska paperinpala.tai bittejä rekisterissä. Joku juo omalla ajalla viinaa muttei liikentees ja silti kortti pois. Onko tää unta? Nipistäkää mua.
Valitettavasti tähän on menty.
Kaiken sen perusteella, mitä tuosta on sanottu, sinulla pitäisi olla korkeammat arvot PEthssä. Monet väittää saavansa arvot reilusti yli raja-arvojen paljon vähemmälläkin juomisella.
Oletko todella isokokoinen, vai onko sillä todella nopea aineenvaihdunta, vai minkä uskot selittävän pienen PEth-arvosi? Oletan, että olet mies.