Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia läskivihasta

Vierailija
22.01.2025 |

Ymmärrän että liika on liikaa kaikessa, mutta silti ihmettelen, mistä joidenkin ihmisten läskiviha oikein kumpuaa? Itse olen ylipainosta huolimatta saanut olla hämmästyttävän rauhassa kiloineni. N. pari vuotta sitten kuitenkin eräs samaa sukupuolta oleva laiha aloitti intensiivisen tenttauksen elämäntavoistani ja yhä edelleen kuulen negaavia kommentteja muiden ihmisten ylipainosta. Mikä saa ihmisen näin inhoamaan ylipainoa? Onko tämmöinen ihminen loppujen lopuksi ystävä ollenkaan? 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on yksi huonoimpia paikkoja keskustella koska täällä esiintyy tosi paljon trollausta ja ihan puhdasta ilkeilyä. En siis viitsi omia kokemuksia sen kummemmin jäsentää mutta olen nainen, ja elänyt sekä hyvin alipainoisena, normaalina että merkittävän ylipainoisena elämää ja ylipainoisena saa sekä huonompaa palvelua että ihan tuttavilta ja kavereilta - ei ystäviltä - huonompaa kohtelua. Netissä esiintyvä läskiviha naisiin kohdistuvana on mielestäni pohjimmiltaan kyse misogyniasta - monet miehet tuntuvat pitävän naisten tärkeintä elämäntehtävää olla olemassa miesten iloksi jolloin nainen joka ei sovi heidän kauneusihanteeseensa on suoranaisesti henkilökohtainen loukkaus. Irvokasta kyllä nämä miehet ovat usein ulkonäkölotossa siellä heikommasta päästä ja ovat itsekin ylipainoisia. Siitä olen päätellyt että on jonkinsortin projisointia. 

Vierailija
42/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityn tässä vain naisten painoon, koska miesten kohdalla kohtelu on erilaista, vaikka se ei rapeaa ole sekään.

Jo lievästi ylipainoinen nainen joutuu silmätikuksi. Jos taas on huomattavan ylipainoinen, niin joutuu tikunnokkaan ja julkisen häpäisyn kohteeksi. Tällaisesta ihmisestä halutaan tehdä esimerkki muille.

Miksi sitten on näin? 

Kaikkialla maailmassa naisen tekemisiä kontrolloidaan ja yritetään suitsia. Suomessa se lyömäase on paino/ulkonäkö. Se on helpoin tapa saada naisen suu kiinni, kun sanoo että häpeä itseäsi l***ki. Tätä on 2000-luvun alussa sanottu ihan normaalipainoisille naisille.

Sitten nainen vetäytyy ja häpeää. Eikä uskalla puolustautua. Tämä taas vaikuttaa ihan kaikkeen. Ylipainoiset naiset tienaavat keskimäärin vähemmän kuin muut.

Ystävä voi silti olla ystävä, mutta hänelle pitää sanoa, että tämä moralisointi riittää, eikä ole sopiva puheenaihe piste. 

Sanoisin, että opi arvostamaan itseäsi ihmisenä riippumatta painosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lihavia on nykyään liikaa. Lihavuus ei ole myöskään tervettä. Lihavat ovat laiskoja ja itsekeskeisiä minä minä ihmisiä, sellaisia, jotka haluavat mennä sieltä mistä aita on matalin. Hakevat nautintoa ruoasta. 

Ennen lihavia oli vähän ja ne eivät häirinneet. Nyt niitä on liikaa ja varsinkin nuorissa ihmisissä.

Nainen 55-vuotta

Mielestäsi siis suurin osa suomalaisista on sairaita, laiskoja ja itsekeskeisiä? Onneksi sinä olet niin paljon parempi ihminen!

Rauhoitu tuon uhriutumisen kanssa.

Vierailija
44/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskityn tässä vain naisten painoon, koska miesten kohdalla kohtelu on erilaista, vaikka se ei rapeaa ole sekään.

Jo lievästi ylipainoinen nainen joutuu silmätikuksi. Jos taas on huomattavan ylipainoinen, niin joutuu tikunnokkaan ja julkisen häpäisyn kohteeksi. Tällaisesta ihmisestä halutaan tehdä esimerkki muille.

Miksi sitten on näin? 

Kaikkialla maailmassa naisen tekemisiä kontrolloidaan ja yritetään suitsia. Suomessa se lyömäase on paino/ulkonäkö. Se on helpoin tapa saada naisen suu kiinni, kun sanoo että häpeä itseäsi l***ki. Tätä on 2000-luvun alussa sanottu ihan normaalipainoisille naisille.

Sitten nainen vetäytyy ja häpeää. Eikä uskalla puolustautua. Tämä taas vaikuttaa ihan kaikkeen. Ylipainoiset naiset tienaavat keskimäärin vähemmän kuin muut.

Ystävä voi silti olla ystävä, mutta hänelle pitää sanoa, että tämä moralisointi riittää, eikä ole sopiva puheenaihe piste. <

Yleensä en kannata ilkeilyä mutta näissä läski-kommenteissa olen todennut hyvin tehokkaaksi keinoksi nolata sanoja ihan takaisin. Valtaosa näiden kommentoijista on itsekin ylipainoisia jolloin halveksiva katse päästä varpaisiin ja tokaisu että kannattaisi ehkä katsoa peiliin kovaan ääneen toimii :D 

Vierailija
45/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten on näin? 

Ystävä voi silti olla ystävä, mutta hänelle pitää sanoa, että tämä moralisointi riittää, eikä ole sopiva puheenaihe piste. <

Lisään tähän vielä, että nyt on valjastettu terveydenhuolto etsimään ylipainoiset ja ohjaamaan "hoitoon" eli lihavuusleikkaukseen. Todellisuudessa kyseessä on vaarallinen operaatio ja maksaa yhteiskunnalle rahaa ja mikä vielä pahinta, monen elämä lähtee kunnolla alamäkeen täysin tarpeettomasta "hoidosta". 

Suomessa harjoitetaan todella paljon vastakkainasettelua. 

Älä hyväksy hiljaa kohtelua. 

Vierailija
46/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lihavia on nykyään liikaa. Lihavuus ei ole myöskään tervettä. Lihavat ovat laiskoja ja itsekeskeisiä minä minä ihmisiä, sellaisia, jotka haluavat mennä sieltä mistä aita on matalin. Hakevat nautintoa ruoasta. 

Ennen lihavia oli vähän ja ne eivät häirinneet. Nyt niitä on liikaa ja varsinkin nuorissa ihmisissä.

Nainen 55-vuotta

Laihat keski- ikäiset naiset, kuivan kesän oravat, ovat nuttura kireällä koko ajan haukkana hakemassa itseään isommista virheitä ja isoon ääneen niistä myös huomauttamassa. Oli yksi tuollainen työkaveri joka koko ajan arvosteli toisten ulkonäköä. Piti monta kertaa päivässä sanoa sille "keskity työntekoon". Ei osannut, vaan koko ajan kaiveli toisista virheitä. Myöhemmin paljastui että miehensä on väkivaltainen ja hän traumatisoitunut, mielen terveys mennyt. Onko sinulla käynyt samoin?

Vierailija
47/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tyhmät ihmiset on siitä hauskoja, että he osaavat elää kaikkien muiden elämän paremmin kuin ihminen itse.

Jos olet ylipainoinen, niin he kyllä osaisivat sinun asemassasi laihtua pysyvästi, nopeasti ja helposti.

Jos olet työtön, niin he kyllä osaisivat ja pystyisivät sinuna tekemään asioita ja työllistymään.

Jos olet addikti, he kyllä pystyisivät sinuna lopettamaan addiktiosairaana olon.

Jos sinulla on unettomuuta, he kyllä sinuna saisivat unta, tai jos kärsit lapsettomuudesta, he kyllä eivät sinuna kärsisi.

Se on niin helppoa omassa päänsisällään olla toinen, ja vaan tehdä kaikki oikein.

Kumma kun sitten eivät omassa elämässään ole miljardöörejä ja supersankareita, kun kaikki on niin helppoa heille.

Loistava kirjoitus!!

Tälläisilla ihmisillä on joku empatiavaje tai muu häiriö. 

Vierailija
48/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyhmät ihmiset on siitä hauskoja, että he osaavat elää kaikkien muiden elämän paremmin kuin ihminen itse.

Jos olet ylipainoinen, niin he kyllä osaisivat sinun asemassasi laihtua pysyvästi, nopeasti ja helposti.

Jos olet työtön, niin he kyllä osaisivat ja pystyisivät sinuna tekemään asioita ja työllistymään.

Jos olet addikti, he kyllä pystyisivät sinuna lopettamaan addiktiosairaana olon.

Jos sinulla on unettomuuta, he kyllä sinuna saisivat unta, tai jos kärsit lapsettomuudesta, he kyllä eivät sinuna kärsisi.

Se on niin helppoa omassa päänsisällään olla toinen, ja vaan tehdä kaikki oikein.

Kumma kun sitten eivät omassa elämässään ole miljardöörejä ja supersankareita, kun kaikki on niin helppoa heille.

Loistava kirjoitus!!

Tälläisilla ihmisillä on joku empatiavaje tai muu häiriö. 

Pullukoilla on myös häiriö, miksi et arvostele heitä? 

Vierailija
49/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin urheilija ja normaalipainon alarajalla. Aina kuulin painosta. Aina väärän kokoinen, joko liian lihava tai liian laiha muiden mielestä. 

Töissä ihan aikuisiällä tuli joku tökkimään kylkiä ja silloin napsahti #*"&€!. Tämä arvostelu ei lopu ikinä, ellei lyö jauhoja suuhun arvostelijoille.

Se on mistä päin se tuuli puhaltaa milloinkin yhteiskunnassa. Kuka on milloinkin "vääränlainen". 

Vierailija
50/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani isompi kokoiset ihmiset ovat kovia työntekijöitä ja asettavat perheen aina edelle. Eivät ole laiskoja, eivätkä itsekkäitä. 

Tämä on monesti syy, miksi painoa on kertynyt vuosien saatossa, koska on laitettu kaikkien muiden etu aina edelle. 

Toisten ihmisten painon arvostelu on häpeällistä ja osoittaa huonoja käytöstapoja.

Vierailija
51/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopusuhtaisuus on kaunista.  Kovasti siitä poikkeava harvoin on. En todellakaan vihaa, mutta säälin, koska ylipainoisella harvoin on hyvä olla kropassaan, vaikka moni niin väittää. Kokemusta on,  inhosin aikoinaan ylikilojani, kun vaatteet eivät näyttäneet hyvältä, valokuvat itsestäni saivat aikaan nolostumisen tunteita, enkä todellakaan tuntenut itseäni  peilistä. Siksi olen nyt normaalipainoinen ja tyytyväinen sen tuomaan hyvään oloon.  Mutta läskiviha on jo sanana aika kamala. Tuskin kukaan haluaa olla ylipainoinen, eikä ongelmaa ole helppo ratkaista.

Vierailija
52/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut, ei kaikki läpi naiset ovat veemoisia la katkeria,   yrittävät nauratella mutta siti räjähtelevät patoutumiaan läskiydestään.  

Mä olen jopa alkanut epäilemään, että pidetäänkö meitä ylipainoisia niin epätoivoisina jopa kaverisuhteissa, että meille voi turvallisesti vittuilla? Ajatellaan, että ei me kuitenkaan viittitä ystävyyttä katkaista kun ollaan niin säälittäviä että voi olla vaikea löytää uutta ystävää.

Ap

Tämä ajatus sattui ja rajusti. Olen normaalikoon tanakammassa päässä ja uskon olevani olemassa vain, jotta muut voivat tuntea itsensä paremmiksi. Ystävänä olen itsestäänselvyys, jolla ei ajatella omia asioita ja tunteita olevankaan. Tehtäväni on pönkittää kauniimpien ja parempien itsetu

Näinhän se pitäisi osata ajatella. Jännästi sitä vain havahtuu huomaamaan oman ajattelunsa sudenkuopat: kuvittelen pitäväni arvossa koulutusta, tietoa, huolellista kielenkäyttöä ja akateemisia hyveitä. Kuitenkin omat saavutukseni tuntuvat menettävän merkityksensä vain, koska en näytä oikeanlaiselta. Sillä ei pitäisi olla merkitystä, eikä muiden mielipiteilläkään. Sittenkään en osaa niitä sivuuttaa.

Vierailija
53/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laihana ja hoikkanakin saa kommentteja. Toiset vaan haluaa olla ilkeitä ja kommentoida kaikkea mitä mielessä liikkuu.

Palstamammojen suurinta huviahan on jakaa juttuja normaalipainoisista naisista ja sitten haukkua nämä. 

Vierailija
54/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa rumapainoisia, vaan halveksun heitä, suuresti eri asia.

Vierailija
55/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa rumapainoisia, vaan halveksun heitä, suuresti eri asia.

Ja halveksit varmaan myös niitä rumasti käyttäytyviä, rumasti pukeutuvia ja sisältä rumia?

"Minä kiitän sinua, Herra, etten ole niinkuin nuo muut"

Vierailija
56/56 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa lihavia mutta se ärsyttää kun olen maksanut täydestä istumapaikasta ja sitten sitä onkin vain puoli penkkiä jäljellä. Huohotuksen kestän, samoten hienhajun mutta kun en saa rahoilleni vastinetta ärsyttää. Lisäksi mulla on kovat selkäkivut eli pitäisi istua suorana mutta mites istut jos joku lihava tursuu penkilleni!

Pulska mies haarat levällään. Lentokoneen turistiluokka, monen tunnin lento. Harteitakin on, koska romuluinen. Äääh.

Jokainen toki kantaa kilonsa itse. Mutta nuori ihminen elämä ja kaikki hauska edessä 100 kg:n kunnossa jättilimupullon kanssa on kyllä puistattava näky. Menossa varmaan kotiin lohtusyömään.

Tiedän, koska ruoka ja herkut maistuu. Nyt olen klassisessa laihdu 5 kg kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi