Viikonloppuisin vierailevalle teinille työhuoneeseen nukkumapaikka?
Tilaa on vähän, joten kysyn kokemuksia minkälainen vierassänky tai muu vaihtoehto on ollut hyvä?
Tilanne on uusi.
Kommentit (60)
Makuualusta ja makuupussi, teini voi vaikka kuljettaa niitä aina mukanaan. Tämä siis sarkasmia, miksei sille teinin sängylle muka olisi tilaa työhuoneessa? Kuinka pieni koppero teillä oikein on. Jokin komero / lipasto lisäksi, vaatenaulakko, telkkari jos sitä kaipaa. Ja työhuoneessa työskentelevä ei sitten käy siellä ilman lupaa teinin ollessa paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Nukkumisen kannalta on tärkeintä, että patja on hyvä. Vahva suositus Ikean patjalle, joista halvinkin on hyvä, ei mikään "narkkikämpän" jyskin taittopatjaliru.
Voi laittaa lattialle ja muuksi ajaksi kaappiin.
Muuten, puhtaan pedin voi säilyttää petauspatjan päälle pedattuna rullassa. Tuo sitten patjan päälle.
Mihin kaappiin mahtuu patja?
Onpa kiva teinin mennä oman vanhempansa luokse kun kohtelu on tuota luokkaa.
Tästä aloituksesta tuli vaan paha mieli teinin puolesta. Olen itse tosin joutunut nukkumaan jo 6 vuotta ihan jokaisen yön olohuoneessa sohvalla, jossa istutaan kun katsotaan televisiota eli en pääse nukkumaan ennen kun toinen asukas on lopettanut television katselun, enkä voi nukkua silloin kun toinen asukas haluaa katsoa televisiota tai kun toinen asukas on saapunut olohuoneeseen aamulla. Olen yrittänyt nukkua vessassa silloin kun en pääse sohvalle nukkumaan, mutta se ei oikein onnistu. Olen siis usein väsynyt ja tarvitsisin enemmän unta kun mitä pystyn nukkumaan. En nyt jaksa selittää, miksi tilanne on tämä. Yritän ehdottaa, että tuon toisen asukkaan nukkumatilaan hankitaan toinen televisio niin voi katsoa sitä silloin kun haluan nukkua. Tuossa on siis myös televisioantennin pistorasia asennettuna eli siihen pystyy television laittamaan.
Samat sanat, teinin puolesta tuli paha mieli. Ykkösprioriteetti pitäisi olla teini, jos jommankumman oma lapsi kyseessä. Teinille kunnon sänky. Siirrä työpisteesi muualle tai laita pienempi työpiste itsellesi teinin huoneeseen esim. kokoamalla String-hyllyistä. Vaihtoehtoja työpisteellesi on, mutta lapsen sänky on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta tuli vaan paha mieli teinin puolesta. Olen itse tosin joutunut nukkumaan jo 6 vuotta ihan jokaisen yön olohuoneessa sohvalla, jossa istutaan kun katsotaan televisiota eli en pääse nukkumaan ennen kun toinen asukas on lopettanut television katselun, enkä voi nukkua silloin kun toinen asukas haluaa katsoa televisiota tai kun toinen asukas on saapunut olohuoneeseen aamulla. Olen yrittänyt nukkua vessassa silloin kun en pääse sohvalle nukkumaan, mutta se ei oikein onnistu. Olen siis usein väsynyt ja tarvitsisin enemmän unta kun mitä pystyn nukkumaan. En nyt jaksa selittää, miksi tilanne on tämä. Yritän ehdottaa, että tuon toisen asukkaan nukkumatilaan hankitaan toinen televisio niin voi katsoa sitä silloin kun haluan nukkua. Tuossa on siis myös televisioantennin pistorasia asennettuna eli siihen pystyy television laittamaan.
Tämähän on nyt eri tilanne.. Eiköhän teini saa koko työhuonene käyttöönsä, kun ei siellä mahdu töitä tekemään jos siellä on sänky.
Ja kannattaa ymmärtää, että toisilla se työpiste ei ole vain läppäri pöydänkulmalla, vaan tarvitaan vähän muutakin. Ja tässä nimeomaan kysyttiin, mikä olisi noista paras. Ei se ole automaattisesti hyvä, että kunhan on oikea sänky..
Miten mahtuu ihminen nukkumaan, ellei sänky mahdu? Kuinka vaikeaa on ostaa tavallinen yhden hengen sänky, joka somistetaan sohvaksi muuna aikana? Tyynyjä päälle ja päiväpeitto. Vai onko se liian suuri panostus vierailevaa teiniä kohtaan?
Vuodesohva sellainen kahden istuttava tai nykyisin on nojatuoleja jotka saa levitettyä sängyksi jos tilaa ei sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penkkisänky eli sohvasänky (ei siis vuodesohva!) on hyvä. Sinne saa vuodevaatteet alalaatikkoon piiloon, eikä työhuoneesta tule liian makuuhuonemainen.
Nämäkin on aika isoja, mielummin sellainen jonka voi siirtää varastoon tai kaappiin kun sitä ei käytetä.
Miten pieni pitää makuuhuoneen (koska niitähän ne asuntojen työhuoneetkin oikeasti on) olla, että sinne ei mahdu työpöytää JA 90cm (ta edes 80cm) leveää sänkyä?
Ap odottaa vastausta rullattavasta jumppapatjasta ja makuupussissa, jotka teinin voi kyllä vaatia tuomaan itse mukanaan. On muuten sinulle niin kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli syyt mitkä hyvänsä niin unen rajoittaminen on väkivaltaa sinua kohtaan. Kuulostaa että olet alistetussa asemassa kodissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraileva teini ? Poikki, tyttis vai kaveri ?
Poika, jos sillä on merkitystä. Oma lapsi.
Mikset kirjoita "lapseni"? Teet aina näitä samoja mielisairaita avauksia. Sinulla ei ole mitään lasta, vaan vain joku teinifetišši.
Ilmapatja on meillä ollut vierailevillä tähdillä.
https://jysk.fi/puutarha/ilmapatjat/ilmapatjat/ilmapatja-flodenge-l97xp…
Täytyy ja tyhjenee nopeasti mukana olevalla sähköpumpulla, ihan ok nukkua minusta.
Pumpattava retkipatja. menee pieneen pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän teini tarvitsisi muutakin omaa tilaa kuin nukkumapaikan, varsinkin, jos käy joka viikonloppu/lähes joka viikonloppu.
Onko mahdollista kääntää ajatus toisinpäin, ei siis niin, että "työhuoneeseen teinille patja", vaan "teinin huoneeseen työpiste"?
Ihmiset ensin, eli kunnon sänky + yöpöytä.
Tämä on vierailevaa lasta arvostava ja välittämistä osoittava ratkaisu. Meillä on toimittu 8 vuotta bonuslapsen osalta näin. Hänelle on laitettu oma pieni huone, jota muuna aikana käytetään työhuoneena/lukunurkkana/löhöilypaikkana/vierashuoneena. Edellisessä asunnossamme ei ollut hänelle omaa huonetta mutta oli kirjahyllyllä erotettu, nätiksi hänen kanssaan sisustettu oma makuusoppi. Hän on monesti sanonut että oma soppi/huone tuntuu kivalta ja on mukava tulla, kun on oma paikka. Nykyinen huone on työntekoonkin viihtyisä, kun se tulee aina siistittyä nuoren tullessa eikä ole mikään sekalainen paperikasavarasto.
Mielestäni vierailevan lapsen oman tilan järjestäminen ei ole neliömäärä- vaan asennekysymys. Kekseliäisyyttä ja viitseliäisyyttä peliin!
Aloituksessa lukee vaan vierassänky ja lisäksi hän on jo haukkunut ilmapatjat ja ei myöskään halua pelkkää patjaa, ei sohvasänkyä, eikä taitettavaa sänkyä jne. Eli ei halua yhtään mitään lopulta, kunhan trollailee.