Miksi jo heti tammikuussa aletaan puhua keväästä?
Kevääseen on todella pitkä aika vielä, käytännössä talvi on vasta alkanut etelässä, eikä taida pohjoisessakaan olla edes puolivälissä. Silti ihmiset/media jauhaa jo keväästä, että valo lisääntyy ja kevättä kohti kovasti mennään, kohta on jo yo-kirjoitukset ja pääsykokeet ja suvivirsi soi.
Olisi kivaa, jos talvestakin puhuttaisiin ihan omana vuodenaikanaan, omine mahdollisuuksineen. On jotenkin ruvennut rasittamaan, että talvesta puhutaan vain pakollisena pahana, joka nyt vain on kestettävä ennen kevättä. Suomen kevät on sekin sitä paitsi lyhyt ja kylmä muutenkin.
Olen itsekin tottunut pitämään talvea jotenkin "taukona oikeasta elämästä". Nyt vasta olen havahtunut siihen, että näin ajatteleminen on todella tyhmää.
Kommentit (111)
Talvi on Suomen pisin vuodenaika. Etelä-Suomessa se kestää viitisen kuukautta, Pohjois-Suomessa jopa seitsemän. Ihminen on "suunniteltu" 23 asteen lämpötilaan eikä siihen, että ilma sattuu kasvoihin ja keuhkoihin. Siksi normaalit ihmiset hakevat säästä kaikkia merkkejä siitä, että tämä epäinhimillinen vuodenaika joskus loppuu. Itsekin hiljaa iloitsen täällä Tampereella, että päivä on pidentynyt jo yli puolitoista tuntia talvipäivänseisauksesta (5h 24min vs 6h 53min).
Tässä vastaus Ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Keskikevät on maaliskuun 21 päivän tienoilla.
Keskikesä kesäkuun 21 päivän tienoilla.
Kekisyksy syyskuun 21 päivän tienoilla
Keskitalvi joulukuun 21 päivän tienoilla.
Jos nyt on kevät niin huhtikuun 21 päivän on jo kesä.
No ei. Kuten kaikki muut paitsi sinä tietävät, maailma ei mene tasaus- ja seisauspäivien mukaan. Esimerkiksi maaliskuun 21:n päivän kohdalla kevät ei välttämättä ole alkanut edes Hangossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän syksyynkään pysähdytä, vaan odotetaan joulua ja vuodenvaihdetta. Sen jälkeen aletaan odotella kevättä.
Totta tämäkin. Ikään kuin syksyä ja talvea ei olisikaan, tai ne halutaan unohtaa. Odotetaan sitä yhtä jouluviikkoa koko syksy, ja sitten niitä muutamaa kesälomaviikkoa koko talvi. Ihan hullua.
Ap
Hyvää kannattaa odottaa.
Ihmiskehoa ei ole tehty talveen.
Vaihdoin juuri vihrekasvien mullat.
Tein listan kasveista, joita ajattelin kasvattaa parvekkeella siemenistä. Onko kaupoissa jo siemenpussit tulleet, onko joku käynyt katsomassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kevääseen ole enää kuin kuukausi. On jo valoisampaa ja ilmassa tuoksuu kevät. Lintulaudalla on alkanut käydä mustarastaat. Odotan kevättä ja puhun siitä, jos huvittaa!
Missä päin maailmaa asut, kun kevät alkaa helmikuussa, vuoden kylmimpänä kuukautena?
Naurattaa jo valmiiks kun tulee takatalvi toukokuussa, mites sitten suu pannaan, kesäfanit?
Nyt on talvi. Kevättalvi on maaliskuussa. Huhtikuussa on kevät. Vapusta alkaa kesä.
Mutta kaamos loppui, ja nyt on valoisampaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki "talvivalmistelut" ja suunnitelmat on jo keskimäärin tehty. Toppavaatteet on jo ajat sitten otettu esiin ja talviurheiluvälineet. Lyöty lukkoon isommat talven reissut, vierailut ja juhlat.
Varhaisimmat/keskimääräiset kevääseen valmistautujat ovat jo kylvämässä siemeniä ja suunnittelemassa kevään ja kesän aikatauluja.
Runebergin päivään on enää 2 viikkoa ja laskiaiseen reilu 5. On aika myöhäinen laskiainen tänä vuonna.
Eli siis aina vaan valmistellaan sitä seuraavaa aikaa, ja varsinainen ajassa eläminen jää väliin?
Ap
Mitä ihmettä sinä oikein jeesustelet, kun sanoit ihan itse, että olet elänyt koko ikäsi elämä paussilla talvisin 😂
Sinulla menee nyt jeesustelu ja kyseenalaistaminen sekaisin.
Ap
Nyt on hyvä hetki tilata siemeniä, joidenkin esikasvatuskin pitää jo aloittaa. Väkisin tulee kevät mieleen.
Mä inhoan kevättä! Lempivuodenaikani on syksy, koska sen jälkeen tulee talvi.
Kevät alkaa maaliskuussa, mutta esim. viime vuonna keväiset säät vasta toukokuussa. Ja humps, helteelt eli kesäiset säät myös. Olisi kivempi jos nousisi hitaasti ja tasaisesti lämpötila, mutta kai se on turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikevät on maaliskuun 21 päivän tienoilla.
Keskikesä kesäkuun 21 päivän tienoilla.
Kekisyksy syyskuun 21 päivän tienoilla
Keskitalvi joulukuun 21 päivän tienoilla.
Jos nyt on kevät niin huhtikuun 21 päivän on jo kesä.
Ikinä en ole kuullut tällaisesta jaottelusta. Onko tämä jokin laskennallinen juttu? Ainut, että juhannuksesta puhutaan keskikesän juhlana ja siihenhän toi osuu. Aina on tuntunut yhtä hullulta, että heti juhannuksen jälkeen vanha kansa alkoi puhua syksystä.
Kyllä. Kesäkuu on usein kylmä kuukausi, ja tilastollisesti kylmempi kuin heinä- ja elokuu. Heinä- ja elokuu taas ovat keskilämmöltään vain parin kymmenesosa-asteen päässä toisistaan, eli ne ovat todelliset kesäkuukaudet. Suuskuun alkupuolellakin on usein lämpimiä päiviä. Ei ole sattumaa, että kukaan ei ota kesälomiaan ennen juhannusta.
Kesä-heinä-elo on kesäkuukaudet. Syys-loka-marras syksy. Joulu-tammi-helmi talvi. Maalis-huhti-touko kevät. Talvilomatkin ovat vasta tulossa, joten keskitalvea tässä mennään. Silti. Kevättä kohti. Tulevaan katsotaan eikä taaksepäin.
Vuodenajan eivät ole samanpituisia. Täällä Tampereella talvea on ainakin joulukuusta maaliskuuhun, pohjoisemmassa Suomessa vielä reilusti enemmän. (Terminen) kevät on vuodenajoista selvästi lyhin, usein alle kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Talvikuukaudet: joulu, tammi ja helmi
Kevätkuukaudet: maalis, huhti ja touko
Kesäkuukaudet: kesä, heinä ja elo
Syksykuukaudet: syys, loka ja marras
Näin ne menevät.
Eivät mene. Etelä-Suomessakin maaliskuu on enemmän talvea kuin kevättä, ja Pohjois-Suomessa myös marraskuu ja huhtikuu. Ei sovi nättiin vuoden tasajakoon, mutta eivät ne vuodenajat yhtä pitkiä olekaan tässä maailman toiseksi pohjoisimmassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa jo valmiiks kun tulee takatalvi toukokuussa, mites sitten suu pannaan, kesäfanit?
Kyllä se mies räkänokastakin tulee, vaan ei tyhjän naurajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sä elät talvessa?
Mä en voi elää oikein mitenkään kun koko ajan on kylmä ja paleltaa ja vaatteita pitää olla päällä ihan tuskastuttavan paljon. Mitään kivaa ei voi tehdä.
Talviulkoilu on syvältä. Lapsena siedin sitä kun oli pakko mutta nyt aikuisena olen vain sisällä ja liikun autolla paikasta toiseen. Talvi ei kertakaikkiaan anna mulle mitään iloa. Se vain on ja sen ajan täytyy olla elossa mutta mieluummin mietin ja odotan kevättä koska se on niin paljon hauskempaa.
Tapaan ystäviä, käyn harrastuksissa, luen kirjoja, aina silloin tällöin on joku tapahtuma, käyn kävelyllä jos ei ole liian kova pakkanen tai kadut peilijäässä, jne. Sisällä teen kaikkea samas mitä kesälläkin. En harrasta talviliikuntaa, mutta en kesäliikuntaakaan, koska liikuntalajini sijoittuu sisätiloihin. Kesällä kyllä pyöräilen enemmän, tai heti
Hoidan pihaa, tarkkailen lintujen pesimistä, teen pitkiä, ihania kävelylenkkejä metsässä, jota ei ole täytetty laduilla. Kevät on parasta aikaa, kesä tulee sen jälkeen, syksy on siedettävä ja talvi on pelkkää kärsimystä.
Yritetään kaunistella aisoita. Tämä Suomessa osataan!
Vierailija kirjoitti:
Talvella ja syksyllä voi pukea lisää vaatetta ja laittaa valoja, mutta miten keväällä ja kesällä pääset kuumuutta ja valoa pakoon!
Miten pääsee valoa pakoon? Laittamalla ikkunaverhon kiinni.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/915/472/13e.jpg
Heikin päivänä 19.1. karhu kääntää kylkeä, joten kevättä kohti mennään! 😎🌞🏖🍺
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kevät. Kevättalvi. Mä olen aloittanut jo kevääseen valmistautumisen. Talvi tässä välissä on välttämätön paha mille ei mitään voi mutta henkisesti ja osin fyysisestikin elän jo kevättä.
Tammikuu kevättalvi? Tammi ja helmi on sydäntalvea. Helmi-maaliskuun vaihteessa voi alkaa puhua kevättalvesta.
Inhoan tammi- ja helmikuuta, odotan kevättä mutta kyllä mä tiedän, että vähän lämpenee vasta joskus huhtikuussa. Siihen asti on vaan jaksettava