Miksi jo heti tammikuussa aletaan puhua keväästä?
Kevääseen on todella pitkä aika vielä, käytännössä talvi on vasta alkanut etelässä, eikä taida pohjoisessakaan olla edes puolivälissä. Silti ihmiset/media jauhaa jo keväästä, että valo lisääntyy ja kevättä kohti kovasti mennään, kohta on jo yo-kirjoitukset ja pääsykokeet ja suvivirsi soi.
Olisi kivaa, jos talvestakin puhuttaisiin ihan omana vuodenaikanaan, omine mahdollisuuksineen. On jotenkin ruvennut rasittamaan, että talvesta puhutaan vain pakollisena pahana, joka nyt vain on kestettävä ennen kevättä. Suomen kevät on sekin sitä paitsi lyhyt ja kylmä muutenkin.
Olen itsekin tottunut pitämään talvea jotenkin "taukona oikeasta elämästä". Nyt vasta olen havahtunut siihen, että näin ajatteleminen on todella tyhmää.
Kommentit (111)
Etkö tosiaan katsonut viikonvaihteessa ulos Etelä-Suomessa??
Vierailija kirjoitti:
Keskikevät on maaliskuun 21 päivän tienoilla.
Keskikesä kesäkuun 21 päivän tienoilla.
Kekisyksy syyskuun 21 päivän tienoilla
Keskitalvi joulukuun 21 päivän tienoilla.
Jos nyt on kevät niin huhtikuun 21 päivän on jo kesä.
Ikinä en ole kuullut tällaisesta jaottelusta. Onko tämä jokin laskennallinen juttu? Ainut, että juhannuksesta puhutaan keskikesän juhlana ja siihenhän toi osuu. Aina on tuntunut yhtä hullulta, että heti juhannuksen jälkeen vanha kansa alkoi puhua syksystä.
Kesä-heinä-elo on kesäkuukaudet. Syys-loka-marras syksy. Joulu-tammi-helmi talvi. Maalis-huhti-touko kevät. Talvilomatkin ovat vasta tulossa, joten keskitalvea tässä mennään. Silti. Kevättä kohti. Tulevaan katsotaan eikä taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
No miten sä elät talvessa?
Mä en voi elää oikein mitenkään kun koko ajan on kylmä ja paleltaa ja vaatteita pitää olla päällä ihan tuskastuttavan paljon. Mitään kivaa ei voi tehdä.
Talviulkoilu on syvältä. Lapsena siedin sitä kun oli pakko mutta nyt aikuisena olen vain sisällä ja liikun autolla paikasta toiseen. Talvi ei kertakaikkiaan anna mulle mitään iloa. Se vain on ja sen ajan täytyy olla elossa mutta mieluummin mietin ja odotan kevättä koska se on niin paljon hauskempaa.
Tapaan ystäviä, käyn harrastuksissa, luen kirjoja, aina silloin tällöin on joku tapahtuma, käyn kävelyllä jos ei ole liian kova pakkanen tai kadut peilijäässä, jne. Sisällä teen kaikkea samas mitä kesälläkin. En harrasta talviliikuntaa, mutta en kesäliikuntaakaan, koska liikuntalajini sijoittuu sisätiloihin. Kesällä kyllä pyöräilen enemmän, tai heti kun jäät ovat sulaneet ja kadut harjattu. Mitä sinä teet keväällä/kesällä sellaista, mitä ei voi tehdä talvella?
Ap
Talitiainen lauloi niin kovin tänään työmatkalla kun kävelin tuolla ulkona. Se väkisinkin muistutti että kohti kevättä ollaan menossa vaikka ei vielä kevät olekaan.
Ehkä se tuntuu "keväältä", kun valo lisääntyy. Minusta nyt on kyllä ihan sydäntalvi vielä, mutta iloitsen siitä, että pian aamutkin alkavat olla valoisampia. Illasta päivä pitenee paljon nopeammin, ja sen todellakin huomaa. Itse en kaipaa valoa iltoihin, mutta aamujen aikaistuminen sen sijaan on ilon aihe.
Kevät, se oikea kevät, tulee tosi äkkiä, ja ihan yhtäkkiä onkin taas kesä. Ja samanvihreä maailma, tukalat helteet. Nautitaan talvesta, lumesta, tähtitaivaasta ja kirpeistä ihanista pakkassäistä, kun voi ulkoilla ja urheilla oikein kunnolla eikä ole koko ajan vaan hiki. Eikä ötököitä, ei punkkeja ja paarmoja ja ampiaisia ja hyttysiä.
Talvessa on paljon hyvää, nauttikaamme siitä! Kyllä se kevät aikanaan tulee, ja sekin on kiva vuodenaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.3. on kevään eka päivä
Etelä-Suomessa monesti tulee kunnon lumet vasta maaliskuussa. Ehkä se voi olla sitä kevättalvea, koska kevään alkaminenkin on jo mahdollista. Tammi- ja helmikuu ovat säistä huolimatta kuitenkin vielä ihan täyttä talvea joka puolella Suomea.
Ap
Ei talvea voi lumesta katsoa. Joulukin on etelässä syksyllä tuolla logiikallasi.
Asun Keski-Euroopassa. Täällä meillä ei ole nyt lunta tai pakkasta, mutta siltikään kukaan ei puhu, että nyt on kevät. Se on talvi. TALVI.
Koska kaikki "talvivalmistelut" ja suunnitelmat on jo keskimäärin tehty. Toppavaatteet on jo ajat sitten otettu esiin ja talviurheiluvälineet. Lyöty lukkoon isommat talven reissut, vierailut ja juhlat.
Varhaisimmat/keskimääräiset kevääseen valmistautujat ovat jo kylvämässä siemeniä ja suunnittelemassa kevään ja kesän aikatauluja.
Runebergin päivään on enää 2 viikkoa ja laskiaiseen reilu 5. On aika myöhäinen laskiainen tänä vuonna.
Onneksi ei enää syksy ole, sitä inhoan enemmän kuin talvea.
Talvikuukaudet: joulu, tammi ja helmi
Kevätkuukaudet: maalis, huhti ja touko
Kesäkuukaudet: kesä, heinä ja elo
Syksykuukaudet: syys, loka ja marras
Näin ne menevät.
Nyt on tammikuun loppupuoli ja täysi talvi. Voisin elää ikuista talvea koko loppuelämäni. Inhoan kesää vuosi vuodelta enemmän ja kärsin todella. En esim. kestä kuumaa, hiostavaa säätä, aurinkoa, valoa tai ötököitä yhtään. Talvella on paljon helpompaa. Suomessa nyt vaan valtaosan vuodesta on joko syksy tai talvi ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi elää oikein mitenkään kun koko ajan on kylmä ja paleltaa ja vaatteita pitää olla päällä ihan tuskastuttavan paljon. Mitään kivaa ei voi tehdä.
Talviulkoilu on syvältä. Lapsena siedin sitä kun oli pakko mutta nyt aikuisena olen vain sisällä ja liikun autolla paikasta toiseen. Talvi ei kertakaikkiaan anna mulle mitään iloa. Se vain on ja sen ajan täytyy olla elossa mutta mieluummin mietin ja odotan kevättä koska se on niin paljon hauskempaa.
Tapaan ystäviä, käyn harrastuksissa, luen kirjoja, aina silloin tällöin on joku tapahtuma, käyn kävelyllä jos ei ole liian kova pakkanen tai kadut peilijäässä, jne. Sisällä teen kaikkea samas mitä kesälläkin. En harrasta talviliikuntaa, mutta en kesäliikuntaakaan, koska liikuntalajini sijoittuu sisätiloihin. Kesällä kyllä pyöräilen enemmän, tai heti
Ulkoilen ja liikun ulkona ja luonnossa. Valokuvaan luontoa. Käyn tapahtumissa ja tapaan ihmisiä. Matkustan ja reissaan. Eli kaikkea sitä mitä talven aikana ei voi eikä pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.3. on kevään eka päivä
Etelä-Suomessa monesti tulee kunnon lumet vasta maaliskuussa. Ehkä se voi olla sitä kevättalvea, koska kevään alkaminenkin on jo mahdollista. Tammi- ja helmikuu ovat säistä huolimatta kuitenkin vielä ihan täyttä talvea joka puolella Suomea.
Ap
Ei talvea voi lumesta katsoa. Joulukin on etelässä syksyllä tuolla logiikallasi.
Ei lumesta, mutta lämpötilasta kyllä. Terminen kevät ei todellakaan yleensä ala 1.3.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan ystäviä, käyn harrastuksissa, luen kirjoja, aina silloin tällöin on joku tapahtuma, käyn kävelyllä jos ei ole liian kova pakkanen tai kadut peilijäässä, jne. Sisällä teen kaikkea samas mitä kesälläkin. En harrasta talviliikuntaa, mutta en kesäliikuntaakaan, koska liikuntalajini sijoittuu sisätiloih
Eli ulkoilu ja valokuvaus jäävät pois talvella. Kaikki nuo muuthan onnistuu talvella siinä missä kesälläkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki "talvivalmistelut" ja suunnitelmat on jo keskimäärin tehty. Toppavaatteet on jo ajat sitten otettu esiin ja talviurheiluvälineet. Lyöty lukkoon isommat talven reissut, vierailut ja juhlat.
Varhaisimmat/keskimääräiset kevääseen valmistautujat ovat jo kylvämässä siemeniä ja suunnittelemassa kevään ja kesän aikatauluja.
Runebergin päivään on enää 2 viikkoa ja laskiaiseen reilu 5. On aika myöhäinen laskiainen tänä vuonna.
Eli siis aina vaan valmistellaan sitä seuraavaa aikaa, ja varsinainen ajassa eläminen jää väliin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis aina vaan valmistellaan sitä seuraavaa aikaa, ja varsinainen ajassa eläminen jää väliin?
Ap
Mitä ihmettä sinä oikein jeesustelet, kun sanoit ihan itse, että olet elänyt koko ikäsi elämä paussilla talvisin 😂
Valo on jo lisääntynyt ihanasti ja lintulaudalla käy kova kuhina. Lumentuloa voi joutua vielä kestämään kuukauden päivät, mutta kyllä tässä jo kevättä kohti ihanasti mennään. Maaliskuu on jo kevätkuukausi ja usein silloin maa jo tuoksuu ja aurinko lämmittää ikkunoiden läpi. Taimet laitetaan sisällä multaan. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan ystäviä, käyn harrastuksissa, luen kirjoja, aina silloin tällöin on joku tapahtuma, käyn kävelyllä jos ei ole liian kova pakkanen tai kadut peilijäässä, jne. Sisällä teen kaikkea samas mitä kesälläkin. En harrasta talviliikuntaa, mutta en kesäliiku
Ei onnistu. Matkustaminen, taoahtumissa käyminen ja reissaaminen on hauskempaa kun ei ole kylmä ja kun ei ole päällä monta kerrosta vaatteita.
Esim vessassa käyminen on lämpimällä helpompaa kun ei tarvitse riisua kerroksittain vaatteita ensin pois.
Iho ja hiukset on talvella aina huonosti. Silmät särkee kylmässä. Ynnä muuta ynnä muuta.
Elämä helpottuu ihan valtavan paljon kun tulee lämpimämpää. Siksi sitä niin kovasti iloiten odottaakin. Talvessa ei nyt vaan ole mitään hyvää.
Ap