Miksi jo heti tammikuussa aletaan puhua keväästä?
Kevääseen on todella pitkä aika vielä, käytännössä talvi on vasta alkanut etelässä, eikä taida pohjoisessakaan olla edes puolivälissä. Silti ihmiset/media jauhaa jo keväästä, että valo lisääntyy ja kevättä kohti kovasti mennään, kohta on jo yo-kirjoitukset ja pääsykokeet ja suvivirsi soi.
Olisi kivaa, jos talvestakin puhuttaisiin ihan omana vuodenaikanaan, omine mahdollisuuksineen. On jotenkin ruvennut rasittamaan, että talvesta puhutaan vain pakollisena pahana, joka nyt vain on kestettävä ennen kevättä. Suomen kevät on sekin sitä paitsi lyhyt ja kylmä muutenkin.
Olen itsekin tottunut pitämään talvea jotenkin "taukona oikeasta elämästä". Nyt vasta olen havahtunut siihen, että näin ajatteleminen on todella tyhmää.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kevät. Kevättalvi. Mä olen aloittanut jo kevääseen valmistautumisen. Talvi tässä välissä on välttämätön paha mille ei mitään voi mutta henkisesti ja osin fyysisestikin elän jo kevättä.
Ei ole. Maaliskuussa on kevät-talvi
Tammikuu on sydäntalvi, katso vaikka päivän pituutta. Minä päivänä tahansa voi olla 20 astetta pakkasta ja se on ihan normaalia tammikuulle, helmikuussakaan ei vielä ole kevät.
Maalis, huhti ja toukokuu ovat kevät kuukausia ja silloinkin voi vielä olla pakkasta ja sataa lunta
Toukokuu on eteläisessä Suomessa KESÄkuukausi!
On niin ihanaa, kun kevät on taas tulossa, ja saa odottaa sitä!
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti joku tollo pitää TAMMIKUUTA kevättalvena?!
Pitäähän joku mieskin itseään naisena. Tai elukkana.
Kevät on vain asennoitumiskysymys. Eräässä joululaulussakin niin sanotaan.
Minustakin on todella ärsyttävää puhua keväästä kun on keskitalvi. Siitä ei tule ollenkaan toiveikas olo, vaan pikemminkin vitutttaa entistä enemmän, kun on kylmä ja lunta ja pakkasta ja talvi kestää vielä kuukausitolkulla, mutta pitäisi esittää, että on muka kevät jo.
Nyt on sydäntalvi. Ollaan talven ytimessä vielä helmikuullakin. Eletään tässä ja nyt.
Tää kevätvouhkaus etuajassa on samaa sarjaa kuin jouluhössötys jo syys-lokakuussa. Hölmöläisen hommaa.
Aika keväinen sää ulkona on. Loskaa ja jäätä.
Minä odotan jo joulua. Onneksi on enää noin yksitoista kuukautta jouluaattoon. Pakko kuitenkin kärsiä vielä kevät, kesä ja syksy välistä pois!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sydäntalvi. Ollaan talven ytimessä vielä helmikuullakin. Eletään tässä ja nyt.
Tää kevätvouhkaus etuajassa on samaa sarjaa kuin jouluhössötys jo syys-lokakuussa. Hölmöläisen hommaa.
No jaa, helmikuun lopulla aloitetaan jo kevätseuranta, ja ilmastonmuutoksen edetessä muutosten seuraaminen on entistä tärkeämpää.
Terminen kevät voi alkaa helmikuussa Etelä-Suomessa.
Pöllötkin aloittavat soidinmenonsa helmikuun puolivälissä.
Helmikuu on hyvää aikaa puutarhasuunnitelmien tekemiselle ja esikasvatukselle joillakin lajikkeilla.
Minusta puutarhaharrastus ja luonnon merkkien seuraaminen ovat kyllä kaukana vouhkaamisesta, mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Minä odotan jo joulua. Onneksi on enää noin yksitoista kuukautta jouluaattoon. Pakko kuitenkin kärsiä vielä kevät, kesä ja syksy välistä pois!
Juuri vein kuusen pois mutta voisiko kohta jo hankkia uuden! Ihanaa kuusen tuoksua ja tunnelmaa
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kevät. Kevättalvi. Mä olen aloittanut jo kevääseen valmistautumisen. Talvi tässä välissä on välttämätön paha mille ei mitään voi mutta henkisesti ja osin fyysisestikin elän jo kevättä.
Kevät alkaa vasta huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
1.3. on kevään eka päivä
Silloin on vielä täysi talvi.
Mä aloitin kevään tänä vuonna 18.1. Mulla oli sellainen keväinen fiilis kun aurinko paistoi ja päätin, että nyt alkaa mun kevät.
Vierailija kirjoitti:
Keskikevät on maaliskuun 21 päivän tienoilla.
Keskikesä kesäkuun 21 päivän tienoilla.
Kekisyksy syyskuun 21 päivän tienoilla
Keskitalvi joulukuun 21 päivän tienoilla.
Jos nyt on kevät niin huhtikuun 21 päivän on jo kesä.
Muuten hyvä, mutta keskikesä on yleensä heinäkuun puolivälin tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikevät on maaliskuun 21 päivän tienoilla.
Keskikesä kesäkuun 21 päivän tienoilla.
Kekisyksy syyskuun 21 päivän tienoilla
Keskitalvi joulukuun 21 päivän tienoilla.
Jos nyt on kevät niin huhtikuun 21 päivän on jo kesä.
Muuten hyvä, mutta keskikesä on yleensä heinäkuun puolivälin tienoilla.
Eikö keskikesä ole juhannuksen aikaan? Silloin alkaa jo päivä lyhenemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin kevään tänä vuonna 18.1. Mulla oli sellainen keväinen fiilis kun aurinko paistoi ja päätin, että nyt alkaa mun kevät.
Kevät on fiilis, ei vuodenaika?
Koska kevätpuolella vuottahan tässä (jo melkein tammikuun lopussa) ollaan.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevät on fiilis, ei vuodenaika?
Jep. Fiilis on faktaa tärkeämpi tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Heikin päivänä 19.1. karhu kääntää kylkeä, joten kevättä kohti mennään! 😎🌞🏖🍺
Niin mennään kevättä kohti, mutta silti nyt on talvi.
Noh noh, en kutsuisi maaliskuuta vielä kevätkuukaudeksi. On tässä vielä yli kaksi kuukautta talvea jäljellä, mutta optimisti katsoo pahimman olevan jo ohi. Ja valon määrä toki kasvaa jatkuvasti.