Pitäisi lähteä käymään kävelylenkillä, mutta olen aivan hysteerisesti alkanut pelätä kaatumista!
Eikä nämä saakelin mainokset joka paikassa katkenneista raajoista, terveysvakuutuksista ja lastoista auta asiaa yhtään. Palstallakin mainoksia kaatumapotilaille, samoin YouTubessa.
Koskaan en ole vielä kaatunut ja yleensä kävelen paljon, kengät on ihan okei, ei nastoja koska ne pilaisi lattiat. Miksi minusta on tullut tämmöinen hysteerinen täti-ihminen, joka ei enää uskalla uhmata jäisiä katuja?
Kommentit (58)
Latuja ei välttämättä hiekoitetakaan, joten vaara on todellinen.
Ota hiekkasäkki mukaan ja ripottelet eteesi hiekkaa.
Nastakengät ja kävelysauvat. Suurin osa kaatuilee kengillä joiden pohjan kuviointi ja materiaali ei ole Suomen sääoloihin suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hommata jotain sinne päin olevia pitokenkiä vaan ne Icebugit. Loistavat kengät. Joka vuosi on ollut talvisin käyttöä. Ihan ehdottomat.
Icebugeissa on myös erikseen juoksukenkälinja. Mulla on Icebugit siis sekä juoksukenkinä että normikenkinä/saappaina. Loistavat loistavat ei voi tarpeeksi hehkuttaa, kestävät tosiaan vuosia. Ja ne tuntuvat hyviltä jaloissa.
Niin. Sekään ei ole varma juttu, mutta ehkä parempi kuin liukuva kumi. Kaikki ihmiset ei ole juoksijatyyppiä tai siinä kunnossa. Voi olla keski-ikäisyys osalla ja vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hommata jotain sinne päin olevia pitokenkiä vaan ne Icebugit. Loistavat kengät. Joka vuosi on ollut talvisin käyttöä. Ihan ehdottomat.
Icebugeissa on myös erikseen juoksukenkälinja. Mulla on Icebugit siis sekä juoksukenkinä että normikenkinä/saappaina. Loistavat loistavat ei voi tarpeeksi hehkuttaa, kestävät tosiaan vuosia. Ja ne tuntuvat hyviltä jaloissa.
Joo, mulla on jotku about 10v sitte ostetut icebugit, joka talvi aktiivisessa käytössä (käytän tosin vain liukkailla keleillä, lumella on eri kengät) ja ne on edelleen käytännössä kuin uudet. Ainoa huono puoli on, että noi on aika kylmät jalalle, ei minkäänlaisia eristystä.
Mene sauvakävelylenkille. Niistä sauvoista on apua liukkaalla.
Nastakenkiin saa ostettua suojuksia, näppärä varmaan osaa tehdä sellaiset itsekin. Ne kulkee taskussa mukanakin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä se syrjäytyminen alkaa.
Ennemmin niin, kuin maata vihanneksena jossain.
Vierailija kirjoitti:
Eka hyvä ehdotus ketjussa! Täytyypä tilata kuorma hiekkasäkkejä talon pihaan, niin voi aina napata yhden kun poistuu ulos.
Asun myös kerrostalossa, eikä täällä ainakaan mene raput nastakengistä piloille, eikä jää jälkiä. Icebugeilla mennään ja niin moni muukin. Rappujen lattiat ovat ihan kestävää materiaalia, ei ne ole täälläkään mitään paperia.
Vierailija kirjoitti:
Peli-sumopainijan puku päälle.
Mitä jos ei enää pääse ylös ja vierii autotielle?
Vierailija kirjoitti:
En suostu kävelemään ilman Icebugeja kuin vain pakkaslumessa tai lumettomalla ja jäättömällä pinnalla. Sinun pelkosi on ihan aiheellinen.
Silloin kun lunta on sen verran ettei nasta pure jäähän, on vaarallisinta.
Vierailija kirjoitti:
Mene sauvakävelylenkille. Niistä sauvoista on apua liukkaalla.
Nastakenkiin saa ostettua suojuksia, näppärä varmaan osaa tehdä sellaiset itsekin. Ne kulkee taskussa mukanakin.
En usko sauvoihin kauheasti, niiden välistä on helppo kaatua eteen ja taakse, tai tökätä se sauva silmäänsä. :D Vaikka kai se antaa joillekin tukea muuten. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Asun myös kerrostalossa, eikä täällä ainakaan mene raput nastakengistä piloille, eikä jää jälkiä. Icebugeilla mennään ja niin moni muukin. Rappujen lattiat ovat ihan kestävää materiaalia, ei ne ole täälläkään mitään paperia.
Joo, mutta jos jossain nastakengät on liukkaat, niin kerrostalon rapussa.
Minä kaaduin jo joulukuun alussa 😐 ranteesta kaksi luuta meki poikki. sain kipsin pois eilen ja nyt ihan hulluna pelottaa liikkua ulkona.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää vaikka yks päivä kaaduin, ei muuta kuin ylös ja matka jatkuu. Jos kaatuu eikä ota käsillä painoaan vastaan ei mene mikään poikki. Kenkiin kyllä sen jälkeen laitoin liuku esteet.
Kun ei ota käsillä, niin ranne ei murru. Sen sijaan nilkka, polvi, olkapää tai kallo voi murtua. Kun ranteen murrettuani harmittelin ortopedille sitä, että olin laittanut käden eteen, hän totesi, että vähiten harmia tulee ranteen murtumisesta.
Kaaduin kymmenen vuotta sitten ja mursin nilkkani. Tämän jälkeen olen alkanut inhota talvea. Rakastan pitkiä kävelylenkkejä, mutta näillä jäisillä keleillä en lähde tuonne ollenkaan pelleilemään. Välillä käyn Lempäälän Ideaparkissa kävelyllä, kävelen siellä niin kauan että tulee 5 kilometriä täyteen. Sisällä on kiva kävellä kun ei tarvitse jännittää kaatumista. Voiko Tampereen ympäristössä mennä kävelemään sisätiloihin mihinkään muualle kuin kauppakeskukseen, mites toi Pirkkahalli, voiko sinne mennä kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka hyvä ehdotus ketjussa! Täytyypä tilata kuorma hiekkasäkkejä talon pihaan, niin voi aina napata yhden kun poistuu ulos.
Älä heitä puulattialle :).
Kengän päälle pujotettavat liukuesteet toimivat aivan hyvin juostessa. Tällaiset pääkallokelit ovat lopulta aika harvinaisia, ettei niille ole ollut kovin paljoa käyttöä paitsi viime viikkoina.