Bartholinin rauhanen
Hei,
Olen tässä kärsimässä jälleen bartholinin paiseesta, ja haluaisin kysyä, onko täällä kenelläkään kokemusta rauhasen poistoleikkauksesta? Ja tarkemmin, missä kävit leikkauksessa? Itse asun Joensuussa, joten olisi mahtavaa, jos löytyisi joku, joka on täällä leikkauksen kokenut.
Kommentit (60)
Aloittajaa haluan rauhoitella, että kyllä se leikkaus sinullakin menee hyvin ilman ongelmia mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Itse tuolla aiemmin kirjoitin, että se sairaalaan meno jännitti. Se oli varmaan se jännittävin asia koko hommassa. Ajattele asia siltä kannalta, että nyt et voi vaikuttaa koska tuo rauhanen taas ärtyy. Pilaako hyvän lomamatkan, mökkireisun, työmatkan, tai vain muuten mukavan arjen. Tulee yllätyksenä ilman, että voit vaikuttaa asiaan. Kun menet leikkaukseen rohkeasti, kiusa jää sinne. Itselläni riittivät ne tavalliset särkylääkkeet toipumisaikana mikä kesti noin viikon eikä ollut mitenkään hankalaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa haluan rauhoitella, että kyllä se leikkaus sinullakin menee hyvin ilman ongelmia mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Itse tuolla aiemmin kirjoitin, että se sairaalaan meno jännitti. Se oli varmaan se jännittävin asia koko hommassa. Ajattele asia siltä kannalta, että nyt et voi vaikuttaa koska tuo rauhanen taas ärtyy. Pilaako hyvän lomamatkan, mökkireisun, työmatkan, tai vain muuten mukavan arjen. Tulee yllätyksenä ilman, että voit vaikuttaa asiaan. Kun menet leikkaukseen rohkeasti, kiusa jää sinne. Itselläni riittivät ne tavalliset särkylääkkeet toipumisaikana mikä kesti noin viikon eikä ollut mitenkään hankalaa aikaa.
Leikkaus ei pelota, voisin mennä sinne saliin vaikka heti ! Henkiset oireet ovat todella pahat ahdistuksen ja paiseen uusimisen pelon takia. Ihan kamala vaiva.
/Aloittaja
Itse luulin vuosia kärsineeni tästä, mutta sijainnin perusteella kyseessä onkin Skenen rauhanen.
Se ei ole kipeä, mutta kiusallinen. Tuntuu ja näkyy ihan selvästi. Kiusalllista, kun vaikka kumppanin sormet osuvat siihen..
Välillä se on suurempi ja välillä pienempi. Ja näin on ollut tosiaan vuosia. Lääkäri sanoi aikoinaan vain, että se on "kysta" (en tuolloin tajunnut kysyä tarkennusta) ja että jos ei ole kipeä, ei sille tehdä mitään.
Googletusten perusteella Skenen rauhasen kysta onkin erittäin harvinainen.
Monet ovat saaneet Bartholin rauhasen tulehdukseen apua teepuuöljystä. En tiedä, uskaltaisiko sitä kokeilla tähänkin vaivaan...?
Vierailija kirjoitti:
Itse luulin vuosia kärsineeni tästä, mutta sijainnin perusteella kyseessä onkin Skenen rauhanen.
Se ei ole kipeä, mutta kiusallinen. Tuntuu ja näkyy ihan selvästi. Kiusalllista, kun vaikka kumppanin sormet osuvat siihen..
Välillä se on suurempi ja välillä pienempi. Ja näin on ollut tosiaan vuosia. Lääkäri sanoi aikoinaan vain, että se on "kysta" (en tuolloin tajunnut kysyä tarkennusta) ja että jos ei ole kipeä, ei sille tehdä mitään.
Googletusten perusteella Skenen rauhasen kysta onkin erittäin harvinainen.
Monet ovat saaneet Bartholin rauhasen tulehdukseen apua teepuuöljystä. En tiedä, uskaltaisiko sitä kokeilla tähänkin vaivaan...?
Joo, Skenen rauhanen voi myös tukkeutua, mutta kuten totesit, varsin harvinainen. Harmi, että sinua se vaivaa.
Kyllä teepuuöljyä varmaan voi kokeilla, kunhan olet varovainen ihoreaktion kanssa, sillä se voi polttaa ihoa (varsinkin limakalvoja) tai aiheuttaa allergisen reaktion. Suosittelen ensin kokeilemaan vaikka käsivarrelle, että aiheutuuko reaktiota. Teepuuöljyä voi myös laimentaa esim. hunajalla tai jollakin muulla ihoöljyllä, kuten jojobaöljyllä.
Toinen apu voi olla sitz kylvyistä, eli istut lämpimässä (saa siis tosiaan olla aika lämmintä, kunhan et polta itseäsi) vedessä 15-20 minuuttia. Esim. pesuvadissa voi istuskella niin, että alapää peittyy veden alle ja lisätä epsom suolaa, joka auttaa verenkiertoa ja saattaa näin edesauttaa rauhasen tyhjentymistä. Samalla voi myös varovaisesti hieroa/painella aluetta.
Joskus näitä vuosia vaivanneita kystia leikataan pois elämänlaatua helpottamaan, mutta tosiaan kun se ei kipua aiheuta, leikkausta ei suositella.
/Aloittaja
Lainaus ei onnistu jostain syystä, mutta kirjoittelin tuossa ylempänä. Kiitos Ap.
Oletko itse kokeillut teepuuöljyä? Itse ostin sitä jo, mutta on niin vahvaa ainetta, etten ole vielä uskaltanut kokeilla. Ehkä voisi ihan pienellä määrällä kokeilla vaikka juuri noin, että istuu pesuvadissa ja laittaa siihen jokusen tipan.
Leikkaus tosiaan tuntuu aika radikaalilta, varsinkin, kun tuo Skenen rauhanen on ilmeisesti yhteydessä myös virtsateihin. Leikkauksen jälkeen jotkut tarvitsevat katetrin ym. Kuulostaa aika kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei onnistu jostain syystä, mutta kirjoittelin tuossa ylempänä. Kiitos Ap.
Oletko itse kokeillut teepuuöljyä? Itse ostin sitä jo, mutta on niin vahvaa ainetta, etten ole vielä uskaltanut kokeilla. Ehkä voisi ihan pienellä määrällä kokeilla vaikka juuri noin, että istuu pesuvadissa ja laittaa siihen jokusen tipan.
Leikkaus tosiaan tuntuu aika radikaalilta, varsinkin, kun tuo Skenen rauhanen on ilmeisesti yhteydessä myös virtsateihin. Leikkauksen jälkeen jotkut tarvitsevat katetrin ym. Kuulostaa aika kamalalta.
Kokeile ihmeessä ! Muutama kylpy päivässä voisi ainakin turvotusta laskea, sillä lämmin auttaa siihen. Teepuuöljy taas hoitaa tulehdusta ja turvotusta lisää antibakteerisuuden ansiosta.
Itse en ole vielä kokeillut tätä, kun minulla on tosiaan nyt katetri paikoillaan. Mutta olen finneihin joskus teepuuöljyä laittanut ja tehonnut niihinkin, haha
Toivottavasti auttaa nämä kotikonstit sinua <3 Pii ja kurkumiini voivat myös auttaa, jos haluaa lisäravinteita kokeilla. Lisäksi puuvillaiset, hengittävät alusvaatteet ja löysä vaatetus.
/Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihmeessä ! Muutama kylpy päivässä voisi ainakin turvotusta laskea, sillä lämmin auttaa siihen. Teepuuöljy taas hoitaa tulehdusta ja turvotusta lisää antibakteerisuuden ansiosta.
Itse en ole vielä kokeillut tätä, kun minulla on tosiaan nyt katetri paikoillaan. Mutta olen finneihin joskus teepuuöljyä laittanut ja tehonnut niihink
Kokeilen. Kiitos vinkeistä ap <3 Toivottavasti pääset myös vaivasta eroon, vaikka sitten leikkauksella, jos ei mitenkään muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vielä kokeillut tätä, kun minulla on tosiaan nyt katetri paikoillaan. Mutta olen finneihi
Kiitos, pidetään toisillemme peukkuja ! :)
/Aloittaja
Olisiko lisää leikkauskokemuksia? Edelleen mietityttää, että voiko rauhasta poistaa, kun se ei oireile?
/Aloittaja
Rumba jatkuu...
Tänään kävin naistenpolilla, sillä epäilin nyt alkavan nousemaan toinen paise vastakkaiselle puolelle, joka aiemmin oireillut.
No, sain kunnian olla kyseisen gynen uran ensimmäinen potilas, jolla molemmat rauhaset kasvattaa kystaa. Onneksi tämä oli niin pieni vielä, että hän vakuutteli sen katoavan itsekseen, kun otettiin toisen puolen word katetri pois. Tämä katetri ilmeisesti (ja toivottavasti) ärsytti toisen puolen tiehyttä ja näin sai myös sen oirehtimaan.
Nyt vaan rukoillaan, että molemmat katoaisi ja pääsisi tästä eroon. Leikkausta ei kuulemma enää tehdä juuri ollenkaan, koska sitä on niin vaikea ajoittaa tulehduksen kanssa samaan aikaan. Jihuu.
Ei oo paskempaa vaivaa keksitty.
/Aloittaja
Tuo, että ei leikata on varmaan vain yhden lääkärin mielipide? Eihän tuon vaivan kanssa oikein pärjää, sen verran siitä kun vaivaa ja kipua.
Tsemppiä AP!
Vaikea kuvitella, etteivät enää leikkaisi. Minulle sanottiin juuri syyksi leikkaukselle, että se kasvattaa onteloa sinne sisäänpäin aina uusiessaan. Leikkauksessa se ontelokin sitten kurotaan umpeen. No niin tai näin, olen onnellinen kun pääsin aikanaan leikkaukseen eikä tarvitse enää kärsiä moisesta elämänpilaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella, etteivät enää leikkaisi. Minulle sanottiin juuri syyksi leikkaukselle, että se kasvattaa onteloa sinne sisäänpäin aina uusiessaan. Leikkauksessa se ontelokin sitten kurotaan umpeen. No niin tai näin, olen onnellinen kun pääsin aikanaan leikkaukseen eikä tarvitse enää kärsiä moisesta elämänpilaajasta.
Joo, saattaa ehkä riippua lääkäristä. Olen aika eri lääkäreille mennyt julkisella tämän vaivan kanssa.
Toivon vaan nyt, että tästä pääsisi näilläkin hoidoilla...
/Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, saattaa ehkä riippua lääkäristä. Olen aika eri lääkäreille mennyt julkisella tämän vaivan kanssa.
Toivon vaan nyt, että tästä pääsisi näilläkin hoidoilla...
/Aloittaja
Aika eri... siis aiNa eri lääkärille
Aloittajan tilannepäivitys!
Kuukauden kivuttoman, mutta epämukavalta tuntuvan, patin kanssa elettyäni lähdin taas klinikalle. Tällä kertaa empaattisilla taidoilla varustettu osaston ylilääkäri totesi patin olevan tarpeeksi iso poistoa varten. Pääsin vihdoin leikkausjonoon. Toivon pikaista leikkausta, sillä tämän patin kanssa eläminen on aika tuskaa, vaikka siihen ei onneksi satu ja se pysyy aikalailla samankokoisena. Luennoilla istumisessa tosin (salin penkistä riippuen) kaksi tuntia alkaa olla maksimi, mitä pystyy kerralla olemaan. Pääasiassa olen edelleen jumissa kotona yksin ja käyn vain pakollisilla menoilla, kaupassa ja yliopistolla.
Lupasi, että ennen kesää viimeistään pääsen operaatioon, mikä kyllä kuulosti kovin pitkältä ajalta... Toiveissa on, että pääsisin pian peruutuspaikalta sisään. Äiti ollut onneksi tukena ja lupautunut tulla lastaan hoitamaan... 25 siis olen, mutta kyllä tässä tilanteessa äitiä kaipaa.
Sitten kun se kysta (poistetaan siis vain kysta, ei rauhasta) on nipsaistu sieltä pois, saan taas palata normaaliin ja iloiseen elämään <3 Aion kyllä sitten toivuttuani ottaa kaiken elämästä irti ja kuroa menetetyn ajan kiinni !!
/Aloittaja
Kiitos vastauksestasi
/Aloittaja