Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bartholinin rauhanen

Vierailija
21.01.2025 |

Hei,

Olen tässä kärsimässä jälleen bartholinin paiseesta, ja haluaisin kysyä, onko täällä kenelläkään kokemusta rauhasen poistoleikkauksesta? Ja tarkemmin, missä kävit leikkauksessa? Itse asun Joensuussa, joten olisi mahtavaa, jos löytyisi joku, joka on täällä leikkauksen kokenut.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti olette päässeet leikkausjonosta toimenpiteeseen? Mulla on kiireellisyys 7, mikä on kai toiseksi kiireettömin... En vaan haluaisi montaa viikkoa enää kärsiä.

Vierailija
42/60 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain antibioottikuurin ja haudoin rauhasta teepuuöljyllä. Ostin Frantsilan eteeristä öljyä (merkillä tuskin on väliä).

Laitoin tippoja vanulappuun ja pidin siinä päällä. Tuo öljyhän on sellaista, että läpäisee ihon suojakerroksen ja on voimakkaasti antibakteerinen. Jos ei ole allergioita, niin miks ei kokeilla. 

Alkusyksystä oli päällä mulla ja toistaiseksi pysynyt pois. 

Juu, teepuuöljystä olen paljon lukenut, että auttaisi vaivaan. Itsellä on nyt toista kertaa ja wordin katetri paikoillaan, josko sillä hoituisi. Toivottavasti olisi pysyvämpi ratkaisu !

/Aloittaja

Tuo katetri auttoi mulla, paise pysynyt poissa jo 7 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain antibioottikuurin ja haudoin rauhasta teepuuöljyllä. Ostin Frantsilan eteeristä öljyä (merkillä tuskin on väliä).

Laitoin tippoja vanulappuun ja pidin siinä päällä. Tuo öljyhän on sellaista, että läpäisee ihon suojakerroksen ja on voimakkaasti antibakteerinen. Jos ei ole allergioita, niin miks ei kokeilla. 

Alkusyksystä oli päällä mulla ja toistaiseksi pysynyt pois. 

Juu, teepuuöljystä olen paljon lukenut, että auttaisi vaivaan. Itsellä on nyt toista kertaa ja wordin katetri paikoillaan, josko sillä hoituisi. Toivottavasti olisi pysyvämpi ratkaisu !

/Aloittaja

Tuo katetri auttoi mulla, paise pysynyt poissa jo 7 vuotta.

Joo, toimii ilmeisesti tulehtuneeseen parhaiten. Onneksi pysynyt poissa ! Toivottavasti myös minulla siltä puolelta, johon katetrihoito on tehty pari kuukautta sitten. Ainakin näin alkuun vaikuttaa hyvältä.

/Aloittaja

Vierailija
44/60 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/60 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
46/60 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/60 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tilannepäivitys:

Patti edelleen pysynyt samankokoisena, mutta vaivaa hieman enemmän. Esimerkiksi pidemmät kävelymatkat eivät onnistu, kun alkaa jalasta loppua voimat, muutenkin kävely vähän mummomaista, kun varovasti ja lyhyemmällä askeleella kuljen. Epäilen, että se kysta kasvaisi sisäänpäin ja painaa näin ollen jotain hermia tai syvällä olevaa lihasta...

Henkinen puoli aika romuna. Hakeuduin viime viikolla yliopiston terveydenhuollon kautta terapiaan, josta yksi etätapaaminen ollut, jossa tosin vasta kerättiin perustiedot. Seuraava menikin sitten huhtikuun alkuun, kun hoitajalla loma, mahtava tuuri. Koitin myös julkiselle puolelle: ei aikoja kahteen kuukauteen. Huomiseksi sain sovittua kriisikeskukselle etäajan, josko puhuminen helpottaisi tähän oloon. Varmaan monen vuoden lievemmän masennuksen jälkeen tämä kaikki kulminoituu nyt jonkinlaiseksi hermoromahdukseksi.

Leikkausaikaa rukoillen. Pelottaa kyllä nyt, kun aina pahinta tietysti ajattelen, että se epäonnistuu tai tulee jotain komplikaatioita. Ja että jos vain se kysta sieltä poistetaan, eikä rauhasta, että jos se sitten ei parane... Mutta haluan siihen leikkaukseen silti, mahdollisimman pian, niin pääsisi elämässä eteenpäin.

Sinnitellen yritän koulusta selvitä, mutta moneen viikkoon en ole saanut oikeen mitään aikaiseksi... Kokoajan pelottaa ja ahdistaa. Vielä olisi tenttejä ja esitelmiä edessä, toivottavasti pääsisin niistä edes jotenkuten läpi, sillä aivot on niin jumissa, että ei voi keskittyä yhtään mihinkään joten oppiminen/motivaatio on vaikea löytää.

/Aloittaja

Vierailija
48/60 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että aika toimenpiteeseen tulee sinulle pian! Muuta lohdutusta en osaa antaa. Tiedän miten viheliäinen vaiva se on. Joku tuuri sillon kai omalla kohdallani kävi kun sain leikkausajan nopeasti. Älä stressaa sitä paranemista, ota se positiivisena asiana.

Vierailija
49/60 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että aika toimenpiteeseen tulee sinulle pian! Muuta lohdutusta en osaa antaa. Tiedän miten viheliäinen vaiva se on. Joku tuuri sillon kai omalla kohdallani kävi kun sain leikkausajan nopeasti. Älä stressaa sitä paranemista, ota se positiivisena asiana.

Kiitos paljon viestistäsi <3 Jospa kävisi mullekin tuuri, kun sen verran on vastoinkäymisiä ollut, että saa jo hyväkin tulla.

Oliko sinulla pelkkä kystan poisto, vai koko rauhasen? Mietin kovasti, että sama kai se olisi koko rauhanen leikata pois, jos kerran avataan...

Edelleen kolkuttelee takaraivossa, kun lääkäri sanoi kysyessäni, että poistetaanko koko rauhanen, että "Ei, sä tarviit kyllä sitä." Tuli siitä aika paha mieli, kun mieluummin mä eläisin ilman tätä vaivaa kuin rauhasen kanssa, vaikka nuori olenkin.

/Aloittaja 

Vierailija
50/60 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulta poistettiin koko rauhanen koska lääkäriin mukaan se tekee onteloa sisäänpäin aina tulehtuessaan. Se oli tulehtunut muutaman kerran tymäköistä antibiooteista ja tyhjennyksestä huolimatta. En tosin tiedä laittoiko lääkäri sen lähetteen kiireellisenä vai ei, yksityinen gyne kuitenkin. Toivotaan sinullekin, että leikkaava lääkäri poistaa koko riesan, ettei enää tarvitse hermoilla.

Vierailija
51/60 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minulta poistettiin koko rauhanen koska lääkäriin mukaan se tekee onteloa sisäänpäin aina tulehtuessaan. Se oli tulehtunut muutaman kerran tymäköistä antibiooteista ja tyhjennyksestä huolimatta. En tosin tiedä laittoiko lääkäri sen lähetteen kiireellisenä vai ei, yksityinen gyne kuitenkin. Toivotaan sinullekin, että leikkaava lääkäri poistaa koko riesan, ettei enää tarvitse hermoilla.

Kiitos <3 Aion esittää vielä, että leikkaisivat koko roskan pois, jos se on mahdollista. Joskus se kystä onkin niin tiukasti kiinni siinä rauhasessa, että sekin poistetaan. Mieluummin kuivat paikat, kuin paiseet 100%, eikä se välttämättä edes olisi niin iso ero ilman sitä rauhasta.

/Aloittaja

Vierailija
52/60 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkoa, että keskustelu kriisikeskuksen henkilön kanssa oli tosi hyvä. Oli sellainen ihminen, joka oikeasti kuunteli ja sai itseäkin ajattelemaan eri kantilta tätä. Suosittelen kaikille käymään puhumassa jollekin, jos mieltä vaivaa jokin, ei tarvitse olla edes iso juttu.

Kriisikeskukselle pääsi vieläpä ihan ilmaiseksi ja muutaman päivän sisään ! Siellä on mielenterveyspuolen ammattilaisia kuitenkin vastassa.

/Aloittaja

Vierailija
53/60 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuus kyllä on heppoinen syy olla poistamatta koko rauhasta. Niitähän on kaksi, ja muitakin. Liukkarit ja voiteet on keksitty jo aikapäiviä sitten. Saattaa leikkaava lääkäri poistaa koko rauhasen automaattisesti, ja varsinkin jos vielä toivot.

Vierailija
54/60 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivuus kyllä on heppoinen syy olla poistamatta koko rauhasta. Niitähän on kaksi, ja muitakin. Liukkarit ja voiteet on keksitty jo aikapäiviä sitten. Saattaa leikkaava lääkäri poistaa koko rauhasen automaattisesti, ja varsinkin jos vielä toivot.

Jep, samaa mieltä. Lääkäreillä varmaan vaikea ymmärtää, jos ei omakohtaista kokemusta heillä ole, minkälaista tästä on kärsiä.

/Aloittaja

Vierailija
55/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tilannepäivitys:

Patti edelleen... Odottelen leikkausta. Sain myös diagnoosin vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta ja jouduin opinnoista sairauslomalle sekä aloittamaan lääkityksen. Vaikeaa on joka päivä, mutta pitäisi vaan yrittää jaksaa. On voimat kyllä aika loppu tähän kaikkeen. Psykiatriselta puolelta olen saanut onneksi hyvää hoitoa ja puhuminen auttanut ehkä hieman ja sieltä saanut tukea. Ei vain pää tajua miten voi elämä mennä näin ylösalaisin. Rukoilen ja toivon, että pääsisin sinne leikkaukseen pian.

/Aloittaja

Vierailija
56/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, et siis vieläkään ole saanut leikkausaikaa. Kauanpa kestää.

Vierailija
57/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap:ta :( Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti nyt pian pääset operaatioon.

Vierailija
58/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tääkö se mullakin sit ois vaivana. Kävin jo kerran tk:ssa valittamassa ja kävivät käsin läpi kaikki imusolmukkeet ja lähettivät kotio. Ei ongelmaa kuulemma. Patti haaroissa ei tunnu kivalta kun istuu ja on muuten kipee ajoittain. Taidan soitella terkkariin uudelleen josko ne keksis oikeen dgn, mutta en pidätä hengitystäni.

Ap:lle tsemppiä.

Vierailija
59/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain varat sallivat  kannattaa mennä yksityiselle gynelle. Niillä on osaamista noiden alueiden vaivoista ja helpommin ymmärtävät, että kipeää tekee. Joillain kuuluu myös työterveyden piiriin gyne, aina parempi.

Vierailija
60/60 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, tääkö se mullakin sit ois vaivana. Kävin jo kerran tk:ssa valittamassa ja kävivät käsin läpi kaikki imusolmukkeet ja lähettivät kotio. Ei ongelmaa kuulemma. Patti haaroissa ei tunnu kivalta kun istuu ja on muuten kipee ajoittain. Taidan soitella terkkariin uudelleen josko ne keksis oikeen dgn, mutta en pidätä hengitystäni.

Ap:lle tsemppiä.

Suosittelen suoraan gynekologille, eivät normilääkärut usein vaivaa tunnista. Gynellä meni ehkä kaksi sekuntia todeta diagnoosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi