Hallitus ei aio poistaa työttömien velvoitetta hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa.
Työttömän velvoite hakea tiettyä määrää työpaikkoja on tuonut yrityksille paljon turhia hakemuksia. Tämän on saanut tuta vastikään Kelan pääjohtajaksi hakenut Satonen. Pääjohtajan paikasta kilvoittelee hänen kanssaan yli sata hakijaa.
Raportoin juuri neljää aivan turhaa työhakemustani.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
No muuten ihmiset ei hakisi työpaikkoja ollenkaan. Toisekseen jos olisin päättämässä niin tuommoiset saisivat karenssin jotka eivät hae niihin mihin on edes jotenkin realistista päästä.
Onneksi et ole päättämässä, sillä tuollainen karenssisysteemi on käytännössä jo olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesataatuhatta työtöntä lähettävät 1,2 miljoonaa työhakemusta kuukaudessa. Kaikki puolimiljoonaa työtöntä lähettävät vielä enemmän työhakemuksia. Mitään hyötyä hommasta ei ole mutta kun sillä voi saada työttömän karenssiin jos ei lähetä turhia hakemuksia niin ei hyödyttämästä käytännöstä luovuta.
Juu, tässä ei ole yhtään mitään järkeä. Ainoastaan jos on erikoinen nimi, saattaa saada huonoa mainetta jos lähestyy vääriä työpaikkoja. Kannattaa hakea suoraan ulkomaille, jos koulutus soveltuu sellaiseen, ettei aiheuta turhaa mainehaittaa itselleen Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauheaa, jos hakee töitä, niin sattuisi saamaan töitä. Riski on aina olemassa.
Työnantaja kiittää tätä turhien hakemusten rumbaa. Suurimmilla valmiit lomakkeet, joista tekoälyllä voi karsia esim. liian vanhat pois.
Ensi vuonna Suomessa jopa sadat tuhannet rekryfirmoihin lähetetyt työhakemukset lukee ensimmäisenä tekoäly. Se arvioi työhakemuksen perusteella hakijan sopivuutta ja voi tarjota rekrytoijalle suosituksia sopivimmista hakijoista.
Kiitos hakemuksestanne. Valitettavasti valintamme ei kohdistunut tällä kertaa teihin. Tämän viestin lähettää yhä useammin tekoäly.
https://yle.triplet.io/uutiset/tekoalya-kaytetaan-yha-useammin-tyohakem…
Menee siihen että hakemuksissa valehdellaan ja CVstä jätetään pois epäolennainen. Vaikka niinhän tässä on pitänyt jo pitkään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ne työhakemukset ovat turhia? Mitä muuta velvollisuuksia työttömällä on, jos ei työnhaku? Eihän neljä paikkaa ole edes paljon. Jäin pari kk sitten työttömäksi, yllätyin kun niitä hakemuksia ei tarvitse edes todistaa mitenkään. Olin ihan varautunut siihenkin.
Oma ongelmani on se että koulutusta vastaavia työpaikkoja ei ole neljää kuussa välttämättä tarjolla. Suomen laki takaa vapauden ammatinvalintaan, mutta Työkkärillä on mielivalta kirjata ihmisten "suunnitelmaksi" mitä sattuu.
Ainakin mulla hyväksytään myös avoimet hakemukset, voiko tässä olla eroja?
Korkeakoulutasoisen työpaikan saa yleensä toiselta työnantajalta siirtyvä, kunhan vaikuttaa ammattitaitoiselta ja täysjärkiseltä. Yli 3kk työttömänä ollutta ei halua kukaan palkata, jollei ole kyse erikoisaloista, joissa on vähän työpaikkoja ja siten tekijöitä.
Itse hain 4 kuukauden kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tutkinnon suorittaneet hakevat myös kesätöitä eli samoja mitä opiskelijat.
Hain kesätöitä työttömänä ja oli 150 hakijaa.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa ja sitä ei saa kesäkuukausina.
Tämä ja lisätään siihen vielä, että meidän työpaikassa on linjattu kesätöiden menevän pääsääntöisesti alan opiskelijoille. Työttömät valmistuneet kilpailevat sitten määräaikaisista ja vakituisista pesteistä.
Kyllä me silti haetaan noihin kesätöihin.
Itse hain valtion virastoon 4 kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ne työhakemukset ovat turhia? Mitä muuta velvollisuuksia työttömällä on, jos ei työnhaku? Eihän neljä paikkaa ole edes paljon. Jäin pari kk sitten työttömäksi, yllätyin kun niitä hakemuksia ei tarvitse edes todistaa mitenkään. Olin ihan varautunut siihenkin.
Oma ongelmani on se että koulutusta vastaavia työpaikkoja ei ole neljää kuussa välttämättä tarjolla. Suomen laki takaa vapauden ammatinvalintaan, mutta Työkkärillä on mielivalta kirjata ihmisten "suunnitelmaksi" mitä sattuu.
Mullakin hyväksytään avoimet hakemukset ja se jos kaupan jonossa kysäsee tutulta yrittäjältä oisko töitä.
Mulla muuten on aiemmin mainittu erikoisempi nimi. Ja tällä hetkellä omalla alalla ei ole töitä. Laittelen kuitenkin avoimia hakemuksia oman alan firmoihin kun... Noh. Niitä mä haluisin tehdä. Pilaankohan maineeni ihan täysin? Voi olla.
Ja hallituksen piti nimenomaan purkaa turhaa byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin hyväksytään avoimet hakemukset ja se jos kaupan jonossa kysäsee tutulta yrittäjältä oisko töitä.
Mulla muuten o
Pilaat maineesi miten?
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikainen assistentti Jyväskylässä - yli 100 hakijaa.
Vain vakituisia kokoaikatöitä pitää hakea. Osa-aikatyöt ja kesätyöt ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kelpaa nekin.
Eipä sillä hirveästi ole väliä, kun sen hakemisen voi hoitaa tekemättä yhtäkään työhakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kelpaa nekin.
Ne ei kelpaa te-toimistolle.
Miksette lähde ulkomaille töihin? Ihan perustoimintatapa jo 70-luvulla työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kelpaa nekin.
Mulla kelpaa. Siis kuntakokeilulle, mikä se nykyään onkin
Vierailija kirjoitti:
Miksette lähde ulkomaille töihin? Ihan perustoimintatapa jo 70-luvulla työttömille.
Sinäkö maksat matkat? Ja ei, ei todellakaan ollut perustoimintaan 70-luvulla. 70-luvulla kun Suomessa sai töitä ihan vain kävelemällä firmaan ja kysymällä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kelpaa nekin.
Kyllä määräaikainen työsuhde kelpaa kunhan se on kokopäiväinen. Silloin vasta älyttömäksi menisi, jos vain vakituiset työpaikat kelpuutettaisiin!
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutasoisen työpaikan saa yleensä toiselta työnantajalta siirtyvä, kunhan vaikuttaa ammattitaitoiselta ja täysjärkiseltä. Yli 3kk työttömänä ollutta ei halua kukaan palkata, jollei ole kyse erikoisaloista, joissa on vähän työpaikkoja ja siten tekijöitä.
Höpsis! Tehtyäni exitin startupistani tarkoituksella loikoilin 8kk ja kartoitin hyviä työmahdollisuuksia. Lopulta valitsin mieleiseni tehtävän ja neuvottelin sen sisällön vielä minulle järkeväksi.
Mietin aina, että mitä työttömät oikein tekee päivät pitkät..
Se oli kyllä mielipuolisen ihmisen tekosia. Jotain saman suuntaista odotan kun tämä kahjopää Marttinen astuu Satosen saappaisiin keväällä.