Käyttäkää käteistä hyvät ihmiset.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se loppuu joka tapauksessa parin vuoden sisällä. Käteistä tarvitsevat enää lähinnä tukien väärinkäyttäjät, pimeän työn tekijät ja rikolliset.
Kortti laitetaan kiinni jos joku rikollinen yrittää väärin käyttää sitä/tietoja, kuten mulle on käynyt ruokakaupan kassalla huomasin tämän, olisipa ollut kiva odottaa yli viikko uutta korttia ilman rahaa ja jättää ruoka ostamatta viikoksi.
*siis ilman käteistä
Tuon kokemuksen jälkeen en luovu siitä ikinä.
Pakkohan se on käyttää. Äidin jäämistössä oli niin paljon käteistä, että nyt mulla pyörii seteleitä joka paikassa... ja en nyt millään oikein osaa niillä mitään maksaa. Mutta pakko tietysti olisi ja koko ajan tuntuu, että ihmiset katsoo vinoon, että olen joku rahanpesijä. Voiko isoja ostoksia edes ostaa käteisellä enää nykyään? Siis tosi isoja, en nyt asuntoja tarkoita, mutta useamman tonnin ostoksia?
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on käyttää. Äidin jäämistössä oli niin paljon käteistä, että nyt mulla pyörii seteleitä joka paikassa... ja en nyt millään oikein osaa niillä mitään maksaa. Mutta pakko tietysti olisi ja koko ajan tuntuu, että ihmiset katsoo vinoon, että olen joku rahanpesijä. Voiko isoja ostoksia edes ostaa käteisellä enää nykyään? Siis tosi isoja, en nyt asuntoja tarkoita, mutta useamman tonnin ostoksia?
Mä voin ottaa ne jos sua niin ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Se loppuu joka tapauksessa parin vuoden sisällä. Käteistä tarvitsevat enää lähinnä tukien väärinkäyttäjät, pimeän työn tekijät ja rikolliset.
Mä en ole mitään noista mutta käteistä käytän aina,tai usein ainakin. Samoin tekee meillä myös mies . Ja ihan huvikseen,ja että oikean rahan tuntuma säilyisi, siis meillä ja maksun vastaanottajalla. On ollut muutamia hämmentäviä kokemuksia rahalla maksaessa.
Tänäänkin käytin . Helppoa ottaa pussista rahat ja maksaa , näkee mitä menee eikä tarvitse tilejä tasata kuittien kanssa . Jos hukkaa rahat menee ne eikä tarvitse korteista murehtia . Rahat nostettu pankkitililtä ja rehellisesti tienattu ja verot maksettu . Kyllä käteistä käyttää ihan rehellisetkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun loppuu.
Ei ole hyvä. Se on myös huoltovarmuutta, kuten esim maatalous. Ja eikö perustuslaki takaa käteisen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kehtaa, kun hetken päästä on joka paikka täynnä kolikoita.
Niillä kolikoillakin voi maksaa! Mulla on kolikkopussi erikseen ja joka maksulla kaivan setelien lisäksi sopivan määrän kolikoita. Joskus käy niin ettei ole enää kuin 5 senttiä kolikkoina;)
Menee vähemmän rahaa, kun joutuu konkreettisesti laskemaan kolikot ja setelit, että riittääkö. Kortilla maksaessa ei ajattele niin tarkkaan. Se on varmaan yksi syy, miksi käteisestä halutaan eroon, jotta ihmiset kuluttaisivat holtittomammin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vienyt pankkiin, perukirja riittää todisteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Käteistä tarvii tosiaan vain huumekauppiaat, hu*rat ja pimeän työn tekijät/teettäjät. Kaikki tuo on yhteiskunnan tuloista pois ja sinäkin maksat siksi enemmän veroja.
Höpö höpö. Ihan rehelliset ihmiset käyttää käteistä päivittäisissä ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kehtaa, kun hetken päästä on joka paikka täynnä kolikoita.
Niillä kolikoillakin voi maksaa! Mulla on kolikkopussi erikseen ja joka maksulla kaivan setelien lisäksi sopivan määrän kolikoita. Joskus käy niin ettei ole enää kuin 5 senttiä kolikkoina;)
Menee vähemmän rahaa, kun joutuu konkreettisesti laskemaan kolikot ja setelit, että riittääkö. Kortilla maksaessa ei ajattele niin tarkkaan. Se on varmaan yksi syy, miksi käteisestä halutaan eroon, jotta ihmiset kuluttaisivat holtittomammin.
Mistähän tuokin jankutus on alkunsa saanut, että kortilla maksettaessa ei osaa pitää menojaan kurissa? Kolmekymmentä vuotta olen korttia käyttänyt, enkä koskaan ole elänyt yli varojeni.
Kyllä käteistä on aina oltava mukana ja kotona. Se on varautumista.
Ei aikaa säästy kun kortilla maksavat ja ei ota tietoja ja taas uudestaan kortilla sähläämään.
Meillä on 1 centti ja 2 centtiä käytössä ja maksetaan aina käteisiellä. On minusta reilumpaa kun katson hinnat ja jos tarjoukset on oikein merkitty.
Aina tarkastan kassakuitin ja korjaan samantien. On Suomi kauhea maa kun ei käteinen kelpaa. En anna tilitietoja jos joku haluaisi maksaa vaikka tori. fi tuotteita. Käteisellä on mentävä. Samoin teen itse, aina käteisillä.
En levittele tilitiotojani mihinkään ylimääräiseen.
Käteismaksu rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käteistä on aina oltava mukana ja kotona. Se on varautumista.
Minulla on monta tuhatta käteisenä ja sitä riittää koko vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen estäisi? Ei ainakaan laki. Tule ja osta minulta 15.000€ auto. Otan mielelläni maksun käteisenä. m39
En käytä. Maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Höpö olet. Kaupat maksavat, joutuvat maksamaan, jokaisesta korttiveloituksesta luottokunnalle provision. Se se vasta kallista onkin. Miljoonia vuodessa isommassa kauppakeskuksessa.
Vastauksena tähän: Luottokorttiprovisio Visa/Master on prosentin luokkaa (juurikin nuo Amex/Diners ottavat enemmän).
Käteisestä pankki taitaa nyhtää enemmän (talletus tilille, laskenta). Lisäksi tietenkin käteisen kuljetus pankkiin ja isompien firmojen osalta tietenkin turvatoimet.
Lista on itse asiassa pitkä:
-Kassan laskentaan kuluva työaika
-Kassan täsmäyttämiseen kuluva työaika
-Arvokuljetusfirman lasku rahan turvallisesta kuljettamisesta
-Vartijan palkkio
-Pankin perimät talletuspalkkiot käteisestä
-Pankin perimät maksut vaihtorahoista
-Pohjakassoihin sitoutuneen käteisrahan aiheuttamat korkokulut
-Rahaväärennösten tarkistuslaitteiden hinnat, ja tappiot niistä väärennöksistä, jotka vasta pankki huomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis luottokortilla velaksi? Rahaa ei siis ole sinulla.
Miten debit kortilla maksaessa eletään velaksi? käteisen puolesta rääkyjät eivät edes tiedä debitin ja luottokortin eroja. Tietenkin luottokortti on parempi koska silloin saa rahat takaisin helpommin jos käy jotain. Käteisen puolesta meuhkaavat eivät ymmärrä paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin käytin . Helppoa ottaa pussista rahat ja maksaa , näkee mitä menee eikä tarvitse tilejä tasata kuittien kanssa . Jos hukkaa rahat menee ne eikä tarvitse korteista murehtia . Rahat nostettu pankkitililtä ja rehellisesti tienattu ja verot maksettu . Kyllä käteistä käyttää ihan rehellisetkin ihmiset.
Miksi tilejä pitäisi "tasata" jos maksaa kortilla? Kuitit saa sähköisesti. Pankkien sovelluksesta näkyy parissa sekunnissa missä rahaa on käytetty ja kuinka paljon. Osa myös kategorioi automaattisesti ostokset jotta voi tarkastaa paljonko joka kuukausi on mennyt ruokaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, en ole käyttänyt käteistä 10 vuoteen.
Et taida paljon matkustella.
Minä matkustelen enkä myöskään käytä käteistä juurikaan.
Kortti laitetaan kiinni jos joku rikollinen yrittää väärin käyttää sitä/tietoja, kuten mulle on käynyt ruokakaupan kassalla huomasin tämän, olisipa ollut kiva odottaa yli viikko uutta korttia ilman rahaa ja jättää ruoka ostamatta viikoksi.