Miten te toimitte jos 1-vuotias itkee ja herää yöllä?
1-v ei IKINÄ herää ja itke keskellä yötä. Viime yönä itki kovasti sekä istui sängyssään kolmen aikaan. Eka kerta että näin tapahtuu joten en tiennyt miten toimia. Silitin, annoin tutin ja kun rauhoittui menin omaan sänkyyn. Itku alkoi taas ja tätä toistui noin 5 kertaa. Sitten otin lapsen viereeni jossa rauhoittui heti mutta alkoi " leikkimään" , oli ihan aktiivinen, räpläsi mun hiuksia, hihkui, räpläsi yöpöydän lamppua ja pöydällä olevia tavaroita ym. Tätä kesti noin 20 min. Sitten vein taas omaan sänkyyn jossa oli hiljaa 10 min. kunnes rupesi taas itkemään. Otin viereeni johon rauhoittui ja nukahti.
Miten jos jatkossa käy näin, miten toimia?
Ja pyydän anteeksi jos/kun kyselen mielestänne tyhmiä.
Kommentit (11)
Rauhoittelen silittämällä, joskus annan vähän vettä. Yleensä rauhoittuu nopeasti ja jatkaa uniaan.
Ja toistin samat rituaalit kuin illallakin, eli harso käteen, uninalle viereen ja tutti suuhun, sitten pään silitys ja em. sanat.
tyttö muutti omaan huoneeseen ollessaan 8kk.
Kun hän täytti 11kk, alkoi yöitkut.
Yritin nukuttaa monia kertoja yön mittaan useamman viikon ajan.
Vähän ajan päästä hoksasn että tytöllä oli todennäköisesti alkanut weroahdistuskausi, joka liittyy äidistä irtaantumiseen.
Vähän ennen 1v synttäreitä siirrettiin pinnasänky takaisin meidän huoneeseen niin ekan yön jälkeen tyttö alkoi nukkua illasta aamuun heräämättä.
Hän nukkui sitten kolme kuukautta meidän kanssa ja heräili silloin tällöin tarkistamaan että ollaan lähettyvillä. Kenenkään ei tarvinnut nousta sängystä kun riitti että tyttö näki meidät ja tunsi olevansa turvapaikassa.
Kun hän täytti 1v3kk, siirsimme hänet takaisin omaan huoneeseen ja yöt ovat sujuneet kohtuullisen rauhallisesti. Hän herää 0-3 kertaa yössä tarkistamaan, että olen lähettyvillä.
Mulla on itkuhälytin sängyn vieressä ja käyn halaamassa tyttöä jos tämä herää. En nosta koskaan pois sängystä vaikka polkisi jalkaa.
Näin saan hänet aina nukahtamaan uudestaan. Ja kun tyttö nukkuu, hipsin takaisin omaan sänkyyni.
Teilläkin lapselle oli selvästi outoa tulla teidän sänkyyn ja siitä sitten virkustui.. Toisaalta tapa voi jäädä tosi herkästi ja heräilyn toistuttua on vaikea saada enää rauhoittumaan omaan sänkyyn.
Itsekin koen tässä huono omaatuntoa, kun olen monena yönä ottanut kuopuksen viereen, kun on nyt sairas. Toisaalta en olisi jaksanut laukata huoneessakaan ja sairasta ei auta yhtään itkettää turhaan.. Terveen lapsen voi ehkä hetken antaa kitistäkin, jospa vaikka rauhoittuisi itsekseen.
Ainoa takuuvarmasti toimiva ja nopea keino ja taas koko perhe jatkaa uniaan.
Tästä saatte olla ihan mitä mieltä tykkäätte, mutta meillä tämä toimii, enkä aio tästä vielä hetkeen luopua ;)
mulla on ollut ko. kausi päällä siitä lähtien kun siirryin työelämään.
Kun muutenkin lapsi on ollut nyt paljon minun perään. Ja on nyt nukkunut kuukauden ajan omassa huoneessaan ja hyvin on mennyt. Ja aina nukkunut yönsä heräämättä. Onko muita merkkejä mistä tunnistaisi eroahdistuksen... vai olisikohan parasta vaan siirtää sänky takaisin meidän makkariin...? Kun voihan se tuota eroahdistusta olla.
kun liikkuminen lisääntyy.
Voit kokeilla siirtää sängyn takaisin teidän huoneeseen, mutta jos teet sen muista että silloin pitää pitää kiinni siitäkin päätöksestä.
Jos lapsi siirtyy takaisin teidän huoneeseen niin häntä ei kannata koskaan nostaa sängystä yöllä teidän väliinne.
Hän todennäköisesti itkee harmiaan aluksi mutta teidän läsnäolonne näköetäisyydellä pitäisi riittää turvan tunteen luomiseksi.
Mitä vähemmän otatte kontaktia lapseen yöllä, sitä varmemmin hän tottuu nukkumaan yöllä.
..Joo, kirjoitin vähän liian hätäisesti.. :)
Katsotaan ensi yö miten menee, ja jos heräilyt jatkuu siirretään sänky takaisin makkariimme.
nyt nukutaan, on yö tms.