Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolia on vain kaksi

Vierailija
21.01.2025 |

Maailma alkaa palautua normaaliksi.

DEI ja WOKEtus poistetaan.

Kommentit (7292)

Vierailija
6201/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmisiä nimitellään c-slurriksi

Onneksi Elon Musk ratkaisee slurritteluongelman lopullisesti. Paitsi noh, n-, f- ja t-slurrien käyttö on tutkitusti lisääntynyt Elonin ostettua Twitterin. Mutta mitä pienistä, c-slur on se tärkein. https://news.berkeley.edu/2025/02/13/study-finds-persistent-spike-in-ha…

Vierailija
6202/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmisiä nimitellään c-slurriksi

Onneksi Elon Musk ratkaisee slurritteluongelman lopullisesti. Paitsi noh, n-, f- ja t-slurrien käyttö on tutkitusti lisääntynyt Elonin ostettua Twitterin. Mutta mitä pienistä, c-slur on se tärkein. https://news.berkeley.edu/2025/02/13/study-finds-persistent-spike-in-ha…

Ideologinen litteän maan sukupuoliteorioihin perustuva kieli ja narratiivit eivät kuulu yhteiskunnalliseen keskusteluun, lainsäädäntöön, terveydenhuollon toimintoihin eikä varsinkaan opetustoimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6203/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse tutkijana olen tottunut työllistämään itseni sillä, että panostan käsitteiden selkeyteen. En voi tutkia ilmiöitä, jos en osaa antaa niille luotettavaa ja validia määritelmää."

Itse tutkijana taas ymmärrän, että asioilla ja käsitteillä on kontekstinsa. Tieteet määrittävät käsitteet omiin tarpeisiinsa, luonnolliset kielet ovat kehittyneet (sosiaalisessa kanssakäymisessä) ilmaisemaan sitä mikä on tarkoituksenmukaista kulloisessakin ympäristössä ja kulttuurissa. Lisäksi ihmisen sisäinen kielellinen järjestelmä ja sen periaatteet eivät vastaa tieteiden lainalaisuuksia. Voit etsiä vaikkapa käsitettä "koti" siitä lasti ja tiili kasasta, josta koti (mahdollisesti) osaltaan muodostuu ja et tule sitä sieltä löytämään.

Sukupuoli on luonnollisena käsitteenä muodostunut viittaamaan ensisijaisesti lisääntymisbiologiaan ja sillä edelleen täysin vaivattomasti selitetään niin sienien pariutumistyyppejä kuin nisäkkäiden dikotomista sukupuolijakoakin. Ihmiset hahmottavat ja tunnistavat sukupuolen edelleen sukupuolittuneista piirteistä, jotka johtuvat suoraan sukupuolta määrittävistä sukupuolirauhasista ja niiden hormonitoiminnasta. Näin tehdään universaalisti ympäri maailmaa ihan siitä huolimatta, että on olemassa poikkeavia yksilöitä, jotka eivät ilmaise tai koe sukupuoltaan tavanomaisesti ja heitä on luokiteltu ja nimetty eri tavoin eri kulttuureissa. Totta kai on myös intersukupuolisia tiloja, jolloin yksilötasolla sukupuolta ei voi aina yhtä varmasti määrittää. Sukupuolella on suomen kielessä sen vahvan biologisen kytköksen johdosta voitu viitata samanaikaisesti myös sukupuolen sosiaaliseen ulottuvuuteen vain siksi, koska kaikki ovat käsittäneet niin yhtenäisesti sukupuolen lisääntymisbiologisen pohjan, että kielellistä erittelyä ei aina täsmälllisesti ole tarvinnut tehdä. Tämä kyvyttömyys ymmärtää sukupuolen käsite kontekstissaan onkin se Setan sukupuolen käsitteen varsinainen ongelma.

Et voi irrottaa käsitettä sukupuoli sen ydinmerkityksestä, ja olettaa, että muut ymmärtävät, mitä yrität kommunikoida. Sukupuoli sosiaalisena konstruktiona alkaa elää elämäänsä ilman kiinnekohtaa, mihin se aikaisemmin vahvasti kytkettiin. Ajatus siitä, että ihmisellä voisi olla useampia eri "sukupuolia" perustuu tälle kontekstin ja käsitteen ydinmerkityksen hämärtämiselle. Ihmisellä voi olla monenlaisia identiteettejä, joilla on enemmän tai vähemmän suora kytkös sukupuoleen, mutta eivät ne mitään uusia sukupuolen luokkia tuota sen enempää, kuin etninen identiteetti muokaa ihonväriä. Vaikka käsite on abstrakti se ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi määritellä siten, että se olisi jokseenkin koherentti eli käsitys kodista olisi yleisesti jaettu ihmisten kesken. Myös kodin käsitteen voi operationalisoida aivan yhtä hyvin kuin sukupuolen käsitteen. Se ei edellytä sitä, että voit tyhjentävästi selittää kodin seinien tai laastin kautta, mutta voit ymmärtää millaisten määreiden kautta ihmiset yleensä ottaen jäsentävät kodin käsitettä. Itse epäilen, että jos pyydät ihmisiä kuvaamaan sukupuolen ydinmerkitystä parilla sanalla, niin ensimmäisenä ei useimmille tule mieleen gender fluidi variaatio eikä kerrostunut jatkumo. Ei tule mieleen epämääräinen sillisalaatti kulttuurin ja biologian sekä tunteiden vuoristoradan eri kerrostumia, joka voi vaihdella sen mukaan millä jalalla nouset aamulla ja mikä sattuu olemaan päivän sää. Ethän sinä tee mitään tuollaisella käsitteellä, joka ei tosiasiassa viittaa mihinkään ja jolla ei voi kommunikoida mitään. 

Vierailija
6204/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse tutkijana olen tottunut työllistämään itseni sillä, että panostan käsitteiden selkeyteen. En voi tutkia ilmiöitä, jos en osaa antaa niille luotettavaa ja validia määritelmää."

Itse tutkijana taas ymmärrän, että asioilla ja käsitteillä on kontekstinsa. Tieteet määrittävät käsitteet omiin tarpeisiinsa, luonnolliset kielet ovat kehittyneet (sosiaalisessa kanssakäymisessä) ilmaisemaan sitä mikä on tarkoituksenmukaista kulloisessakin ympäristössä ja kulttuurissa. Lisäksi ihmisen sisäinen kielellinen järjestelmä ja sen periaatteet eivät vastaa tieteiden lainalaisuuksia. Voit etsiä vaikkapa käsitettä "koti" siitä lasti ja tiili kasasta, josta koti (mahdollisesti) osaltaan muodostuu ja et tule sitä sieltä löytämään.

Sukupuoli on luonnollisena käsitteenä muodostunut viittaamaan ensisijaisesti lisääntymisbiolog

Tähän lisätäkseni, että sukupuolista poikkeavuutta (yleensä jonkinlaista havaittua ristiriitaa suhteessa kahteen dikotomiseen lisääntymisbiologiseen sukupuolen luokkaan) kuvaavat "sukupuolet" ovat aina olleet myös käsitteellisesti kytköksissä lisääntymisbiologisen sukupuolen määritelmään. Jos poistat tuon ydinmääritelmän, et voi myöskään määritellä koherentisti, mitä esimerkiksi muunsukupuolisuus tai transsukupuolisuus tarkoittavat. Eivät nuo identiteetit olisi sukupuolia edes sen sosiaalisesa merkityksessä, jos ne eivät viittaisi poikkeamaan sukupuoleen kytköksissä olevissa biologisissa piirteissä ja/tai sosiaaliseessa identiteetissä. Seta vaikuttaa poistavan sukupuolen sukupuolen käsityksestään, jolloin järjestö voisi ihan yhtä hyvin puhua puhtaasta yksilöllisyydestä ja siinä yksilöiden välisestä vaihtelusta.  

Vierailija
6205/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli on luonnollisena käsitteenä muodostunut viittaamaan ensisijaisesti lisääntymisbiolog

Setan sateenkaarisanasto osoittaa ongelman siinä, jos käsitteeltä puuttuu ydinmerkitys:

Mies. Mies on toinen juridisista sukupuolista Suomessa ja yleinen sukupuoli-identiteetti.

Nainen. Nainen on toinen juridisista sukupuolista Suomessa ja yleinen sukupuoli-identiteetti.

Sukupuoli-identiteetin käsitekin viittaa vain itseensä, eikä kerro mistä osa-alueista tämän sisäinen ymmärrys muodostuu:

Sukupuoli-identiteetti. Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa ihmisen omaa sisäistä ymmärrystä sukupuolestaan tai sukupuolettomuudestaan.

https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/

Haluaisiko jompikumpi päivystävistä hovineidoista kertoa, mitä mies ja nainen konkreettisesti tarkoittavat näiden setamääritelmien kautta selitettynä? Mihin mies ja nainen viittaavat? Maailma ja yhteiskunta eivät toimia järjellisesti, jos käsitteillä on kahdeksan miljardia uniikkia ja subjektiivista määritelmää. Mitä naisten oikeudet ja naiserityisyys tarkoittavat, jos sana nainen viittaa vain juridiseen sukupuolimerkintään tai vapaasisältöiseen sukupuoli-identiteettiin?

Vierailija
6206/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistä sinä tiedät, kuka ja kuin moni on kiinnostunut transhoidoista? Just täällä joku valitti, kun niihin hoitoihin haluaa nykyään niin paljon enemmän kuin ennen. Ja miten se olikaan niiden terveiden elimien mutilointi...

Tätä kehää oot kiertänyt useamman vuoden. Sinun silmissäs transit ei voi voittaa. Valitus jatkuu ja jatkuu."

Sun jutuissa ei ole päätä eikä häntää. Jos ihminen ei tarvitse transhoitoja eikä käy transiutuksessa, niin juridisen sukupuolitiedon vaihtamiselle ei ole mitään tarvetta. Henkkareiden vaihto ei ole oikeiden transien päätavoite, vaan kirsikka kakun päällä kun alkaa muistuttaa tavoitesukupuolen edustajaa transiutuksen myötä ja se vie vuosia.

Avaisitko tätä logiikkaa, että millainen ja miten dysforia lievenee pelkällä henkilökortin kirjaimen vaihtamisella? Henkilökorttidysforia? Eihän silloin ole kysymys transiudesta.

Mikä sinä olet sanelemaan transien puolesta, mikä tavoite heille merkitsee mitäkin? Ellet ole itse transhenkilö.

Vierailija
6207/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aaa kun muutkin naiset kärsii, menee se siihen samaan tää transnaisten kohtelu? No on sitten. Vasta sit voi vaatia, et saa elää rauhassa, kun muitakaan ei enää häiriköidä. 

Ja tää transviha palstallaki onkin ihan yleistä naisvihaa."

Transit eivät vain kärsi sen enempää kuin muutkaan. Länsimaiden transit ovat yksi paapotuimmista ja etuoikeutetuimmista ryhmistä. Transidentifioituva mies ei koe naisvihaa.

Olet siis trans ja sinä et ole joutunut koskaan siitä kärsimään? Ok. Kokemusasiantuntijana toki olet vakuuttava. 

Vierailija
6208/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuka nyt vaatii ja mitä? Itsemäärittely on todellisuutta. Siitä rääkyminen vähän myöhäistä. Mitä muuta vaatimusta voisit vastustaa, jossa et olisi myöhässä?"

Sellaiset empatiat naisten, lasten ja homoseksuaalien asemaa kohtaan. Onko maailmassa yhtä itsekästä ja narsistista ihmisryhmää kuin transit. Kunhan trans vain saa haluamansa ja validaation, niin muilla ei ole mitään väliä.

Oletko itse nainen, lapsi tai homo?

Vierailija
6209/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sinä olet sanelemaan transien puolesta, mikä tavoite heille merkitsee mitäkin? Ellet ole itse transhenkilö."

Millä tavoin varmistetaan, että vain aidot transit hyödyntävät itsemäärittelyä? Ennen juridisen sukupuolitiedon vaihtamisen ehtona oli transdiagnoosi ja transprosessi, nyt asia varmistetaan... niin miten?

"Ellet ole itse transhenkilö."

Ellet ole huomannut, niin transit eivät ole monoliitti eikä heillä ole joukkotajuntaa. Kaikki transit eivät kannata itsemäärittelyä ja lasten transiuttamista. Kuka sinut nimesi valkoritaroimaan ja edustamaan transeja ryhmänä?

Vierailija
6210/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka nyt vaatii ja mitä? Itsemäärittely on todellisuutta. Siitä rääkyminen vähän myöhäistä. Mitä muuta vaatimusta voisit vastustaa, jossa et olisi myöhässä?"

Sellaiset empatiat naisten, lasten ja homoseksuaalien asemaa kohtaan. Onko maailmassa yhtä itsekästä ja narsistista ihmisryhmää kuin transit. Kunhan trans vain saa haluamansa ja validaation, niin muilla ei ole mitään väliä.

Oletko itse nainen, lapsi tai homo?

Oletko itse trans, vai miksi esiinnyt heidän edustajanaan, valkoritaroimassa kuten kunnon hovineito ja Aunt Lydia muiden ryhmien oikeuksista ja turvallisuudesta piittaamatta? Voiko seksismiä, rasismia, homofobiaa tai transfobiaa vastustaa, vaikkei kuuluisi niihin ryhmiin? Hovineitokin voisi harjoitella loogista päättelyä.

Vierailija
6211/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump on porsaS typerys 

Vierailija
6212/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan lähtökohdaksi Setan määritelmä naiselle, eli toinen juridinen sukupuoli ja yleinen identiteetti, niin mihin transnainen silloin identifioituu ja mitä kohti hän transiutuu? Mikä nainen silloin on? Jos nainen sanana ei kerran tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
6213/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trump on porsaS typerys 

Kuinka monta sukupuolta sinun mielestäsi sitten on?

Vierailija
6214/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä sinä olet sanelemaan transien puolesta, mikä tavoite heille merkitsee mitäkin? Ellet ole itse transhenkilö."

Millä tavoin varmistetaan, että vain aidot transit hyödyntävät itsemäärittelyä? Ennen juridisen sukupuolitiedon vaihtamisen ehtona oli transdiagnoosi ja transprosessi, nyt asia varmistetaan... niin miten?

Ellet ole huomannut, niin transit eivät ole monoliitti eikä heillä ole joukkotajuntaa. Kaikki transit eivät kannata itsemäärittelyä ja lasten transiuttamista. Kuka sinut nimesi valkoritaroimaan ja edustamaan transeja ryhmänä?

Tietenkin voin puolustaa heidän oikeuksiaan, jos ne minusta ovat oikeanlaisia. Miten he ryhmänä tai yksittäin ne kokevat, ei sen sijaan ole minun asiani esittää. Lähtökohtaisesti kannatan ihmisten tasa-arvoa ja kunnioitan Suomen lakia. 

Vierailija
6215/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voin puolustaa heidän oikeuksiaan, jos ne minusta ovat oikeanlaisia. Miten he ryhmänä tai yksittäin ne kokevat, ei sen sijaan ole minun asiani esittää. Lähtökohtaisesti kannatan ihmisten tasa-arvoa ja kunnioitan Suomen lakia. 

Mitä oikeuksia sinä olet nyt puolustamassa, mitä heiltä puuttuu? Miksi asetat transien halut ja vaatimukset naisten, lasten ja homoseksuaalien oikeuksien ja turvallisuuden edelle?

Vierailija
6216/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kaikessa rauhassa keksiä luonnollisen kielen sanoille "operatiivisia ydinmerkityksiä", ja ketään ei kiinnosta. Ihminen oppii äidinkielensä sisäisen (luonnollisen/synnynnäisen) kielellisen järjestelmänsä lainalaisuuksien kautta, jotka ovat pitkälti tuntemattomia ja tutkinnan kohde esimerkiksi ns. minimalistisessa ohjelmassa (lingvistiikka). "Operatiivinen ydinmäärittely" ei ole tarpeen ja edustaa turhaa komplisointia.

Voit toki pysäyttää lapsen kielellisen kehityksensä keskeisissä vaihessa ja syöttää hänelle "määritelmiäsi". Kiinnostavaa olisi miten ajattelit sen tehdä vaikkapa suhteessa lapselle tuttuihin satuihin joissa prinssit muuttuvat sammakoiksi jne. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Mitä tulee "kodin" käsitteeseen, sen ei tarvitse edes viitata fyysiseen objektiin ollakseen välittömästi ymmärrettävä kelle tahansa; "Koti on siellä missä sydän on." Eikö olekin mielenkiintoista?

Tutkijana voisit myös harjoitella ilmaisusi tiivistämistä.

Vierailija
6217/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kaikessa rauhassa keksiä luonnollisen kielen sanoille "operatiivisia ydinmerkityksiä", ja ketään ei kiinnosta. Ihminen oppii äidinkielensä sisäisen (luonnollisen/synnynnäisen) kielellisen järjestelmänsä lainalaisuuksien kautta, jotka ovat pitkälti tuntemattomia ja tutkinnan kohde esimerkiksi ns. minimalistisessa ohjelmassa (lingvistiikka). "Operatiivinen ydinmäärittely" ei ole tarpeen ja edustaa turhaa komplisointia.

Voit toki pysäyttää lapsen kielellisen kehityksensä keskeisissä vaihessa ja syöttää hänelle "määritelmiäsi". Kiinnostavaa olisi miten ajattelit sen tehdä vaikkapa suhteessa lapselle tuttuihin satuihin joissa prinssit muuttuvat sammakoiksi jne. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Mitä tulee "kodin" käsitteeseen, sen ei tarvitse edes viitata fyysiseen objektiin ollakseen välittömästi ymmärrettävä kelle tahansa; "Koti on siellä missä sydän on." Eikö olekin mielenkiintoista?

Tutkijana voisit myös harjoite

Ylläoleva viesti oli siis vastaus edeltävään pitkään viestiin.

Tunnut muuten myös kuvittelevan että testosteroni ja estrogeeni ovat ihmisen biologian ainoat hormonit.

Vierailija
6218/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voin puolustaa heidän oikeuksiaan, jos ne minusta ovat oikeanlaisia. Miten he ryhmänä tai yksittäin ne kokevat, ei sen sijaan ole minun asiani esittää. Lähtökohtaisesti kannatan ihmisten tasa-arvoa ja k

"Mitä oikeuksia sinä olet nyt puolustamassa, mitä heiltä puuttuu? Miksi asetat transien halut ja vaatimukset naisten, lasten ja homoseksuaalien oikeuksien ja turvallisuuden edelle?"

Kuka on sanonut, että heiltä oikeuksia puuttuu?

Mikäs valkoritari sinä luulet olevas? Käytät naisia, lapsia ja homoja kilpenä transeja vastaan.

Vierailija
6219/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloksista päätellen olet tehnyt lähinnä antitranstyötä rääkymällä ja solvaamalla ihmisiä transien nimissä.

Vierailija
6220/7292 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijana voisit myös harjoite

Miehestä ei tule naista eikä peniksestä naisen sukupuolielintä sanamagian voimalla. Siittäjästä ei tule synnyttäjää, penistä vaginaan seksi ei ole homoseksiä, eikä lesbo syty kullista, vaikka sen jatke identifioituisi naiseksi. Eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan