Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö sosiaalisten tilanteiden pelosta ikinä pois?

Vierailija
20.01.2025 |

Muilla on varmasti pahemmin, mutta esimerkiksi itsellä tulee hiki salilla jo siellä olemisesta, vaikka en ole vielä tehnyt mitään. Pitkä kassajono kaupassa on myös paha.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhetessa kun alkaa ajatella että oon mitä väliä

Vierailija
2/35 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se helpota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Mutta ei kaipaa ihmisiä sen enempää kuin ennenkään. Suomalainen on luotu luonnon lähelle omaan rauhaan.

Vierailija
4/35 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin terapian avulla eroon.

Vierailija
5/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko voitetaan menemällä sitä päin ja sen lävitse. 

Vierailija
6/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sitä eivät ihmiset näköjään ymmärrä. Nykyaikana moni on riippuvainen älylaitteestaan ja keskittynyt siihen. Siten sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsiviä ei edes noteerata kuten ennenvanhaan. 

Vierailija
7/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko voitetaan menemällä sitä päin ja sen lävitse. 

Ja paskat. Sain itseni todella huonoon kuntoon henkisesti, kun noudatin tuota neuvoa.

Vierailija
8/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee, mutta sun täytyy ikään kuin joutua kokemaan sitä, jotta pääset siitä yli. Mulla meni pitkään, vuosia, ennen kuin se kaikista pahin meni ohi. Ja ihan siis töissä käymällä pikkuhiljaa se vaan lähti pois.

Mulla ennen tärisi kädet ja jalat esim. kun menin kassalle kaupoilla tai hakemaan pakettia noutopisteestä jne. Nykyään ei enää ollenkaan!

Oon ollut 5-vuotta töissä. Sosiaalisia tilanteita on ollut tooooosi paljon. Huomaan kyllä selvän eron silloin kun aloitin vs mitä nyt.

Vierailija
9/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä sitä, mikä pelottaa, vaikka hiukan väkisinkin. Muuttuu rutiiniksi. Itsellä oli esiintyminen tuollainen asia. 

Vierailija
10/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä sitä, mikä pelottaa, vaikka hiukan väkisinkin. Muuttuu rutiiniksi. Itsellä oli esiintyminen tuollainen asia. 

Ei toimi kaikille. Oma vointini meni huonommaksi.

Vierailija
11/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedättämällä, mene niihin tilanteisiin ja pikku hiljaa alat tottua. Välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Ja sit niinkun edellä joku sanoi, mitä väliä? 

kukaan ei ole kiinnostunut susta, kuin sä itse 

Vierailija
12/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja paskat. Sain itseni todella huonoon kuntoon henkisesti, kun noudatin tuota neuvoa"

Pelkäsit käärmettä ja käärme puri?

Eihän se kaikkeen sovi, mutta aika moneen muuhun. 

Vierailija
13/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sitä eivät ihmiset näköjään ymmärrä. Nykyaikana moni on riippuvainen älylaitteestaan ja keskittynyt siihen. Siten sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsiviä ei edes noteerata kuten ennenvanhaan. 

Kännykät ja woke on tuhonnut ihmisten psyykkeen.

Vierailija
14/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että noi jotka kommentoi täällä että ei toimi se että vaan menee niihin tilanteisiin ei ole kuin ehkä kerran kokeilleet. Sitä pitää vaan jatkaa,

eikä välittää siitä että tuntuu aivan kauhealta. Se menee ohi.

Vierailija
15/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedoitushoidolla, mene vaikka ruuhkabussiin jne, pikkuisen kerrallaan. Älä anna arvokkaan elämän mennä hukkaan.

Vierailija
16/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain todella paljon itseluottamusta kun aloin harrastaa esittävän taiteen juttua. Huomasin olevani hyvä ja esiinnyin. Olin tietenkin kauhusta jäykkänä, mutta ihmiset tykkäsivät. Nykyään voin ihan mokaillakin. Mutta jännitys ei poistu koskaan. Usein pahempaa on 3 ihmistä kuin ihmismassat.

Vierailija
17/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa helpottamaan. Itse olen pakottanut itseäni tekemään kaikenlaista: esiintymistä töiden takia, tanssia yms.

Ainakin joskus suositeltiin kognitiivista lyhytterapiaa, mutta en tiedä mikä on muodissa nykyään.

Vierailija
18/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain todella paljon itseluottamusta kun aloin harrastaa esittävän taiteen juttua. Huomasin olevani hyvä ja esiinnyin. Olin tietenkin kauhusta jäykkänä, mutta ihmiset tykkäsivät. Nykyään voin ihan mokaillakin. Mutta jännitys ei poistu koskaan. Usein pahempaa on 3 ihmistä kuin ihmismassat.

Ja siis oon koulukiusattu ja rumaksi haukuttu. Itsetunto ollut nolla. Edelleenkin olen epävarma, mutta pystyn toimimaan ja käsittelemään pelkoani.

Vierailija
19/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykät ja woke on tuhonnut ihmisten psyykkeen.

En nyt sanois. Sain ekan puhelimen 6-luokalla ja siihen aikaan ei edes ollut vielä kosketusnäyttöjä. Ei sos.mediaa. Suurinpiirtein vain matopeli :D

Koulukiusaaminen, ulkopuoliseksi jääminen jne. vaikuttaa varmasti eniten. Ja se kun opettajat laittoivat aina luokan eteen tekemään milloin mitäkin. Sitten kaikki vaan suurinpiirtein nauroi sulle. Jääny ihan traumat niistä hetkistä. Ainakin itsellä nämä asiat luultavasti saivat aikaan paniikkihäiriöitä.

Vierailija
20/35 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja paskat. Sain itseni todella huonoon kuntoon henkisesti, kun noudatin tuota neuvoa"

Pelkäsit käärmettä ja käärme puri?

Eihän se kaikkeen sovi, mutta aika moneen muuhun. 

Eikö tässä ollut kyse sosiaalisten tilanteiden pelosta?