Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tehdä kun töitä ei ole eikä saa koulutusta

Vierailija
20.01.2025 |

Mitäs tehdään tässä tilanteessa: Alla korkeakoulututkinto, mutta ei työllisty eikä voi kouluttautua uudelleen koska et saa työttömyyskorvausta tai muuta tukea eikä omaa rahaa ole, koska ei ole töitä. Työkkärin virkailijat (Ennen tätä kuntauudistusta) oli sitä mieltä, ettei uudelleenkouluttautumista kannata kun "työvoima" pula

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, ajokortin/auton puute on kanssa ongelma jolle ei voi mitään. Kaikkialle on vaan liikaa hakijoita ja kun mulla on vaan 10kk harjoittelu ainoana kokemuksena (Myönnetään, oli virhe nuorempana olla passiivinen mut kaikki aina vakuutteli kouloutuksen puolesta). 

A) hanki ajokortti

b) hanki työkokemusta ja ole muutenkin aktiivinen

A) Ei ole rahaa, toimentulotuesta ei saa edes säästettyä paljoa

B) Koko ajan yritetään, hakemuksia nytkin menossa mutta ei vaan tärppää, sehän se ongelma on kun pitäs olla kokemusta et saa töitä, mut kokemusta ei saa ilman töitä. Ja mun harjoittelu on monelle työnantajalle sama kuin ei olis yhtään kokemusta

Ajokortti hommataan yleensä silloin kun täytetään 18.Itse en tiedä ketään jolla ei ole ajokorttia,se on itsestään selvä asia mikä hommataan nuorena.Monessa amiksessa sen saa ilmaiseksi nykyään.

Vierailija
42/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos en kerro olevani maisteri niin sitten mulla on vaan lukio ja peruskoulu ja hassu harjoittelu"

Henkilökohtaisesti suosittelen valehtelemaan ja vähän liioittelemaan ja hiomaan asioita

Ok, no mitäs mä voisin sitten kertoa tehneeni? Jotain mistä ei tietenkään voi antaa todisteita enää

Esimerkiksi konkkaan menneitä firmoja, joissa mielellään omistajarkin jo kupsahtanut. Myös riittää kun valitsee yrityksiä joissa on jo väki vaihtunut, ja kukaan ei kätevästi muista tapahtuneesta

Täytyy kokeilla ettiä, eihän tosta haittaakaan ole enään

Ehdottomasti näin! Elämä on kuitenkin yksilölaji, ja se ei paljoa mieltä lämmitä, kun näkee muiden saavuttavan onnen avaimia. Tee kaikki sen eteen, että saat mitä haluat vaikka täytyisi liikkua harmaalla alueella, onnea matkaan! Ja yksi hyvä myös on kirjoittaa cv:seen, että olet jonkin alan loppuvaiheen opiskelija. Ei ne niitä voi mistään tarkistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla ei ollut 18v rahaa ajokorttiin enkä tienny tarttevani. HSL alueella kehutaan aina julkista liikennettä ja nuorempana kaikki tätä samaa kerto ettet sä sitä tartte jne

Vierailija
44/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos en kerro olevani maisteri niin sitten mulla on vaan lukio ja peruskoulu ja hassu harjoittelu"

Henkilökohtaisesti suosittelen valehtelemaan ja vähän liioittelemaan ja hiomaan asioita

Ok, no mitäs mä voisin sitten kertoa tehneeni? Jotain mistä ei tietenkään voi antaa todisteita enää

Esimerkiksi konkkaan menneitä firmoja, joissa mielellään omistajarkin jo kupsahtanut. Myös riittää kun valitsee yrityksiä joissa on jo väki vaihtunut, ja kukaan ei kätevästi muista tapahtuneesta

Täytyy kokeilla ettiä, eihän tosta haittaakaan ole enään

Ehdottomasti näin! Elämä on kuitenkin yksilölaji, ja se ei paljoa mieltä lämmitä, kun näkee muiden saavutta

Ainakin oon oppinu leikkimään tekoälyn kanssa tässä, sillä mä hakemuksia jne väsään

Vierailija
45/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites työvoimakoulutuksella opiskelu, jos siellä olisi jotain. Toki vaatii sen että valitaan sinne. Eikä tuo uudelleen koulutus aina auta. Itsekin kävin kokonaan uuden ammatin ja valmistuin viime vuonna. Edelleen työtön, vaikka kuulemma alalla pulaa. Niin, ehkä pk seudulla. 

Vierailija
46/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on muuttunut valtavasti parin viime vuosikymmenen aikana ja muutos jatkuu. Nykyään työnantajille kantikset, etenkään kantistyöttömät, eivät kelpaa työvoimaksi alkuunkaan vaan mieluummin otetaan vaikka de facto kielitaidoton ulkkari töihin. Ei tässä mitään järkeä ole kenenkään kannalta, mutta näin maa tällä hetkellä makaa,

Tälle taas ei ole mitään tutkimuspohjaa. Ensisijaisesti otetaan osaaja, mutta kun selkeästi kertoo jo haastattelussa, että on laiska ja mielellään vapaalla, niin miksi kukaan tuollaista palkkaisi vaikka miten sujuva suomi on äidinkielenä.

Vierailija
47/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi elää tyhmässä persu suomessa työttömänä tai muuttaa ulkomaille.

Muissa maissa arvostetaan yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintoja.

Ulkomailla ei myöskään ole amis-jankkaajia perseilemässä muuten kuin turistina.

Vierailija
48/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduttava muualle kuin oman alan töihin. Valitettavasti. Henkilöstövuokrausfirmojen kautta voit ehkä saada ainakin keikkatöitä.

Kokeiltu on, ei vaan saa töitä. Rekryfirmoista ikinä saanut yhtään haastattelua. Tokmannille oon päässy mut siellä sanottiin suoraan mun olevan ylikoulutettu.

Oletko koettanut pimittää koulutushistoriasi?

Sit mulla on vaan peruskoulu ja lukio. Näyttää vielä huonommalle.

Eikä näytä, sulla on nimittäin tuo lukio joka monelta tuollaisella alalla työskentelevältä puuttuu. Tuolla on ihan oikeasti ihmisiä töissä peruskoulupohjalta. 

Vierailija
49/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille muutto ei oikein rahattomana sekään onnistu tosta vaan. Työvoimakoulutukset on omasta kokemuksesta vitsi,siellä on monia joilla 10v kokemus ja ylikin niin eipä ne ikinä valitse tällasta millä 10kk kokemusta

Vierailija
50/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele ihan avoimesti niiden te-keskustanttojen kanssa. Minulla on omakohtaista kokemusta, että liian oma-aloitteinen ei kannata olla koska voivat katkaista tuet kokonaan.

Mieti oman alan työpaikkoja ja kysele kesätöitä. Jos niitäkään ei ole, niin kysy te toimistosta, voitko mennä työkokeiluun johonkin. Mikäli se on mahdollista niin mene johonkin oman alan pro-paikkaan näyttämään kyntesi ensin ns ilmaisena työvoimana ja siitä jatkoa esim kesätöiden muodossa. Hankit sieltä töistä sitten myös pari nimekästä suosittelijaa jatkoa ajatellen.

Vierailija
51/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustele ihan avoimesti niiden te-keskustanttojen kanssa. Minulla on omakohtaista kokemusta, että liian oma-aloitteinen ei kannata olla koska voivat katkaista tuet kokonaan.

Mieti oman alan työpaikkoja ja kysele kesätöitä. Jos niitäkään ei ole, niin kysy te toimistosta, voitko mennä työkokeiluun johonkin. Mikäli se on mahdollista niin mene johonkin oman alan pro-paikkaan näyttämään kyntesi ensin ns ilmaisena työvoimana ja siitä jatkoa esim kesätöiden muodossa. Hankit sieltä töistä sitten myös pari nimekästä suosittelijaa jatkoa ajatellen.

Jos työtön menee palkattomaan työhön, niin tuet katkaistaan, koska työtön "ei ole enää valmis vastaanottamaan kokopäivätyötä". Sama koskee mitä tahansa harrastus- ja vapaaehtoistoimintaa, johon käytät aikaasi. Erehdyin kerran TE-tantalle kysyttäessä kertomaan, että toisinaan kirjoittelin eräälle nettisivulle artikkeleja harrastuspohjalta. Tuet katkesi siihen paikkaan.

Vierailija
52/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä, pian eläkeiässä, mutta jos olisin työtä vailla ja nuorempi, en viettäisi ainutkertaista eloani Suomessa työttömänä ja näköalattomana vaan lähtisin muille maille vuolemaan kultaa.

Ainakin siksi, että tuntisin tekeväni parhaani itseni eteen.

Vierailija
53/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön menee palkattomaan työhön, niin tuet katkaistaan, koska työtön "ei ole enää valmis vastaanottamaan kokopäivätyötä". Sama koskee mitä tahansa harrastus- ja vapaaehtoistoimintaa, johon käytät aikaasi. Erehdyin kerran TE-tantalle kysyttäessä kertomaan, että toisinaan kirjoittelin eräälle nettisivulle artikkel

Samasta syystä en voinut palkattomaan harjoitteluun mennä, ei saa rahaa vaikka oisin voinu työllistyä

Vierailija
54/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä, pian eläkeiässä, mutta jos olisin työtä vailla ja nuorempi, en viettäisi ainutkertaista eloani Suomessa työttömänä ja näköalattomana vaan lähtisin muille maille vuolemaan kultaa.

Asiaa.

Vierailija
55/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä AMK-tutkinnolla tee mitään. Tähtää korkeammalle ja käy vaikka avoimen yliopiston kursseja, kunnes pääset oikeaan korkeakouluun eli yliopistoon. Kauppis ja Teknillinen (ja Oikis?) varmaan ne parhaiten työllistävät. 

Vierailija
56/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mopo

Vierailija
57/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkialle on vaan liikaa hakijoita." Eix meillä pitäisi olla päinvastoin se HUUTAVA TYÖVOIMAPULA? Hih!

Ei ole ei. Muuten tuskin olis 200-800 hakijaa joka paikkaan

joo, mutta niille pitäisi maksaa palkkaa, jolla elää. meillä on valtava työvoimapula ilmaisista moniosa aj ista

Vierailija
58/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut opettajan sijaiseksi peruskouluun tai lukioon? Tiedän ihnisiö, jotka ovat päässeet sijaiseksi toisen alan korkeakoulututkinnolla. Voi olla, että edes tutkintoa ei tarvitse olla.

Vierailija
59/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hel*, mitä valitusta. Kukaan ei ole pyytänyt sua olemaan Suomessa. Ulkomaille pääsee kyllä.

Vierailija
60/105 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla ei ollut 18v rahaa ajokorttiin enkä tienny tarttevani. HSL alueella kehutaan aina julkista liikennettä ja nuorempana kaikki tätä samaa kerto ettet sä sitä tartte jne

No sitten on aika kartuttaa a) työkokemusta ja b) ajaa ajokortti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme