Millaisia tuntemasi vapaaehtoisesti lapsettomat ovat?
Katsotaan löytyykö muita yhteisiä piirteitä kuin lapsettomuus.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikki ei ole vapaaehtoisesti, vaikka siten sanovat.
Esim Lenita Airisto kertoi aiemmin, että ei kyennyt saamaan lasta ja sen takia joutui eroamaan puolisostaan.
Myöhemmin hän väitti olevansa vapaaehtoisesti lapseton.
Mulla on tästä erilainen kokemus, koska tosi monet vapaaehtoisesti lapsettomat kertoo julkisesti ettei ole vaan saanut.
Itsekin teen niin työpaikoilla ja vieraampien ihmisten kanssa, koska tosi monet suuttuu ihan tosissaan, jos kertoo ettei halua lasta.
Ja sit monien hyvien ystävien kesken ollaan asiasta puhuttu ja monet sanoo samaa.
Mitään muita yhteisiä tekijöitä meillä ei taida olla. Eri ammatit ja elämät, mut fiksuja ja kivoja ihmisiä ovat kaikki tuntemani.
Toi on muuten erikoista ja itsekin koettua että ihmiset suut
Ohi aiheen: Tuollainen asenne, jotka kuvaat, on äärimmisen tuskallista, jos yrityksistä huolimatta ei onnistu saamaan lapsia. Hämmentävän moni ei vielä vuonna 2025kään ymmärrä, että lasten saaminen (tai haluaminen) ei ole itsestäänselvyys ja suorastaan ksipäistä kysellä, koskas aiot hankkia lapsia tai "missäs on vika kun ei vieläkään ole lapsia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia ihmisiä. Eivät halua lapsia koska ovat tyytyväisiä elämäänsä ilman niitä. Eivät kaipaa perhe-elämää.
Tämä. En ole koskaan tuntenut tarvetta hankkia lapsia. En tarvitse elämääni lapsia.
Mutta lastenteko ja huomio, eli seksi ja puoliso kelpaavat? Tämähän on puhdasta itsekkyyttä. Toki ethän sinä siitä syyllisyyttä tunne. Kun et ota vastuuta mistään
Seksi ja puoliso ovat täysin eri asia kuin lastenteko. Opettele nyt hyvä lapsi edes perusasiat ehkäisystä ennen kuin yrität seksiä harrastaa.
t. eri
Seksiä harrastetaan lasten tekemistä varten, se on tosiasia. Ja se kelpaa kaikille, mutta kaikki eivät halua kantaa siitä vastu
Periaatteessa kyllä, lisääntyminenhän sen parittelun biologinen tarkoitus on. Mutta ei eläinmaailmassa muutkaan lajit paritellessaan ajattele, että teemme nyt tätä, koska haluamme jälkeläisen. Ne parittelevat vain, koska se on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja, lukeneita, itsenäisiä.
No niin, olen kolmen äiti; olen myös fiksu, kouluttautunut pitkälle, ja kyllä- itsenäinen myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja, lukeneita, itsenäisiä.
No niin, olen kolmen äiti; olen myös fiksu, kouluttautunut pitkälle, ja kyllä- itsenäinen myös.
Ei kukaan varmasti tarkoittanut, etteikö myös lapsia hankkinut voisi olla kaikkia näitä. :) -eräs vela
Olen mieleltäni vaikeasti sairas, kouluttamaton, velvollisuudentuntoinen, harkitseva, maskuliininen persoona, hyvin eläinrakas, suorapuheinen, kohtelen muita hyvin, en ole lainkaan tunteellinen. Parisuhde on tärkeä minulle ja olen hyvin uskollinen. Olen monessa asiassa aika konservatiivinen.
Ihmisiä joilla on lapsettomuuteensa syy.
Erittäin mukavia, stressittömiä, sivistyneitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja. Lukeneita. Omat rajansa tuntevia. Itsenäisiä. Mun kaveripiirissä, iät 25-39, suurin osaa on lapsettomia omasta tahdostaan. Ne joilla lapsia tekivät koska kokivat painostusta. Halusivat elää tietyllä tavalla, koska ympäriltä sanottiin, että tätä on oikeanlainen elämä. Näistä jokainen on sitten myöhemmin sanonut, että virheen tekivät. Yleensä tullut vielä ero ja jotenkin kummasti ne kakarat jääneet naisen riesoiksi.
Olen äiti, tunnen toki lapsettomiakin muutaman; heitä voisin luonnehtia esim. erittäin mukavuudenhaluisiksi, tarkoiksi sisustajiksi, sali&some yleensä jms. kutsuvat lapsia kakaroiksi.
Kaffebulla kirjoitti:
Aika työorientoituneita, rock-henkisiä, eläinrakkaita.
Nämä pätee muhun kaikki 😅
VelaN43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia ihmisiä. Eivät halua lapsia koska ovat tyytyväisiä elämäänsä ilman niitä. Eivät kaipaa perhe-elämää.
Tämä. En ole koskaan tuntenut tarvetta hankkia lapsia. En tarvitse elämääni lapsia.
Mutta lastenteko ja huomio, eli seksi ja puoliso kelpaavat? Tämähän on puhdasta itsekkyyttä. Toki ethän sinä siitä syyllisyyttä tunne. Kun et ota vastuuta mistään
Seksi ja puoliso ovat täysin eri asia kuin lastenteko. Opettele nyt hyvä lapsi edes perusasiat ehkäisystä ennen kuin yrität seksiä harrastaa.
t. eri
Seksiä harrastetaan lasten tekemistä varten, se on tosiasia. Ja se kelpaa kai
Seksiä harrastetaan nautinnon vuoksi, ei lasten tekoa varten. Siksi ihminen on kehittänyt vuosituhansien mittaan useita ehkäisykeinoja. Älä yritä selitellä asiaa itsellesi mitenkään muuten, vaikka koetkin syvää ja tarpeetonta häpeää runkkuharrastuksestasi. Runkkaaminen on ok, kunhan et julkisesti tee.
Ihmisnaisella ei ole kiima-aikaa ja on klitoris, jolla saa aikaan valtavan syvän seksuaalisen nautinnon. Voimakkaamman kuin mies koskaan. Ja evoluutiossa on käynyt niin jännästi, että ihmismiehen penis on suhteettoman suuri verrattuna esim. ihmisapinoiden peniksiin, koska naiset on valinneet miehiä, joiden mitat tyydyttävät heitä. Eli ei ole kyse "lisääntymisestä" vaan NAUTINNOSTA.
Jostain syystä miesruipeloita ahdistaa tämä naisten piirre nauttia seksistä. Sitä on kaikin keinoin yritetty suitsia, jopa silpomalla naisen sukuelin ja ompelemalla se umpeen. Eli miestä jotenkin pelottaa naisen kyky nauttia seksistä.
Miksi ihmeessä mies ei tajua, että nauttivasta naisesta on valtavasti iloa hänellekin, kunhan pitää naisen tyytyväisenä? Miksi miehet kokevat tuollasita riittämättömyyttä, joka sitten kääntyy naisvihaksi ja katkeraksi kitinäksi ja jauhamiseksi lisääntymisestä.
Taiteilijoita. Vapaaehtoinen lapsettomuus on taiteilijoilla todella yleistä.
Paras ystäväni: erittäin älykäs, oman tiensä kulkija, kielistä, kulttuureista ja matkustamisesta kiinnostunut kielitieteilijä.
Minä: rauhallinen, paljon omaa aikaa ja tilaa tarvitseva empaattinen introvertti, joka rakastaa matkustamista ja vapautta. Vapaus ja terveys ovat tärkeimmät arvoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaamasi on todellakin vastuullinen käyttäessään ehkäisyä. Monella olisi opeteltavaa siinä suhteessa. Sinunkin olisi ehkä kannattanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti fiksumpia ja epäitsekkäämpiä kuin ne joilla on lapsia.
Minulla päinvastaista kokemuksia.
Sinulla ehkä, mutta minullakin se kokemus lähipiiristä ja työelämässä, että ne lapsettomat on vähän fiksumpaa sorttia eikä niin itsekkäitä kuin jotkut tietyt äiti-ihmiset. Vaikka on toki ihan fiksuja äitejäkin, ei sillä.
Kommenteista ja nuolista päätellen tässä ketjussa pitäisi kehua ja silittää myötäkarvaan näitä yleviä, moraalisesti ja eettisesti parempia yli-ihmisiä. Rehellisesti, kuitenkin, tuntemani velat ovat rappioalkoholisti ja suvun sairautta kantava ihminen, joka ei halua ottaa riskiä sen siirtämisestä eteenpäin. Mielestäni nämä ovat ihan hyväksyttäviä syitä olla hankkimatta lapsia.
En ole kysynyt, ovat halunneet kertoa syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti fiksumpia ja epäitsekkäämpiä kuin ne joilla on lapsia.
Se fiksuus loppuu siihen kun eivät tajua elämän jatkumista.
En halua, että ihmiskunnan elämä jatkuu. Ihmiset ovat tuhonneet uskomattoman määrän toisia lajeja sukupuuttoon ja saastuttaneet koko pallon. Ihminen joutaa kuviosta pois. Yhtään lasta en tälle pallolle tee, nekin resurssit jätän luonnolle.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja. Lukeneita. Omat rajansa tuntevia. Itsenäisiä. Mun kaveripiirissä, iät 25-39, suurin osaa on lapsettomia omasta tahdostaan. Ne joilla lapsia tekivät koska kokivat painostusta. Halusivat elää tietyllä tavalla, koska ympäriltä sanottiin, että tätä on oikeanlainen elämä. Näistä jokainen on sitten myöhemmin sanonut, että virheen tekivät. Yleensä tullut vielä ero ja jotenkin kummasti ne kakarat jääneet naisen riesoiksi.
Olen äiti, tunnen toki lapsettomiakin muutaman; heitä voisin luonnehtia esim. erittäin mukavuudenhaluisiksi, tarkoiksi sisustajiksi, sali&some yleensä jms. kutsuvat lapsia kakaroiksi.
Voi kun hirviää.... Ihan kakaroiksi... Meillä suvussa lapsia sanotaan yleensä kauhukakaroiksi. Suvussa paljon akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Seksiä harrastetaan lasten
Seksiä harrastetaan nautinnon vuoksi, ei lasten tekoa varten. Siksi ihminen on kehittänyt vuosituhansien mittaan useita ehkäisykeinoja. Älä yritä selitellä asiaa itsellesi mitenkään muuten, vaikka koetkin syvää ja tarpeetonta häpeää runkkuharrastuksestasi. Runkkaaminen on ok, kunhan et julkisesti tee.
Ihmisnaisella ei ole kiima-aikaa ja on klitoris, jolla saa aikaan valtavan syvän seksuaalisen nautinnon. Voimakkaamman kuin mies koskaan. Ja evoluutiossa on käynyt niin jännästi, että ihmismiehen penis on suhteettoman suuri verrattuna esim. ihmisapinoiden peniksiin, koska naiset on valinneet miehiä, joiden mitat tyydyttävät heitä. Eli ei ole kyse "lisääntymisestä" vaan NAUTINNOSTA.
Jostain syystä miesruipeloita ahdistaa tämä naisten piirre nauttia seksistä. Sitä on kaikin keinoin yritetty suitsia, jopa silpomalla naisen sukuelin ja ompelemalla se umpeen. Eli miestä jotenkin pelottaa naisen kyky nauttia seksistä.
Miksi ihmeessä mies ei tajua, että nauttivasta naisesta on valtavasti iloa hänellekin, kunhan pitää naisen tyytyväisenä? Miksi miehet kokevat tuollasita riittämättömyyttä, joka sitten kääntyy naisvihaksi ja katkeraksi kitinäksi ja jauhamiseksi lisääntymisestä.
Kiitos kommentista, Pirjo, mutta miten tämä liittyy aiheeseen?
Itsellänikin vauvan itku ja huuto herätää pelkän ärsytyksen, ei minkäänlaista hoivaviettiä. -eräs vela