Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämään siirtymisen vaikeus: hyödytön yliopistotutkinto?

Vierailija
19.01.2025 |

Ongelmani on nyt se, että olen pian valmistumassa maisteriksi, jolla on melko laajat yleistiedot tieteenalaltaan ja valmiudet tieteelliseen ajatteluun, mutta ei varsinaista ammattikoulutusta mihinkään. Yliopistokoulutukseni ei anna ammatillista pätevyyttä, vaan on niin sanottu generalistinen ala, joka liittyy humanistis-yhteiskuntatieteisiin. Työelämään siirtymisen olen kokenut tutkinnolla vaikeaksi, koska tutkinto-opiskeluun ei tähän mennessä ole sisältynyt lainkaan työharjoittelua, enkä ole opintojen kautta saanut esimerkiksi kesätyömahdollisuuksia lukuisista hakemuksistani huolimatta. Toivon, että maisteriksi valmistuminen muuttaa tilannetta ja avaisi kesätyömahdollisuuksia joltakin toimialoilta.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistoissa vieläkään ole opinto-ohjausta?

Vierailija
42/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä ihmetyttää että joku on opiskellu maisteriksi asti mutta muka ei ole kertaakaan miettiny että mitähän mä sit oikeesti teen kun valmistun? Kai teillä on joku kurssi ollu "x työmahdollisuudet" tms? Tai yliopisotn urapalvelut osaa neuvoa. Hämmentävää. Ootko joku filosofi tai kirjallisuusalaa opiskellu? Kyllä noistakin voi jatkaa vaik opettajaksi? Opiskelet ne pedagogiset opinnot? Ai mutku ei kelpaa, kun pitää esittää parempaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pedagogisista apua työllistymiseen, ellet ole mafyke-ope.

Tietty päivän-parin sijaisuuksia pääsee tekemään. Pidempää pätkää on hyvin vaikeaa saada Jyväskylän alapuolelta vakkarivirasta puhumattakaan.

Vierailija
44/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä kannattaa hakea yliopistopaikkakuntien ulkopuolelta. YO-paikkakunnilla on kaikkein kovin kilpailu.

Vierailija
45/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelut, kesätyöt, vapaaehtoistyöt ja osa-aikaduunit opiskeluaikana mahdollistivat työllistymisen generalistialalta heti valmistumisen jälkeen. 

Juuri näin. Itse olin opiskeluaikoina passiivinen näiden asioiden suhteen. Voitte arvata oliko tutkinnosta sitten valmistumisen jälkeen mitään hyötyä. 

Itse en päässyt Turussa kesätöihin kertaakaan opiskeluaikana. Jossain vaiheessa luovutin, ja tein suosiolla kursseja kesälläkin.

Vierailija
46/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ensimmäisen työpaikan saaminen voi kestää ja kannattaa olla kärsivällinen. Muutama kuukausi, puoli vuotta, jopa vuosi, mutta kun saat ns. jalan oven väliin niin seuraavan työpaikan saaminen on helpompaa ja kyllä sitä yliopistotutkintoa arvostetaan! Itsekin olen YTM ja jokaisessa työpaikassani on hakuvaiheessa ollut tosi merkityksellinen tai vähintään iso plussa tuo tutkinto. 

Vierailija
47/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelee generalistialaa, kannattaa olla tuplatutkinto. Saa hankittua osaamisyhdistelmän, jota ei ole juuri kellään muulla.

Näin mä tein. Eka maisteri tuli valmiiksi ysärilaman aikaan. Sain vuodeksi töitä ja sitten hain opiskelijaksi toiseen tiedekuntaan. Kummankin tutkinnon ajan sain kesätöitä alalta, jotaa opiskelin. Se helpotti työllistymisessä niin, että määräaikaisuuksia oli suht helppo saada, vakipaikkaa kylläkään ei. Siihen vaikutti myös pitkät äitiyslomat (3+3v) jotka halusin pitää eli ei ollut tutkintojen vika.

Vierailija
48/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä ihmetyttää että joku on opiskellu maisteriksi asti mutta muka ei ole kertaakaan miettiny että mitähän mä sit oikeesti teen kun valmistun? Kai teillä on joku kurssi ollu "x työmahdollisuudet" tms? Tai yliopisotn urapalvelut osaa neuvoa. Hämmentävää. Ootko joku filosofi tai kirjallisuusalaa opiskellu? Kyllä noistakin voi jatkaa vaik opettajaksi? Opiskelet ne pedagogiset opinnot? Ai mutku ei kelpaa, kun pitää esittää parempaa

Yleensä tällaiset päätyvät hallintoon konttorirotiksi. On paljon töitä mihin soveltuu monenlaiset taustaopinnot. Anteeksi, että olen olemassa asenteella työpaikkoja ei tulla tarjoamaan.

Vierailija
49/75 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 47 jatkaa kesätöistä, että olin lähes joka kesä eri paikkakunnalla. Opiskelin Helsingissä, mutta esim yden kesän olin töissä Vaasassa.

Vierailija
50/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä yliopistotutkintoja, jotka eivät valmista mihinkään, koska työelämään tarvittavaa tietotaitoa ei tarjota opiskelijoille näissä tutkinnoissa. Nyt varsinkin on erittäin huono aika työllistyä, jos valmistuu tällaiselta ei-pragmaattiselta alalta.

Ei pidä paikkaansa. Ei meillä ole yhtään sellaista yliopistotutkintoa, jossa työelämään tarvittavaa tietotaitoa ei opetettaisi. Kaikki tutkinnot opettavat paljon siiirrettäviä taitoa -siis taitoja, jotka voi siirtää siitä aineyhteydestä, jonka yhteydessä ne on opittu, johonkin laajempaan. Tiedonhakutaitoja, tiedon arviointitaitoja, tiedon tuottamisen taitoja, kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua, kommunikaatiotaitoja, kokoustamisen taitoja, joiden pohjalta maisteri voi sujuvasti ottaa haltuun myös sellaisen tiedon, jota ei koulussa opiskellut - jota ei ehkä edes ollut tarjolla vielä silloin kun hän oli koulussa.

Ongelma ei ole siinä, ettei työelämässä tarjottavia taitoja opiskeltaisi, vaan siinä, että työnantajat ja joskus ne maisterit itsekään ei tajua oppineensa niitä.

Vierailija
51/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tuntemukset kuin aloittajalla. Jos olisin tiennyt, mitä työelämä ja työllistyminen on, en olisi ikinä valinnut generalistialaa. Yliopistossa on muutama professioala, joilla ei ole tätä ongelmaa.

Ai tyylii lääkis oikis kauppis? Tääl on ainaki ketju missä insinöörit ulisee työnäkymistä. Itel ei oo humanistina lainkaan ylpeyttä mun alasta mut minkäs teet en jaksais lakikirjaa lukea

Vierailija
52/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä yliopistotutkintoja, jotka eivät valmista mihinkään, koska työelämään tarvittavaa tietotaitoa ei tarjota opiskelijoille näissä tutkinnoissa. Nyt varsinkin on erittäin huono aika työllistyä, jos valmistuu tällaiselta ei-pragmaattiselta alalta.

Ei pidä paikkaansa. Ei meillä ole yhtään sellaista yliopistotutkintoa, jossa työelämään tarvittavaa tietotaitoa ei opetettaisi. Kaikki tutkinnot opettavat paljon siiirrettäviä taitoa -siis taitoja, jotka voi siirtää siitä aineyhteydestä, jonka yhteydessä ne on opittu, johonkin laajempaan. Tiedonhakutaitoja, tiedon arviointitaitoja, tiedon tuottamisen taitoja, kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua, kommunikaatiotaitoja, kokoustamisen taitoja, joiden pohjalta maisteri voi sujuvasti ottaa haltuun myös sellaisen tiedon, jota ei koulussa opiskellut - jota ei ehkä edes ollut tarjolla vielä silloin kun hän oli koulus

No, teoreettinen filosofia on kyllä hyvin teoreettista, esimerkiksi, ja luulisin, ettei kovin moni yritys tarvitse teoreettisen filosofian maisteria, kun käytännön filosofian maisterikaan ei kelpaa ei-käytännöllisen suuntauksensa takia.

Vierailija
53/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kerhoon. Edessäsi on satunnaisia pätkätöitä aivan muilta aloilta  ja siinä välissä loputon suo tukirumban ja selvitysten kanssa. Olisi itsekin pitänyt ennemmin jättää peruskoulun tasolle koko homma ja rassata Maken ja Pertsan kanssa autoja kaljapäissään, niin olisi nyt parempi toimeentulo.

Tämä on aivan totta. Suomessa ei kannata juurikaan korkeakouluttautua monestakaan syystä. Tämä on olevinaan koulutusyhteiskunta, jossa koulutus on lähes haitta.

Vierailija
54/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käytännön ammatin hankkimista ja mitä pikemmin, sen parempi.

Opiskelin nuorempana humanistisessa tiedekunnassa. Koko ajan painoi mieltä se, että ei tällä tule työllistymään. Vaihdoin alaa ja suoritin kahdessa vuodessa opistotasoisen puutarhurin tutkinnon, jolla pääsin muutaman vuoden sijaisuuksien jälkeen vakituiseen virkaan.

Siinä missä filosofian maisteri (biologia) tienaa vuodessa 31000€ (mikäli töihin pääsee), minä tienaan 40000€. 

Vierailija
55/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole suinkaan yksin. Ainoa ero on siinä, että kaikki ei välttämättä vielä edes ymmärrä sitä. Tekoäly tulee tekemään paljon työttömiä jo valmistuneiden ja työssä käyvien joukossa ja yhä useampi huomaa käyttäneensä opiskeluvuotensa täysin hukkaan. 

Että nämä tekoälyjankkaajat jaksavat. Joo, kyllähän digiatalisaatio on vähentyänyt ja muuttanut tehtäviä, mutta kyllä se on vielä nyt ja pitkälle tulevaisuuteen korkeakouluteuille vain yksi työkalu muiden joukossa. Fiksuimmat toki opettelee sen käyttöä omassa työssään. 

Vierailija
56/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös generalistialan maisteri. Sain kyllä lyhyitä pätkätöitä, mutta työllistymisen vaikeuden takia tein vielä työllistävän tutkinnon. Yliopisto hehkutti, miten meistä generalisteista tulee toimittajia, hr-ammattilaisia, johtajia ja konsultteja, mutta tosi moni oppiaineestani on kyllä työllistynyt jonkun toisen tutkinnon ansiosta. Lisäksi ikävä tosiasia on se, että ujona introverttina koin osaamiseni myymisen ja työnantajan vakuuttelun hirveän rankkana. Olen nyt jo pitkään ollut toisen tutkinnon mukaisessa työssä enkä varsinaisesti ensimmäistä tutkintoani kadu, onhan se osa elämää ja minua ja opettanut paljon, mutta kyllä näillä tiedoilla olisi kannattanut tehdä ihan erilaisia valintoja nuorena.

Vierailija
57/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen käytännön ammatin hankkimista ja mitä pikemmin, sen parempi.

Opiskelin nuorempana humanistisessa tiedekunnassa. Koko ajan painoi mieltä se, että ei tällä tule työllistymään. Vaihdoin alaa ja suoritin kahdessa vuodessa opistotasoisen puutarhurin tutkinnon, jolla pääsin muutaman vuoden sijaisuuksien jälkeen vakituiseen virkaan.

Siinä missä filosofian maisteri (biologia) tienaa vuodessa 31000€ (mikäli töihin pääsee), minä tienaan 40000€. 

Mistähän tämäkin neropatti on biologin vuosiansion keksinyt? Aika vieraantunut käsitys korkeakoulutettujen palkkatasoista. 

Vierailija
58/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös generalistialan maisteri. Sain kyllä lyhyitä pätkätöitä, mutta työllistymisen vaikeuden takia tein vielä työllistävän tutkinnon. Yliopisto hehkutti, miten meistä generalisteista tulee toimittajia, hr-ammattilaisia, johtajia ja konsultteja, mutta tosi moni oppiaineestani on kyllä työllistynyt jonkun toisen tutkinnon ansiosta. Lisäksi ikävä tosiasia on se, että ujona introverttina koin osaamiseni myymisen ja työnantajan vakuuttelun hirveän rankkana. Olen nyt jo pitkään ollut toisen tutkinnon mukaisessa työssä enkä varsinaisesti ensimmäistä tutkintoani kadu, onhan se osa elämää ja minua ja opettanut paljon, mutta kyllä näillä tiedoilla olisi kannattanut tehdä ihan erilaisia valintoja nuorena.

Yleisesti yliopistojen työllistymisesittelyissä luetellaan hyvin yleisiä työnimikkeitä, kuten juuri asiantuntija tai konsultti. Noille nimikkeille toki moni päättyy, mutta eiväthän ne kerro mitään alasta tai auta suuntaamaan työnhakua. 

Toimittajia taas on koko ajan yhä vähemmän. Ala pyörii freelancereilla yms. Toki viestinnässä laajemmin on kenttää missä toimia, mutta juurikin yrittäjäpohjalta. 

Vierailija
59/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tuntemukset kuin aloittajalla. Jos olisin tiennyt, mitä työelämä ja työllistyminen on, en olisi ikinä valinnut generalistialaa. Yliopistossa on muutama professioala, joilla ei ole tätä ongelmaa.

Generalistit työllistyvät hyvin.

Vierailija
60/75 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Generalistit työllistyvät hyvin.

Loppujen lopuksi kaikilla korkeakoulututkinnoilla työllistyy aika hyvin, mutta generalisteille usein uran käynnistyminen vaatii enemmän vaivaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi