Työelämään siirtymisen vaikeus: hyödytön yliopistotutkinto?
Ongelmani on nyt se, että olen pian valmistumassa maisteriksi, jolla on melko laajat yleistiedot tieteenalaltaan ja valmiudet tieteelliseen ajatteluun, mutta ei varsinaista ammattikoulutusta mihinkään. Yliopistokoulutukseni ei anna ammatillista pätevyyttä, vaan on niin sanottu generalistinen ala, joka liittyy humanistis-yhteiskuntatieteisiin. Työelämään siirtymisen olen kokenut tutkinnolla vaikeaksi, koska tutkinto-opiskeluun ei tähän mennessä ole sisältynyt lainkaan työharjoittelua, enkä ole opintojen kautta saanut esimerkiksi kesätyömahdollisuuksia lukuisista hakemuksistani huolimatta. Toivon, että maisteriksi valmistuminen muuttaa tilannetta ja avaisi kesätyömahdollisuuksia joltakin toimialoilta.
Kommentit (75)
Ei noihin harjoittelupaikkoihinkaan nyt noin vain kävellä. Niihinkin on kovaa tunkua ja paikkoja rajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. Edessäsi on satunnaisia pätkätöitä aivan muilta aloilta ja siinä välissä loputon suo tukirumban ja selvitysten kanssa. Olisi itsekin pitänyt ennemmin jättää peruskoulun tasolle koko homma ja rassata Maken ja Pertsan kanssa autoja kaljapäissään, niin olisi nyt parempi toimeentulo.
Mietin ihan samaa nyt kun on 20 000 euroa opintolainaa niskassa.
Harjoittelut, kesätyöt, vapaaehtoistyöt ja osa-aikaduunit opiskeluaikana mahdollistivat työllistymisen generalistialalta heti valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelut, kesätyöt, vapaaehtoistyöt ja osa-aikaduunit opiskeluaikana mahdollistivat työllistymisen generalistialalta heti valmistumisen jälkeen.
Juuri näin. Itse olin opiskeluaikoina passiivinen näiden asioiden suhteen. Voitte arvata oliko tutkinnosta sitten valmistumisen jälkeen mitään hyötyä.
Yritä hankkia jotain hyödyllistä lisäpätevyyttä, jota myydä työmarkkinoilla.
Avoimia hakemuksia paljon liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun missä vain yliopistotutkinoissa on mahdollisuus sisällyttää tutkintoon harjoittelu, vaikkei olisikaan pakko, on ap kyllä ihan omaa hölmöyttään jättänyt sen käyttämättä.
No sit täytyy varmaan aloittaa maisterina entry level hommista. Onneksi tutkinto kuitenkin tarjoaa hyvät etenemisen mahdollisuudet (tai ainakin paremmat kuin ilman tutkintoa twi jollain amis/amktutkinnolla)
Ongelma vaan on, ettei harkkapaikkaa välttämättä saa vaikka ettiskin
Helpostihan sen saa. Pitää vaan olla vähän oma-aloitteisuutta.
Vaikka olisitkin niin ei välttämättä saa, jonkun pitää perehdyttää sua jne
Joo. Mutta toisaalta harjoittelutuki kattaa kaksi kolmasosaa sun palkasta, joten jollet ole aivan käsi, susta on silti työnantajalla rahallista hyötyä.
Epäterve asenne. MIeti millaisista yliopistotutkinnon suorittaneille suunnatuista tehtävistä selviäisit ja perustele rekrytoijalle, miksi juuri sinä olisit hyvä kyseisissä tehtävissä. Käytä vaikka tekoälyä apuna, jos itse et osaa itseäsi kehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Itse olin opiskeluaikoina passiivinen näiden asioiden suhteen. Voitte arvata oliko tutkinnosta sitten valmistumisen jälkeen mitään hyötyä.
Sama vika, tosin vaan AMK. Eikä ennen sitä ollut päässy kesätöihin niin kokemusta oli sit vaan harkka.
Tee työelämää hyödyttävä gradu vaikka tilaustyönä
Kannattaa nykyisin kiertää yliopistot kaukaa.
Jos olet kuitenkin kiinnostunut alastasi niin laittaisin jonkun aikarajan alan töiden löytymiselle. Jos töitä ei siihen mennessä löydy niin miettisin alan vaihtoa.
Itse vaihdoin generalistialalta professioalalle.
Liittyykö alasi käsienheilutteluun ja onko se naisvaltainen?
Vierailija kirjoitti:
Missähän olisi Siwa johon voisi hakea kassalle?
Eipäs generalisti ruveta spesifiksi hiustenhalkojaksi.
Asiakkaat odottaa!
Suomi on täynnä yliopistotutkintoja, jotka eivät valmista mihinkään, koska työelämään tarvittavaa tietotaitoa ei tarjota opiskelijoille näissä tutkinnoissa. Nyt varsinkin on erittäin huono aika työllistyä, jos valmistuu tällaiselta ei-pragmaattiselta alalta.
Kannattaa hyödyntää alumniopinto-oikeus ja opiskella esimerkiksi:
- viestintää
- työ- ja organisaatiopsykologiaa
- johtamista
- kieliä
- tilastotiedettä
Samalla jatkat työnhakua, ja mainitset nämä meneillään olevat lisäopinnot.
Jatkan vielä, että kaveri teki yhteiskuntatieteiden maisterin päälle tradenomitutkinnon ja se avasi erinomaisen polun työelämään. Opinnot sai suoritettu todella nopeassa vauhdissa, ja työllistyi jo lisätutkinnon ollessa kesken.
Vierailija kirjoitti:
Missähän olisi Siwa johon voisi hakea kassalle?
Ne taisi loppua jo viime vuosituhannen puolella.
Hassua kuinka vuodet vierii ja aina nämä samat asiat tulee ihmisille yllätyksenä uudestaan ja uudestaan.
Et ole suinkaan yksin. Ainoa ero on siinä, että kaikki ei välttämättä vielä edes ymmärrä sitä. Tekoäly tulee tekemään paljon työttömiä jo valmistuneiden ja työssä käyvien joukossa ja yhä useampi huomaa käyttäneensä opiskeluvuotensa täysin hukkaan.
Näitä on ihan älyttömän vähän ja hakijoita on satoja. Itse en ole onnistunut vielä saamaan sitä ensimmäistäkään paikkaa vaikka valmistumisesta on jo 5 vuotta. Masentavaa.