Putoan kelan päivärahalle, paljon ihmiselle pitää jäädä käteen kuussa?
Olen nyt liiton päivärahoilla ja putoan kelan päivärahalle, paljon pitää jäädä ihmiselle käteen kuussa? Ja mistä sitä saa? Töitä haettu kovasti mutta hakijoita kovasti joten en tule koskaan valituksi.
Kommentit (123)
Työttömiä Suomessa Marraskuussa 2024 tarkalleen 292400 henkeä+ suuri määrä nuoria ilman tilastointia!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Saako tukia jos on naimisissa ja puolison tulot 2500 e/kk
Saa 595 työmarkkinatuen, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on säästöjä, niin et saa kuin työmarkkinatuen ja se on noin 600 euroa kuussa. Lisäksi voit saada vähän asumistukea, jos siis ei ole varallisuutta paljoa. Jos ei ole mitään säästöjä, niin voit saada lisäksi toimeentulotukea. Asumisessa on kuntokohtaiset rajat vuokrissa, eli lopun osan isosta vuokrasta joudut maksamaan itse, jos on siis liian kallis asunto. Muuten ihmiselle pitäisi jäädä noin 600 euroa asumiskulujen jälkeen käteen.
600e asumiskulujen jälkeen.
Eihän mulle jäänyt edes työssä ollessa niin paljon.
Meinasin samaa kirjottaa. Mutta se on kai niin että tuista pitää jäädä, palkkatöissä käyviltä ei kai sitten ole niin. Menojen jälkeen ei kyllä itselläkään työssä olevana jää tuota summaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on säästöjä, niin et saa kuin työmarkkinatuen ja se on noin 600 euroa kuussa. Lisäksi voit saada vähän asumistukea, jos siis ei ole varallisuutta paljoa. Jos ei ole mitään säästöjä, niin voit saada lisäksi toimeentulotukea. Asumisessa on kuntokohtaiset rajat vuokrissa, eli lopun osan isosta vuokrasta joudut maksamaan itse, jos on siis liian kallis asunto. Muuten ihmiselle pitäisi jäädä noin 600 euroa asumiskulujen jälkeen käteen.
Niin, tuosta maksat ruuat, sähkön, vakuutukset, matkaliput ja muut kulut.
Kohtuullisen sähkölaskun maksaa Kela (jos on oikeutettu toimeentulotukeen). Kotivakuutuksen myös. Mutta ei tuo n. 600 euroa silti ole iso summa nykyisillä hinnoilla. Monet maksavat siitä vielä vuokraakin.
Moni pölvästi luulee, että Kela maksaa aivan kaikki laskut ja siihen vielä lisäksi 600 euroa "biletysrahaa". He eivät osaa ottaa selvää miten asiat todellisuudessa ovat vaikka Kelan sivulta löytyy helposti vastaukset moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuosta maksat ruuat, sähkön, vakuutukset, matkaliput ja muut kulut.
Kela maksaa sähkön ja vakuutukset
Kela EI maksa vakuutuksia, eikä muita kuluja (esim netti-ja puhelinlaskut) !!! Ja sähkölaskuissa on nykyään raja, minkä ehkä laskee ttt:een. Lääkkeisiin voit ehkä saada maksusitoumuksen apteekkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä näitä lukuja repivät. Ei minulle ole ikinä jäänyt 600 euroa asumiskulujen jälkeen työttömyystuen tai toimeentulotuen jälkeen, vaikka vuokrakin oli pitkään pari sataa euroa. Nyt bruttopalkka 1050€, asumistukea saa noin satasen, eikä silti jää 600 eu
Pitäis asua jossain Afrikan kehitysmaassa ja käydä Monacossa töissä, niin sitten se kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin samaa kirjottaa. Mutta se on kai niin että tuista pitää jäädä, palkkatöissä käyviltä ei kai sitten ole niin. Menojen jälkeen ei kyllä itselläkään työssä olevana jää tuota summaa.
Voi jeesus. Hae asumis- ja/tai toimeentulotukea jos sulla on noin paska palkka. Tai sitten lopeta tuhlaaminen. Ei Kela hyväksy lähellekään kaikkia menoja laskelmissaan, muista se.
Voit hakea myös muutosverokortin. Itse sain 15.5% ,kun tipuin juuri työmarkkinatuelle. Lisäksi saan elatustuen. Aumisen jälkeen jää 446 euroa josta maksan puhelimen, vakuutuksen,mätkyjen lyhennys,erikoissairaanhoito 46 joka nousee nyt 66 euroon. Ruokaan jää n.300e jota en saa kyllä millään kulumaan niin jää vähän ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä näitä lukuja repivät. Ei minulle ole ikinä jäänyt 600 euroa asumiskulujen jälkeen työttömyystuen tai toimeentulotuen jälkeen, vaikka vuokrakin oli pitkään pari sataa euroa. Nyt bruttopalkka 1050€, asumistukea saa noin satasen, eikä silti jää 600 eu
Luin tämän vissiin jo kolme kertaa, enkä vieläkään ymmärrä.
Vuokra 200 ja siihen asumistuki 100 = 100 e vuokraan. Palkka nettona about 700?
Työmatkakuluihin 200 e - oletan, että työmaalle ei pääse julkisilla, saat vähentää kulut verotuksessa.
Meniköhän minulta jotain ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait tuon 600e ? Monilla jää ehkä 300- 400 e ,ja siitä maksavat vielä laskut.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se että asuminen on niin kallista. Olen yrittänyt etsiä halpaa asuntoa mutta sellaista ei yksinkertaisesti ole. Pelottaa että kun tästä vielä vuokranousee niin raha ei enää riitä. Olen töissä mutta paskapalkka muuta työtä en ole saanut. Jospa sais edes asunnon että tietää 1000e kuussa riittävän elämiseen ettei tarvisi koko ajan hakea toimeentulotukea ruokaan ja lääkkeisiin. Se on helpompaa sitten jättää työ ja mennä kokonaan toimeentulolle. Niinpä, ei mitään järkeä käydä noissa osaaika töissä. Pätkien välillä ei saa mitään mistään.
Miksei pätkien välillä saa mistään mitään? Onko peruspäiväraha jotenkin erilainen kuin ansioaidonnainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, onhan toi 600e vähän asumiskulujen jälkeen kun on lääke/auto/ym kuluja. Mutta harmittaa kun töitä ei ole vaikka kuinka haen. Eri asia jos en tekisi mitään asian eteen. Autokin pitää olla et pääsee pois kotoa syrjemmästä.
ap
Toimeentulotuessa hyväksytään myös reseptilääkkeet ja kunnalliset lääkärilaskut. Voit siis saada maksusitoumuksen apteekkiin.
Eikö ne hyväksytä vain pitkäaikaisen toimeentulotuen saajille?
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Saa. Puolison tulot eivät ole vaikuttaneet enää yli 10 vuoteen. Saa siis työttömyyspäivärahaa, perus.
Eli aivan oikeasta syystä Suomi on saanut moitteita EU:sta jo vuosia liian alhaisesta perusturvan tasosta. Tähän yhdistettynä korkeat hinnat ja verotus niin taidetaan olla ostovoimassa EU:n köyhäilistöä. Silti maksamme EU:lle enemmän kuin sieltä saamme. Vai että "maailman onnellisin kansa". 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Puolison tulot eivät ole vaikuttaneet enää yli 10 vuoteen. Saa siis työttömyyspäivärahaa, perus.
Työmarkkinatuki 595 netto, jos 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen 1109€ netto. Asumistuki 94€
eipä millään jää 600€ käteen laskujen jälkeen kuussa. 20-300€ jää. Jos ei olisi yhtään säästöjä niin kuolema tulisi
Mitä sinun muut laskusi ovat? Viestisi perusteella nettotulot noin 1000 e kuussa, pitäisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki 595 netto, jos 3 lasta.
Tuon saa myös lapseton työtön puoliso .
Hallitus poisti lapsikorotukset työttömyystuista eli saa työmarkkinatuki 595 netto, jos 3 lasta tai enemmän lapsia.