Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko törmänneet supikoiraan?

Vierailija
19.01.2025 |

Itse olen kerran nähnyt. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen useinkin, omassa ja naapurin pihassa pellolla. Antaa toisen olla ja mennä, ei haittaa: 

"Supikoira ei nirsoile ravinnonhankinnassaan. Se syö niin eläin- kuin kasviravintoakin: hyönteisiä, matoja, etanoita, marjoja, hedelmiä, pikkujyrsijöitä, sammakoita, kaloja, munia, viljaa ja raatoja. Jopa viidennes supikoirien ravinnosta on kasveja. Ne käyttävät mielellään hyväkseen myös kohdalle osuvat ihmisten jättämät ruuantähteet. Supikoiraa pidetään pahana kana- ja vesilintujen munien ja poikasten tuhoajana, mutta tutkimustulokset aiheesta ovat osin ristiriitaisia. Linnunmunille on luonnossa paljon muitakin ottajia, ja ihmisten huoli linnunpesistä on usein itsekästä: mitä enemmän munia joutuu petojen suihin, sitä pienemmäksi saattaa jäädä metsästäjien saalis. "

Veikkaan että supikoiria inhoavat samat metsästäjät joita haittaa ilvekset ja sudetkin, onhan se hirveää että joku luonnonv

Siis VEIKKAAn, mäniin veikkaan. Että oikein veikkaan. Veikkaan tiätsä? Veikkaan. VEIKKAAN. Veikkaanhan mä? Veikkaatsä?

Vierailija
42/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammuin kerran yhtä suoraan rintaan, niin sen perse irtosi ja lensi viiden petrin päähän. Paikalle kävellessäni etupää oli vielä elossa ja irvisteli. Potkaisin saappaalla päähän niin lopetti.

Ehkä karma joskus kohtaa sinutkin.

Voin ampua senkin jos sattuu kohdalle. Sinulla ei taida olla aseita?

Tule katsomaan ja ylläty :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammankin kerran nähnyt metsässä liikkuessa, samoin mäyriä. Kuten joku toinen totesikin, motarin varret ovat täynnä supien raatoja.

Suomessa ei ole luonnonvaraisia supeja (=pesukarhuja). Supikoira on eri otus.

Supi on etenkin metsästäjien käyttämä ikivanha nimitys supikoirasta. Supi pesukarhun nimenä taas on uusi ja keinotekoinen. 

Itseasiassa supi on ollut pesukarhun toinen nimi jo kauan ennen kuin supikoiria Suomessa edes olikaan. 

Ja pesukarhuja täällä ei edes ole (vielä).

Vierailija
44/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerille tiedoksi että Suomessa supi tarkoittaa supikoiraa, ja pesukarhu pesukarhua.

Vänkää mitä vänkäät, minä valitsen itse tietolähteeni.

Vierailija
45/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammankin kerran nähnyt metsässä liikkuessa, samoin mäyriä. Kuten joku toinen totesikin, motarin varret ovat täynnä supien raatoja.

Supi on etenkin metsästäjien käyttämä ikivanha nimitys supikoirasta. Supi pesukarhun nimenä taas on uusi ja keinotekoinen. 

Itseasiassa supi on ollut pesukarhun toinen nimi jo kauan ennen kuin supikoiria Suomessa edes olikaan. 

ITSEASIASSA, siis iteasiassa. Siis niin itseasiassa. ITseASIASSA! tota niinku itseasiassa. Mistä näitä tampioita sikiää? Espoosta?

Vierailija
46/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerille tiedoksi että Suomessa supi tarkoittaa supikoiraa, ja pesukarhu pesukarhua.

Vänkää mitä vänkäät, minä valitsen itse tietolähteeni.

Vierailija
47/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran, tai ilmeisesti oli supi (koira). Kävelylenkillä olin ja raato siinä jalkakäytävän/tien vieressä. Nisät näkyi ja maha pömpotti. Kerroin terassilla kavereille - luultavasti jäänyt auton töytäymiseksi, ei se paljon tartte, kun jää.

Niin kerroin tuon - toinen kaveri siihen, hyvä että jäi, eipähän ainakaan lisäänny.

Sitten kävelin seuraavan kerran, niin se sama raato vielä siinä ja hyi * mikä haju ja sitä raatokärpästä/toukkaa koko tie täynnä. ... Pakko oli vaihtaa kävelylenkkiä.

(oli kaupunki(?) saanut, viimeisellä, aikaiseksi vietyä sen raadon pois).

Vierailija
48/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammuin kerran yhtä suoraan rintaan, niin sen perse irtosi ja lensi viiden petrin päähän. Paikalle kävellessäni etupää oli vielä elossa ja irvisteli. Potkaisin saappaalla päähän niin lopetti.

Tuotahan voisi tarjota niksi-pirkkaan. Jotenkin pitäisi saada vielä vanhat sukkahousut mukaan.

Vierailija
49/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Puskuri hajosi,  lumilapiolla sain lopetettua.  

Vierailija
50/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun on, niin luonnonvaarakeskuksen esikoistutkija Kotkala-Hammassalo-Lärvänen kertoo meille, että yhdessä tutkimuksessa melkein havaittiin, että pesukarhu on söpö karvaturri ja hyödyllinen tuttulaji Suomen luonnossa.

Vierailija
51/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautasin mökillä rantaan kelluneen  kalanraadon

Joku otus ne aina yöllä kaivoi ylös, ja minä taas takaisin maahan. Aika isoja kiviä oli päällä. Vaikea sitten sanoa mikä otus siellä kaiveli. Todennäköisesti noira tai supikoira. Saattoi olla joku muukin. Vaikka paikka on melko lähellä Helsinkiä on siellä nähty ilveksiä ja susia.

Vierailija
52/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ITSEASIASSA, siis iteasiassa. Siis niin itseasiassa. ITseASIASSA! tota niinku itseasiassa. Mistä näitä tampioita sikiää? Espoosta?

Itseasiassa olet kusipää, olitpa sitten itseasiassa mistä hyvänsä.

Vierailija
53/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset vihaavat noita ja suurinpiirtein käskevät heti päästää ne päiviltään, jottei kanta leviäisi. 

Vierailija
54/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-Maxia vaan piippuun niin kippaa huonommallakin osumalla. Ja saa tosiaan noita hauskoja irtoperseitä ja kylkiä lentelemään.

Vierailija
55/55 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran satuin näkemään supikoiran. Satuin katsomaan juuri oikealla hetkellä ikkunasta ulos syksyisenä iltana useampi vuosi sitten ja siellä se lyllersi menenään ikkunan ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi