"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille
You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals
Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.
Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!
Kommentit (501)
Kaikki ei ole itsestä kiinni, mutta Suomessa huono-osaisuus on lähes kokonaan omien selvästi tyhmien valintojen seurausta.
Moni asia Suomessa on kiinni ihan omasta aktiivisuudesta, viitseliäisyydestä, kunnian himosta, haaveista ym. Jos näitä ominaisuuksia ei ole niin mitään ei tule. Perhe voi olla vaikka kuinka varakas, mutta jos laiskottelu kiinnostaa niin siinä on paha saada mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluttautuminen vaikeampaa köyhässä perheessä, mutta ei mahdotonta. Jos vanhemmat kannustavat, niin menestys on todennäköisempää. Mutta usein kyllä ylisukupolvinen huono-osaisuus periytyy, koska kotona ei kannusteta, vaan latistetaan. Ei ole yhteiskunnan vika siis.
Toki näin, mutta jos ei nuorena tajua opiskella kotoa saadun mallin vuoksi, miksi ei aikuisena voisi kouluttautua, kun tajuaa, että koulutus saattaisi auttaa eteenpäin elämässä? Vaikka syntyi epäsuotuisiin oloihin, jossain vaiheessa on kuitenkin alettava ottamaan vastuuta omista valinnoistaan eikä vain syyttää lapsuutta kaikesta mikä menee pieleen elämässä. Jos on jokin vaikea sairaus, niin se on toki asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun toisilla on etumatkaa elämässä niin paljon että ovat jo miltei maalissa, ja itse on ihan lähtöviivalla, ei ole mitään mieltä edes osallistua kilpailuun jonka lopputulos on jo heti nähtävissä ettei itsellä ole mitään mahdollisuutta. Siinä haaskaa vain rajalliset voimavaransa hukkaan.
Jos vaikka seuraavan viiden vuoden ajan panostat oikeasti opiskeluun, itsesi kehittämiseen ja muiden tavoitteidesi saavuttamiseen, olet takuulla paremmassa paikassa kuin silloin, kun vain valitat ja jäädyt paikoillesi. Vaikka lähtötilanne ei ole täydellinen, jokainen pieni askel vie eteenpäin. Elämä ei ole pelkkää kilpailua muita vastaan, vaan ennen kaikkea kilpailet oman itsesi kanssa.
Omat vanhempani olivat täysin kansakoulun varassa. Itse opiskelin ja kävin amk:n kolmen lapsen äitinä. Yliopistoon en ole koskaan hakenut enkä ole siis halunnut. Mikään ei ole helpolla koskaan tullut, mutta on ollut se tavoite. Työpaikkoja olen vaihtanut ajoittain. Kynnys on ollut korkea ja on pelottanutkin, mutta eteen päin olen mennyt. Riskejä olen ottanut ja asioita olen päättänyt muuttaa. Olisin tietty voinut jäädä siihen helpompaakin, mutta tässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni asia Suomessa on kiinni ihan omasta aktiivisuudesta, viitseliäisyydestä, kunnian himosta, haaveista ym. Jos näitä ominaisuuksia ei ole niin mitään ei tule. Perhe voi olla vaikka kuinka varakas, mutta jos laiskottelu kiinnostaa niin siinä on paha saada mitään aikaiseksi.
Joo, sitä ei monetkaan tajua miten paljon yhteiskunta tekee jo nyt kansalaisten pärjäämisen eteen, tosin näkyyhän se tietysti suhteellisen kovana verotuksena. Täällä pääsee yliopistoonkin vaikka olisi täysin tyhjätasku, USAssa vaikkapa lukukausimaksut on jo kymmeniä tuhansia dollareita/vuosi riippuen tietysti oppilaitoksesta mutta kuitenkin sitä suuruusluokkaa..
Kaikki ei voi syödä lihaa tässä maailmassa. Ei riitä. Lihan verotusta tulisi nostaa ja kasvisten verotusta laskea. Sillä olisi myös suuria terveydellisiä hyötyjä kuten sydän ja verisuonitauteihin, tuki ja liikuntaelin sairauksiin sekä 2 tyypin diabetekseen. Näin ollen myös resurssien riittävyys sotealalla paranisi.
En ole ikinä ajatellutkaan että minulla täytyisi olla vaikutusvaltaa mihinkään muuhun kuin itseeni ja omiin tekoihini. Miksi ap haluaisi paljon vaikutusvaltaa ja miten sitä käyttäisi jos saisi?
Uskon vakaasti että melkein kaikki on itsestä kiinni. Jokaisella omat ja erilaiset lähtökohdat mutta miten asioihin suhtautuu ja mitä elämältä haluaa on itsestä hyvin pitkälti kiinni.
No, ei ole. Sattuman kauppaa kaikki.
Se vika on eniten aina kodissa koska kotona kasvatetaan lapsista aina samanlaisia kuin mitä itse ollaan, köyhyyskin on periytyvää tietyssä mielessä koska se köyhyyskin on värähtelyä, siihen sisälle tavallaan kasvaa mukaan, siihen huonoon ajatusmalliin kaiken suhteen.
Sit taas koulut ei opeta ollenkaan ihmisistä yrittäjiä esim tai omavaraisia vaan nimenomaan köyhän palkkatyöntekijän. Ei ne opeta miten rahaa käsitellään tai miten pankit oikeasti toimii tai miten sä voit hyödyntää omia rahojas että sä saat tehtyä lisää. Ei ne opeta mitään sellasta
Jos perhe on paska ja yhteiskunta ei opeta niin sillon jää jäljelle vaan 1 vaihtoehto ja se on se että itse koittaa pärjätä ja oppia omaa tietä menestykseen, eli periaatteessa kaikki on itsestä kiinni
Aika pitkälle on. Tosin joskys voi olka tilanne missä jrnkilön elämää on tahalleen vainottu ja sabotoitu jopa rikoksin, niin että näyttäytyisi olevan itsestä kiinni vastoinkäymiset, vaikka eivät ole läheskään kaikki.
Kyllä sekin päivä koittaa kun viimeisille ääliöille sekin selviää. Ei tosin niille kaikkein tyhmemmille.
Tarpeeksi umpihullut vanhemmat tuhoaa kyllä hyvin minuuden. Tuosta hyvin hankala ponnistaa korkealle,varsinkaan jos ei ole tukiverkkoja,eikä rahaa sellaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon esimerkkejä että syntymässä huonot kortit saanut henkilö kasvaa menestyjäksi, mutta niitä esimerkkejä ei pidä tulkita säännöksi. Voi kuitenkin todeta, että mistä tahansa lähtökohdista voi tulla ihan mitä vain.
Ei voi.
Ei niin. Ja tuon pakkotoisto on ollut edellisenkin hallituksen virhe. Nuoret ja nuoret aikuiset masentuu, kun he kohtaa realiteetit, mitkä ei vastaakaan "lupauksia" ja koko iän kestänyttä aivopesua.
Tästä on tehty itseasiassa tutkimuksia ja tulokset ovat aina noin 30/70. 30% riippuu itsestä, 70% on tuuria ja ympäristöä. Koskee myös yrityksiä, yrityksen hyvällä kulttuurilla, hyvillä tuotteilla, hyvällä asiakaspalvelulla on maksimissaan se 30% vaikutus menestykseen, loput 70% on tuuria sekä markkinoita.
Miksi vedät rahan tuollaiseen aiheeseen mukaan??
Vierailija kirjoitti:
No, ei ole. Sattuman kauppaa kaikki.
Sattuman kauppaa?! No ei todellakaan ole. Usein ponnistelut palkitaan.
Joskus elämä voi mennä mönkään silti jostan itsestä riippumattomasta syystä esim onnettomuus, sairastuminen. Se on varma, että jos ei yritä niin mitään ei saa. Täytyy siis hakea niihin kouluihin ja mennä vaikka, avoimen polun kautta. On oltava valmis yrittämään mahdottomiakin ja mentävä epämukavuusalueelle, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle on. Tosin joskys voi olka tilanne missä jrnkilön elämää on tahalleen vainottu ja sabotoitu jopa rikoksin, niin että näyttäytyisi olevan itsestä kiinni vastoinkäymiset, vaikka eivät ole läheskään kaikki.
Kyllä sekin päivä koittaa kun viimeisille ääliöille sekin selviää. Ei tosin niille kaikkein tyhmemmille.
Miksei niille kaikkein tyhmimmille selviä?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatusmaailmaltani maltillinen vasemmistolainen, mutta on kyllä pakko myöntää että vituttaa nämä tyypit jotka ei auta itseään. Esimerkiksi entisellä työpaikallani oli todella kurjat olosuhteet. Porukka uhosi siellä miten he lähtevät litomaan koska mikään ei muutu. Valittivat, valittivat ja valittivat, mutta lopulta se olin minä jolla oli pokkaa lähteä sieltä vetämään. Ne jäi sinne edelleen. Ja taustalta kuului valitus, valitus ja valitus..
En tiedä mitä nämä oikein oletti. Alkoi tuntua että se valittaminen oli itsetarkoitus eikä heillä ollut mitään aikomusta lähteä mihinkään alun perinkään. Tai sitten se valittaminen oli jotakin itsepetosta, uskoteltiin että kohta lähden jne, mutta mitään ei sitten tapahtunut.
En jaksa yhtään turhan puhumista, turhaa uhriutumista ja suun pieksämistä. Ellei siihen sisälly aito sävy ja ollaan valmiit vastaamaan puheistaan. Jos uhataan lähteä jos asiat ei muutu, silloin myös l
Olen kokenut samaa. Mutta kun tuli YIT neuvottelut ja irtisanottiin, niin kukaan ei olisi lähtenyt millään. Valitettiin kun pääsi pois.
Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina muita, on jonkin sortin narsisti.