"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille
You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals
Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.
Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!
Kommentit (501)
Vaikea nousta ilman tukiverkkoa se on totta, mutta todella monet omat valinnat vaikuttavat myös siihen miten oma päivä tulee esimerkiksi menemään. Herääkö aikasin vai puolelta päivin, meneekö aamulla lenkille vai tuleeko palstalle kitisemään, pitääkö itsestään huolta jne. Ne pienet valinnat aika usein rakentaa sitä pohjaa isommille valinnoille
Toinen asia mihin ihmiset voi vaikuttaa on nimenomaan seura ja esim sisältö mitä kuluttaa netissä, sekin vaikuttaa paljon. Netissä voi kuunnella järjen omaavia ihmisiä ja seurata ihmisiä ketkä puhuvat terveydestä jne tai sit voi istua ja lukea Iltalehdistä kuolonuutisia, sekin on valinta.
Muuttakaa ensin niitä pieniä asioita
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon esimerkkejä että syntymässä huonot kortit saanut henkilö kasvaa menestyjäksi, mutta niitä esimerkkejä ei pidä tulkita säännöksi. Voi kuitenkin todeta, että mistä tahansa lähtökohdista voi tulla ihan mitä vain.
Ei voi.
kylläpäs... ns hyvästä perheestä voi tulla täysin kelvoton lapsi, josta ei ikinä tule yhtään mitään ja köyhistä oloista,alkkisvanhemien kakarasta, toisaalla kuin omassa kodissaan kasvaneesta voi tulla täysin yhteiskuntakelpoinen itsensä itse elättävä, töissäkäyvä kansalainen, jolla on normi omaisuus taloineen autoineen mökkeineen ja vielä se kissakin. Olen tämä viimeksi mainittu, ja tämä johtuu ihan itsestäni, ei muista.
Vaikka oletkin menestynyt elämässäsi, on se myös monien onnekkaiden sattumusten summa. Et ole voinut vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka terveeksi synnyit tai kuinka kunnianhimoiseksi kasvoit. Olet ollut ilmeisen onnekas myös sikäli, ettet ole joutunut vakavan rikoksen uhriksi tai onnettomuuden kohteeksi. Tietysti menestyneenä on mukava tuudittautua ajatukseen, että minä itse, minä yksin, minä minä minä, antamatta kunniaa esimerkiksi opettajille, ohjaajille, pomoille, kollegoille, verkostolle, ystäville, kumppaneille, sukulaisille jne.
Loppupeleissä ihminen voi vaikuttaa elämässään vaan siihen, miten asioihin suhtautuu. Ja siihenkin aika kehnosti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea nousta ilman tukiverkkoa se on totta, mutta todella monet omat valinnat vaikuttavat myös siihen miten oma päivä tulee esimerkiksi menemään. Herääkö aikasin vai puolelta päivin, meneekö aamulla lenkille vai tuleeko palstalle kitisemään, pitääkö itsestään huolta jne. Ne pienet valinnat aika usein rakentaa sitä pohjaa isommille valinnoille
Toinen asia mihin ihmiset voi vaikuttaa on nimenomaan seura ja esim sisältö mitä kuluttaa netissä, sekin vaikuttaa paljon. Netissä voi kuunnella järjen omaavia ihmisiä ja seurata ihmisiä ketkä puhuvat terveydestä jne tai sit voi istua ja lukea Iltalehdistä kuolonuutisia, sekin on valinta.
<3
Näinhän se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluttautuminen vaikeampaa köyhässä perheessä, mutta ei mahdotonta. Jos vanhemmat kannustavat, niin menestys on todennäköisempää. Mutta usein kyllä ylisukupolvinen huono-osaisuus periytyy, koska kotona ei kannusteta, vaan latistetaan. Ei ole yhteiskunnan vika siis.
Huono-osaisuus johtuu myös yhteiskunnasta, hyvin pitkälti. Miten se huomaa puutteet ja reagoi niihin. Millaiset sen perusjärjestelmät ovat. Kuinka rakentava se on, miten se sietää keskeneräisyyttä. Kotona ei välttämättä latisteta, siellä ei vain voida tehdä en
Haistapa ope itse. Jo vuosia on vanhemmat joutuneey kotona tekemään opettajien hommia. Omien töidensä ja kotitöidensä lisäksi. Että lapset oppisivat peruskoulun edellyttämät asiat, ja paremmin, kuin entisen vitosen arvoisesti asteikolla 4-10. Ruuhkautti omia vuosia rankasti. Kolme lasta. Peruskoulut jo takana.
"LOL, arvasin. Eli ne "esteet" on sitä ettei nämä tahot anna sulle asioita taivaasta eikä opiskelupaikkakaan tipu syliin. Hitsi mitä luuseri, mätäne kurjuuteesi. Tässä on malliesimerkki ihmisestä joka ei ansaitse mitään, kun itse ei ota mistään vastuuta. "
Olen eri vastaaja, mutta olet itse empatiakyvytön luuseri. Halveksin kaltaisiasi ihmisiä, koska te teette maailmasta niin paljon pahemman paikan elää ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin erittäin köyhään perheeseen. Minulle ei ole koskaan ollut erityisen vaikeaa opiskella ahkerasti ja tehdä töitä ahkerasti. Kirjastossa oli ilmaiset kirjat. Koulusta sai ilmaista koulutusta ja töistä sai lopulta rahaa.
Olen suhteellisen varakas nykyään. En ole koskaan ymmärtänyt miksi köyhällä taustalla olisi vaikea olla ahkera.
Onneksi olet ollut ahkera, älysi ei olisi riittänyt kovinkaan pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatusmaailmaltani maltillinen vasemmistolainen, mutta on kyllä pakko myöntää että vituttaa nämä tyypit jotka ei auta itseään. Esimerkiksi entisellä työpaikallani oli todella kurjat olosuhteet. Porukka uhosi siellä miten he lähtevät litomaan koska mikään ei muutu. Valittivat, valittivat ja valittivat, mutta lopulta se olin minä jolla oli pokkaa lähteä sieltä vetämään. Ne jäi sinne edelleen. Ja taustalta kuului valitus, valitus ja valitus..
En tiedä mitä nämä oikein oletti. Alkoi tuntua että se valittaminen oli itsetarkoitus eikä heillä ollut mitään aikomusta lähteä mihinkään alun perinkään. Tai sitten se valittaminen oli jotakin itsepetosta, uskoteltiin että kohta lähden jne, mutta mitään ei sitten tapahtunut.
En jaksa yhtään turhan puhumista, turhaa uhriutumista ja suun pieksämistä. Ellei siihen sisälly aito sävy ja ollaan valmiit vastaamaan puheistaan. Jos
Eli valitettiin kun oltiin töissä ja valitettiin, kun jouduttiin töistä pois. xxxx logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
<3
Ei hitto mitä paskaa syötät niille kidutuksen uhreille, joiden elämä on tuhottu ihan täysin eikä mahdollisuuksia helpottaa omaa elämää juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
<3
Lehmä ei ole cool.
Vierailija kirjoitti:
Yleistykset eivät sovi kumpaankaan suuntaan. Kaikki ei ole itsestä kiinni, mutta moni asia on. Samoin yhteiskunta tai olosuheet ei ole syyllinen kaikkeen, mutta kyllä niillä, varsinkin olosuhteilla, on valtava merkitys.
Se on kuitenkin selvä, että uhriutuminen ei auta ketään, vähiten asianosaista itseään. On hyväksyttävä tosiasiat ja pelattava niiden mukaan.
Kullä uhriutuminen on monia auttanut. Moni on tehnyt uhriutumisesta ihan työn itselleen. Keskinkertaiset tyypit jotka muuten eivät olisi päässeet tvseen/ mediaan ovat jo vuosia elättäneet itseään sillä että heillä on ominaisuus joka oikeuttaa heidän mielipiteensä ainoiksi oikeiksi. Jos myönnettäisiin että ne heidän ominaisuudet on ihan normaaleja asioita, niin heillä menisi työt ja elanto. Siksi pitävät kynsin hampain kiinni vähemmistöstatuksestaan ja lobbaavat kahtiajakoa ja ihmisten karsinointia ja lokerointia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tehty itseasiassa tutkimuksia ja tulokset ovat aina noin 30/70. 30% riippuu itsestä, 70% on tuuria ja ympäristöä. Koskee myös yrityksiä, yrityksen hyvällä kulttuurilla, hyvillä tuotteilla, hyvällä asiakaspalvelulla on maksimissaan se 30% vaikutus menestykseen, loput 70% on tuuria sekä markkinoita.
Jos ympäristö on lannistava niin vaihda se.
En ole rikkautta haaveillut, vaan älynlahjoja olisin enemmän toivonut.Koulut oliivat menneet paremminYksi tärkeä.tekijä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole rikkautta haaveillut, vaan älynlahjoja olisin enemmän toivonut.Koulut oliivat menneet paremminYksi tärkeä.tekijä elämässä.
Koulussa pärjääminenkin riippuu aika paljon millainen opettaja sattuu olemaan. Itselläkin ammatillisissa opinnoissa eräs aine meni vain juuri ja juuri läpi lisätehtävien avulla. Syytän jotenkin nyrjähtänyttä opettajaa joka latoi vaan piirtoheitinkalvoja esille ihan sarjatulituksena joista ei oppinut mitään, oli vaan loputtoman pitkiä luetteloita ranskalaisin viivoin miljoonasta yksityiskohdasta, mutta ei mitään kunnollista yleisperiaateselostusta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei ole. Sattuman kauppaa kaikki.
Sattuman kauppaa?! No ei todellakaan ole. Usein ponnistelut palkitaan.
Joskus elämä voi mennä mönkään silti jostan itsestä riippumattomasta syystä esim onnettomuus, sairastuminen. Se on varma, että jos ei yritä niin mitään ei saa. Täytyy siis hakea niihin kouluihin ja mennä vaikka, avoimen polun kautta. On oltava valmis yrittämään mahdottomiakin ja mentävä epämukavuusalueelle, jos on tarve.
Mutta se on sattuma, joka ponnistelut palkitsee. On aivan omista ominaisuuksista kiinni, mihin kouluun hakee. Valintaprosessiin vaikuttaa aiempi koulumenestys, johon myös kovan ponnistelun lisäksi vaikuttaa älykkyys, kunnianhimo, mielenkiinnonkohteet jne, joihin on hankala vaikuttaa omalla toiminnallaan. Mahdolliseen pääsykokeeseen vaikuttaa se, millä tasolla olet suhteessa muihin hakijoihin, sisäänpääsyprosenttiin vaikuttaa myös aloituspaikkojen määrä. Kun tätä ajatusketjua jatkaa pidemmälle, on helppo huomata, että kova työ ei ole aina yhtä kuin menestys. Sattumalla on paljon isompi rooli, mitä ns. ponnistelija haluaa edes myöntää.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus elämä voi mennä mönkään silti jostan itsestä riippumattomasta syystä esim onnettomuus, sairastuminen. Se on varma, että jos ei yritä niin mitään ei saa. Täytyy siis hakea niihin kouluihin ja mennä vaikka, avoimen polun kautta. On oltava valmis yrittämään mahdottomiakin ja mentävä epämukavuusalueelle, jos on tarve.
Mutta se on sattuma, joka ponnistelut palkitsee. On aivan omista ominaisuuksista kiinni, mihin kouluun hakee. Valintaprosessiin vaikuttaa aiempi koulumenestys, johon myös kovan ponnistelun lisäksi vaikuttaa älykkyys, kunnianhimo, mielenkiinnonkohteet jne, joihin on hankala vaikuttaa omalla toiminnallaan. Mahdolliseen pääsykokeeseen vaikuttaa se, millä tasolla olet suhteessa muihin hakijoihin, sisäänpääsyprosenttiin vaikuttaa myös aloituspaikkojen määrä. Kun tätä ajatusketjua jatkaa pidemmälle, on helppo huomata, että kova työ ei ole aina yhtä kuin menestys. Sattumalla on paljon isompi rooli, mitä ns. ponnistelija haluaa edes myöntää.
Work smart not hard.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pärjääminenkin riippuu aika paljon millainen opettaja sattuu olemaan. Itselläkin ammatillisissa opinnoissa eräs aine meni vain juuri ja juuri läpi lisätehtävien avulla. Syytän jotenkin nyrjähtänyttä opettajaa joka latoi vaan piirtoheitinkalvoja esille ihan sarjatulituksena joista ei oppinut mitään, oli vaan loputtoman pitkiä luetteloita ranskalaisin viivoin miljoonasta yksityiskohdasta, mutta ei mitään kunnollista yleisperiaateselostusta aiheesta.
Totta, mutta mikä estää aikuisena itseopiskelun? Katsoin juuri Elon Muskin haastattelun, jossa hän korosti, että muodollinen koulutus ei ole tärkeintä, ja etenkin nykyään on mahdollisuus itseopiskella aiheesta kuin aiheesta. Vaikka Musk olikin yliopistokäynyt, hän sanoi, että suurimman osan tiedoistaan ja taidoistaan hän saavutti itseopiskelemalla lukemalla pari kirjaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, älykkyys ja muut henkilökohtaiset ominaisuudet voivat vaikuttaa, mutta ne eivät ole ainoita tekijöitä, jotka määräävät menestyksen. Esimerkiksi kunnianhimo, pitkäjänteisyys, kyky sopeutua ja oppia virheistä ovat kaikki tekijöitä, joita voi kehittää ja jotka voivat auttaa erottumaan. Sattuma ei myöskään määritä, kuinka paljon joku on valmis tekemään töitä oman tavoitteen eteen. Kyllä, elämässä voi tulla vastaan odottamattomia tilanteita, mutta se, miten niihin reagoi ja miten niitä hyödyntää, on se, mikä viime kädessä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluttautuminen vaikeampaa köyhässä perheessä, mutta ei mahdotonta. Jos vanhemmat kannustavat, niin menestys on todennäköisempää. Mutta usein kyllä ylisukupolvinen huono-osaisuus periytyy, koska kotona ei kannusteta, vaan latistetaan. Ei ole yhteiskunnan vika siis.
Huono-osaisuuden periytyminen ei sinänsä johti huono-osaisuudesta vaan siitä, että huono - osaisissa perheissä lapset saavat useammin kehityksellisen trauman, mikä vaikuttaakin sitten terveyteen ja sitä kautta voimiin menestyä aikuisena.
Olen itse keskiluokkaisesta perhehelvetistä lähtöisin ja menestystä on jarruttanut vain terveysongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin erittäin köyhään perheeseen. Minulle ei ole koskaan ollut erityisen vaikeaa opiskella ahkerasti ja tehdä töitä ahkerasti. Kirjastossa oli ilmaiset kirjat. Koulusta sai ilmaista koulutusta ja töistä sai lopulta rahaa.
Olen suhteellisen varakas nykyään. En ole koskaan ymmärtänyt miksi köyhällä taustalla olisi vaikea olla ahkera.
Ei ole kyse siitä.
Sinulla oli vissiin kasvurauha, rakastavat vanhemmat ja tukea.
Sinun energiasi ei mennyt henkisestä ja fyysisestä väkivallasta toipumiseen, sen sietämiseen ja sinua ei lytätty jo taaperona maanrakoon.
Teikäläiset luulee että aina on kyse vaan rahasta. No ei ole.