Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille

Vierailija
19.01.2025 |

You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals

Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.

Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!

Kommentit (501)

Vierailija
301/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikuisuusaihe. Oikeistolaiset katsoo että kaikki on itsestään kiinni (ja unohtavat että ovat usein saaneet itse elää vauraan lapsuuden, saaneet perintöä, tietä on tasoiteltu yms), kun taas vasemmistolaiset näkee asiat täysin yhteiskunnan aiheuttamina, vääränlaisten rakenteiden syynä. Molemmat näkemykset on tietysti älyllisesti laiskoja, koska mustavalkoista ei ole olemassakaan. Kyllä fiksuimmat varmaan sen tietävätkin, mutta nämä iskulauseet on tarvittu yksinkertaisimpien kannattajien, massojen, villitsemiseen. Älyllinen politiikka on vaikeaa kun on riippuvainen mölisevien massojen suosiosta.

Suomi tasoittaa aivan älyttömästi jokaisen tietä. Itse olen köyhästä perheestä ja niin vain olen keskituloinen (tuntuu hyvätuloiselta kun jää paljon rahaa yli kun en kuluta kaikkea kuten useimmat). Vasemmistolaiset ovat vain laiskoja

Minulla on samantyyppiset lähtökohdat elämälle. Olen yksinhuoltajaperheestä, jossa on useampi lapsi eli monta suuta ruokittavana. Isäni oli alkoholisti, eikä halunnut olla perheen kanssa tekemisissä, parempi näin. Äitini oli käynyt kouluja ja saanut ihan OK työn, mutta rahasta oli aina tiukkaa ja ruoasta. Päätin jo nuorena, että haluan opiskella ahkerasti ja pyrkiä hankkimaan hyväpalkkaisen työn, jotta omien lasteni ei tarvitsisi koskaan nähdä nälkää. Opiskelin pitkään, sain hyvän työn jossa on keskimääräistä korkeampi palkka, ja nyt omistan puolisoni kanssa uuden omakotitalon pääkaupunkiseudulla, lapset saavat harrastaa ja on varaa matkustaa. Eli vaikka omat lähtökohdat eivät olleet suotuisimmasta päästä, ihan omalla asenteella ja omalla työllä olen mahdollistanut nykyisen elämäntilanteeni. Ja se myös motivoi, kun tietää tehneensä itse paljon töitä, ja se vihdoin kantaa hedelmää.

Kyllä. Näin on monella, itselläni vähän jotain tuonne päin, karkeasti katsottuna. 

Sinulla on kuitenkin kohonnut riski sille, että jos joudut vielä kohtaamaan elämässäsi merkittäviä vaikeuksia, sairastut siitä ihan eri tavalla kuin ehjän lapsuuden eläneet. Sinun murtumasi on nyt tuettu, mutta se ei ikinä katoa kokonaan ja sinun aivoissasi on erilaiset asetukset kuin sinun lapsillasi, jotka ovat kasvaneet turvassa. 

Monella alkaa tulla ongelmia keski-iässä. Olen itse käynyt aikuisten traumalasten vertaistukiryhmän ja meitä yhdisti se, että moni meistä oli kuvitellut hyvinkin pitkälle päässeensä yli kaikesta. Monelle tuli seinä vastaan viisikymppisenä, joillakin aikaisemmin. Samaten KELA:n kuntoutusryhmässä meitä yhdisti ongelmat lapsuuskodissa. 

Sinun elämäsi saattaa mennä ihan hyvin loppuun asti, mutta se ei ole itsestäänselvää. Iäkkään sukulaiseni on saavuttanut lapsuustraumat nyt, kun hän on leskeytynyt ja työelämä on ohi ja hänellä on aikaa olla paikallaan ajatustensa kanssa, halusi tai ei. 

Vierailija
302/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kai minäkin valita tuollaisen asenteen, jossa syyttelen vaan toisia luusereiksi, mutta en valitse.

En tarvitse mitään mielikuvitus luusereita itseni alle, jotta voisin kokea olevani hyvä.

Ei ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään, että haa rupeampa haukkumaan heikommassa asemassa olevia, ja syyllistän heitä, niin nousen sitten siinä itse ylöspäin. 

Miksi kukaan tekisi niin, ellei ole ihan reppana itse?

No voi sua reppanaa 

"en hauku ketään muita paitsi.."  Taidat itse olla joku työtön repuusi joka luulee yhteiskunnan hoitavan kaikki sun asiasi laskujen maksusta perseen pyyhkimiseen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kai minäkin valita tuollaisen asenteen, jossa syyttelen vaan toisia luusereiksi, mutta en valitse.

En tarvitse mitään mielikuvitus luusereita itseni alle, jotta voisin kokea olevani hyvä.

Ei ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään, että haa rupeampa haukkumaan heikommassa asemassa olevia, ja syyllistän heitä, niin nousen sitten siinä itse ylöspäin. 

Persoonallisuushäiriö

Vierailija
304/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en varmaan ole ainoa, jonka elämään muut ovat vaikuttaneet haittaavasti ja omat toimet eteenpäin vievästi.

Minulla ei ole koko elämässäni ollut turvallista perhesuhdetta ja on väkivaltaa sekä lapsuudessa että aikuisuudessa.

Itse olen fiksu ja motivoitunut. Olen kouluttautunut ali kykyjeni, saavuttanut kuitenkin voimiin nähden paljon. Päivääkään en ole ollut työtön ja omistan mukavan asuntoni.

Elämäni on ollut monelta osin rajoitettua ja raskasta. Jos muut ihmiset olisivat kohdelleet minua asianmukaisesti, elämäni olisi ihan toista. En ole pystynyt pysymään ystävieni - oman sidosryhmäni tasolla ja olen sairaampi. 

En ole katkera kohtaamastani kaltoinkohtelusta enkä valita siitä edes terapeutille. Silti se on vienyt minulta työkyvyn ja olen erakoitunut. 

Joo mutta jos olet ihmisenä pysynyt sisäisesti nöyränä, viisaana ja kilttinä, olet miljoona kertaa onnistuneempi kuin rikas, mutta ylpeä, ilkeä ja pahaa tekevä yksilö.

Vierailija
305/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harhaista ajatella, että kaikki saisivat potkut. Jos pelkää itse saavansa, kannattaa miettiä, miksi. 

Aika ylimielinen asenne sinulla.

Pointti sanalla PELÄTÄ. Kannattaa miettiä, mistä on oikeasti kyse, jos kroonisesti pelkää saavansa potkut. Mahdollisuuksia on monia. Kaikilla ei tuollaista pelkoa ole. Ja joo, voi johtua ihan siitä, että oma nykyinen työpaikkasi on epävakaa. 

No se on ihan tervettä nöyryyttä, realismia, ennakointia ja älykkyyttä jota sinulla ei ole.

Eniten nautin kun ylpeä ihminen kompastuu. 

Sori siitä, mutta se on ihanaa.

Kyllä se pelko niille potkuille johtuu siitä, että alitajuises

Osa hoitaa lapsia illan ja on 4 hengen pyykit pestävänä + lämmin ruoka tehtävänä.

Sinkku voi syödä töissä, käydä illalla tunnin kuntosalilla ja maata loppuehtoon sohvalla. 

On se työssä jaksaminen toki eri.

Vierailija
306/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta. 

Eläke sukupolvella on ollut aina hyvät edut. 

Ennen ansiosidonnaista sai myös jatkettua opiskelulla. 

Ei enää. 

Nyt ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja siitä leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Tällaista työttömyysongelmaa ei ollut silloin.

Vierailija
307/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää. 

Nyt ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja siitä leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Ysärillä anssia kerättiin vuosi ja silloin työttömyysastekin oli matalampi kuin nykyään 

Vierailija
308/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää. 

Ysärillä anssia kerättiin vuosi ja silloin työttömyysastekin oli matalampi kuin nykyään 

Juu, no ei kaikki, mutta moni oli kesätöissä tehtaalla ja sai muun vuoden ansiosidonnaista. 

Nyt ne tehtaat on loppu. 

Vierailija
309/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi sua reppanaa 

"en hauku ketään muita paitsi.."  Taidat itse olla joku työtön repuusi joka luulee yhteiskunnan hoitavan kaikki sun asiasi laskujen maksusta perseen pyyhkimiseen 

No sinulla on tarve ajatella noin ja kipeästi haluat maalata toisista luusereita. Sinun pitää saada kuvitella, että muut on sinua huonompia.

Niin repuusi sinä olet. Rassukka.

Vierailija
310/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en varmaan ole ainoa, jonka elämään muut ovat vaikuttaneet haittaavasti ja omat toimet eteenpäin vievästi.

Minulla ei ole koko elämässäni ollut turvallista perhesuhdetta ja on väkivaltaa sekä lapsuudessa että aikuisuudessa.

Itse olen fiksu ja motivoitunut. Olen kouluttautunut ali kykyjeni, saavuttanut kuitenkin voimiin nähden paljon. Päivääkään en ole ollut työtön ja omistan mukavan asuntoni.

Elämäni on ollut monelta osin rajoitettua ja raskasta. Jos muut ihmiset olisivat kohdelleet minua asianmukaisesti, elämäni olisi ihan toista. En ole pystynyt pysymään ystävieni - oman sidosryhmäni tasolla ja olen sairaampi. 

En ole katkera kohtaamastani kaltoinkohtelusta enkä valita siitä edes terapeutille. Silti se on vienyt minulta työkyvyn ja olen erakoitunut. 

Joo mutta jos olet ihmisenä pysynyt sisäisesti nöyränä, viisaana ja

Niinpä. Vaikeudet voivat jalostaa ihmistä paremmaksi tai pahemmaksi. 

Jotenkin vaan nurinkurista (loogista, mutta "väärin"), että usein se häiriintynyt ihminen, joka sairastuttaa muut, on se, joka pystyy pysymään työelämässäkin loppuun asti kun taas hänen uhrinsa on se, jolla lähtee terveys sakkaamaan. 

Vierailija
311/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi sua reppanaa 

Kalahtiko kalikka reppanaan? Et olis noin helposti paljastanut itseäsi.

Olisit voinut valita, että et paljasta mikä reppana olet.

Vierailija
312/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harhaista ajatella, että kaikki saisivat potkut. Jos pelkää itse saavansa, kannattaa miettiä, miksi. 

Pointti sanalla PELÄTÄ. Kannattaa miettiä, mistä on oikeasti kyse, jos kroonisesti pelkää saavansa potkut. Mahdollisuuksia on monia. Kaikilla ei tuollaista pelkoa ole. Ja joo, voi johtua ihan siitä, että oma nykyinen työpaikkasi on epävakaa. 

No se on ihan tervettä nöyryyttä, realismia, ennakointia ja älykkyyttä jota sinulla ei ole.

Kyllä se pel

Osa hoitaa lapsia illan ja on 4 hengen pyykit pestävänä + lämmin ruoka tehtävänä.

Sinkku voi syödä töissä, käydä illalla tunnin kuntosalilla ja maata loppuehtoon sohvalla. 

On se työssä jaksaminen toki eri.

Ei voi vertailla noin suoraan. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Myös sinkun elämä on raskasta monilla tavoilla, jota perheellinen ei edes hahmota. Ja toisaalta on sekä perheellisiä että sinkkuja, jotka eivät koe elämäänsä raskaaksi. 

Yksinäisyys kuitenkin on yksi elinikää merkittävästi lyhentävä tekijä ja samoin syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia aiheuttava. 

Vierailija
313/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta jos olet ihmisenä pysynyt sisäisesti nöyränä, viisaana ja

Miksi yrität vähätellä sitä että joku muu on tehnyt elämästään onnellista ja tajunnut tavoitella jotain parempaa itselleen ja omille lapsilleen, eikä jäänyt uhrina uikuttamaan maailman kauheutta? 

Suomi tarjoaa jokaiselle eväät pyrkiä parempaan, mutta kun siitä uhriutumisesta on tehty paljon helpompaa. Ei viitsi, eikä jaksa, koska yhteiskunnan kantamanakin pärjää 

Vierailija
314/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi kouluttautua Suomessa helposti. Menestyminen ei ole kyllä koulutuksesta riippuva asia vaan vanhempien kyvystä ohjeistaa rahantekoon, ja verkostotoituminen. Sit vielä hyvä tyyppi.

Vierailija
315/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä valitsee hakea apua, ja käyvät tunnollisesti terapiansa, tekevät pitkäjänteisen terapiatyön kunnialla, ovat vahvempia kuin je jotka larppaa hyvää ihmistä toisia luusereiksi haukkuen.

Kyllä sen huomaa ihmisestä, kenellä ei ole oikeasti vara muita luusereiksi haukkua.

Vierailija
316/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pel

Kaikilla muillakin on ne samat pyykit pestävänä ja ruuat tehtävänä. Ihmeellisiä lumihiutaleita nämä uhrit

Vierailija
317/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on mahdollisuus, mutta ei samoja. On itsestä kiinni miten sen mahdollisuutensa käyttää. 

Tämä on kyllä nappiin sanottu. Juuri noin.

Ja jos/kun tämä "itse" ei olekaan huippukyvykäs-kuten jotkut harvat- niin kauhea hyökkäys ja kosto by oikeisto.

Vierailija
318/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi sua reppanaa 

Kalahtiko kalikka reppanaan? Et olis noin helposti paljastanut itseäsi.

Olisit voinut valita, että et paljasta mikä reppana olet.

Taisi osua itseesi 

Sori

Vierailija
319/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin jos on paska asenne niin sitä on vaikea ulkopuolelta muuttaa, vaikka syliin lätkästäis säkillinen rahaa, komea puoliso ja mahdollisuus suorittaa mikä tahansa tutkinto Harvardissa.

Joillakin Suomessa on suuret määrät säästöjä, eivät kuluta niitä mihinkään ja nautiskelevat aivan tavallisesta arjesta johon ei kuulu matkustelu, juhliminen tai shoppailu. Lähinnä julkiset kulttuuripalvelut, aamuinen kuppi kahvia, kansanopiston kurssit ja puhdas luonto. Ja ne on Suomessa kaikkien saavutettavissa.

On helppo nauttia siitä kahvikupillisesta kun elämä on taloudellisesti turvattua, ja varallisuutta on ylittää kaikenlaiset kriisitilanteet tarvittaessa. Ihan toista elämää, ja toiset lähtökohdat kuin niillä, joita tauotta stressihormonit ja muut haitalliset välittäjäaineet syö kemiallisen rotan lailla. Fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Tahdosta riippumatta.

Antamillasi esimerkeillä on jopa ihan erilaiset todennäköisyydet sairastumiselle ja jopa eliniälle.

Vierailija
320/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kouluttautua Suomessa helposti. Menestyminen ei ole kyllä koulutuksesta riippuva asia vaan vanhempien kyvystä ohjeistaa rahantekoon, ja verkostotoituminen. Sit vielä hyvä tyyppi.

Nykyään ei ole niin helppoa uudelleen kouluttautua, koska, jos on osatyökykyinen, niin se on tehty taloudellisesti mahdottomaksi, ellei ole niin tyhmä että ottaa velkaa elämiseensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä