"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille
You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals
Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.
Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!
Kommentit (501)
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Eläkemaksu palkasta on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harhaista ajatella, että kaikki saisivat potkut. Jos pelkää itse saavansa, kannattaa miettiä, miksi.
Aika ylimielinen asenne sinulla.
Pointti sanalla PELÄTÄ. Kannattaa miettiä, mistä on oikeasti kyse, jos kroonisesti pelkää saavansa potkut. Mahdollisuuksia on monia. Kaikilla ei tuollaista pelkoa ole. Ja joo, voi johtua ihan siitä, että oma nykyinen työpaikkasi on epävakaa.
No se on ihan tervettä nöyryyttä, realismia, ennakointia ja älykkyyttä jota sinulla ei ole.
Eniten nautin kun ylpeä ihminen kompastuu.
Sori siitä, mutta se on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta, kun potkulaki tulee voimaan keväällä.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Tähän asti ay-liike on ollut ihan hiljaa ja tuppisuuna kun firmoissa on muodostunut käytännöksi koeajan käyttö helppona määräaikaisena (laitonta) tai nollatyösopimusten teko. Ei noita oikeasti kiinnosta kuin liiton valta ja jättivarallisuuden turvaaminen, ei työntekijän oikeudet.
Tuo ap:n jankkaus on tyypillinen luusereitten mantra.
Tottakai lähtökohdat vaikuttaa ja sairaudet voivat merkittävästi vaikeuttaa tilannetta. Mutta viimekädessä ne omat päätökset, asenne ikäviin tapahtumiin jne. ovat se määräävä tekijä.
Suomessa koulutus on lähes ilmaista, joten mahdollisuuksia löytyy kyllä.
"Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuusaihe. Oikeistolaiset katsoo että kaikki on itsestään kiinni (ja unohtavat että ovat usein saaneet itse elää vauraan lapsuuden, saaneet perintöä, tietä on tasoiteltu yms), kun taas vasemmistolaiset näkee asiat täysin yhteiskunnan aiheuttamina, vääränlaisten rakenteiden syynä. Molemmat näkemykset on tietysti älyllisesti laiskoja, koska mustavalkoista ei ole olemassakaan. Kyllä fiksuimmat varmaan sen tietävätkin, mutta nämä iskulauseet on tarvittu yksinkertaisimpien kannattajien, massojen, villitsemiseen. Älyllinen politiikka on vaikeaa kun on riippuvainen mölisevien massojen suosiosta.
Suomi tasoittaa aivan älyttömästi jokaisen tietä. Itse olen köyhästä perheestä ja niin vain olen keskituloinen (tuntuu hyvätuloiselta kun jää paljon rahaa yli kun en kuluta kaikkea kuten useimmat). Vasemmistolaiset ovat vain laiskoja ja odottavat että toiset järjestävät ja maksavat
Minulla on samantyyppiset lähtökohdat elämälle. Olen yksinhuoltajaperheestä, jossa on useampi lapsi eli monta suuta ruokittavana. Isäni oli alkoholisti, eikä halunnut olla perheen kanssa tekemisissä, parempi näin. Äitini oli käynyt kouluja ja saanut ihan OK työn, mutta rahasta oli aina tiukkaa ja ruoasta. Päätin jo nuorena, että haluan opiskella ahkerasti ja pyrkiä hankkimaan hyväpalkkaisen työn, jotta omien lasteni ei tarvitsisi koskaan nähdä nälkää. Opiskelin pitkään, sain hyvän työn jossa on keskimääräistä korkeampi palkka, ja nyt omistan puolisoni kanssa uuden omakotitalon pääkaupunkiseudulla, lapset saavat harrastaa ja on varaa matkustaa. Eli vaikka omat lähtökohdat eivät olleet suotuisimmasta päästä, ihan omalla asenteella ja omalla työllä olen mahdollistanut nykyisen elämäntilanteeni. Ja se myös motivoi, kun tietää tehneensä itse paljon töitä, ja se vihdoin kantaa hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta, kun potkulaki tulee voimaan keväällä.
Tähän asti ay-liike on ollut ihan hiljaa ja tuppisuuna kun firmoissa on muodostunut käytännöksi koeajan käyttö helppona määräaikaisena (laitonta) tai nollatyösopimusten teko. Ei noita oikeasti kiinnosta kuin liiton valta ja jättivarallisuuden turvaaminen, ei työntekijän oikeudet.
Ihmiset eroavat liitoista, kun eivät saa enää ansiosidonnaista.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa, äitiysvapaan palkkaa, palkankorotuksia tai palkanmaksua sairaan lapsen kotona hoitamisen ajalta eikä sairaspäivärahoja eikä lomarahaa.
Miten minusta vaikuttaa pahimmilta pelkureilta tuollaiset ihmiset, kenen pitää vihastua ja äksyillä jos joku edes vihjaa, että myös sinulle voi jotain sattua.
Ironisesti sellainen ihminen on rohkeampi, joka uskaltaa myöntää olevansa tavallinen kuolevainen, ja ihan yhtä lailla uhan alla kuin muutkin.
Ihminen joka sormet korvissa kirkuu, että ei ei ei minä olen hyvä, ei minulle voi mitään sattua, on pahin pelkuri.
Ihminen kenellä on varaa olla nöyrä elämän edessä, on arvokkaampi kuin sellainen ylpeä kenellä on varaa ainoastaan muiden alas painamiseen.
No, en varmaan ole ainoa, jonka elämään muut ovat vaikuttaneet haittaavasti ja omat toimet eteenpäin vievästi.
Minulla ei ole koko elämässäni ollut turvallista perhesuhdetta ja on väkivaltaa sekä lapsuudessa että aikuisuudessa.
Itse olen fiksu ja motivoitunut. Olen kouluttautunut ali kykyjeni, saavuttanut kuitenkin voimiin nähden paljon. Päivääkään en ole ollut työtön ja omistan mukavan asuntoni.
Elämäni on ollut monelta osin rajoitettua ja raskasta. Jos muut ihmiset olisivat kohdelleet minua asianmukaisesti, elämäni olisi ihan toista. En ole pystynyt pysymään ystävieni - oman sidosryhmäni tasolla ja olen sairaampi.
En ole katkera kohtaamastani kaltoinkohtelusta enkä valita siitä edes terapeutille. Silti se on vienyt minulta työkyvyn ja olen erakoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eroavat liitoista, kun eivät saa enää ansiosidonnaista.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa, äitiysvapaan palkkaa, palkankorotuksia tai palkanmaksua sairaan lapsen kotona hoitamisen aja
Ei ole myöskään minkäänlaista ansiosidonnaista ja työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea.
Kun liitot loppuvat niin työnantaja voi maksaa palkkaa mitä haluaa, vaikka 3 euroa tunti ja jos ei kiinnosta niin on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut pskaasi. Nauroin vaan kun näin että se alkaa luuseriksi haukkumisella ja jatkuu johonkin niinkin ironiseen kuin muiden syyttelystä syyttelyyn.
On sulla varmaan paha olla, kun noin pitkän pskan syljit projisointiasi.
Meneekö sulla hyvin? Oletko onnellinen?
No et vaikuta siltä.
-eri
Juurikin tämä on se asenne, missä mennään vikaan. Nähdään vain vikoja muissa. Katso peiliin. Siellä on ihminen, joka voisi olla onnellinen ja tyytyväinen, jos motivaatiota olisi tarpeeksi siihen. Tsemppiä, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu! :)
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Työmarkkinatuesta menee vero 20 %
Takuueläke on 976,59 netto, ei mene veroa.
https://www.kela.fi/takuuelake
Eli mummo joka asuu pappan kanssa saa 970 netto
Ja 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Voisin kai minäkin valita tuollaisen asenteen, jossa syyttelen vaan toisia luusereiksi, mutta en valitse.
En tarvitse mitään mielikuvitus luusereita itseni alle, jotta voisin kokea olevani hyvä.
Ei ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään, että haa rupeampa haukkumaan heikommassa asemassa olevia, ja syyllistän heitä, niin nousen sitten siinä itse ylöspäin.
Miksi kukaan tekisi niin, ellei ole ihan reppana itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harhaista ajatella, että kaikki saisivat potkut. Jos pelkää itse saavansa, kannattaa miettiä, miksi.
Aika ylimielinen asenne sinulla.
Pointti sanalla PELÄTÄ. Kannattaa miettiä, mistä on oikeasti kyse, jos kroonisesti pelkää saavansa potkut. Mahdollisuuksia on monia. Kaikilla ei tuollaista pelkoa ole. Ja joo, voi johtua ihan siitä, että oma nykyinen työpaikkasi on epävakaa.
No se on ihan tervettä nöyryyttä, realismia, ennakointia ja älykkyyttä jota sinulla ei ole.
Eniten nautin kun ylpeä ihminen kompastuu.
Sori siitä, mutta se on ihanaa.
Kyllä se pelko niille potkuille johtuu siitä, että alitajuisesti ymmärrät ettet ole kovin tuottava työntekijänä, vaan jatkuva märinä ja laiskottelu sekä jopa tahallinen virheiden tekeminen seuraa sun mukanasi
1990-luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta.
Eläke sukupolvella on ollut aina hyvät edut.
Ennen ansiosidonnaista sai myös jatkettua opiskelulla.
Ei enää.
Nyt ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja siitä leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
On tässä muillakin koulut käytynä.
Me fiksummat hahmotetaan kokonaisuuksia ehkä sua paremmin.