"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille
You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals
Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.
Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Näin epäonnen aspektien alla syntyneenä voin sanoa,että kaikki on mennyt päin persettä..köyhyys on pahinta mitä elämässä tiedän olevan..miksen syntynyt rikkaaseen perheeseen tai sukuun..olisi ollut saumaa elää..nauttia ja harrastaa kaikkea mukavaa.. saada vaikka ripaus rakkautta..
Outoa, että rinnastat rikkauden ja rakkauden. Kyllä niitä kylmiä ja välinpitämättömiä vanhempia on rikkaissakin aika paljon.
Olen ajatusmaailmaltani maltillinen vasemmistolainen, mutta on kyllä pakko myöntää että vituttaa nämä tyypit jotka ei auta itseään. Esimerkiksi entisellä työpaikallani oli todella kurjat olosuhteet. Porukka uhosi siellä miten he lähtevät litomaan koska mikään ei muutu. Valittivat, valittivat ja valittivat, mutta lopulta se olin minä jolla oli pokkaa lähteä sieltä vetämään. Ne jäi sinne edelleen. Ja taustalta kuului valitus, valitus ja valitus..
En tiedä mitä nämä oikein oletti. Alkoi tuntua että se valittaminen oli itsetarkoitus eikä heillä ollut mitään aikomusta lähteä mihinkään alun perinkään. Tai sitten se valittaminen oli jotakin itsepetosta, uskoteltiin että kohta lähden jne, mutta mitään ei sitten tapahtunut.
En jaksa yhtään turhan puhumista, turhaa uhriutumista ja suun pieksämistä. Ellei siihen sisälly aito sävy ja ollaan valmiit vastaamaan puheistaan. Jos uhataan lähteä jos asiat ei muutu, silloin myös lähdetään jos asiat ei muutu. Eikä niin että uhataan, mutta ei tehdä mitään. Eihän tuollaiset koskaan saa mitään etujaan ajettua kun ovat niin lapasia.
Hyvin pöajon riippuu siitä, minkälaisiin perheiisiin ja olosuhteisiin synnytään. Usein ihmiset eivät myöskään itse näe sitä, millaisia etuoikeuksia ovat saaneet elämässä. Esimerkiksi yksi tuttavani on syntynyt aika ankeisiin oloihin, vanhemmilla vaikeuksia elämänhallinnassa, työelämän ulkopuolella jne. Hänen perheensä on kuitenkin saanut tukea yhteiskunnalta erilaisten palvelujen muodossa ja lisäksi hänellä on ollut tukena suku ja lopulta toinen vanhemmista on skarpannut ja järjestänyt elämänsä paremmin. Samoin koulussa häntä on tuettu eri tavoin ala-asteelta lähtien.
Näiden ansiosta hänen lapsuutensa on ollut verrattain normaali, hän on onnistunut opiskelemaan itselleen ammatin ja pysymään työelämässä. Kuitenkin kun hän itse kertoo tätä elämäänsä, esittää hän sen kuin sankaritarinana siitä miten hän olisi ihan itse vaan omalla työllä ja tahdolnvoimalla noussut köyhistä oloista siihen missä on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Your living conditions are much more determined by what is outside your control the place and time that you are born into than by your effort, dedication, and the choices you have made in life.
Uskon että olisin pärjännyt paremmin elämässä jos olisin syntynyt vaikkapa 50-luvulla, olisi kerennyt kasvaa aikuiseksi aikana jolloin työpaikan sai vain menemällä puristamaan lujasti tehtaanjohtajan kättä ja sanomalla että minä tulin nyt tänne töihin!
Moni muukin olisi pärjännyt 1950-luvulla paremmin koska silloin ei makseltu tukia kotona makaamisesta joten työllisyysaste oli yli 90% vaikka sotainvalideja oli sodan jälkeen paljon ja näistäkin suurin osa oli työelämässä.
Kyllä on ideologian sokaisema viesti kuin suoraan neuvostoliiton propagandakoneistosta.
50-luvulla työpaikat olivat visusti Suomessa, niitä ei oltu viety halpamaihin ja toisekseen automaatio ei ollut vielä korvannut ihmistyövoimaa kovinkaan paljon! Em. syistä johtuen työpaikkoja oli kaikille halukkaille! Nyt näin EI OLE!!
Jos ihminen pystyy tulemaan toimeen työn palkalla, mitään tukia ei tarvitakaan silloin, mutta työantajat maksavat mahdollisimman pientä palkkaa, ulkoistaen osan palkanmaksusta yhteiskunnan kontolle tukien muodossa, koska niin pienellä palkalla ei tässä helvetin kalliiden elinkustannusten maassa pysty elämään.
Työnantajat yhdessä muiden rikkaiden kanssa vielä ampuvat kansaa omaan jalkaan silläkin tavalla että ovat mukana kohottamassa niitä elinkustannuksia mm. pelaamalla asunnoilla pörssipelejä nostaen asumisen hintaa tarpeettoman korkeaksi, että taloudelliset vaikeudet vielä lisääntyisivät kaikille muille! Stanan siat ja oman pesän paskaajat!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on mahdollisuus, mutta ei samoja. On itsestä kiinni miten sen mahdollisuutensa käyttää.
Yhteiskunnan(yhteiskunta koostuu meistä ihmisistä) tasapäistämisen into on johtanut siihen harhakäsitykseen, että kaikille kuuluu se sama ja jonkun muun pitää se taata, jos siihen ei itse pysty. Kukaan ei saisi rikastua, ja jos rikastuu pitää Robin Hoodina jakaa köyhille. Kansa haluaa empatiaa ja poliitikkojen näytellä ääliötä ja hokea tuloerojen kasvua kuin alzheimer-potilas.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on omat vaikeutensa, mutta se on henkilöstä itsestään kiinni miten niitä käsittelee. Pelkkä rikkaaksi syntyminen ei tuo luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä mitä menestyminen vaatii. Pohjaltakin voi ponnistaa ylös jos on tahtoa. Suomessa ei koulutusta hankita rahapussia avaamalla kuten monissa muissa maissa.
Esim täällä maalla, pojat ovat ryypänneet sen isoisien ja isien luoman omaisuuden parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluttautuminen vaikeampaa köyhässä perheessä, mutta ei mahdotonta. Jos vanhemmat kannustavat, niin menestys on todennäköisempää. Mutta usein kyllä ylisukupolvinen huono-osaisuus periytyy, koska kotona ei kannusteta, vaan latistetaan. Ei ole yhteiskunnan vika siis.
Huono-osaisuus johtuu myös yhteiskunnasta, hyvin pitkälti. Miten se huomaa puutteet ja reagoi niihin. Millaiset sen perusjärjestelmät ovat. Kuinka rakentava se on, miten se sietää keskeneräisyyttä. Kotona ei välttämättä latisteta, siellä ei vain voida tehdä enempää.
Eikä johdu.
Tietenkin johtuu. Olet lapsi ensimmäiset 18 vuotta ja täysin olosuhteiden armoilla. Yhteiskunta pystyy vaikuttamaan niihin olosuhteisiin, mm. asuminen, päivähoito/esiopetus ja koulu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatusmaailmaltani maltillinen vasemmistolainen, mutta on kyllä pakko myöntää että vituttaa nämä tyypit jotka ei auta itseään. Esimerkiksi entisellä työpaikallani oli todella kurjat olosuhteet. Porukka uhosi siellä miten he lähtevät litomaan koska mikään ei muutu. Valittivat, valittivat ja valittivat, mutta lopulta se olin minä jolla oli pokkaa lähteä sieltä vetämään. Ne jäi sinne edelleen. Ja taustalta kuului valitus, valitus ja valitus..
En tiedä mitä nämä oikein oletti. Alkoi tuntua että se valittaminen oli itsetarkoitus eikä heillä ollut mitään aikomusta lähteä mihinkään alun perinkään. Tai sitten se valittaminen oli jotakin itsepetosta, uskoteltiin että kohta lähden jne, mutta mitään ei sitten tapahtunut.
En jaksa yhtään turhan puhumista, turhaa uhriutumista ja suun pieksämistä. Ellei siihen sisälly aito sävy ja ollaan valmiit vastaamaan puheistaan. Jos uhataan lähteä jos asiat ei muutu, silloin myös l
Sehän se on kun todella monella ei ole mitään todellista vaihtoehtoa eikä resursseja muuttaa yhtään mitään. Palkkataso esim. määritellään muiden toimesta, tes palkkaneuvotteluissa, siis minimitaso jonka työnantaja halutessaan saa ylittää, mutta ei koskaan tee niin mistään syystä, etkä voi siihen edes työlläsi muuten vaikuttaa kuin tekemällä ylitöitä, jos niitä saa tehdä. Mulle ei ainakaan maksettu senttiäkään enempää palkkaa moniosaamisesta kun opettelin useita työpisteitä, johon työnantaja juhlapuheissa kannusti, mutta sitten tosipaikan tullen se ei ollutkaan minkään arvoista. Tällainen kaksinaamainen pelaaminen, harhaanjohtaminen, valta-aseman väärinkäyttö on myös yksi mekanismi joka vie hallinnan omasta elämästä pois.
Onpa tosiaan itsestä kiinni kun ei edes palkkaa saa työtä tekemälllä ja uutta opettelemalla yhtään lisää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Your living conditions are much more determined by what is outside your control the place and time that you are born into than by your effort, dedication, and the choices you have made in life.
Uskon että olisin pärjännyt paremmin elämässä jos olisin syntynyt vaikkapa 50-luvulla, olisi kerennyt kasvaa aikuiseksi aikana jolloin työpaikan sai vain menemällä puristamaan lujasti tehtaanjohtajan kättä ja sanomalla että minä tulin nyt tänne töihin!
Moni muukin olisi pärjännyt 1950-luvulla paremmin koska silloin ei makseltu tukia kotona makaamisesta joten työllisyysaste oli yli 90% vaikka sotainvalideja oli sodan jälkeen paljon ja näistäkin suurin osa oli työelämässä.
Kyllä on ideologian sokaisema viesti kuin suoraan neuvostoliiton propagandakoneistosta
Jos nyt puhutaan 1950-luvusta niin silloin Suomi oli pääasiassa maa- ja metsätalousmaa. Suomessa on vaikka kuinka paljon maatiloja jotka loppuvat kun ei jatkajia ole. Voit itse ottaa asioista selvää ja lähteä jatkamaan yrittäjänä jotain loppuvista tiloista niin ei tarvitse itkeä sitä automaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on mahdollisuus, mutta ei samoja. On itsestä kiinni miten sen mahdollisuutensa käyttää.
Yhteiskunnan(yhteiskunta koostuu meistä ihmisistä) tasapäistämisen into on johtanut siihen harhakäsitykseen, että kaikille kuuluu se sama ja jonkun muun pitää se taata, jos siihen ei itse pysty. Kukaan ei saisi rikastua, ja jos rikastuu pitää Robin Hoodina jakaa köyhille. Kansa haluaa empatiaa ja poliitikkojen näytellä ääliötä ja hokea tuloerojen kasvua kuin alzheimer-potilas.
Nythän tämä tyrannihallitus haluaa tappaa köyhät tuonne ulos pakkaseen asunnottomina, rahattomina, ruoatta ja juomatta. Ihmisoikeuslaeista piittaamatta, sillä jokaisella on oikeus elämään ja toimeentuloon!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluttautuminen vaikeampaa köyhässä perheessä, mutta ei mahdotonta. Jos vanhemmat kannustavat, niin menestys on todennäköisempää. Mutta usein kyllä ylisukupolvinen huono-osaisuus periytyy, koska kotona ei kannusteta, vaan latistetaan. Ei ole yhteiskunnan vika siis.
Huono-osaisuus johtuu myös yhteiskunnasta, hyvin pitkälti. Miten se huomaa puutteet ja reagoi niihin. Millaiset sen perusjärjestelmät ovat. Kuinka rakentava se on, miten se sietää keskeneräisyyttä. Kotona ei välttämättä latisteta, siellä ei vain voida tehdä enempää.
Eikä johdu.
Tietenkin johtuu. Olet lapsi ensimmäiset 18 vuotta ja täysin olosuhteiden armoilla. Yhteiskunta pystyy vaikuttamaan niihin olosuhteisiin, mm. asuminen, päivähoito/esiopetus ja koulu.
Eli yhteiskunta ei aiheuta huono-osaisuutta vaan hyväosaisuutta noilla toimillaan. Tietenkin puhuit itsesi välittömästi pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan pitää luoda mahdollisuuksia ja poistaa esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän tämä tyrannihallitus haluaa tappaa köyhät tuonne ulos pakkaseen asunnottomina, rahattomina, ruoatta ja juomatta. Ihmisoikeuslaeista piittaamatta, sillä jokaisella on oikeus elämään ja toimeentuloon!!!
Ei minua ;DDDD
Minä olen kaikkia älykkäämpi ja sen takia palstailen päivittäin muiden kustannuksella!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten edes tunnistaa millainen "mahdollisuus" juuri minulla sitten on, minä en ainakaan ole löytänyt mitään mahdollisuuksia, kaikki mihin olen elämässä pyrkinyt on estetty ja torpattu muiden toimesta ja osoitettu sellaisiin töihin missä en ole pärjännyt syystä tai toisesta. Ikäänkuin kaikilla muilla olisi minun elämän käsikirjoitus, paitsi minulla itselläni!
Joidenkin uhriasema käsitys on niin vahva että heille on turha alkaa vääntämään rautalangasta mitä sana mahdollisuus tarkoittaa. Jokaisella on mahdollisuus rakentaa se oman näköinen elämä vaikka se ei menisi yhteiskunnan käsikirjoituksen mukaisesti. Itselläni on sairaseläkeläisenä yksinkertainen elämä, suoja, vaatteet ja ruoka. Harrastus, läheiset ja ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ideologian sokaisema vies
Nythän tulee jälleen vastaan se, että yhteiskunta on tähän päivään mennessä muutettu 50-luvulta sellaiseksi ettei niillä pientiloilla elä eikä tule toimeen. Jälleen kerran yksilöllä ei ole ollut siihen mitään vaikutusvaltaa, isot herrat on tämän päättäneet ja runnoneet läpi vaikka varmasti vastalauseitakin on esitetty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuusaihe. Oikeistolaiset katsoo että kaikki on itsestään kiinni (ja unohtavat että ovat usein saaneet itse elää vauraan lapsuuden, saaneet perintöä, tietä on tasoiteltu yms), kun taas vasemmistolaiset näkee asiat täysin yhteiskunnan aiheuttamina, vääränlaisten rakenteiden syynä. Molemmat näkemykset on tietysti älyllisesti laiskoja, koska mustavalkoista ei ole olemassakaan. Kyllä fiksuimmat varmaan sen tietävätkin, mutta nämä iskulauseet on tarvittu yksinkertaisimpien kannattajien, massojen, villitsemiseen. Älyllinen politiikka on vaikeaa kun on riippuvainen mölisevien massojen suosiosta.
Suomi tasoittaa aivan älyttömästi jokaisen tietä. Itse olen köyhästä perheestä ja niin vain olen keskituloinen (tuntuu hyvätuloiselta kun jää paljon rahaa yli kun en kuluta kaikkea kuten useimmat). Vasemmistolaiset ovat vain laiskoja ja odottavat että toiset järjestävät ja maksavat
Olosuhteet on muutakin kuin köyhyys / rikkaus. Millainen oli kodin ilmapiiri. Pystyikö käymään koulua. Saiko nukkua yöllä. Oliko aamulla puhtaat vaatteet. Saiko ruokaa, vai menikö aika arjesta huolehtimiseen ja murehtimiseen, jopa pelkäämiseen. Jotkut masentuvat jo lapsena ja se ei kertakaikkiaan ole "itsestä kiinni".
Pidän tästä ajatusmallista, jossa köyhän perheen lapsen ei tarvitse tehdä mitään ja hänelle riittää hanttihommat ja sossun tuki. Minusta jo päiväkodissa pitäisi antaa näille vähemmän varhaiskasvatusta, koska kun tausta vaikuttaa koko elämään, niin miksi ihmeessä tuhlata veronmaksajien rahoja ihmisiin, joista ei ole tarkoituskaan tulla yhtään mitään!
Ihminen itse ei voi mitenkään vaikuttaa elämäänsä, joten lopetetaan yhteiskunnan turha tuki ja annetaan resurssit niiden ihmisten käyttöön, jotka maksavat veroja ja joiden tausta osoittaa, että tästä henkilöstä tulee vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa yhtään turhan puhumista, turhaa uhriutumista ja suun pieksämistä. Ellei siihen sisälly aito sävy ja ollaan valmiit vastaamaan puheistaan. Jos uhataan lähteä jos asiat ei muutu, silloin myös l
Itsekin olen lopen kyllästynyt ääliöliberalismiin joka halusi nostaa kaiken keskiöön yksilön ja tämän tunteet ja oikeudet. Ei ole yllättävää, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja jonkun kantamaan sitä vastuuta. Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä johdu.
Tietenkin johtuu. Olet lapsi ensimmäiset 18 vuotta ja täysin olosuhteiden armoilla. Yhteiskunta pystyy vaikuttamaan niihin olosuhteisi
Eli yhteiskunta ei aiheuta huono-osaisuutta vaan hyväosaisuutta noilla toimillaan. Tietenkin puhuit itsesi välittömästi pussiin.
Tietenkin täällä vastaa tomppelit ajattelematta yhtään pidemälle.
....On muitakin olosuhteita kuin yhteiskunta. Perhe, suku, ystäväpiiri. Näihin ei yhteiskunta pysty vaikuttamaan muuta kuin aivan äärimmäisissä tapauksissa, eikä niissäkään kaikissa tulla väliin. Jos perhe on huono, sitä taakkaa kantaa mukanaan koko elämänsä.
-eri