Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin osto ahdistaa!!

Vierailija
18.01.2025 |

Mistä se johtuu, että oman kodin osto ahdistaa? Ahdistaa raha, pelko tulevista remonteista, saako kohdetta myöhemmin myytyä jne.

Olen yksin asuva ja toiveena omakotitalo. Kerrostalossa tai rivitalossa asuminen ei ole tuntunut hyvältä, kaipaan omaa rauhaa, tilaa ja pihaa. 

Nyt harkinnassa oleva kohde olisi lainakuluineen kohtuullinen (n.530e/kk), siihen päälle talon muut kulut n 350e/kk (tähän laskettu: tontin vuokra, roskismaksut, vesi, lämmitys ja vakuutus jaettuna koko vuodelle) ja tietysti muut elämisen kulut. Tuloni ovat vaihtelevat 2200e-2600e kuukaudessa. 

Olenko tuomittu asumaan ikuisesti vuokralla vai onko asunnon/talon osto aina ahdistavaa? Vai kertooko epäröinti siitä, ettei kohde ole minulle oikea?

Olen asunut koko elämäni vuokralla ja laskin, että vuokria olen maksanut yhteensä 85 800e. Sekin on jäätävä summa laittaa vieraan taskuun. 

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ahdisti ajatus asunnon ostosta, mutta lopulta löysin niin ihanan asunnon jonka suhteen innostus oli suurempi kuin ahdistus, pelotti lähinnä että joku toinen ostaa sen, se tuntui heti kodilta. Minä siis lopulta sain kyseisen asunnon. Sen jälkeen ei ole ahdistanut, tottakai omistaminen tuo myös vastuuta, se kuuluu asiaan.

Vierailija
102/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö on jahkailllut noin monta vuotta, ja ahdistuu jo moisesta ajatuksesta, niin unohda koko omakotitalon osto.

Mihin sun ahdistus ja jahkailu häviää? Ei mihinkään.

Tekisit edes yhden päätöksen. Joko ostan tai en ja elät sen päätöksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.

Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät. 

T. Ap

Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi. 

Joo, samaa pohdin aloituksessa. Kyllä tontin pitää olla oma. Ja taloon kunnon kuntotarkastukset eri tekijöiltä, yksi myyjän ja yksi ostajan piikkiin. Jos nyt kävisikin niin, että se talo on täysi pommi, niin jää sentään tontin arvon verran plussalle.

Vierailija
104/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö on jahkailllut noin monta vuotta, ja ahdistuu jo moisesta ajatuksesta, niin unohda koko omakotitalon osto.

Mihin sun ahdistus ja jahkailu häviää? Ei mihinkään.

Tekisit edes yhden päätöksen. Joko ostan tai en ja elät sen päätöksen mukaan.

Eri mieltä. Iso ja rahallisesti arvokas päätös, joka vaikuttaa koko elämän kulkuun.

Saa kerätä tietoa ja harkita kunnolla, niin pitääkin tehdä. On aivan eri asia ottaa laskelmoitu, huolellisesti harkittu riski kuin suinpäin sännätä päätökseen. 

Vierailija
105/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ostettu kaksi taloa miehen kanssa. Kaksi siis maksamassa ja lainasummakin vain reilut 100 000€.

Molemmista taloista olen ollut ihan innoissani kun ollaan tehty tarjous, ja sitten kun tarjous on hyväksytty niin on iskenyt hirveä paniikki. Sitten olo on helpottunut, kunnes taas kun on pitänyt tehdä kaupat, niin paniikki. Kauppojen jälkeen vaan äärettömän onnellinen olo.

Eli sanoisin että normaalia.