Kodin osto ahdistaa!!
Mistä se johtuu, että oman kodin osto ahdistaa? Ahdistaa raha, pelko tulevista remonteista, saako kohdetta myöhemmin myytyä jne.
Olen yksin asuva ja toiveena omakotitalo. Kerrostalossa tai rivitalossa asuminen ei ole tuntunut hyvältä, kaipaan omaa rauhaa, tilaa ja pihaa.
Nyt harkinnassa oleva kohde olisi lainakuluineen kohtuullinen (n.530e/kk), siihen päälle talon muut kulut n 350e/kk (tähän laskettu: tontin vuokra, roskismaksut, vesi, lämmitys ja vakuutus jaettuna koko vuodelle) ja tietysti muut elämisen kulut. Tuloni ovat vaihtelevat 2200e-2600e kuukaudessa.
Olenko tuomittu asumaan ikuisesti vuokralla vai onko asunnon/talon osto aina ahdistavaa? Vai kertooko epäröinti siitä, ettei kohde ole minulle oikea?
Olen asunut koko elämäni vuokralla ja laskin, että vuokria olen maksanut yhteensä 85 800e. Sekin on jäätävä summa laittaa vieraan taskuun.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.
Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät.
T. Ap
Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi.
Tontin saa lunastaa omaksi n. 5000e hintaan jos haluaa.
T. Ap
Ei välttämättä...jos hinta on noin matala niin ehdottomasti tontin lunastus itselle. Kauppakirjaan ehdoksi tontin lunastus niin suojaat itsesi mahdollisilta vuokran korotuksilta!
Jos tontti on kunnan, millä valtuuksilla sinä kauppakirjaan laitat ehdoksi tontin lunastuksen?
Täällä on nyt useammassa kommentissa tuotu esille, että 20 vuotta vanha talo vaatii jo laajoja korjauksia. Miten se on mahdollista? Kerros- ja rivitaloja koskevissa keskusteluissa toitotetaan aina, että taloyhtöihin tehdään aina ihan kummallisia ja turhia remontteja, mutta omakotitaloihin ei tarvitse tehdä remonttia, niin asuminen omakotitalossa on superhalpaa.
Kannattaa myös varautua ostamisen jälkeiseen krapulaan. Törsäsin autoon 20000, en viimeisiä rahojani, mutta yllätti miten kauheasti kadutti ensimmäiset pari viikkoa. Pelkäsin että löytyy vikoja jne, vaikka takuu olikin. Mutta se meni ohi ja olen ollut tyytyväinen, auto on parantanut elämänlaatuani kun pääsen liikkumaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt useammassa kommentissa tuotu esille, että 20 vuotta vanha talo vaatii jo laajoja korjauksia. Miten se on mahdollista? Kerros- ja rivitaloja koskevissa keskusteluissa toitotetaan aina, että taloyhtöihin tehdään aina ihan kummallisia ja turhia remontteja, mutta omakotitaloihin ei tarvitse tehdä remonttia, niin asuminen omakotitalossa on superhalpaa.
Minä olen ainoastaan realisti. Sitä taloa tulee huoltaa kokoajan ja se vie rahaa. Lisäksi vanhassa (ja kyllä, ap:n kohde ei mikään uusi talo ole) talossa voi olla paljonkin jo korjattavaa. Onko ap varautunut rahallisesti näihin kuluihin? Hänellä on pienet tulot, siitä ei pääse mihinkään. Ja vielä kolme isoa koiraa jotka lohkaisevat ison siivun tuloista. Taitaa nämä huolettomat oma tupa, oma lupa- tyypit olla useimmiten miehensä lompakkoloisia kun ei ole käsitystä asumiskuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko ostaa. Mitä jos se sota tulee ja talo tuhoutuu? Sinne meni kaikki rahat.
Velka jää sodan tuhoamasta, se ei katoa mihinkään ja pitää kuukausittain hoitaa vaikkei taloa enää olisi.
Nyt kannattaa odottaa että rahastot ja ulosottovirastot alkaa tyhjentämään massiivisia varastojaan. Kun asunto on halpa ei lainaakaan tarvita niin paljon. Tässä maailman tilanteessa seiniin ei kannata sijoittaa.
Onko sulla kymmenen kissaa vai mihin tarvitset niin paljon tilaa.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.
Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät.
T. Ap
Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi.
Tuo vuokratontti? Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainoastaan realisti. Sitä taloa tulee huoltaa kokoajan ja se vie rahaa. Lisäksi vanhassa (ja kyllä, ap:n kohde ei mikään uusi talo ole) talossa voi olla paljonkin jo korjattavaa. Onko ap varautunut rahallisesti näihin kuluihin? Hänellä on pienet tulot, siitä ei pääse mihinkään. Ja vielä kolme isoa koiraa jotka lohkaisevat ison siivun tuloista. Taitaa nämä huolettomat oma tupa, oma lupa- tyypit olla useimmiten miehensä lompakkoloisia kun ei ole käsitystä asumiskuluista.
Joo, realistina heitikin tuon sarkastisen kommentin. Se on ihan käsittämätöntä, että miten jatkuvasti toitotetaan, että omakotitalossa ei tarvitse tehdä remontteja. Kyllä tarvitsee. Toki voi jättää tekemättä, mutta kunto on sen mukainen.
"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."
Sulla netto vaihtelee paljon, teetkö ylitöitä tms? Nyt ainakin paiskisin niitä urakalla että saisi kunnolla säästöön niin ehkä ostojännitys helpottaisi?
Kattoremontti 1980-luvun taloon, maksoi 23000 euroa, oli asbestia.
Jos olet yksinasuva niin mitä väliä on asunnon jälleenmyyntiarvolla, jos haet siitä loppuelämån kotia? Ei mitään. Teet asunnosta ihanan kodin itsellesi, toki lunasta vuokratontti omaksesi, ja elät mukavaa elämää.
Asut siinä niin kauan, että sinut kuskataan puoliväkisin johonkin laitokseen kuolemaan. Jossain on pakko asua ja asuminen maksaa aina. Kivempi maksaa omaa kuin vuokraa.
Älä osta. Itse olen katunut syvästi. Omakotitalonkin voi vuokrata tai jos on yksineläjä, niin saattaisin hommata jopa asuntoauton ja elää semmosta van lifeä.
Tuo on sun ahdistus on sun oma neuvo sinulle, sun sisäinen ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: talotekniikka, katot ym kestävät 40-50 vuotta ennen peruskorjaustarvetta. Tiedä mistä pahvista on rakennettu, jos 20 vuoden jälkeen pitää uusia. Kerrostaloissa on myös linjasaneeraukset ja muut remontit. Eivät ole ilmaisia nekään. Omalta osaltani tuli saneerauksesta maksettavaa 80000 euroa.
Omakotitalossa sentään saa päättää itse mitä korjaa ja missä tahdissa. Jos korjailee koko ajan jotain niin ei tule yllätyksiä ja isoihin remontteihin voi varautua etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko ostaa. Mitä jos se sota tulee ja talo tuhoutuu? Sinne meni kaikki rahat.
Velka jää sodan tuhoamasta, se ei katoa mihinkään ja pitää kuukausittain hoitaa vaikkei taloa enää olisi.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tämä sodasta höpöttäminen! Että kaikilla koko elämä jäihin vaan, kun sota tulee kumminkin, huh. huh.
AP: On luonnollista, että asunnon ostaminen ja lainan ottaminen ahdistaa, erityisesti kun sen tekee yksin. Mä ostin oman kämpän ja otin yksin lainaa 140.000 muutama vuosi sitten ja kyllä ahdisti. Ensimmäisen vuoden jälkeen laskin paljonko oli asumiskuluihin (laina+vastike) mennyt ja vertasin, paljonko olisi mennyt, jos olisin jäänyt silloiseen vuokrakämppääni. Lopputulema oli, että olin säätänyt vuodessa 6000 € verrattuna vuokralla asumiseen ja ahdistus alkoi helpottamaan.
Tulevia remontteja varten pitää olla sukan varressa ja jos olet varautunut siihen, että joudut itsekin tekemään jotain pikkuremppaa tai sinulla on ystäviä, jotka voi auttaa, niin anna plaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.
En halua ostaa rivi- tai kerrostaloasuntoa, kun en semmoisessa halua asua. Itsellä kolme koiraa, siksi piha toivottu ja lähestulkoon välttämätön.
Ap
No sitten sä ostat sen vanhan talon sieltä muuttotappiopaikkakunnalta jos muita vaihtoehtoja ei ole.
Kyseessä ei ole vanha talo, 2000 luvun alussa rakennettu ja hyväkuntoinen kohde.
Ap
Tietyssä iässä, rli asumismuotoja kokeilleena, voi jo ajatella loppuelämänsä asuinmuotoa. Eli jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä - muuta kuin perikunnalle.
Kunnollinen kuntotarkastus, kunnon tinkiminen, niin kiinteistön ostohinnasta kuin tontista ja lainasta. Näillä kohti unelmia, täällä eletään vain kerran. Töitä omakotitalossa riittää. Kunnostusta, huoltotöitä ihan lumitöistä alkaen. Mutta itselleni tämä sopii, tosin meitä on kaksi.
Minuakin kiinnostaa onko ap varautunut remontteihin? Tuttavalla saman ikäinen talo, juuri hajosi sellainen jokin lämpö/vesi-järjestelmä, ja maksoi 10 000e. Joutuivat ottamaan lisälainan ja talous meni todella tiukille pitkäksi aikaa, koska olivat juuri joutuneet vaihtamaan autonkin.