Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin osto ahdistaa!!

Vierailija
18.01.2025 |

Mistä se johtuu, että oman kodin osto ahdistaa? Ahdistaa raha, pelko tulevista remonteista, saako kohdetta myöhemmin myytyä jne.

Olen yksin asuva ja toiveena omakotitalo. Kerrostalossa tai rivitalossa asuminen ei ole tuntunut hyvältä, kaipaan omaa rauhaa, tilaa ja pihaa. 

Nyt harkinnassa oleva kohde olisi lainakuluineen kohtuullinen (n.530e/kk), siihen päälle talon muut kulut n 350e/kk (tähän laskettu: tontin vuokra, roskismaksut, vesi, lämmitys ja vakuutus jaettuna koko vuodelle) ja tietysti muut elämisen kulut. Tuloni ovat vaihtelevat 2200e-2600e kuukaudessa. 

Olenko tuomittu asumaan ikuisesti vuokralla vai onko asunnon/talon osto aina ahdistavaa? Vai kertooko epäröinti siitä, ettei kohde ole minulle oikea?

Olen asunut koko elämäni vuokralla ja laskin, että vuokria olen maksanut yhteensä 85 800e. Sekin on jäätävä summa laittaa vieraan taskuun. 

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseänikin uusi ja muutos ahdistaa vähän aina,  vaikka se olisi toivottukin muutos. Mutta yleensä ne ovat osoittautuneet hyviksi muutoksiksi.

Jep, tunnistan itsessäni että kaikki (isot) muutokset ahdistaa ja mitä enemmän ikää tulee, muutokset ahdistaa enemmän. Oma talo kuitenkin mahdollistaisi monen muunkin unelman toteutumisen.

Ap

Vierailija
22/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.

Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät. 

T. Ap

Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi. 

Tontin saa lunastaa omaksi n. 5000e hintaan jos haluaa. 

T. Ap

No se ei olisi paha hinta. Itse sain otettua asuntolainani kahteen pekkaan vaimon kanssa, mutta sikäli samat pelot oli: ostettiin kyllä muuttovoittopaikkakunnalta, mutta pieneltä paikkakunnalta yhtä kaikki, joten tulevaisuudessa voi kääntyä ihan päinvastaiseksi se tilanne. Ja ei mitään isoa lainaa haluttu ottaa, eikä otettu. Nyt muutama vuosi lainaa lyhennelty, asuntoa remppailtu ja tyytyväisiä ollaan. Kaduttaisi tässä vaiheessa huomata käyttäneensä kaikki se raha jonkun vuokraisännän taskuun. Jälleenmyyntiarvo on ymmärrettävä stressinaihe, mutta toisaalta: kun laina on kuitattu, asuminen muuttuu sen osalta ilmaiseksi. Ja se on tavoittelemisen arvoista. Vuokralaiselle ei sellaista päivää koskaan koita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo epäröinti kuuluu tuohon ostoprosessiin. Olen ostanut pari kertaa asunnon ja aina siinä vaiheessa kuin pitäisi lyödä nimet paperiin alkaa epäröinti, kaduttaa jne.

Ihan sama on ollut myös kavereilla. Nuo osto/lainasummat on niin isoja, että tottakai se tuntuu ja oman talon/asunnon omistaminen on aina riski. 

Jos pystyt pitämään itsellä puskuria ja rahaa jää joka kuukausi säästöön, en olisi huolissaan. Jos jotain hajoaa/pitää uusia niin sitten vaan hoitaa sen. Sen olen oppinut, että talossa saa rahalla aika monta asiaa korjattua.

Vierailija
24/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.

Vierailija
25/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät. 

T. Ap

Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi. 

T. Ap

Ei välttämättä...jos hinta on noin matala niin ehdottomasti tontin lunastus itselle. Kauppakirjaan ehdoksi tontin lunastus niin suojaat itsesi mahdollisilta vuokran korotuksilta!

Vierailija
26/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.

En halua ostaa rivi- tai kerrostaloasuntoa, kun en semmoisessa halua asua. Itsellä kolme koiraa, siksi piha toivottu ja lähestulkoon välttämätön. 

Ap

Vierailija
27/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Minäkään en suosittele vuokratonttia,ihan jo sen vuoksi jos/kun joskus aiot myydä.Niiden kysyntä on matala ja vuokrana sinä sen tontin maksat kuitenkin. Onko tuo tulo brutto vai netto ansio, tutki tarjontaa netistä tai kierrä välitysliikkeitä ja jätä tiedot heille asunto toiveista. Sitten kun mieleinen torppa löytyy (tai vaikka ennen) pankkii

Kuka kehtaa ala peukuttaa järkeviä ohjeita ja miksi?

Vierailija
28/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

T. Ap

Ei välttämättä...jos hinta on noin matala niin ehdottomasti tontin lunastus itselle. Kauppakirjaan ehdoksi tontin lunastus niin suojaat itsesi mahdollisilta vuokran korotuksilta!

Oon kysynyt tontin hinnan kunnalta. Tontin vuokrasopimus voimassa jonnekin 2060 asti eli oletan ettei sillä ajalla korotuksia tule? En usko, että myyjä suostuu lunastamaan tonttia ennen kauppaa, jos sitä tarkoitit?

Ap

Vierailija
29/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua ostaa rivi- tai kerrostaloasuntoa, kun en semmoisessa halua asua. Itsellä kolme koiraa, siksi piha toivottu ja lähestulkoon välttämätön. 

Ap

No sitten sä ostat sen vanhan talon sieltä muuttotappiopaikkakunnalta jos muita vaihtoehtoja ei ole. 

Vierailija
30/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

T. Ap

No se ei olisi paha hinta. Itse sain otettua asuntolainani kahteen pekkaan vaimon kanssa, mutta sikäli samat pelot oli: ostettiin kyllä muuttovoittopaikkakunnalta, mutta pieneltä paikkakunnalta yhtä

Mielenkiinnosta kysyisin paljonko otitte lainaa kahdestaan? Eli mikä teidän mielestä oli pieni/sopiva laina kahdelle? Mun lainan osuus tässä kohteessa olisi 110 000e (omarahoitusosuutta on jonkin verran). Kyseessä uudehko, 2000 luvulla rakennettu talo. 

Ap

Vierailija
31/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten sä ostat sen vanhan talon sieltä muuttotappiopaikkakunnalta jos muita vaihtoehtoja ei ole. 

Kyseessä ei ole vanha talo, 2000 luvun alussa rakennettu ja hyväkuntoinen kohde.

Ap

Vierailija
32/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Siis yksi? ihminen omakotitaloon? Ei kuulosta.

Vierailija
33/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nyt vaan ahdistaa, koska on niin iso päätös ja jatkuvasti pelotellaan kuinka asuntokauppijen jälkeen paljastui sitä ja tätä.

Ostettiin eka oma talo pari vuotta sitten. Hyvä talo, tarvittiin todella jne jne mutta olihan se ihan hillitön stressi jotenkin silti. Itse teetettiin vielä homekoiratutkimus ennen ostoa, se on rauhoittanut tosi paljon mieltä.

Vierailija
34/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alat myymään taloasi tulevaisuudessa vuokratontti rajaa suuren ostajakunnan pois. Ostat omalla tontilla olevan talon, piste :)

Vierailija
35/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

T. Ap

No se ei olisi paha hinta. Itse sain otettua asuntolainani kahteen pekkaan vaimon kanssa, mutta sikäli samat pelot oli: ostettiin kyllä muuttovoitto

130 000 yhteensä, ja lainanhoitokulut on 700 euroa/kk. 

Vierailija
36/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Minäkään en suosittele vuokratonttia,ihan jo sen vuoksi jos/kun joskus aiot myydä.Niiden kysyntä on matala ja vuokrana sinä sen tontin maksat kuitenkin. Onko tuo tulo brutto vai netto ansio, tutki tarjontaa netistä tai kierrä välitysliikkeitä ja jätä tiedot heille asunto toiveista. Sitten kun mieleinen torppa löytyy (tai vaikka ennen) pankkii

Joo, ei minuakaan tuo vuokratontti houkuttele. Se onkin ainoa miinus tässä kohteessa. Tuo mainitsemani 2200-2600e on nettotulot kuukaudessa.

Vierailija
37/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Siis yksi? ihminen omakotitaloon? Ei kuulosta.

Höpsis, totta kai kuulostaa. Ei jokaisen yksinkään asuvan tarvitse alistua asumaan neukkukuutiossa.

Vierailija
38/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alat myymään taloasi tulevaisuudessa vuokratontti rajaa suuren ostajakunnan pois. Ostat omalla tontilla olevan talon, piste :)

Eikö periaatteessa olisi sama asia ostaa talo vuokratontilla ja koittaa neuvotella tontin verran hintaa alaspäin, sitten lunastaa tontti itselle? Tällä kys. alueella on tietääkseni kaikki talot vuokratontilla. 

Ap

Vierailija
39/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyseessä ei ole vanha talo, 2000 luvun alussa rakennettu ja hyväkuntoinen kohde.

Ap

25 vuotta vanha talo on jo melko vanha ja saattaa vaatia vaikka mitä korjaustoimenpiteitä. 30 vuotta vanhan talon tekninen käyttöikä saattaa olla jo lopuillaan.

Vierailija
40/105 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö periaatteessa olisi sama asia ostaa talo vuokratontilla ja koittaa neuvotella tontin verran hintaa alaspäin, sitten lunastaa tontti itselle? Tällä kys. alueella on tietääkseni kaikki talot vuokratontilla. 

Ap

Okei, jos haluamallasi alueella ei ole kuin vuokratontteja niin sitten ei ole vaihtotehtoja muutakuin  koittaa neuvotella ja lunastaa tontti itselle.

Vinkkinä, pyydä tai siis palkkaa jotakin rakennusalan ammattilaista tsekkaan talo läpi ennenkuin laitat nimeäsi paperiin. Vaikkakin kuntotarkastus tehdään niin omallla kohtaa oli tapaus, että sokea Reettakin olisi nähnyt rakennuksen kunnon paremmin kuin tämä kallis 'mukakuntotarkastaja'.