Kodin osto ahdistaa!!
Mistä se johtuu, että oman kodin osto ahdistaa? Ahdistaa raha, pelko tulevista remonteista, saako kohdetta myöhemmin myytyä jne.
Olen yksin asuva ja toiveena omakotitalo. Kerrostalossa tai rivitalossa asuminen ei ole tuntunut hyvältä, kaipaan omaa rauhaa, tilaa ja pihaa.
Nyt harkinnassa oleva kohde olisi lainakuluineen kohtuullinen (n.530e/kk), siihen päälle talon muut kulut n 350e/kk (tähän laskettu: tontin vuokra, roskismaksut, vesi, lämmitys ja vakuutus jaettuna koko vuodelle) ja tietysti muut elämisen kulut. Tuloni ovat vaihtelevat 2200e-2600e kuukaudessa.
Olenko tuomittu asumaan ikuisesti vuokralla vai onko asunnon/talon osto aina ahdistavaa? Vai kertooko epäröinti siitä, ettei kohde ole minulle oikea?
Olen asunut koko elämäni vuokralla ja laskin, että vuokria olen maksanut yhteensä 85 800e. Sekin on jäätävä summa laittaa vieraan taskuun.
Kommentit (105)
Itse en saa edes uutta läppäriä ostettua kun ei ole luottamusta että sekään ostos onnistuisi hyvin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.
Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät.
T. Ap
Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi.
Siis yksi? ihminen omakotitaloon? Ei kuulosta.
Minäkin asun yksin talossani, ei tässä elämässä mitään vikaa ole, päin vastoin!
Tontin lunastushinta kuulostaa kovin edulliselta. Onko tontin hinnasta sinulla mustaa valkoisella? Kunta voi korottaa silmänräpäyksessä hinnan pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.
En halua ostaa rivi- tai kerrostaloasuntoa, kun en semmoisessa halua asua. Itsellä kolme koiraa, siksi piha toivottu ja lähestulkoon välttämätön.
Ap
No sitten sä ostat sen vanhan talon sieltä muuttotappiopaikkakunnalta jos muita vaihtoehtoja ei ole.
Kyseessä ei ole vanha talo, 2000 luvun alussa rakennettu ja hyväkuntoinen kohde.
Ap
25 vuotta vanha talo on jo melko
Ihme alapeukkuja. On tosiaankin todella iso riski ostaa noin pienillä tuloilla ja talouden ainoana maksajana muuttotappiopaikkakunnalta 25 vuotta vanha talo, mutta siinähän ostatte näitä röttelöitä mitkä ei tule koskaan menemään kaupaksi jos tarve vaatiikin päästä siitä eroon. On myöskin ihan totta, että 30 vuotias talo voi olla teknisen käyttöikänsä päässä. Ap on ilmeisesti nämä asiat ottanut huomioon laskelmissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.
Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät.
T. Ap
Kuulostaa ihan toteutumiskelpoiselta haaveelta. Mutta vuokratonttiin en itse suostuisi.
Tontin saa lunastaa omaksi n. 5000e hintaan jos haluaa.
T. Ap
Ei välttämättä...jos hinta on noin matala niin ehdottomasti tontin lunastus itselle. Kauppakirjaan ehdoksi tontin lunastus niin suojaat itsesi mah
Turha olettaa mitään. Monesti noissa vuokrissa on indeksikorotukset. Tutustu ehdottomasti tontin vuokrasopimukseen.
Reippaasti vaan ostamaan jos talo tuntuu sijaintineen kaikkineen siltä että se kiinnostaa.
Mekin ostettiin vasta vanha hirsitalo maalta, pienestä muuttotappiokunnasta hintaan 50 000€. Hehtaarin tontti. Ihana maalaisidyllinen paikka!
Mitään arvoahan tällä ei ole jos tämän joskus myy, mutta se on voi voi. Eipä tätä sen takia ostettukaa että arvo nousis vaan loppu elämän kodiksi, mutta ikinähän ei voi tietää mitä tapahtuu. Turha sitä murehtia.
Kyllä se hieman ahdisti lyödä kaupat lukkoon mutta enemmän ahdisti asua vuokralla ja antaa rahat jonkun toisen taskuun.
Vuokratontti itteäkin karsastaa tuossa sun talossa mutta muuten kyllä suosittelen oman talon ostamista.
Oma tupa, oma lupa!
Vierailija kirjoitti:
Tontin lunastushinta kuulostaa kovin edulliselta. Onko tontin hinnasta sinulla mustaa valkoisella? Kunta voi korottaa silmänräpäyksessä hinnan pilviin.
Juuri näitä seikkoja olen yrittänyt ap.lle toitottaa...tuon lisäksi ne saattaa muuttaa kaavat miksi haluavat, se on koettu. Pyri tekemää tontista esisopimus kunnan kanssa että saat lunastaa sen itsellesi, mikäli pääset kappoihin talosta, vain sillä keinolla turvaat selustasi. Myöskin se myynti sitten joskus helpottuu huomattavasti... T; se ent. yrittäjä
Teknisestä iästä puhuminen on usein sumutusta, jota sekä vuokraisännät että vuokralla asuvat ja siihen copingia etsivät ihmiset käyttävät. Mielikuvissa se tarkoittaa, että teknisen iän saavuttaminen tarkoittaa purkukuntoisuutta. Todellisuudessa se tarkoittaa, että jotkin osat talotekniikasta pitää uusia, mikä tulee aina pitkällä tähtäimellä halvemmaksi kuin vuokra-asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti vaan ostamaan jos talo tuntuu sijaintineen kaikkineen siltä että se kiinnostaa.
Mekin ostettiin vasta vanha hirsitalo maalta, pienestä muuttotappiokunnasta hintaan 50 000€. Hehtaarin tontti. Ihana maalaisidyllinen paikka!
Mitään arvoahan tällä ei ole jos tämän joskus myy, mutta se on voi voi. Eipä tätä sen takia ostettukaa että arvo nousis vaan loppu elämän kodiksi, mutta ikinähän ei voi tietää mitä tapahtuu. Turha sitä murehtia.
Kyllä se hieman ahdisti lyödä kaupat lukkoon mutta enemmän ahdisti asua vuokralla ja antaa rahat jonkun toisen taskuun.
Vuokratontti itteäkin karsastaa tuossa sun talossa mutta muuten kyllä suosittelen oman talon ostamista.
Oma tupa, oma lupa!
25t on niin pieni raha per henkilö että se on oikeastaan ihan sama vaikka sen menettäisi ja talo jäisi homehtumaan paikoilleen, eli tässä ei ole ollut mitään riskiäkään.
Itse en ostaisi taloa vuokratontilla mistään hinnasta, tontin omistaja voi hallinnoida asiaa miten tahtoo, muista että sinä saat olla sillä tontilla vain jos tontin omistaja sen sinulle sallii
Vierailija kirjoitti:
Teknisestä iästä puhuminen on usein sumutusta, jota sekä vuokraisännät että vuokralla asuvat ja siihen copingia etsivät ihmiset käyttävät. Mielikuvissa se tarkoittaa, että teknisen iän saavuttaminen tarkoittaa purkukuntoisuutta. Todellisuudessa se tarkoittaa, että jotkin osat talotekniikasta pitää uusia, mikä tulee aina pitkällä tähtäimellä halvemmaksi kuin vuokra-asuminen.
Kyllä minä olen ihan omistusasuja Helsingistä. T. teknisestä käyttöiästä puhunut
Tuohon vielä lisäisin sen, että jos et osta melko uutta kohdetta, niin remppoihin pitää laskea jokunen budjetti. Itse ostin aikoinaan 20 v vanhan omakotitalon. Päivitin sen lämmitystä, pintoja ja pidin kunnossa. Siihen meni n 55-60t euroa 12 vuodessa. Näin säilyi jälleenmyyntiarvo, kun ei kyse mistään kovan rahan alueesta. Usein on kuvitelma, että omakotitaloasuminen on edullista, mutta jos ostaa lainarahalla ja pitää kodista huolen eli remppaa ja huoltaa, niin ei ole edullista.
Toinen juttu on lumi- ja pihatyöt. Niitä riittää. Eikä aina auvoisena itsevallittuna hetkenä. Pikkuisen on kiroiluttanut, kun lykit painavat loskat pihalta klo 05 koiranvientireissulla. Pikaisen suihkun aikana aura-auto roiskaisee mahtavan vallin auton ja kadun väliin. Kiroilet lisää, luot lisää loskaa ja pääset hikisenä ja myöhässä töihin.
Nämä vaan omakotitalossa itsekseen asuneen mietteitä. Rauhallisessa kerrostalossa omistusasunnossa on ollut helppoa ja kulut paljon pienemmät.
Kuulostaa ihan järkevältä ostaa oma mutta muista että nyt on ostajan markkinat kannattaa tarjota noin 30% alle pyynnin..muita ostajia ei varmasti ole
Ei ehtinyt ahdistaa yhtään, kun en ollut asuntoa ostamassa, mutta sitten työkaveri kertoi myytävästä asunnosta ja sain vain päähänpiston käydä katsomassa sitä. Ihastuin asuntoon, kävin kysymyssä pankista kuinka paljon saan lainaa ja tein sitten tarjouksen ja asunto oli ostettu. Olen ollut niin tyytyväinen tähän asuntoon jo 18 vuotta. Lainankin lopulta maksoin nollakoroilla.
Muakin ahdistaa. Yleistä neuroottisuutta.
AP:n laskelmassa ei ollut senttiäkään remontteihin vaikka talo on jo nyt teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella saati sitten kun on asuttu ja maksettu lainaa pois vaikka 20 vuotta?
Varmasti, kun tulee potkulaki mikä koskee myös julkisen työpaikkoja.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Varokaa ostajia, jotka metsästää korvauksia aivan olemattomista tai itse keksityistä vioista.Tälläinenkin voi sattua kohdalle hullussa maailmassa.
Ymmärrän sinänsä asenteesi kun haluat omakotitaloasumista, mutta vuokralla asuminen ei ole mikään tuomio. Se on vaan vuokralla asumista, eikä siinä ole mitään pahaa tai negatiivista.