Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin osto ahdistaa!!

Vierailija
18.01.2025 |

Mistä se johtuu, että oman kodin osto ahdistaa? Ahdistaa raha, pelko tulevista remonteista, saako kohdetta myöhemmin myytyä jne.

Olen yksin asuva ja toiveena omakotitalo. Kerrostalossa tai rivitalossa asuminen ei ole tuntunut hyvältä, kaipaan omaa rauhaa, tilaa ja pihaa. 

Nyt harkinnassa oleva kohde olisi lainakuluineen kohtuullinen (n.530e/kk), siihen päälle talon muut kulut n 350e/kk (tähän laskettu: tontin vuokra, roskismaksut, vesi, lämmitys ja vakuutus jaettuna koko vuodelle) ja tietysti muut elämisen kulut. Tuloni ovat vaihtelevat 2200e-2600e kuukaudessa. 

Olenko tuomittu asumaan ikuisesti vuokralla vai onko asunnon/talon osto aina ahdistavaa? Vai kertooko epäröinti siitä, ettei kohde ole minulle oikea?

Olen asunut koko elämäni vuokralla ja laskin, että vuokria olen maksanut yhteensä 85 800e. Sekin on jäätävä summa laittaa vieraan taskuun. 

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppäri on turvallinen vesivahinkojen osalta + 20 v , silikonisaumat uusittava useammin.

Vanhempien talojen muoviputket ei kestä samaa kuin tämän päivän muoviputket. 40 v alkaa olla 80- luvun taloille max.

Katto vaatii huollon säännöllisesti ja materiaalista riippuen vaihdon. Huopakatot on lyhytikäisiä.

Lämpö- ja /tai energian lähteet kannattaa tuumia hyvin. Vain murto-osa omakotitaloista on kaukolämpöalueella tai on omaa metsää. Aurinkopaleelit tai maalämpörempat eivät ole pikkurahan hommia. Varaava takkakaan ei kestä ikuisuuksia, vaan pitää uusia.

Ikkunatemontit eivät ole edullisia ja aikojen saatossa ovetkin on vaihdettava.

Pihan laatoitus tai asfaltti elää sään mukaan. Routii tai kärsii ja on uudistettava.

Räystäät on kovilla joinakin vuosina, jos on suuret lumikuormat, jota repivät niitä mennessään.

Pihavarastokin ( jossa mm lämmityspuut ja pihakalusteet säilytetään) voi vaikka kallistua ja pitää uusia.

Huoltohommia tekee itse ken osaa. Itse en osaa kuvata ja harjata viemäreitä tai huuhtoa salaojia tai nuohota piippuja, joten sellaisia on ostettava.

Sitten on ihan itsestä kiinni haluaako keittiön pikkuvikaiset kaapit vaihtaa tai eteiseen liukuovelliser säilytysjärjestelmät tai uusia kolhuisen lattiapinnan ja uutta maalia seinään. Ei ole niin pakollista.

Se 55-60 t euroalla/12 vuotta omakotitaloaan huoltanut

Vierailija
82/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin! 

Jos puoliso ei olisi ollut niin päättäväinen niin ei varmasti olisi silloin 11vuotta sitten ostettu ensimmäistä omaa kämppää. Velka ja kaikki uhkakuvat kauhistuttivat älyttömästi. 

Mutta sitten siitä asuntovelasta tulee normaali osa elämää. Sen lyhentämisestä vähän niinkuin vuokranmaksua vastaava tapahtuma.

jos haluaa mielenrauhaa niin voi maksaa erilaisista Turvista lainan yhteyteen, mutta ne on pankin tuotteita ja tyypillisesti aika kalliita.

ensimmäiseen asuntoon otettu korkokatto oli ihan turha investointi silloin 11 vuotta sitten, nykyiseen lainaan taas otettiin juuri oikeaan aikaan ja korkojen nousu ei ole koskenut meitä nyt ollenkaan. Säästetty tuhansia euroja!

onnea ja menestystä, rohkeutta kauppoihin! 

muuttotappiokunnalta voisit toki saada edullisesti vuokrallekin omakotitalon? Ei se omistaminen loppujen lopuksi ole se juttux

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon osto on yleensä yksi suurimpia taloudellisia päätöksiä mitä ihminen tekee. Sen kuuluukin vähän ahdistaa. 

Vierailija
84/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yksinasuva niin mitä väliä on asunnon jälleenmyyntiarvolla, jos haet siitä loppuelämån kotia? Ei mitään. Teet asunnosta ihanan kodin itsellesi, toki lunasta vuokratontti omaksesi, ja elät mukavaa elämää.

Asut siinä niin kauan, että sinut kuskataan puoliväkisin johonkin laitokseen kuolemaan. Jossain on pakko asua ja asuminen maksaa aina. Kivempi maksaa omaa kuin vuokraa.

Itse en oikein ymmärrä asunnon omistamisen tai omistamisen käsitettä yleensä. Mitä siinä omistaa? Kuolet ja sitten joku muu asuu siinä. Miten tämä todellisuudessa eroaa vuokralla asumisesta, kun siinä käy sama tilanne.

Vierailija
85/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta. Itse olen katunut syvästi. Omakotitalonkin voi vuokrata tai jos on yksineläjä, niin saattaisin hommata jopa asuntoauton ja elää semmosta van lifeä.

Tuo on sun ahdistus on sun oma neuvo sinulle, sun sisäinen ääni.

Sinun katumuksesi ja van lifesi on taasen sinun oma sisäinen äänesi sinulle. Todellisuus on se, että sinä ostit asunnon ja asut siinä, muu on harhaa. Älä luo kärsimystä sinne, missä sitä ei ole.

Vierailija
86/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomppas tuossa "tontin vuokra" kohdassa. Ei koskaan osteta vuokratontilta mitään! Se on ikuinen sormiruuvi mitä laitetaan kireämmälle. Jos ei ostokohteessa ole oma tontti niin next! Pakko ei ole ostaa, muistakaa se!

Vierailija
87/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomppas tuossa "tontin vuokra" kohdassa. Ei koskaan osteta vuokratontilta mitään! Se on ikuinen sormiruuvi mitä laitetaan kireämmälle. Jos ei ostokohteessa ole oma tontti niin next! Pakko ei ole ostaa, muistakaa se!

Ei vaan tuossa vaiheessa selvitetään, onko tonttiin lunastusoikeus ja mihin hintaan.

Vierailija
88/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yksinasuva niin mitä väliä on asunnon jälleenmyyntiarvolla, jos haet siitä loppuelämån kotia? Ei mitään. Teet asunnosta ihanan kodin itsellesi, toki lunasta vuokratontti omaksesi, ja elät mukavaa elämää.

Asut siinä niin kauan, että sinut kuskataan puoliväkisin johonkin laitokseen kuolemaan. Jossain on pakko asua ja asuminen maksaa aina. Kivempi maksaa omaa kuin vuokraa.

Itse en oikein ymmärrä asunnon omistamisen tai omistamisen käsitettä yleensä. Mitä siinä omistaa? Kuolet ja sitten joku muu asuu siinä. Miten tämä todellisuudessa eroaa vuokralla asumisesta, kun siinä käy sama tilanne.

Minusta siinä on suuri ero. En esim. vuokra-asunnon pihaan laittaisi ylimääräistä rahaa, esim. monivuotisia istutuksia, terasseja yms. Sama kiinteistössä, olisi kiva tehdä terassi ja tehdä oviaukko ovineen, mutta vuokralaisen ei kannata, eikä välttämättä saa lupaa tehdä toisen kiinteistölle muutostöitä. Ja se tärkein, juuri, kun olet asettunut ja tyytyväinen, vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen, kun lapsen lapsi haluaakin asunnon.

Vierailija
89/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin Suomenmaata haluat asunnon ostaa? Vaikuttaa radikaalisti.

Keski-Suomesta (muuttotappiopaikkakunnalta). Täältä kuitenkin hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin (autolla 1h ja julkisilla vähemmän). Vakityö ollut 7 vuotta ja tulevaisuudennäkymätkin työn suhteen hyvät. 

T. Ap

Itsemurha kuulostaa houkuttelevammalta ja järkevämmältä vaihtoehdolta.

Vierailija
90/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Omakotitalo

- Vuokratontti

- Keski-Suomi

- Muuttotappiokunta

Kammottava yhdistelmä. Minua ahdistaa jo pelkkä ajatuksin, en ihmettele yhtään että aloittajaa ahdistaa. Oma terve järki yrittää epätoivoisesti kertoa jotain.

Vierailija
91/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti omakotitalo kannattaa ostaa ja se on parempi vaihtoehto kuin kerrostaloasunto. Remontteja tulee kummassakin asumistavassa väistämättä, omakotitalossa nihin voi vaikuttaa itse huomattavasti enemmän kuin kerros- tai rivitalossa. Naapureistakin on usein vähemmän riesaa omakotialossa. Omakotitalossa tietysti tulee enemmän työtä pihan kunnossapitämisen vuoksi.

Molemmissa kohteissa (kun nyt puhutaan keskisuomesta) voi olla mahdollista ettei myydessä saa itselleen samaa rahaa kuin ostaessa ja se koskee niin omakoti- kuin kerrostaloja.

Ja itsehän voi tehdä paljon omakotitalossa sen arvon suhteen. Remppaa pääosin itse, tekee valintoja, jotka sopivat useimmille ihmisille ja jos haluaa jotain erikoista, niin niitä ratkaisuja sitten sellaisiin paikkoihin, jotka uusien omistajien on helppo korjata.

Olen itse ostamassa uutta kerrsotaloasuntoa ja harmittavan monessa kohteessa on huonosti suuniteltu kylppäri. Yhdessä kohteessa oli kylpäärikalusteet laitettu ihan vieriviereen. Esierkiksi vessanpönttö oli aivan kiinni seinässä ja toisella puolen lavuaarin kalusteissa. Siinäpä sitten olisi kiva putsailla seinää ja kylppärikalustetta, jos jollekin tulee ns. lentävä kakka. Tai sitten joku liikuntaesteisempi, niin aika vaikea siirtyä pöntölle. Suunnitteluvirheen korjaaminen maksaisi helposti 10k euroa, mutta siihen ei viitsi ryhtyä, koska taoyhtiössä olisi tulossa kylppärisremontti alle 3 vuoden päästä. Omakotitalossa ei tarvitse miettiä tuollaisia asioita remonttien suhteen, jos kokee, että nyt olisi hyvä hetki korjata joku suunnittelupuute, niin hommiin voi ryhtyä. Tai jos kokee, että tänä vuonna olisi hyvä ettei rahaa menisi yhtään ylimääräistä mihinkään, niin voi vaikka sitä kylppäriremonttia siirtää aika helposti.

Vierailija
92/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mielummin ostaa tontti ja rakennuttaa sen kokoinen talo mihin budjetti riittää. Ei tule myöhemmin yllätyksiä remppakustannuksissa läheskään niin helposti ja asumismukavuus on muutamaa kertaluokkaa parempi. Myöskin myyminen on huomattavasti helpompaa kuin jossain 70-luvun mörskässä.

Vierailija
93/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhempien talojen muoviputket ei kestä samaa kuin tämän päivän muoviputket. 40 v alkaa olla 80- luvun taloille max."

Itse asiassa päinvastoin. Nykyiset putket ovat laadultaan heikompia: ne ovat huomattavasti ohuempia kuin vanhat muoviputket.

Vierailija
94/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Omakotitalo

- Vuokratontti

- Keski-Suomi

- Muuttotappiokunta

Kammottava yhdistelmä. Minua ahdistaa jo pelkkä ajatuksin, en ihmettele yhtään että aloittajaa ahdistaa. Oma terve järki yrittää epätoivoisesti kertoa jotain.

Jep, ja lisätään tähän vielä

- pienet tulot

- talouden ainoa maksaja

- talolla jo ikää

Silti täällä kannustajia riittää

Vierailija
95/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.

Miksi pitäisi ostaa itselleen asuto, jossa ei halua asua?

Vierailija
96/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alat myymään taloasi tulevaisuudessa vuokratontti rajaa suuren ostajakunnan pois. Ostat omalla tontilla olevan talon, piste :)

Eikö periaatteessa olisi sama asia ostaa talo vuokratontilla ja koittaa neuvotella tontin verran hintaa alaspäin, sitten lunastaa tontti itselle? Tällä kys. alueella on tietääkseni kaikki talot vuokratontilla. 

Ap

Eiköhän se vuokratontti ole jo huomioitu hinnassa. 

Vierailija
97/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä muakin ahdistaisi pienillä tuloilla ostaa yksin talo muuttotappiopaikkakunnalta. Vanhan talon ostaminen on aina riski muutenkin. En sellaista uskaltaisi ostaa missään nimessä. Osta mielummin kerros- tai rivitalosta osake jos haluat päästä omistusasumiseen kiinni.

Miksi pitäisi ostaa itselleen asuto, jossa ei halua asua?

No jos välttämättä haluaa siihen omistusasumiseen kiinni, eikä maksaa vuokraa. Voisihan sitä ajatella että ostaa talon sitten kun sen saa ilman suurta velkaa riskittömämmin ostettua. Tai sitten ihan vaan vuokraa sen talon, miksi ei. Muuttotappiokunnassa varmaan vuokra ei kovin suuri ole. 

Vierailija
98/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta, jos ahdistaa.

Vierailija
99/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo palkka brutto vai netto?

Vierailija
100/105 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olet kysynyt, antaako pankki lainaa? Mieheni myi perinnöksi saamansa asunnon ja yksi ostajaehdokkaista oli murheen murtama, koska hän olisi ehdottomasti halunnut kyseisen asunnon, mutta pankki ei myöntänyt hänelle lainaa. 

Tätäkin nyky-Suomessa tapahtuu paljon. 

Mietin itsekin, kun jokunen aika sitten av:lla joku pohti asunnon ostoa muistaakseni 4000e bruttotuloilla ja päälle kymppitonnin säästöillä. Kommenteissa pohdittiin, että siinä ja siinä riittääkö säästöt ilman vakuuksia lainan saamiseen.

Lopetin omat asunnonosto-ajatukset oikeastaan siihen.