Minkä takia ihmiset ei enää noudata liikennesääntöjä?
Ajelin juuri noin 100km matkan ja huomasin että ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja todella monet ihmiset ajaa ylinopeutta. Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla jos jotain tapahtuu, monet ohittaa kuin kaistapäät ilman mitään järkeä. Jos nopeusrajoitus on 40 tai 50 ja ajat nopeusrajoitusten mukaan niin siinä on heti auto ihan takapuskurissa kiinni, miten ne ehtivät jarruttamaan jos minä joudun tekemään äkkijarrutuksen? Eihän se ole edes taloudellisesti järkevää ajaa liian lähellä ja jos ajaa liian lähellä niin eikö se myös ole stressaavaa kun pitää tuijottaa että milloin se edessä oleva jarruttaa?
Mä olen sitä mieltä että heti kun liikkuva poliisi lakkautettiin niin sen jälkeen ihmisten ajotaidot on vain huonontuneet sekä piittamaattomuus on lisääntynyt valtavasti.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni 60km/h nopeus tiellä jossa on 80km/h rajoitus on alinopeutta. Ei tarvitse mennä autokouluun tajutakseen sen. Se vaarantaa liikenteen kun pakottaa toiset ohittamaan. Jos haluat ajaa hitaasti niin päästä edes jono ohi. Et riko lakia joo mutta kai sen verran ymmärrystä löytyy että et voi olla tien tukkona.
Mitähän sä oikein selität? Miten se pakottaa ketään ohittamaan jos joku vetelee tuolla alle suurimman sallitun nopeuden? Sä et tajua että ohittajalla on AINA vastuu ja se on se ohittaja joka vaarantaa liikenteen.
Sä taidat olla vastuun pakoilija ja pakoilet vastuuta?
Aina joku on tientukkona eli jonon kärjessä, pitääkö sen jonon ensimmäisen auton aina antaa tilaa vai mitä oikein meinaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka roikutte takapuskurissa niin kysymys teille.
Jos minä putsaan tuulilasini pissapoikaa käyttäen niin suututteko siitä kun autostani roiskuu pissapojan nesttettä tuulilasiisi sen takia kun ajat niin lähellä minua?
En tietenkään. Miksi siitä pitäisi suuttua?
Hyvä koska sehän olisi varsin hupaisaa että suuttuisette koska omalla käytöksellänne sen aiheutatte :D Mitä jos edessä olevasta autosta lentää kivi tai nasta tuulilasiin ja siitä jää särö tuulilasiin?
Itse toki hiljennän nopeuttani jos joku tulee takapuskuriini kiinni, alan ajamaan noin 20km/h alle suurimman sallitun siinä tilanteessa.
En ymmärrä. miksi se olisi hupaisaa? Tuulilasiin lentävä pesuneste? No, huumorintajua on monenlaista. Pääasia että sitä on 👍 Kun ajaa paljon niin säröjä tulee silloin tällöin. Kuuluu vähän asiaan. Aja vain mutta se ei lisää liikenneturvallisuutta. Tietenkin jos teet sen suoralla niin pääsee helpommin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy saattaa olla se että nykyisin autoissa on kaiken maailman avustuksia joten autolla ajaminen on helpompaa kuin ennen joten sen takia ihmisten ajotaidot on huonontuneet. Miten nykyihmiset osaisi ajaa jotain 1980 luvun autoa missä ei ole ohjaustehostinta tai lukkiutumattomia jarruja edes?
Ei sen noin vanha tarvitse olla toinen autoni on 2009 missä ei ole airbag:kiä eikä abs jarruja
Höpö höpö kerro ihmeessä mikä auto? Miten saatu kilpiin kun apsit pakollinen 2005 alkaen ja tyynyt 1995.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni 60km/h nopeus tiellä jossa on 80km/h rajoitus on alinopeutta. Ei tarvitse mennä autokouluun tajutakseen sen. Se vaarantaa liikenteen kun pakottaa toiset ohittamaan. Jos haluat ajaa hitaasti niin päästä edes jono ohi. Et riko lakia joo mutta kai sen verran ymmärrystä löytyy että et voi olla tien tukkona.
Mitähän sä oikein selität? Miten se pakottaa ketään ohittamaan jos joku vetelee tuolla alle suurimman sallitun nopeuden? Sä et tajua että ohittajalla on AINA vastuu ja se on se ohittaja joka vaarantaa liikenteen.
Aina joku on tientukkona eli jonon kärjessä, pitääkö sen jonon ensimmäisen auton aina antaa tilaa vai mitä oikein meinaat?
Eri. On poliisi pysäyttänytkin heitä jotka tekevät peräänsä letkan eivätkä muuten tajua päästää heitä ohitse. En tiedä onko tullut sakkoja mutta puhuttelu ainakin. Ja kyllä. Jos keräät jonoa perääsi, niin silloin on aika pysähtyä pysäkille ja päästää muut ohitse.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. miksi se olisi hupaisaa? Tuulilasiin lentävä pesuneste? No, huumorintajua on monenlaista. Pääasia että sitä on 👍 Kun ajaa paljon niin säröjä tulee silloin tällöin. Kuuluu vähän asiaan. Aja vain mutta se ei lisää liikenneturvallisuutta. Tietenkin jos teet sen suoralla niin pääsee helpommin ohi.
Se että ajaa hiljempaa niin se lisää turvallisuutta, silloin sillä takana ajavalla on enemmän aikaa reagoida jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen ja mitä vähemmän nopeutta niin sitä vähemmän damagea tulee kolarista eli paskaa sä puhut, kyllä se lisää liikenneturvallisuutta.
Jos on likaa tuulilasissa niin tottakai pissapojan nesteellä se tuulilasi putsataan, ei siinä mitään huumoria ole vaan ihan normaalia se on vai pitääkö aina pysähtyä huoltoasemalle ja siellä sitten putsaa tuulilasin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. On poliisi pysäyttänytkin heitä jotka tekevät peräänsä
Ööö eli liikenne menee mielenkiintoiseksi jos letkoja ei saa olla se on sen edessä ajavan auton vika että on letkoja. Tiesitkö että liikenteessä on aina jonoja ja aina auto on sen jonon edellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ajaa hiljempaa niin se lisää turvallisuutta, silloin sillä takana ajavalla on enemmän aikaa reagoida jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen ja mitä vähemmän nopeutta niin sitä vähemmän damagea tulee kolarista eli paskaa sä puhut, kyllä se lisää liikenneturvallisuutta.
Jos on likaa tuulilasissa niin tottakai pissapojan nesteellä se tuulilasi putsataan, ei siinä mitään huumoria ole vaan ihan normaalia se on vai pitääkö aina pysähtyä huoltoasemalle ja siellä sitten putsaa tuulilasin?
Ei ole sen enempää aikaa koska silloin ajetaan lähempänä. Tipuin kärryiltä. En ymmärrä miksi pissapojan neste oli aikaisemmassa viestissäsi hupaisaa mutta nyt se onkin normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljoa ajaa kun tuollaisia höpötät.
Moni on ammatikseen tien päällä, ei silloin ole aikaa pelleilyyn -tavaran ja ihmisten kuuluu liikkua, usein aikataulussa.
Ohittajalla on valtaosa vastuusta, mutta nysvääjälläkin on oma vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sen enempää aikaa koska silloin ajetaan lähempänä. Tipuin kärryiltä. En ymmärrä miksi pissapojan neste oli aikaisemmassa viestissäsi hupaisaa mutta nyt se onkin normaalia?
Miksi sinä ajat lähempänä? Onko sinulla joku fetissi siihen touhuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka roikutte takapuskurissa niin kysymys teille.
Jos minä putsaan tuulilasini pissapoikaa käyttäen niin suututteko siitä kun autostani roiskuu pissapojan nesttettä tuulilasiisi sen takia kun ajat niin lähellä minua?
En tietenkään. Miksi siitä pitäisi suuttua?
Hyvä koska sehän olisi varsin hupaisaa että suuttuisette koska omalla käytöksellänne sen aiheutatte :D Mitä jos edessä olevasta autosta lentää kivi tai nasta tuulilasiin ja siitä jää särö tuulilasiin?
Itse toki hiljennän nopeuttani jos joku tulee takapuskuriini kiinni, alan ajamaan noin 20km/h alle suurimman sallitun siinä tilanteessa.
Tuohan on tosi hyvä asia mutta muista että et kiihdytä kun joku lähtee ohittamaan, se on ihan laissakin kiellettyä haitata ohitusta.
Toi lasin peseminen on suorastaan huvittavaa, miten joku voi kuvitella että se jotenkin haittaisi. Vai onko nää näitä silloin tällöin ajelijoita joita jurppi jos tulee jotain likaa autoon. Ja noi osumat lasiin jurppii varmaan samaa ryhmää. Paljon ajavana niitä vaan tulee aika paljon, enitrn kukgrnkin ohittajista ja vastaantulijoista. Takana ajaessa aika vähän vaikka lähellä ajeleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin ei ole autobaanalla mutta ei sinne nopeimmalle kaistalle mene kukaan perheautonsa kanssa ajamaan koska jäisi aika pian jalkoihin siellä. Mutta nyt puhutaan Suomesta missä on nopeusrajoitukset."
Miksi siellä Saksassa hitaat kinnerit ymmärtää olla tulematta nopeimmille kaistoille kun taas täällä Suomessa ei?
Siksi kun siellä Saksassa se laitonta tulla jalkoihin.
Minä olen nähnyt saksassa kun pitkä rekka on lähtenyt ohittamaan toista pitkää rekkaa ja siinä ohituksessa saattaa kestää helposti 15 minuuttia. Mitä järkeä? Se rekka tukkii yhden kaistan kokonaan ja on silti samaan aikaan perillä kun se rekka jota lähti ohittamaan.
15 minuuttia....
Ei. Ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ajamaan apina.
Opettele käyttäytymään, paviaani.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän teinijonne täällä jankkaa alinopeudesta? Taitaa olla provoilijoita nämä jotka jankkaa alinopeudesta ja siitä että ylinopeutta kannattaa ajaa.
Jos työkseen on tien päällä niin kyllä huomaa nuo alinopeutta ajavat saman tien, voin sanoa.
Ei käytetä vilkkua, ei osata ryhmittyä käännyttäessä, pysähdytään kesken ajon yllättäen keskelle ajoväylää, pysäköidään miten sattuu, nämä aiemmin mainittujen lisäksi. Monet ei vieläkään ymmärrä, että ympyrään tulija on väistämisvelvollinen. Ympyrässä ajaessa vilkku päälle vasta poistumista osoittamaan. Ei tarvitse vilkuttaa vasemmalle ympyrässäajon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä vilkkua, ei osata ryhmittyä käännyttäessä, pysähdytään kesken ajon yllättäen keskelle ajoväylää, pysäköidään miten sattuu, nämä aiemmin mainittujen lisäksi. Monet ei vieläkään ymmärrä, että ympyrään tulija on väistämisvelvollinen. Ympyrässä ajaessa vilkku päälle vasta poistumista osoittamaan. Ei tarvitse vilkuttaa vasemmalle ympyrässäajon aikana.
Ja kaikki nuo mainitsemasi sählärit ajavat omasta mielestään hiljaa ja turvallisesti ja siunailevat kun "taas joku KAAHASI ohi!".
Koska minä, minä, minä ja kiire, kiire, kiire.
Joku kerta voi kiire loppua. Lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koska minä, minä, minä ja kiire, kiire, kiire.
Joku kerta voi kiire loppua. Lopullisesti.
Itsellä on harvoin kiire tien päällä. Silti ajan hidastelijoista ohi.
Joillekin ohitetuksi tuleminen on jotain ihan kauheaa. Etuilua, öykkäröintiä tms. Voi voi!
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma liikenteessä on että juuri kukaan ei tunnu osaavan ajaa sitä mitä taulu näyttää. Joko vedetään reilua ali- tai ylinopeutta. Miten vaikeaa se on ajaa 80iä 80in alueella? Ja olla hidastamatta ylämäkeen?
Liikenteessä on eritasoisia kuskeja, esim. itse kun olin juuri saanut kortin, niin aikalailla noudatin sitä mittarin näyttämää kunnes opin autoni mittarivirheet. Sitä ajamisvarmuuttahan kun ei tule kuin ajamalla.