Olet kassalla täyden kärryn kanssa. Taaksesi tulee ihminen jolla yksi ostos ja pyytää päästä ohi, Päästätkö?
Itse päästän. Ei ole kiva hikoilla toppatakki päällä maitopurkin kanssa kun edellä olevalla on kuuden hengen ruokaostokset.
Kommentit (159)
Mä päästän joskus ohi ennen kuin edes kysyy, riippuen tilanteesta. Joku teini, jonka ajattelemattomat kaverit menee jo jossain edellä, ja sillä on vaan joku paistopistetuote ja energiajuoma. Tai vanhukset, jotka näyttää siltä, että niiden voimat loppuu ihan just johonkin jonossa seisomiseen.
Kukaan heistä ei ole ikinä kysynyt, että pääseekö eteen. Kuka edes kehtaa kysyä tuollaista? Itse en kysy ikinä, eikä kukaan ole päästänyt ohi. Eikä ole tarviskaan, ei mulla mitään erityistarpeita ole. Ja jos on joku perheellinen Karen (mies tai nainen ihan sama), niin ei tarvi yrittää etuilla. Jaksat kyllä jonottaa, kuten minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos takana tuleva pyytää päästä ohi en suostu. Tällaisessa tilanteessa olen sen sijaan vinkannut hänen takanaan tulevalle että voi tulla meidän molempien edelle. Tästä on saatu monesti mukava hässäkkä aikaiseksi 🥳👍
Mahtaa olla köyhä elämä sulla.
Jos en ole kerennyt lapata omia ostoksia niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomi-jutut. Muualla maailmassa jonossa ensin oleva tarjoaa itse oma-aloitteisesti haluaako pienen ostoksen kanssa liikkeessä oleva mennä ensin.
Ja seisot kärryinesi iltaan asti jonossa, kun kaikilla muilla on vähemmän ostettavaa?
Riippuu siitä onko sellanen ihminen jota on kiva katella takkaa päin. Esim. vegaanit. Sit päästän vaikka sillä ois kärry täynnä rehuja. Muuten en. Enkä pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Monesti päästän. Ja ehdotankin sitä. Mutta kun itselläkin kiire en ehdi jonottaa kauemmin. Lapsen haku päiväkodista on yksi syy miksi en rupea jonossa laupeuden lähettilääksi.
Jos toisella on pari tavaraa niin niiden maksaminen vie minuutin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan samanlainen tilanne kuin se kun jollain edelläsi olevalla on jätesäkillinen pulloja palautettavana jossain Alepassa jossa on vain yksireikäinen automaatti. Jotkut ovat ihan ymmärtäväisiä kun sanon että voisko heittää väliin 3 tölkkiä. Jotkut sanovat että ime munaa.
Eri tilanne koska Alepan palautusautomaattiin säkillisen pulloja tuova aiheuttaa jonon paikkaan jossa sellaista ei normaalisti ole. Mun mielestäni jos aiheuttaa poikkeuksellisen jonon niin silloin pitää olla toisille mahdollisuuksien mukaan paljon kohteliaampi kun jossain hypermarketin kassoilla joissa on yhteensä kymmeniä jonottajia niin että se kassojen jonoisuus ei ole mun aiheuttamaani.
Juu, päästän koko jonon samalla.
No, aika paljon riippuu siitä miten kysyy. Kerran on ollut niin tympeä tyyppi, että en päästänyt. Käytöstavoilla pääsee pitkälle. Sama muissakin vastaavissa tilanteissa. Esim. vessajonossa olen päästänyt nätisti odottavia, mutta selkeästi hirveässä hädässä olevia lapsia ohi. Mutta en sellaisia, joiden vanhempi on antanut ymmärtää, että hänen lapsensa on maailman napa ja pitää päästää jonon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan samanlainen tilanne kuin se kun jollain edelläsi olevalla on jätesäkillinen pulloja palautettavana jossain Alepassa jossa on vain yksireikäinen automaatti. Jotkut ovat ihan ymmärtäväisiä kun sanon että voisko heittää väliin 3 tölkkiä. Jotkut sanovat että ime munaa.
Eri tilanne koska Alepan palautusautomaattiin säkillisen pulloja tuova aiheuttaa jonon paikkaan jossa sellaista ei normaalisti ole. Mun mielestäni jos aiheuttaa poikkeuksellisen jonon niin silloin pitää olla toisille mahdollisuuksien mukaan paljon kohteliaampi kun jossain hypermarketin kassoilla joissa on yhteensä kymmeniä jonottajia niin että se kassojen jonoisuus ei ole mun aiheuttamaani.
Minä puolestani olen todella usein tarjonnut pari - kolme pulloa tai tölkkiö edessä olevalle ilmaiseksi. Tappio / hyöty muutama kymmenen senttiä, mutta ajansäästö + kaunis kiitos arvokkaita.
Vierailija kirjoitti:
En päästä, hänellä voi olla lottoasiaa ja nikotiinituotteiden valkkaamista jossa tuhlaantuu aikaa ja vielä pikkukolikot mukana tai kortti ei toimi. Yleensä pikkuostokset tehdään itsepalvelukassalla, jos ei tarvitse kassalta mitään, joten jos henkilö haluaa jonottaa niin sen hänelle suon.
Kiitos siitä "suomisesta". Itsepalvelukassoille ei kelpaa käteinen eli pakko jonottaa. Mutta kyllä myyjät ja muut asiakkaat kyllä tuijottaa jos jollakin on yksi pussi hedelmiä ja jollakin kukkurallinen ostoskärry.
En päästä jos pyytää, en ikinä. Jos ei pyydä voin itse tarjota paikkaa edessäni jos minulla täysi kärry tavaraa.
Riippuu onko jonossa muitakin, mikä minä olen lupaamaan että heidätkin saa ohittaa.
Päästän, jos kyseinen ihminen on nuori, koska siinä tapauksessa maksutapahtuma hoituu yleensä nopeasti. Jos se on joku eläkeläinen niin voi olla että siinä kaivellaan lompakkoa hyvä tovi, jaaritellaan kassalle kaikki mahdolliset asiat, laskeskellaan kolikoita tai sählätään maksukortin kanssa, sitten muistetaan että piti ostaa vielä arpoja ja laittaa rivi lottoa menemään, kaivellaan rauhassa sitä veikkauskorttia ja niin edelleen.
Joo päästän jos vain muutama ostos. Itsellä menee ikuisuus täyden kärryn kanssa kuitenkin.
No jaa a, miksi niin kiire ettei voi odottaa vuoroaan? Kauppaan ei kannata lähteä kiireessä.
Ei ole koskaan täynnä mulla, mut en ikinä päästäisi ohi. Jonon hännille vain jokainen !!!! Ei ole mitään kiirettä kenelläkään. Vain hävytön ihminen etuilee missään. Et o mukamas esim kaveri edessä, et pitää päästä sen taakse.....eihän se niin mene !!!! Kaikki jonon hännille !!!! Jokainen. Ja pyytäminen on aika tyhmää. Edes se !!!!! En mäkään oo silleen koskaan tehnyt, miks mun pitäis sitte tehä niin ? Enkä koskaan tee sitä. Ja taas kirjoitusvirhe !!!!!! Se kuuluu NÄIN: tasaisesti tulee ihminen, JOLLA yksi ostos jne...... Pilkku puuttui !!!!! Mitä narsistinen kouluuuuu oot ikinä käyny, mee takas ekaluokalle !!!!!! Heti.
Monesti päästän. Ja ehdotankin sitä. Mutta kun itselläkin kiire en ehdi jonottaa kauemmin. Lapsen haku päiväkodista on yksi syy miksi en rupea jonossa laupeuden lähettilääksi.