Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi "normaali" painonnousu raskauden aikana? Mulle tuli 25 kg

Vierailija
18.01.2025 |

Ja pidän tuota poikkeuksellisen suurena lukemana.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max. 10 kiloa on normaali. 

Ei tekosyitä päästää itseään levahtamaan kauheeseen kuntoon. Eihän sitä sitten jaksa edes synnyttää.

Ei ollut musta itsestä kiinni kun tuli turvotusta. Painoa tuli 15kg ja oikeasti sitä turvotusta oli. Painosta lähti parissa päivässä 11kg. Jaksoin synnyttää vaikka synnytys kesti 10,5h. Sitä ennen kärvistelyt supistusten kanssa pari päivää ja nukkunut vähän.

Vierailija
22/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta nousi 7kg ja toisesta 12kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva painaa syntyessään noin 3-4 kiloa, että naisen paino nousee sen verran raskauden aikana.

Vierailija
24/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva painaa syntyessään noin 3-4 kiloa, että naisen paino nousee sen verran raskauden aikana.

Idiootti. Vauvan lisäksi painoa tulee muustakin.

Vierailija
25/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsivesi, istukka ja kasvavat rinnat unohtuivat!

No, itselläni nousi paino ekasta 22 kg ja tokasta 28 kg. Puolen vuoden päästä synnytyksistä painoin vähemmän kuin ennen raskautumistani ja sain kuulla olevani anorektisen laiha :D 

Vierailija
26/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fatso😀

Vierailija
27/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivesi, istukka ja kasvavat rinnat unohtuivat!

No, itselläni nousi paino ekasta 22 kg ja tokasta 28 kg. Puolen vuoden päästä synnytyksistä painoin vähemmän kuin ennen raskautumistani ja sain kuulla olevani anorektisen laiha :D 

Noiden lisäksi verivolyymi kasvaa jne. En kyllä tiedä miksi tästä pitää keskustella, kun netti on täynnä tietoa asiasta.

Harvalla ne raskauskilot muuten jäävät vuosiksi kroppaan kiinni, vaan pikemminkin vauvavuonna hankitut ovat tiukassa. Niitähän kertyy osalle ymmärrettävistä syistä: univaje vie voimat ja muuttaa aineenvaihdunnan energiaa säilöväksi, ei pääse jumppaan ja arkiliikunta vähenee kun vauva sitoo, voi olla kova ruokahalu imetyksen vuoksi jne., ja ne kilot voivat olla vaikeita laihduttaa.

Vierailija
28/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh! Itselleni tuli kahdeksan lisäkiloa ja lähti saman tien. Poika painoi 3 480g,

Vierailija
29/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli 15kg, oli turvotusta ihan kivasti. Pari päivää synnytyksestä niin oli lähtenyt 11kg. 

Ehkä joku 7-10kg on normaalia.

Normaalimäärä on 12-14kg.

Vierailija
30/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30kg saa lihoa joka raskaudessa ja siitä saa jäädä 15kg. Ainakin kun seuraa monen lapsen äitejä niin tähän olettamaan päätyy.

Vierailija
31/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon liikkunut paljon aina, ihan synnytykseen asti pystynyt liikkeessä ja kaikki synnytykset olleet alateitse ja niistä toipunut nopeasti ja heti kotiin päästyä oon aloittanut vaunulenkkeilyn ja lisännyt sitten taas liikuntaa raskaampaan... Mutta raskaana mulla painoa on silti tullut jopa yli 20kg. Sokerit ja muut arvot olleet täysin normaalit. En ymmärrä itsekkään miksi ja terveydenhoitajat myös ihmetellyt asiaa, mutta ei ole sitä pitänyt vaarallisena, raskaudet on silti painon takia olleet riskiraskaudeksi merkittyjä ja oon käynyt normaalia tiheämmin neuvolassa.

Oletko hoikka?

Vierailija
32/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fatso😀

Olin normaalipainon rajoissa synnyttämään mennessä. 

Ap

Vierailija
33/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain joka raskaudessa 10kg. Painavin paino itsellä oli melkein 70kg. Olen hoikka ollut aina. Raskausen jälkeen palasin omiin mittoihin melkein koknaan, lantio leveni

Vierailija
34/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli 15kg, oli turvotusta ihan kivasti. Pari päivää synnytyksestä niin oli lähtenyt 11kg. 

9 kg molemmissa raskauksissa ja viikossa 7 kg poissa.

Vierailija
35/66 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään mielipidekysymys. "normaali" on istukan, lapsiveden, lapsen ja äidin lisääntyneen veren määrä, vähintään. 25 kiloa selittyy varmasti suurelta osin nesteen kertymisellä, sehän on raskaana ollessa aina vaarana.

Minä olen ollut ylipainoinen raskauksien alkaessa ja alkuraskaudessa laihtunut ja ensimmäisessä raskaudessa kaikki tulleet kilot lähti synnytyksessä, toisella kerralla olin raskausaikana laihtunut 15kg. kun olin 14 vuotta vanhempi ja reilusti lihavampi kuin esikoisen aikana. Pahoinvointi oli pahempi, ja lapsia oli mahassa kaksi, liitoskivut oli kovat jne.

Vierailija
36/66 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 kg molemmissa raskauksissa ja viikossa 7 kg poissa.

Niin? Miten liittyi mun kommenttiin?

Vierailija
37/66 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max. 10kg 

Vierailija
38/66 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lähti raskausaikana painoa. Nainen oli niin pahantuulinen, että tuli vietettyä ulkona enemmän aikaa.

Vierailija
39/66 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut molemmilla kerroilla noin 10 kg painoa. En tiiä mikä lasketaan normaaliksi. Yksi kaveri oli loppuraskaudesta niin turvoksissa että sen jalat oli ihan pökkelöt ja nenäkin oli isompi kuin normaalisti, vaikka ei sillä raskausmyrkytystä tms. ollut ja sillä nousi paino varmaan just tuon 25kg. Eli jos se on mittana että ilman komplikaatioita tai raskaumyrkytystä paino nousee,  niin silloin toi 25 kg on myös ihan yhtä normaalia kuin 10kg.

Vierailija
40/66 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli reilu 20 kg molemmissa raskauksissa. En stressannut tai ajatellut sen olevan erityisen paljon, kun terveydenhoitajakaan ei sitä pahasti kommentoinut. Molemmilla kerroilla paino oli lähtenyt viimeistään vauvan ollessa puolivuotias imetyksen ja vaunulenkkien vuoksi. Kai elimistön on tapana varautua siihen, että saa vauvan ruokittua ja laittaa odottavan äidin syömään silloin, kun ravintoa on tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme